2021 Mallin Retkiauto Rapido V62 & Matkailuauto Hymer BML-I 890

Jari Siltala 22.09.2020 08:15

Eräs Caravan yritys järjesti Lahdessa 16-17.9 näyttelyn .Ihastuin kahteen erilaiseen kulkineeseen.Retkeilyauto Rapido V62 : ssa kenties paras pohjaratkaisu mitä olen retkiautoissa nähnyt.Auto toki oli muutoinkin taattua Rapido laatua 140 hv Fiatin moottorilla ja uudella Fiatin 9 lovisella automaattivaihteistolla.
Toinen auto jota ihastelin oli Hymer BML-I 890 Mersedes Benz Sprinterin alustalla.Tässä autossa on jo niin hyvä tehdasvarustelu että sitä voi sanoa jo ihan aidoksi liikkuvaksi kodiksi missä voi hyvinkin vaikka asua.Katso tämä lyhyt esittely ja ihastu itsekkin.Kommentoidakkin saa ,kiitos sinulle.
https://youtu.be/TbS-1JY_CcY

Toivo Koistinen 22.09.2020 09:45

Casacarin kanssa taannoin suunniteltiin iwegoon juuri tuo retkiauto mallin sisustus vähän samaan tyyliin.
Mutta siinä vessa oli perällä poikittain, ja ovi petien välisssä, jotka olivat kahtapuolta autoa pitkittäin.
Iwegon 7 metrin pituus olisi sallinut hyvin, kun vessa olisi kekeltä autoa pois, ja vielä se turhake sohva, niin vessan taka olisi jäänyt vielä tavaratilaa, ja mikä parasta vessan kasetille ei olisi taevinnu tehdä auton seinään reikää.
Tuossa oli tehty se vanhojen perinteisten autojen peti, eli sivussa perällä parisänky, ja niin korkea, että vaikka tein jakkaran siihen sivuun, mikä oli portailla korvattu tuossa, nin meni auto vaihtoon, kun sen petin petaaminen oli kova homma ei niin isolle petaajalle, toinen sitten oli se että seinänvierus nukkuja joutu kömpimään pedile, ja pois mitenkuten.
Nykyäänhän perinteisen valmistajat ovat tuosta mallista luopuneet
Siksi meille tuli nykynen, jossa pedit ovat kahtapuolta perällä pitkittäin, ja käytävä välisssä. Tosin tavartatila on pienempi, mutta eipä tuo ole näinä 9 vuotena niin suureksi haitaksi muodostunut, koska ei ole vielä tarvinnut koukkua perään, ja siihen boksia, tai pahimmillaan kuomukärryä.
Retkimallissa olen kritisoinut sitä, että niihin tehdään jääräpäisesti tuo turha kahden istuttava sohva tuohon pöydän taa.
Voisivat alkaa valmistamaan rinakkaismallia, jossa se on pois, ja hieman pidenmpi, ja kapeampi vessa, niin käytävätila olisi suurempi.
Tosin senverta tuosta isosta, että siinäsitä pöydän ympäri pujotellaan, ja rakkaus kukoistaa perheessä.
Tp

Timo Haapanen 22.09.2020 10:30

Muutaman vuoden kuluttua ei ole enää siistejä käytettyjä, vaalea sisustus on joka valmistajalla.

@timppa

Jorma Isopoussu 22.09.2020 13:28

Kaasupullo kaappi vika paikassa. Liukuoven joutuu aukaisemaan kokonaan. Ei hyvä sateella eikä korkealla. Lämmöt häipyy..

Toivo Koistinen 22.09.2020 15:27

Ei minusta koko ovea tarvi avata, koska se kaappi on oven etureunan kohilla siinä kaapissa.
Tosin sama asia, koska ovi avautuessa liukuu ulospäin ensin 10-20 senttiä, ja sitten lähtee liukumaan vasta taaksepäin, eli tuuletus pelaa koko aukon mitalla
Mutta ehkä sen olisi voinut laittaa kasetin kanssa takaoven taakse, olisi jäänyt koko kaappi pois, ja liikkumatilaa enemmän
Elikkä kyllä se noissa se ulos, ja sisään kulku on se joka tapahtuu paaljon paljon useammin, kun tuo pullojen vaihto, ja sihenhän voi laittaa sen vaihtajan, nin on sitten kuten aina kello 03,21 yöllä kaksi tyhjää pulloa.
Mutta mikäli valitsee peltikuoren, niin tuo liukuovan ominaisuudet saa mukana, kuten juuri tuo hyvin tuulettuva oviaukko, ja se jumalaton pamaus hurinan päätteeksi, kun se nykässään kiinni.
Tosin helteellä taas iso oviaukko on poikaa.
Sille ovele on jopa oma nimitys, mutta jääköön se historiaan.
Tuli mieleen pari hyvää tuolle ovelle. Myrskyllä kun avaa, niin se ei karkaa tuulen mukaan, ja toinen, jos on ahdas paikka parkissa, ettei etuovet mahdu auki, niin siittäpä pääsee ulos, ja sisään
Tp

Jari Siltala 22.09.2020 16:39

Toivo eikös ne siellä Casacarillakaan osaa tehdä retkiautoa ilman sohvaa ?

Jari Siltala 22.09.2020 16:42

Timo eikös nuo verhoilujen ym, pinnat ole hiukan käyttäjästä kiinni pysyäkö puhtaana vai ei ?Meitä on monenlaisia sukankuluttajia näidenkin vempaimien isäntänä ja emäntänä !!

Jari Siltala 22.09.2020 16:44

Jorma olisiko automaattisesta pullon vaihtajasta apua ? Kenties voisi pullon vaihtaa vaikka marketin sisäparkissa suojassa .

Timo Haapanen 22.09.2020 17:04

Jorma tarkoitti sitä että kun kaasupullot ovat liukuoven etupäässä ei pullokotelon kohdalta voi kulkea sisään vaan ovi pitää avata kokonaan perälle asti.

Kahden henkilön käytössä se pullokotelo on aivan turha jakkara.

@timppa

Juhani Backman 22.09.2020 17:27

Miksi täytyy olla retkuluautossa sivuliukuovi, eikä kaksiovinen nii kuin esim jenkeissä ? Tietääkö joku? Mielestäni olisi järkevämpi ettei koko seinä aukea .

Toivo Koistinen 22.09.2020 17:33

Kyllä ne casacarila teki ihan miten asiakas haluaa, ja kai vieläkin.
Meille sattui vaan nin, että ei tietty sitä asiaa, ja kun tapa oli, että ohikulkiissa pistäyvään autoliikkeessä ilimasele kaffille, niin sattui tämmönen mikä meillä nyt on, olemaan tarjolla.
Rouva ihastui petiratkasuun, ja sehän tuli kovin kalliksi se kahavi, vai taisiko olla peräti kaakao..
Elämä maksaa.
Olen minä vuosia suunnitellu purkaa se soffa, mutta onvaan jääny suunniteluasteelle.
Mutta eihän sitä tiijä mihin tässä. Kestihän vessan remontin suunnitteluki huhupuheiden mukkaan 7 vuotta.
Ompahan ajattelun aihetta, ja sehän on aivolle kovin hyvä.
Tuosta pullon vaihosta. Meilä on juuri tuon oven takana kaasupullo, ja eise ihmeitä vaihtaa. On sitä kaikenlaisessa ilimassa kulettu ulos, ja sisään.
Mutta kylähän sen pulloratkaisun tuossa uutuudessa olisi voinu toisin, nin tilaa olisi tullut lisää, koska ei noisa sitä koskaan liikaa ole. Onvaan niin, että isot valmistajat tekevät omien suunnitelmien mukaan, ja siinäse.
Tp

Heimo Turunen 22.09.2020 17:49

Uusi auto on aina uusi auto mutten nähnyt tuossa kovin mieluisaa. Vuode ei kelpaisi ja todella huono paikka kaasupullokaapille. Mikäli me joskus tuon mallin autoon päädymme se olisi V68. Joka vaihdossa innostus hyytynyt ahtauteen, auto on varsin kapea, joskin ulkomitoiltaan kätevä. Hymer ei kiinnosta lainkaan.
Autoa hankkiessa mietimme entisten hyvät ja huonot huolet, siitä se mieluinen tulee ajan mittaan.

Jorma Isopoussu 22.09.2020 18:12

Nykyisessä peltikoppasessa aukaisen liukuoven noin 50cm topparin. Tässä pitäis aukaista noin metri. Pieni ero käytössä..

Toivo Koistinen 22.09.2020 18:16

Tuo kapeus on hieman ylipuhuttu asia. Perinteiset ovat noin 2, 2- 2,35 metriä leveitä. meilä tuo on 2,07 m,
Elikkä se parikymmentä sentiä ei ole kun miehen vaaksa suunnilleen.
Peinteisissä on tuo hellakaappi paksumpi kolmiliekkisineen, joka tasoittaa asiaa. Mittasin erään perinteisen, ja tuon mejän käytävä leveyden eron, nin se oli n 5 senttiä.
Nykyään varsinkin perinteisessä on kuten tuossa isosa takasohva kulmasohva mallia, ja ovenpuolella toinen pitkittäis sohva, ja kahtokaapa millanen kävelytila.
Pahin vika meillä on, hellan pälyskaappien luukut, jotka aukijäävät juuri sopivasti, että minä kävelen ottani pahki.
Ei ole kerta, kun luukku on kourassa, että NYT. Mutta jokin voima käskee irrottamaan käpälät
Extreemeä on karavaanailu
Mutta on hyvä että on tarjontaa moneen sisustus malliin, vai onko.???
Tp

Timo Haapanen 22.09.2020 19:09

Mutta kun se vaaksa on poissa käytävältä niin jo tuntuu. Kalusteet ovat saman syvyisiä suunnilleen ja käytävä on ainoa minkä leveydestä voi tinkiä.

@timppa

Toivo Koistinen 22.09.2020 19:31

Lalusteet juuri eivät ole yhtäsyviä. Elikkä kaksiliekkinen hella, verraten kolmiliekkiseen, se kaventaa sitä kaappia.
Siitä se meilläkin se ero kaventui käytävätilan suhteen, että se on vain n 5 senttiä kapeampi.
Mikäli kehtaisin poistaa, tai oikeammin kaventaa sitä turhasoffaa, nin eipä juuri eroa oisi.
https://www.nettikaravaani.com/sun-living/v-65sl-aut-160hp/1553437 Tuosa on muuten mielenkiintoinen, kun poras askelmat petille, mutta tuossa korostuu tuo turhasohva erittäin.
Ensinnäkin sen istuma mukavuus on lähellä kannon nokassa istuilua, eli väkisin siihen ahdettu. Kun se olisi pois, voisi VC olla pidempi ja kapeampi, mikä toisi käytävälle levennystä.
Jääkaappi kompuramallia, ja aika kookas.
Tällaiset seikat sitä muuttaa kovasti asioita.
Tp


Jäi lisäämättä. Nämä vertailut, ja koeajot ovat oikeaaa karavaani asiaa, ja kirvoittelevat mielipiteitä. Soisi valmistajienkin lukasevan. kaikenkaikkiaan hyvä. Niitä anna tulla
muokattu: 22.9.2020 19:33
Tapani Pokkinen 23.09.2020 08:14

Hamaassa nuoruudessa tuli ostettua uusi hiase ja rakentelin siitä retkiauton. Olihan se silloin hyvä, mutta paluuta en sellaiseen näe.
235 leveä auto mahdollistaa kunnolliset eristykset ja väljän sisätilan, täyintergroidussa myös sen ohjaamon päälle laskeutuvan sängyn riittävän pitkänä. Toki siinä kömmitään toisen yli, mutta ainakin vielä olemme liikkuvaisia.
Mutta se matkamökin tasalämpöisyys ilman jatkuvaa pannun käyntiä on todellinen mukavuustekijä. Ei ole vetoa ja etenkin keväisillä pilkkiretkillä se asuinmukavuus on kovassa kurssissa.
Samoin kesällä kun räkkä on pahimmoillaan, silloin hirvittäisi suurta louskuovea käyttää.
Retkeilyautolle on varmasti käyttäjänkuntansa, mutta kun on oppinut täysveriseen mökkiautoon niin ei ainakaan ihan heti tulisi mieleen retkuun siirtyä.
Eri asia on sitten jos alkavat tekemään esim 240 leveää peltikuorista riittävillä eristeillä.
Meillä nyt ollut pitempään vain 598 pitkä täysintikka ja siinä on loistavat tilat kahdelle. Takaosan kerrossängyt purettu pois ja koko takaosa on lattiasta kattoon hyllyjä kaappeja ja varastotilaa, johon käynti suoraan sisäkautta.
Mutta kullakin omat mieltymyksensä tarpeidensa mukaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.