40000 km ja iskarin ylpään laakerit !
MATTILA JARI J
13.09.2006 16:14
Tsau !
Fiat Ducato 15 2.0 JTD vm. 2003 on jo valmis etupään yläpuolen laakerin vaihtoon n.40000 km:ssä. Ruostuu, oireet: ohjaus ei palaudu, ajossa vetää välillä vasemmalle ja välillä oikealle. Tässä olis jo EY-aikana ryhmäkanteen mausteet, kun tekevät niin huonoa laatua seillä Fiiatilla ?
kuvat:http://karavaanari.info/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=977&forum=14&post_id=5875#forumpost5875
KAUPPI ERKKI I
13.09.2006 18:52
Ei Fiiussa oo moittimista Ducato on pakuksi syntynyt ja hoitaa sitä tehtävää tyydyttävästi jotkut Toopet vaan ovat alkaneet käyttämään sitä asuntoauton alustana ei kukaan meistäkään tykkää juosta täydellä mahalla täyspakkaus selässä.
Matkailuauto tehtaat ennemmin tulisi asettaa vastuuseen siitä että laittavat liian raskaita asuntokoppeja hentoisille Ducato avolavoille.
Oon päästelly Ducato pakulla pitkälti toistasataa tuhatta km ilman kyseisenlaisia laatikko laakeri ym ongelmia joista matkakailuauton omistajat kärsivät.
KOTILAINEN ISMO A
13.09.2006 20:49
Tuosta vaivasta on helppo päästä. Osta mersu, renault tai ford. Niillä kuuluu pääsevän ilman ainoataan harmia satoja tuhansia kilometrejä ;)
Lienee nimittäin niin, että suomalaisten karavaanareiden tekemä ryhmäkanne fiatin tehdasta vastaan on kun hyttysen paska atlantissa, eli ei merkitystä.
HYTÖNEN RAIMO
14.09.2006 08:22
Ei tuossa ole mitään kummallista. Kysymyksessä on yksi monista Sevenin kolmikon (Citroen Jumper, Fiat Ducato, Peugeot Boxer) tyyppivioista, joiden kanssa kyseisten kotteroiden omistajat (yllekirjoittanut ml) joutuvat elämään. Omasta katiskastani menivät kyseiset laakerit parissa vuodessa minimaalisilla kilometreillä kotteron seistessä lahes kaksi vuotta vaihteistoremontissa.
MATTILA JARI J
14.09.2006 08:30
MOI !
Niin eihän se ihmeellistä olekkaan, ne vaan ruostuu jumiin, ei siinä paino ratkaise ja on samaa vikaa monissa muissakin merkeissä. Maailma vaan sattuu olemaan tällainen !
Tää oli vain tiedoksi muille, etteivät ihmettele auton käyttäytymistä kun sattuu kohdalleen !!
Eiks tää palsta ole just sitä varten ?
PUTTO TUULA
14.09.2006 09:13
Meillä meni 42 tkm samat "laakerit". Delta-autoon 250 € =>tyyppivika. Ei tohon Ducaton rahanmenoon ainakaan meillä auttanut kuin merkinvaihto. Nyt kun uusi Ducato on esitelty saa nähdä mikä on "laatu". Kyllä valmistajan kuuluisi vastata selvistä tyyppivioista 2 vuoden takuuajan jälkeenkin; mutta ei. Tämänpäivän autoteollisuus hankkii osat alihankintana mistä halvimmalla saa, joten millään merkillä ei ole täysin virheetöntä autoa.
Terv:Timppa
VILJAVA TAPIO
14.09.2006 09:24
Tyhmä kun olen, en ymmärrä, miksi iskareissa pitää olla laakerit. Mikä siellä pyörii. Muistan tästä ongelmasta puhutun jo vuosia, kumma ettei asiaa ole saatu kuntoon. Onko niihin laakereihin helppo päästä käsiksi, että voisi omatoimisesti voidella tms?
MIKKONEN MATTI
14.09.2006 10:51
Onhan tässä kirjoituksia seuratessa käynyt selväksi, että uudemmissa malleissa iskarin yläpään laakerin tiivitystä on heikennetty aikaisemmasta ja roiskevesi tekee vauriot. Laakeri tarvitaan, koska koko iskariasetelma toimii olkatappina, jossa alalaakerina on pallonivel ja yläpäässä suurikehäinen aksiaalikuulalaakeri kantaa jousen kautta välittyvän kuorman. Käytännössä laakeria ei voi rasvata kuin purkamalla, jollei rakenna rasvanippaa ohjaamon jalkatiloissa olevien koteloiden läpi. Vanhemmissa Fiateissa laakeri kestää.
HYTÖNEN RAIMO
14.09.2006 14:11
Joustintuki- eli ns. McPerson rakenteessa iskarin yläpää toimii samalla olkatappina, jonka varassa etupyörät kääntyvät - aivan kuten edellinen kommentoija jo vastasikin. Tästä syystä siinä tarvitaan laakerit, ilman niitä ohjaus olisi todella raskas.
VILJAVA TAPIO
14.09.2006 17:18
Jassoo. Täytyy varmaan kurkistaa, minkänäköinen systeemi siellä oikein onkaan. Jos roiskevesi aiheuttaa ongelman, eikös Lokarien asennus auttaisi?
LAUKKANEN MAURI
14.09.2006 18:56
Kylä tämä McPerson yläpään laakeri ongelma ei taida olla ainoastaan fiatin,pösön ja citikan ongelma,kyllä se vaivaa kaikkia kyseisen etupään jousijärjestelmän laakereita.
Kun avaat ns.kestovoideltun laakerin ei siellä sitä vaseliinia ole silmämääräisesti katsotuna yhtään! Laakeri on "maalikosta" aivan kuiva,jos minä joudun asentamaan tälläisen kestovoideltun laakerin ,joita nämä kyseiset laakerit ovat siihen pitää laitaa VASELIINIA.jotta voi antaa sille jonkilaisen takuun.Tähänkin asiaan on varmaan helppo selitys:On laskettu jollain ohjelmalla se laakerin kesto ikä,sillä minimaalisella rasvalla ja säätöt osakeen omistajien optioihin!
KAUPPI ERKKI I
14.09.2006 19:28
Tämän ns yläpään painelaakeriin voi huoletta lisätä vaseliinia sillä sen liike on pieni eikä aiheuta lämpenemistä .
kun taasen pyöränlaakeri saattaa lämmetä liikaa jos sinne laittaa lisävaseliinia jolloin alkuperäisetkin valuvat suojan välistä ulos.
Näitä laakeri ongelmia on tasaisesti niin henkilöautoissa kuin pakuissa matkailuautot ovat useinmiten Ducatoja joten tätä palstaa lukemalla saattaa tulla sellainen käsitys että Ducato on ihan paska muttei asia todellisuudessa ole Ducaton kohdalla lainkaan niin paha kuin annetaan ymmärtää.
PIETILÄ JUKKA S
14.09.2006 20:40
Olen tässä seuraillut tätä keskustelua mielenkiinnolla. Keskustelun aloittajalla on kuvat ko.laakerista. Kuvathan ovat painelaakerista, ei kestovoidellusta kuulalaakerista. Painelakerin voiteluun kyllä yleensä voi lisätä rasvaa,mutta kestovoideltuun laakeriin ei kyllä pidä mennä lisäämään. Ko. laakeri kyllä kestää vuosia pienessä liikkeessä ja vauhdissakin. Painelaakeripesän tiiveys yms.asiat tekee sen että esim. pesään kondensoituu vettä ajan kanssa ja saa aikaan ensimmäisen viestin kuvien mallista jälkeä, tai pesässä ei ole kunnon tiivistystä lainkaan ja suolavesi pääsee tuurmelemaan laakerin. Kestovoideltu kestäis tämän paremmin, kuten joissain henkilöautoissa on. esim.entinen autoni 600 tkm parit vaihtoiskarit mutta laakeri kesti.
LAUKKANEN MAURI
14.09.2006 22:08
Ompa tullu tienattua sitä kuuluisaa leipää sillä laakerin vaihdolla,en väitä että olen oikeassa sen vaseliinmäärän suhteen ,asia on kuten edellä todetiin, että ei näissä hitaasti pyörivissä/liikuvissa laakereissa tapahdu sitä lämpeämistä,jolloin sen voi täytää vaseliinilla aivan täyteen,sillä ei ole väliä onko se paine vai normaali kuulalaakeri,kysymys näissä laakereissa on siitä tiiveydestä ja kuten edellä tuli ilmi sen voi tavalaan tiivistää sillä vaseliinilla ,täytämällä sen jolloin vesi ei pääse yhtä hyvin syömään sitä.
PS. Miksihän näissä nykyajan vehkeissä ,autoissa yms,pyörivissä vehkeissä ei ole rasvanippoja? Mutta eipä sitä entistä aikaa enää takaisin!,ei ainakaan rasvanippojen muodossa!.
HALTTUNEN TEUVO
17.09.2006 21:10
On tämä hölmö kysymys, mutta olkoon: Jos sinne laakeriin pääsee vesim niin eikö öljyä voi "roiskuttaa" hieman ohjaten samaan paikkaan. On öljyttykin parempi kuin kuiva laakeri.
PALIN MATTI
18.09.2006 09:15
No niin mieki nuorena miehenä tienasin perheelleni leivän toisten autoja korjaamalla, lähinnä raskaampaa kalustoa. Kun kerran mainitsin jonkin laakerin voitelemisesta vaseliinilla, sain ns. täsmätietoa yhdeltä vanhemmalta asentajalta seuraavien sanojen myötä:
-"Kuulehan poika, vaseliinia saa apteekista ja sitä laitetaan vauvan pyllyyn! Siihen laakeriin sinun pitää laittaa VOITELURASVAA"!
Tämän jälkeen olen käyttänyt rasvavoitelua vaativissa kohteissa aina niihin sopivia voitelurasvoja. En sitten tiedä pitääkö nykyisin hakea apteekista sitä vaseliiniakin, koska tästä saamastani opetuksesta on jo kulunut lähes 40 vuotta. Ajathan muuttuvat, samoin voiteluopit :=))
HÄMÄLÄINEN TOIVO
18.09.2006 10:10
Matilla se on tuo näsäviisaan ote usein päällä. Hellitä vähän, kuoma.
PALIN MATTI
18.09.2006 10:27
No mutta miks pitäs hellittää, ku kerta tuntuu hyvältä? Mullon tämmönen tunne ollu kerran aikasemminkin. Se oli silloin, juuri vähän ennen kun tulin hulluksi! :=))
PS: Jos tämä palsta kuuluu pelkästään tosikoille ja sääprofeetoille, niin voin tietysti poistuakin, sano...
HÄMÄLÄINEN TOIVO
18.09.2006 15:10
Kun laakerit vinkuu (ei iskarien, mutta ne toiset) ja tekee minut melkein hulluksi, on aivan sama pannaanko niihin vaseliinia vai akselirasvaa, kunhan loppuu se vinkuna.
LUUKKONEN PERTTI
18.09.2006 18:00
eivät nyt ole mikään ongelma. Laakerit maksavat 25€/puoli ja kumit saman verran lisää. Reipas nuori mies vaihtaa ne reilussa tunnissa ja auto on taas niiltä osin kuin uusi.
PUTTO TUULA
18.09.2006 22:40
Jos reipas nuori "mies" vaihtaa MacPhersonin yläpään laakerit tunnissa, niin Delta-auto ottaa kunnon katteen vaihdosta. Itse en kyllä ilman asiallisia jousipuristimia yms. yrittäisi ko.vaihtotyötä. Jos homma on noin helppo, niin ehkä kannattaisi alkaa vaihtamaan "kavereiden" Ducatoon ko.laakereita "viraapelinä" vaikka satasen tuntiveloituksella tuossa pihamaalla.
Terv:Timppa
Ps.Arvatkaa paljonko 2.0 JTD turbon vaihtoon saa käytettyä aikaa?
KAUPPI ERKKI I
19.09.2006 08:47
Minulta taisi hommassa kulua ainakin 4 tuntia oli nimittäin pakosarjan pultit kinkkisessä paikassa.
kantsii irrottaa moottorin kiinnikkeet moottorin kallistus helpottaa huomattavasti työtä.
Minäkin antaisin mielelläni jousitolppien yläpään painelaakerien vaihdon sille joka vaihtaa ne tunnissa hiki taitaa tulla otsalle jos pyrkii suoriutumaan hommasta edes 4 tunnissa.
MYLLER RISTO
20.09.2006 14:10
saattaapi olla että laakerit on viottunut silloin kun on ajettu kadulla olevaan " töyssyyn " ( hidasteeseen ) liian kovalla vauhdilla ja siinä hieman viottuntu. On nimittäin tiedossa , että henkilöautolla on ajettu kadun hidasteeseen liian lian lujaa, niin jopa muutaman tuhannen kilometrinjälkeen on iskarin yläpään laakerit sökönä.
VILJAVA TAPIO
25.09.2006 11:30
Ei ole hölmö kysymys, vaan osoitus loogisesta ajattelusta! Tosiaan, jos se vesi kerran pääsee laakeriin roiskumalla, niin miksei sitten öljy? Sprayvaseliinia vain sumuttamnaan sokkona sinne aukkoon. Tuon kun tekee kerran kuussa, luulisi jotain auttavan.