5-vaihteen vaihto tiheämmäksi. Mitkä rattaat ja missä teettää??
RUOTSALAINEN JUKKA
24.03.2008 10:51
Hei taas asiantuntijat. Kyselin otsikon asiaa jo kesällä 2007 ja nyt olen aktivoitumassa asiassa. Kävin kaikki vanhat keskustelut läpi näiltä sivustoilta ja minulla on muutama asia, joista toivon asiallisia kommentteja, kokemuksia ja vinkkejä. Jaetaan yhteistä tietoa kaikille.
Olen hankkimassa rattaat Tamgearsista (kiitos tämän sivuston vinkistä). Ongelmana on se, että en tiedä onko autoni Fiat Ducato 2,8 JTD syntynyt ennen 4/2002 vaiko sen jälkeen. Mistä tämän tiedon voisi luotettavasti tarkastaa. Nimittäin, jos auto on syntynyt ennen mainittua ajankohtaa, on kyseessä erilaiset rattaat kuin ko ajankohdan jälkeen.??? Voitte halutessanne vilkaista sivustoja osoitteessa: www.tamgears.com ja havaita, että rattaa ovat erilaiset. Mikä olisi avain tähän tietoon. Tiedossani on esim. auton jokaisen vaihteen välitykset - auttaisiko tällainen tieto? Mistä asian voisi tarkastaa?
Toinen kysymykseni liittyy pääkaupunkiseudulla vaihteistoremontteja tekeviin yrityksiin. Ajatukseni on, että hommaan itse nuo rattaat ja teettäisin työn huoltoliikkeessä. Tältä sivustolta sain vinkin: Hyvinkään autohuolto. Jos kuitenkin löytyisi jostakin Hki,Vantaa, Espoo alueelta, niin olisi hivenen lyhyempi ajomatka.
Te, jotka luette tämän jutun ja teillä on vähänkin vinkkejä, niin jakakaa ihmeessä. Kiitos kovasti jo etukäteen.
t: Jukka Ruotsalainen
KAUPPI ERKKI I
24.03.2008 11:20
2002 mallista alaspäin pakki on alhaalla oikealla ja 2002 ylöspäin on pakki ylhäällä vasemmalla.
JANHONEN MATTI
24.03.2008 11:24
Soita tamgears´in varaosamyyjälle ja kerro autosi alustan tyyppi ja moottorikoodi (jäähdyttäjän päällä) sekä auton rungonnumero niin oletan, että he näkevät kirjoistaan heti, minkä tyyppinen vaihteisto autossasi on.
Toinen paikka on tietysti Delta-Auto.
HELENIUS ANTTI S
24.03.2008 11:46
Italia-Motor Tampere Asentajankatu 2.
Puh: 03 2654064
Homma hoituu kohtuu hintaan.
RUOTSALAINEN JUKKA
24.03.2008 11:49
Hei, hienoa. Nyt luulen, että osaan tilata oikeat rattaat. Eli jos tulkitsen oikein niin:
ennen 4/2002: pakki alhaalla oikealla
jälkeen 4/2002: pakki ylhäällä vasemmalla.
terveisin
Jukka
KAUPPI ERKKI I
24.03.2008 12:03
kojetaulu ja ovien verhoilu ovat myös erilaiset tässä uudemmassa versiossa, myöskin edestä katsottuna mm umpiot ja maski ovat erilaiset tunnistaa parhaiten isosta pyöreästä Fiat logosta.
RUOTSALAINEN JUKKA
24.03.2008 12:17
Hei, lähden tallille (ei ole siis kotona) katsomaan tarkemmin autoa. Otan ylös myös tuon moottorin numeron, joka kehotettiin tekemään tässä aikaisemmin. Myös vinkkisi ulkonäöstä täytyy huomioida (otan kameran mukaan, jotta voin ottaa kuvan keulasta ja tarvittaessa lähettää vaikka s-postilla, jollekkin katsottavaksi).
Jukka
PALIN MATTI
24.03.2008 12:33
Ei ole Erkki välttämättä asia näin. Itselläni oli aikoinaan 2002-mallinen Peffletti, joka oli sillä vanhemmalla patakeulakorilla (kojelauta ja oviverhoilut myös erilaiset kuin 2002 eteenpäin). Silti siinä oli jo tämä uudempi vaihteisto, jossa peruutusvaihde on vasemmalla ylhäällä. Samoin myös moottori oli se uudempi Commonrail 2,8 JTD.
Eli se vaihdekaavio on se ainoa varma tunnistusmerkki siitä vaihteiston tyypistä.
PALIN MATTI
24.03.2008 12:37
Ja vielä vähän lisäinfoa.
Tässä uudemmassa vaihteistossa ei sen viitosen välityssuhteen alentaminen ole enää niin tärkeä, koska koko vaihteisto on rakenteeltaan erilainen taaten viitosen rattaitten voitelun pienemmilläkin kierroksilla.
Satasen vauhdissa kiertää kone 2375 RPM, joka on erittäin sopiva ja taloudellinen käyntinopeus.
RUOTSALAINEN JUKKA
24.03.2008 13:02
Hei kaikki, jännittäväksi menee. Ajoin tallille ja löyty oli seuraava:
pakki on vasemmalla ylhäällä, joka viittaa siihen, että kyseessä on uudempi 2,8 jtd common rail -kone?? Näin uskoisin.
alusta on vanhempaa mallia, sillä:
keulassa ei ollut pyöreää fiatin merkkiä, vaan vanhemmat 4 raitaa
Minulla on lähettää muutama ottamani valokuva kojetaulusta + keulasta, jos joku osaa siitä jotakin tulkata.
Oma arvioini on kuten tässä joku totesi: moottori on uudempaa versiota, mutta alusta on vanhempaa. Mitä mieltä olette tulkinnasta?
Jukka
PALIN MATTI
24.03.2008 14:41
Just samallainen tappaus ku mullaki oli. Onko tuo piironkiosasto sulla kenenkä valmistama? Ja mikä malli?
RUOTSALAINEN JUKKA
24.03.2008 15:19
Moi Matti, piironki on Hymer Camp Swing C644 eli iso takatalli, jonka päällä poikittainen parivuode. Syynä tähän 5 vaihde asiaa on se, että autolla on painoa ja kokoa jo kohtuullisesti ja lippalakki tuo vielä ilmanvastusta lisää. Tällä kompinaatiolla auto kulkee kyllä hyvin kun on suhteellisen tasaista ja ei juurikaan tuulta. Silloin voi ajella vitosella noin 95-100 (mittarin mukaan). Mutta heti, kun on tuulta tai pitkiä, loivia ylämäkiä, niin auto alkaa hyytyä ja nelosta saa veivata koko ajan. Viime kesänä, kun olimme euroopassa, niin rekkojen ohi mentiin - erityisesti alamäissä, mutta heti ylämäissä rekat tulivat ahterista sisään.
Ajattelin, että ostaisin 15 % tiheämmän vitosen niin saisin koneen kiertämään noin 2300-2400 k/min, kun ajelee noin 90 km tuntumassa.
Mitä tuumit ajatuksesta?
Jukka
HAAPANEN TIMO S
24.03.2008 15:41
Anna sen lootan olla, ja laita tuo:
http://www.teholastu.com/index.php?main_page=product_info&cPath=43_71_171&products_id=177
PALIN MATTI
24.03.2008 16:36
Ilmeisesti sinulla on alkoviauto. Siinä tapauksessa välityssuhteen muuttaminen kyllä puolustaa paikkaansa.
Juuri tuo jatkuva 4 - 5-välillä vaihtaminen - varsinkin huolimattomasti tehtynä - kuluttaa ennenaikaisesti sitä synkronipakkaa ja vahderattaitten tartuntakynsiä.
PS: Itselläni 100 km/h todellinen nopeus edellyttää mittarinopeutta 112 km/h. Silloin kiertää moottori tuon mainitsemani 2375 RPM.
KAUPPI ERKKI I
24.03.2008 17:00
olen samaa mieltä 2002 mallista on sekoituksena vanhaa tekniikkaa sekä uutta siksi se vaihdekaavio on paras tunniste
TANSKA ESKO M
24.03.2008 17:09
Sama ongelma oli minulla Ducatossa viitosen välityksessä. Nyt on 15 % alennettu ja olen todella tyytyväinen välitykseen. Vaihteitten välit ovat nyt tasasuuruiset. Viitosella mittarinopeudella 90 km/h kierrokset 2250 r/min ja 80 km/h kierroset 2000 r/min. Nyt jaksaa mennä mukavasti 80-90 km/h vastatuuleen ja -mäkeen. Hammaspyörien vaihto helppo tehdä itsekin jos on harrastanut autokorjausta, eikä vaihto kerkiä maksaa paljon korjaamollakaan.
RUOTSALAINEN JUKKA
24.03.2008 17:15
Hei taas keskustelijat.
Kyllä olen nyt vakuuttunut, että kone on tuoreempaa versiota ja koppa vanhempaa. Auto on alkovimalli ja matkakunnossa on varmasti tuon 3500 kg ellei enemmänkin. Tällöin pitkä vitonen on vain liian pitkä ja tiheämmällä vitosella saisi paremmin pyöritettyä kierroksia noin 2300-2400 tuntumassa ja ajamisen mukavammaksi, kun nelosta ei tarvitsisi koko ajan hakea (en ole nimittäin vitosella antanut vauhdin tippua liikaa, jotta loota ei hajoaisi). Vauhtia ei tarvitse tulla lisää, vaan tasaisempaa kyytiä.
Jos täällä on kuulolla niitä, jotka ovat 2,8 jtd:n vitosen tihentäneet, niin heittäkäähän tietoa tähän varsin hyvään ja asialliseen keskusteluun. Olisin myös mielelläni vaikka puhelimella yhteydessä niihin, joilla on kokemusta 2,8 jtd:n 5-vaihteen tihentämisestä. Jos kokemuksia on, niin voit soittaa minulle 050 550 5589 / Jukka
Myös tehoboksi kokemukset varmasti kiinnostaa.
terveisin taas Jukka
ANTTILA ARI
24.03.2008 20:09
Olen vaihdattanut 2006 malliseen ( 2.8 jtd ) 25% tiheämmän 5-vaihteen.Auton omien mittareiden mukaan nopeuden ollessa 90 on kierroksia 2400.Nyt voima riittää vitosella ylämäissäkin ja polttoainetta kuluu litra vähemmän kuin ennen muutosta.
LEINONEN V JUKKA
25.03.2008 09:25
Täältä löytyy korjaamokäsikirjaa ducatoon 2002-2006 malleihin ,imuroituna http://www.electronicmanuals.co.uk/fiat-ducato-workshop-manual-p-143.html
tai cd http://cgi.ebay.co.uk/FIAT-DUCATO-SERVICE-WORKSHOP-REPAIR-MANUAL-ON-CD_W0QQitemZ160220550987QQcmdZViewItem
Onko kellään tietoa mistä saisi käsikirjan edelliseen malliin?
SVÄRD TIMO
27.03.2008 18:19
Itsekin kaipaan vastausta tuohon toiseen kysymykseen että löytyiskö lähempää ( Espoo, H;ki, Vantaa ) kuin Hyvinkäältä tuota korjaamoa joka voisi rattaita vaihtaa. Ja tietysti myös ne kulutetut Eurot olisi mukava tietää?
UUSITALO MARKO
30.03.2008 17:40
Itsellä oli samaa onglmaa ylipitkän vitosen kanssa kunnes asentelin omaani tällaisen:
http://www.finnautomobile.net/index.php?productID=6
Tehoa ei tullut ihan niin paljoa kuin odotin ja vääntöönkin olen hieman pettynyt. Johtunee ehkä siitä, että käyttöohjeet olivat väärään laitteeseen enkä ole löytänyt aivan optimisäätöjä. Mutta lisäyksen kyllä huomaa ja nyt pystyy ajamaan viitosella isommatkin mäet. Toki nelostakin vielä aina silloin tällöin tarvitaan. Aikaisemmin viitosvaihde oli lähes käyttökelvoton, mitä nyt joskus pitkissä alamäissä tuli vähän kokeiltua...
Parasta kuitenkin on, että kulutus putosi 15,3 litrasta 13,9 litraan satasella samalla kun keskinopeus kasvoi aika reilustikin. Autona 2003 Ducato Maxi 2,8 Jtd ja 7,3m pitkä Deffun alkovi jossa ruotsinlaivan ilmanvastus.
TERVO JARI
30.03.2008 18:34
hajalleen . . .
On koneessa vääntöö, mut vaihteistoo ei ole mitoitettu tuolle "käyttöalueelle" ( Vitos vaihe tehty korkeammalle nopeudelle/ korkeimmille kierroksille kestääkseen ) . . .
Tuollainen 90 km/h tunnissa pitäis saavuttaa pikkasen yli 2000r/min vitosella jotta loota kestäis pitempään . . .
No tuossa on sitte vähän eroja mikä vuosimalli ja mikä vexel-looda . . .
Työautoni 2.8HDI kulkee 90km/h pikkasen alle 2000r/min, elikkä siinä on ns. nopee vitonen, sais olla pikkasen hitaammat välitykset elikkä sellaset 2100r/min ja 90 km/h olis varmaannii soppeli . . .( Pösö vm 2004 2.8 HDI KA 12kuution korilla ) . . .
Jari
UUSITALO MARKO
30.03.2008 19:44
Käytänkin vitosta vain kierrosten ollessa yli 2000 rpm. Marssivauhti nopeusmittarin mukaan on 90 -100 km/h ja nopeusnäyttötaulun mukaan 85 -95 km/h. Mittarinopeus 90km/h saavutetaan kierrosnopeudella noin 2100rpm. Luulisi tämän uudemman version lootan sentään tuon kestävän.
Ongelmana oli aikaisemmin, ettei vitonen jaksanut vetää lainkaan alle mittarinopeuden 100 km/h.
UUSITALO MARKO
31.03.2008 08:41
Kävin kysymässä Ducatoihin erikoistuneesta Italia-Motorista (Aarporankatu 8, 33840 TAMPERE) tarjouksen rattaan vaihdolle. Hinta-arvioksi ilmoitettiin 650 euroa osineen. Aikaa vaihtotyöhön kuluu noin nelisen tuntia.
Samalla sain kuulla, ettei näitä uudemman mallin alkuperäisiä vitosrattaita ole vaihdettu rikkoutumisen vuoksi yhtään. Liekö sitten syynä kestävyyteen, ettei sitä harvaa vitosta ole voitu käyttää? Aikaisemmassa mallissa rikkoutumisen syynä oli kuulemma rattaan karkaisuvirhe.
RUOTSALAINEN JUKKA
31.03.2008 21:28
Itse aloitin tämän keskustelun ja pyytelin tietoa, jotta voidaan jakaa sitä. Yritän noudattaa tätä henkeä ja kertoa missä itse menen tässä asiassa.
Kun sain selvitetty minka vuoden moottori minulla on, niin tilasin rattaat tamgearsista. Tänään tuli lappu, että rattaat odottaa noutoa lähipostista. Asennuksen osalta Hgin alueelta en löytänyt firmaa, joka olisi heti sanonut, että homma hoituu. Muutama firma sanoi heti, että ei onnistu - muuta kertoi, että eiköhän se jotenkin hoidu. Päätin, että ei ruveta harjoittelemaan ja soitin Hyvinkään ajoneuvokeskukseen, jossa kaveri sanoi, että homma on selvä ja on tehty aikaisemminkin. Olen parin viikon päästä menossa rattaiden kanssa Hyvinkäälle ja homma hoidetaan odottaessa (arvioivat parin tunnin työksi). Italkoon vai Delta-autoko se on, en edes soittanut. Kerron tarkempaa tietoa, kun homma on tehty. Ai niin, unohtui kertoa, että otin 15 % tiheämmät rattaat, joka tamgearsin kaverin mukaan eivät nouse kierroksia samassa suhteessa, vaan hän arvioi, että kierrokset nousevat noin 10 - 12 %. Jos tulkitsen oikein, niin ennen noin 2000 kierroksen saavuttama nopeus tullaan uusilla rattailla saavuttamaan noin 2200 kierroksella.
Jukka