4,4A

Mauri Laukkanen 28.04.2019 11:19

Tuossa todiste kun asentelette niitä aurinkopaneeleilla auton katolle,mitä luulisitte
latausvirran olevan jos paneeli,siis 100W ois auton katolla ,makuulla???.

Liitetiedostot

img_0647.jpg
Seppo Suomi 28.04.2019 11:59

Riippuu aivan siitä missä olet ja paljonko on kello. Todennäköisesti olet nyt Suomessa ja puolelta päivin eli sähkön tuotto vaakatasossa noin 2 A. Meillä juuri nyt 6,4 A ja katolla 2x90W. Tuotto on sama olemmeko puskassa tai marketin pihassa. Kannattaa ottaa huomioon että katolta paneeleita ei helpolla varasteta ja ne ovat tuottamassa koko ajan.
@seppo

Mauri Laukkanen 28.04.2019 14:13

No kun ostin tuon paneelin mietin pitkään mihin sen asennan,mutta onneksi en asentanut katolle se päätös on vahvistunut nyt parin vuoden käytön kokemuksella.
Eli on monta tekijää mikä puoltaa että paneeli on irallaan.
Kun liikun syksyllä/talvella paneeli ei olemukana,koska sen tuotto Suomessa on minimaalinen.
Katto kuorma as,autoissa ei ole hyvä asia jo ajo- ominaisuuksinkin takia.
Paneeli pysyy puhtaana minulla tässä asenuksessa .
Mutta toisaalta pitää olla hyvä takatalli missä paneelia kuljetaa,se minulla on.
Siis jokainen taaplaa tyylillään ja jos on omiin suunnitelmiin tyytyväinen niin silloin
asiat on hyvin.

Tapani Pokkinen 28.04.2019 15:07

Ite en ole mikään sähkömies, en edes oikein ymmärrä mitä se sähkö on? Mutta eikös se latausmäärä ole ihan siitä riippuvainen, että mitä akku ottaa vastaan. Auto on ollut nyt pihassa reilun viikon auringossakuivumassa ja eilen kun imuroin inverterin kautta autoa niin lataus näytti vähän aikaa noin 9 ja kohta imuroinnin loputtua lataus näytti enää 0.8. Siellä ne panelit ovat kiinteästi katolla tyyliin asenna ja unhoita. Keskellä kesää riittää huudattamaan 100l pakastinta huru mykke, mutta syksyllä joutuu väliin auton moottoria käyttämään kun pakastin huutaa liki yötäpäivää Hoosiannaa. Sama se on joskus jo heinäkuun lopullakin kun yhtenä päivänä saatetaan tunkea pakastukseen sen 20l hilloja ja vielä joku kilo kalaa päälle.

Mauri Laukkanen 28.04.2019 18:08

No minä olen sähkön kanssa puuhastellut pienen ikäni,näillä minun jutuilla haluan
tuoda julki sen väärin käsityksen(oletan näin) että kun paneloit as,auton tai vaunun
katon aurinkopaneeleilla niin sähköä tulee yötä päivää,se on myyntimiesten ja naisten oletus.
Muttakunnäin ei ole,paneelin kohdistus vasten aurinkoa on oleelisin asia ,kun eletään Suomen tasolla.
Olen jo aikisemminkin tuonut esiin tämän asian,toinen merkittävä asia on puut,kiinteistöt jne, jotka heikentävät tehoa.

Oletetaan että karavaanari maksaa 2x100W paneeleista asennettuna ja sisältää myös lataus säätimen noin 1500€ asennettuna.
Sillä rahalla saa tolppasähköä riipuen kuinka paljon asuu autossa/vaunussa paljon.
Mutta toinen asia on kuten minä olin viikon korvessa ja aurinko paistoi,silloin se
aurinko paneeli on hintansa väärti,ainakin minulla kun se on siirrettävissä aurinkoa kohti.

Tapani Pokkinen 28.04.2019 19:35

Mauri, ei se hintataso ainakaan enää ole tota luokkaa, ei ainakaan jos itse asentaa. Ja se paneleiden juttu ei todellakaan ole mikään säästökysymys. Ostamalla akrigaatin pääsis vissiin halvemmalla, mut kuka piru sitä pörinää viitsii luonnon helmassa kuunnella. Meillä nyt 360W katolla ja se alkaa olemaan juuri se asenna ja unhoita. Tai ei ihan niinkään, auton paikkaa ei enää voi laittaa varjoon vaan aina sinne missä mahdollisimman pitkään paistaa ja se on huono juttu. Ei matkailuautossa kylmyys ole ongelma vaan kuumuus ja sen kanssa pitää vain elää. Tiukkoja siimoja.

Jarmo Leinonen 28.04.2019 20:16

2 kpl 100W monokidepanelia, kytketty rinnan, katolla vaakasuorassa, 30A (aito) MPPT-säädin lisänäytöllä.
Koko paketin hinta kaikkine hiluineen itse asennettuna n. 700€ (2017).
Kuvassa "saanti" toukokuussa 2017 kotipihalla napapiirin tuntumassa.

Christian Rethmann 28.04.2019 22:28

Tääkin on taas näitä asioita missä käyttötavallakin on osansa siihen mikä on kellekin sopiva kompromissi käytettävyyden ja latausvirran suhteen.

Näin työssä käyvänä mun reissut on lomaviikkoja lukuunottamatta PE-SU keikkoja johonkin lähipuskaan, ja mun käyttöön riittää tosi hyvin se että akku latautuu viikolla täyteen kennon avulla kun ei se kuitenkaan sen 30-50km kotimatkan aikana sitä tee ja kotona ei ole mahdollisuutta roikkalataukseen. Ison takatallin puuttuessa irtopanelin kuljettelu ei edes onnistuisi mitenkänä järkevästi.

Vaan milläs konstilla sen edes selvittää paljonko panelilta pystyy saamaan? Kun on aurinkoinen päivä niin akku on aina OK tikissä ja lataus on jollain 'yhden ampeerin ylläpitolatauksella' eikä mulla ole oikein mitään laitteitakaan joilla 12V järjestelmää pystyisi kuormittamaan. 6.3 ampeeria sain tänään auringonpaisteessa tulemaan 160W + Victron MPPT -yhdistelmästä kun laitoin kaikki keksimäni vehkeet päälle, lisääkin olisi kai voinut saada kun jokaisen laitteen kytkennän yhteydessä ampeerit kasvoivat joten kyvyt eivät kai vielä loppuneet.

Ja alkuperäisen postauksen kysymykseen ja kuvan tilanteeseen sanoisin että arvioisin saavani tuossa tilanteessa 2-2.5A

Hemmo Lehtonen 14.05.2019 17:05

Meillä samanmoinen kitti kuin Christianilla ja kyllä tuo kiinteä kattoasennus on aivan riittävän hyvä kesäkäytössä.
Kauniilla kesäpäivillä isoon kuormaan n. 8A pukkaa ja pilviselläkin amppeerin pari. Tuon irtopaneelin kanssa pelaaminen on omanlaisensa harrastus kun tuo aurinkopahulainen on jatkuvasti pikkuisen liikkeessä.
Itse satsasin laatukamaan (Victronin MPPT-säädin) ja kaikki on pelittänyt riittävän hyvin jo neljättä kesää.
Ja bonuksena nuo laatusäätimet hoitavat vielä akkuakin samalla.
Painoahan näissä paneeleissa ei juurikaan ole ja oikein asennettuna tuskin lisäävät kattokuorman riskiä.
Omassa autossani kulutus ei muuttunut paneelien myötä mihinkään suuntaan eikä ylimääräisiä kohinoita ilmestynyt.
Terveisin Hemmo

Timo Haapanen 14.05.2019 18:25
Mauri Laukkanen

Tuossa todiste kun asentelette niitä aurinkopaneeleilla auton katolle,mitä luulisitte
latausvirran olevan jos paneeli,siis 100W ois auton katolla ,makuulla???.

Katolla kiinteänä oleva on aivan varmasti niin paljon enemmän töissä että loputulos on parempi. Miten sitä reissussa aina voisi ulos nostaa, ei onnistu ei. Ja kääntää pitäisi myös tai muuten paistaa selkäpuolelta.

Kuukauden reissun tein juuri eikä taaskaan kertaakaan maksettu sähköstä. Kahvit ropsotti ja mikro pimputteli ruuan lämmityksessä.

Etelässä aurinko paistaa korkealta, melkein selälleen paneli pitäisi käydä laittamassa puolen päivän aikaan.

@timppa

Jarmo Leinonen 31.05.2019 13:13

Eiliset lukemat Koillismaalla...

Toivo Koistinen 31.05.2019 14:13

talavella kahtelin sillä silmällä, jos kotia aurikopanelia. Näillämain helmikuun lopulla alakaa aurinko jo paisteleen kummasti ja syksyllä se lieneen marraskuulla lopettelee työt.
Eihän se pitkää päivää aluksi, mutta jos sydän talvinen matkailu lasketaan pois, niin maaliskuu- lokakuu välinen aika on kyllä paneeliaikaa autoillessa.
Varmaan panelit kehittyy, aina pilvisimmille keleille virtaa antavimiksi. panelikauppias moitti kesähelletä huonksi paneli ilmaksi, miten se katolla vaikuttanee.
Miten ne pysyy puhtaana vaakatasossa katolla lienee.
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.