2.3 JTD vaihteiston öljyntäyttö

Tommi Meriläinen 14.02.2017 17:56

Aihetta on käsitelty aikaisemminkin, mutta kaipaisin tarkempaa tietoa mistä kohtaa öljy lisätään Ducaton 2.3 JTD vm. 2003 vaihteistoon? Huohottimesta? Mistä se löytyy? Googlettelu ei ole tuottanut tulosta ja ostin jopa yhden service manuaalinkin, mutta eipä selvinnyt siitäkään. Toisessa kohtaa luki "oil vapour opening" ja toisessa "filler opening", mutta ei tietenkään kuvaa tai tarkempaa kuvausta missä kohtaa nuo sijaitsee. Ei uskalla mihin tahansa työntää ettei mene vahingossa kytkimeen :)

Joo olisin vienyt pajalle vaihtoon enkä olisi itse alkanut ihmettelemään, mutta kävi perinteinen eli vetari irtosi iskaria vaihtaessa vaikka vaara oli tiedossa.

-Tommi-

Toivo Koistinen 14.02.2017 18:48

https://karavaanari.org/index.php?topic=4731.0 Autaisiko tuo juttelu letka.
Toivopoika


Huolimaton kun ole, en ajatelut vuosimallia. Meillä 2005 2,8 JDT laatikkoon sai öljyn mittari vaijerin mittaratas irrottamalla ja sen kautta muistelen yhdellä ruuvilla kiinni. vaihdelaatikko on sen laajemman osan kytkinkopan. https://www.google.fi/search?q=2+3+ducaton+vaihdelaatikko&biw=1280&bih=913&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjo_NaKjZDSAhXBCSwKHb6gCMMQsAQIYg#tbm=isch&q=2+3+JDT+vm+2003+ducaton+vaihdelaatikko&imgrc=vRL9iD2s_5mDrM:
muokattu: 14.2.2017 19:32
Tommi Meriläinen 14.02.2017 20:36

Kyllä tän Karavaanaripalstan aikaisemmat keskustelut tuli haettua ensimmäisenä, mutta mulle on hyvin epäselvää miten eri vuosimallien ja konetyyppien laatikot eroaa toisistaan. Linkissä oli yksi kommentti: "2,3 JTD:ssä piti irroittaa pelkkä putki jotta letkun pään sai ujutettua reikään.", mutta tuosta jää epäselväksi tarkoitetaanko "putkella" imuputkea vai mahdollisesti itse huohottimessa olevaa putkea ja mistähän vuosimallista on kyse. Huomenna alkaa reiän etsintä ja aikaa on koko päivä, joten enköhän nuo öljyt johonkin koloon saa lirautettua. Pitäs saada auto ajoon, että pääsis kylille maitokauppaan täältä korvesta.

Tommi Meriläinen 14.02.2017 21:03

Mahtaako huohotin olla liitteenä olevassa kuvassa nuolen osoittamassa paikassa? Kuvan laatu ei ole ykkösluokkaa, kun kännykällä summassa räppäilin konepellin alta.

Liitetiedostot

ljytaytto.png
Tommi Meriläinen 15.02.2017 08:11

Itselleni vastaten....tuohan se oli. Korkki pois ja hyllystä sattui löytymään juuri sopiva kumiletku korkin vastakappaleeseen. Onnistui purkamatta yhtään mitään ihan käsituntumalta. Truman suuttimen edessä lämmitetty öljy valui laatikkoon hetkessä.

Timo Haapanen 15.02.2017 08:17

Entäpä laatikon kyljessä oleva oikean täyttömäärän korkeudella oleva aukko. Mulla -01 mallissa siitä sai täytettyä, mutta hankalasti ellei auto ole korkealla. Sulla -03 mallissa on jo laatikko joka ei kaipaa ylimääräistä öljyä, vaan juuri siihen aukkoon asti. Tosin en tiedä varmuudella onko siinä enää sitä reikää, mutta arvaisin että on.

@timppa


Tommi olikin löytänyt ratkaisun sillä välin kun kirjoitin ajatustani.
muokattu: 15.2.2017 12:22
Markku Hämäläinen 15.02.2017 11:50
Timo Haapanen

Entäpä laatikon kyljessä oleva oikean täyttömäärän korkeudella oleva aukko. Mulla -01 mallissa siitä sai täytettyä, mutta hankalasti ellei auto ole korkealla. Sulla -03 mallissa on jo laatikko joka ei kaipaa ylimääräistä öljyä, vaan juuri siihen aukkoon asti. Tosin en tiedä varmuudella onko siinä enää sitä reikää, mutta arvaisin että on.

@timppa

Olen antanut itseni ymmärtää (automme huoltajalta) ettei tuossa laatikossa (vm. 2002 -2006) ole tarkistus-, eikä täyttöreikää.
Täyttö tapahtuu nopeusmittarin rattaan reiästä, tietyllä litramäärällä, mutta siinä on riskinä tiputtaa nopeusmittauksen ratas vaihdelaatikon pohjalle.

Tommi Meriläinen 16.02.2017 08:23

Komppaan Markkua. Kohtuullisen kattavan internet etsinnän perusteella tulin siihen käsitykseen, että 2003 mallissa ei ole tarkistusreikää. Autosta reikää en kyllä etsinytkään. Ei yhtään huvita tuo auton alla konttailu. Haaveena olisi asuntoauton kestävä autonosturi.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.