1.9 td Ducatoon lastu?
TUOMINEN JANNE
14.08.2007 21:33
Tämmöinen kysymys että mistä löytyy vm 1.9td moottorinohjausyksikkö? onko hankalassa paikassa? Pitäisi katsoa alkuperäisen lastun numerot että vois tilata virilastun. Onko kukaan tilannut lastua täältä?
http://www.teholastu.com/
Onko ollut vaikutusta kulutukseen tai tehoihin/vääntöön?
SUOMINEN ERKKI
15.08.2007 07:05
Luitko tuolta "alempaa" jutun: Nyt on Fiiussa tehoboksi.
PALIN MATTI
15.08.2007 09:16
On aivan selvä, että sähköistä moottorinohjausjärjestelmää oikealla tavalla "virittämällä" saadaan lisää tehoa, sekä myös vääntöä. Maltillisella ajolla myös polttoaineen kulutuskin voi laskea. Se on tosin sitten kiini vain kuljettajan ajotavasta ja maltista.
Mikäli haluat käyttää ajossa hyväksesi lisääntyneen tehon, niin silloin kasvaa kyllä polttoaineen kulutuskin. Auton liikuttamiseen tarvittava energiahan otetaan ainoastaan siitä tankissa olevasta polttoaineesta, joten mikäli liikuttamiseen, esim. kiihdytyksiin ja/tai suuremman ajonopeuden ylläpitoon, käytetään enemmän tehoa, tarkoittaa se samalla myös suurempaa polttoaineen kulutusta.
Fysiikan lait ovat rankkoja. Mitään eivät ne meille anna ilmaiseksi.
SUOMINEN AKI
15.08.2007 10:42
Onko autosi kuinka vanha? Vanhempiin ei pysty lastuja laittamaan vaan tehoa on haettava syöttömäärää lisäämällä
TUOMINEN JANNE
15.08.2007 16:20
auto on vuosimallia 97. olenko väärässä mutta näin äkkiä muisteltua niin eikö 1.9td konetta ole vm 02 asti? vai vaihtuuko moottori eri versioon?
HAAPANEN TIMO S
15.08.2007 17:33
Sulla on mekaaninen pumppu.Syöttöruuvia kiertelemään vaan.
HALMEENMÄKI JUHANI
15.08.2007 17:33
Vaihtuu vuonna 1998. Vanha on Ritmosta tuttu, Fiat-moottori ja uusi PSAn välijäähdyttimellinen.
LIIMATAINEN HANNU
15.08.2007 17:47
Just, ei kai mekaanisella jakajapumpulla varustettua konetta voi lastuttaa. Syötön lisääminen (lisää lötkettä) lisää tehoa ja vääntöäkin. KJON!
Lastutushommelit ruiskuvehjeksille, common rail!
HYTÖNEN RAIMO
15.08.2007 17:55
En halua olla pahan ilman lintu, mutta ennen lastuttamista on syytä muistaa, että:
Ahdetun moottorin viritys katsotaan yleensä vastaavan moottorivaihtoa teholtaan isompaan moottoriin (§6 mom 4). Pelkästään välijäähdyttimen asennus vaatii lain mukaan muutoskatsastus. Tässä pätee sama ehto kuin ahtaattomissa autoissa eli omamassa/nettoteho on oltava suurempi kuin 7 kg/kW (§5 mom 2 kohta i). Senlisäksi myös seuraavat ehdot:
Jarrujen, voimansiirron ja muut liikenne-turvallisuuteen vaikuttavat rakenteet täytyy vastata mallisarjaan kuuluvan teholtaan isommalla moottorilla varustettua vertailumallia (§5 mom 2 kohta a).
Moottorin tehoa saa lisätä enintään 20 % yli tehokkain moottorivaihtoehto (§5 mom 2 kohta c).
Jos auton rekisteriotteeseen on merkitty "vähäpäästöinen", eli käytännössä vm 90-> jolla on katalysaattori, on auto täytettävä samat päästörajat kuin ennen virittämistä (§7 mom 1).
Viimeisen ehdon täyttymiseen ei riitä katalysaattoriauton kohdalla pelkästään pakokaasutodistus vaan tarvitaan vastaava testi kuin tehdään myös uusille autoille. Silloin mitataan päästöt g/km. Käytännössä riittää yleensä että esittää lastutetun automallin todistus muuttuneista pakokaasupäästöistä (TÜV, VTT tai vastaava) (§8).
Lastutetun auton rekisteriotteeseen tehdään merkinnät muuttuneesta tehosta ja lastun/ohjelman nimi yms.
Että tämmöinen tapaus...