Yli 3,5tn auto Euroopan teillä
Kauko Keränen
03.02.2022 10:00
Hei!
Täältä varmaan saan vastauksen seuraavaan:
Jos auton paino on nostettu c-kortilliseksi (puhun tavallisesta puoli-integroidusta matkailu-autosta).
Tarvitseeko se esim. Itävallassa co-boxin? Vai selviääkö ns. tavallisella vignetillä?
Leif Wilhelmsson
03.02.2022 10:41
Tarvitset boxin vignetti on alle 3.5 t.
Kauko Keränen
03.02.2022 10:52
Hannu Sankala
03.02.2022 11:29
Mitä nuo ylipäätään ovat? Painoluokan nosto harkinnassa...
Petri Ahonen
03.02.2022 12:32
Hannu SankalaMitä nuo ylipäätään ovat? Painoluokan nosto harkinnassa...
Monissa euroonpankin maissa on maksullisia teitä, joiden maksut perustuvat painoon ja/tai akselimääriin. Maksuja voidaan joissakin maissa maksaa pankkikortilla/käteisellä, joissakin erilaisilla maksulaitteilla (boxeilla), joissakin maissa pitää lunastaa tarra, vaikka vain lyhyenkin matkan ajat maksullista tietä. "jos et maksa", sakko voi olla moninkertainen.
Esim. Tuo 3,5t (tai kolme akselia) on raja, jossa maksut yleensä nousevat paljon.
muokattu: 3.2.2022 12:34
Kauko Keränen
03.02.2022 12:33
Googleta go-box saat selvimmän vastauksen.
Se on laite joka laitetaan tuulilasiin ja siihen voidaan ladata rahaa josta sitten aika ajoin kilahtaa tienpitäjälle maksua. Noin, niin kuin lyhyesti kerrottu.
Timo Haapanen
03.02.2022 13:03
''Esim. Tuo 3,5t (tai kolme akselia) on raja, jossa maksut yleensä nousevat paljon.''
Montaa mallia on eri maissa. Pyörien lukumäärä, auton kokonaiskorkeus tai sitten korkeus etuakselin kohdalta, henkilömäärä. Kaikkea on kekesitty.
Pokseja on monessa maassa ja kaikki erilaisia. Katselin erään rekan tuulilasia, viisi poksia rivissä lasin takana.
@timppa
Tapio Hongisto
03.02.2022 14:41
Tästä linkistä tietoa lisää
https://www.tolls.eu/
Jari Ahola
03.02.2022 23:52
Kauko KeränenHei!
Täältä varmaan saan vastauksen seuraavaan:
Jos auton paino on nostettu c-kortilliseksi (puhun tavallisesta puoli-integroidusta matkailu-autosta).
Tarvitseeko se esim. Itävallassa co-boxin? Vai selviääkö ns. tavallisella vignetillä?
Itävallasta; Ryöstövaltio.. 2019 vuonna tuli koettua.
GoMaut'in box (Asfinag) tuulilasiin ja rahatankkaus siihen, ei siis vignette. Purkki maksoi 30€ ja saa myytyä rajalla takaisin (jos haluat).
Liechtensteinista Bratislavaan (Slovakia) eri koukkujen kautta poiketen välillä Saksassa, tuli ajoa n. 750km.
Hintaa yli 3.5tn m-autolla tuli n. 129€ porttipiipauksille. Portteja on paljon ihan tavan maanteilläkin..
Jos rajalla boxia hommatessa ei auton rekisteriotteessa lue Euro-luokkaa, on 1kk aikaa reissun jälkeen aikaa toimittaa dokumentti siitä. Km-hinta perustuu akselilkm, Euro-lka ja kloaika (yöllä halvinta).
Ei vielä kaikki. Vielä reilu vuosireissun jälkeen tuli 240€ maksu siitä kun yksi portti ei ollut saanut perittyä hintaa. Laitteeseen ladattiin lisää valuuttaa, niin kuittautuu jos oli esim. eilen "pussi tyhjä". Nyt ei, jostain syystä ollut mennyt vaikka seuraavat postit kuittas ok. Tein virallisen reklamaation - hyväksyivät ja 240€ vaatimus mitätöitiin.
Sitten vielä ½v tuosta tuli seuraava 240€ lasku. Jonkun maakunnan Asfinag virkailija löysi jonkun "datavirheen", että Euro-luokkaa yhden ainoan portin datassa. Liitteenä lista, että portteja oli aika monta joissa ei "virhettä" - valitin taas dokumenttien kera ja mitätöitiin.. webbiportaalin kautta asiointi toimi.
Yhen keihäsukon sanoin: "p**ka maa.."
Vertauksen Puolasta (silloin oli vielä viaToll boxi) maan läpiajo liki samoilla kilsoilla maksoi n. 9€. Tsekkejä piti välttää ettei boxia taas tarvinnut. Slovakia ei maksa mitään, eikä Balttianmaat.
Korjaus Slovakiasta; ei tarvitse maksaa mitään ylimääräistä >3½tn m-autosta, siis boxia, kun on M1 henkilöauto. Saman 10pv/10€ e-vignette näihinki.
muokattu: 4.2.2022 00:12