Viro
Ari Knuutila
29.12.2017 11:12
Viro ottaa tietullit käyttöön – koskee myös suomalaisia
Pasi Niemelä
29.12.2017 11:35
Timo Haapanen
29.12.2017 12:19
Jälleen uusi kiusa raskaille matka-autoille euroopassa. Kyllä vaikeaksi tehdään isoilla autoilla ajelu.
@timppa
Veli-Pekka Merikallio
29.12.2017 12:27
Yhdeksän euroa/vrk, 25€/vko, 50€/kk, ei kaatane kenenkään budjettia.
Sama homma Suomenkin maanteille, josko ne saataisiin parempaan kuntoon?
Timo Haapanen
29.12.2017 17:28
Ei se raha ,vaan se että joutuu sen jollain, luultavasti hankalalla tavalla maksamaan. Pieni harjoitus siihen kun seuraavana päivänä hommaa itselleen Puolan poxia, ja sitten seuraavaa poxia jne.
@timppa
Toivo Koistinen
29.12.2017 17:41
Suomen teille tullee käyttömaksut, kunhan tuo sote saadaan pois päiväjärjestyksestä lähi kymmenillä vuosilla.
Pihtiputaan mummon eläkkeestä ei kohta voi lisää velottaa, joten käydään autoilijan pussilla.
Toivopoika
Perttu Kaasinen
29.12.2017 21:21
Onko muissa maissa yhtä kova verotus autoilta kuin täällä kun siellä kerran verotetaan erikseen maantien käytöstä.
Helsingissä halutaan verottaa autoja ettei niitä tule tänne keskustaan,keskustassa asuva joutuu jo maksamaan että saa edes kadulle pysäköidä.
Veli-Pekka Merikallio
30.12.2017 12:59
Etkö ole Timppa lukenut uutista, käyttöön tulee se kätevin mahdollinen tapa, ilman kaiken maailman tullipuomeja ja jatkuvaa kukkaron kaivamista eli vignette-systeemi (minkä saanee kaikilta huoltsikoilta). Joo, tiedän, että on myös erilaisia luottokorttisysteemejä ja boxeja, jolloin voi ajella kuin ei tietulliasemia olisi laisinkaan.
Toivo Koistinen
30.12.2017 14:36
Jos tiemaksuja aiotaan, niin näkisin reiluimpana joko polttoaineveron korotus, tai sitten paikannuslaite, joka ajettujen matkojen mukaan perii maksun.
Koska paikannus systeemin yksityis suojassa on älämölö, niin polttoauineen kulutuksen mukainen perintä on reiluinta, ja ei tarvi valtion eriksen kehitellä mitään laitteita, ja seurantoja.
Siinä on sekin, että ökyautoilla maksu on isompi, kun järkevillä paikasta toiseen siirtävillä ajoneuvoilla.
Nythän tahtoo olla, että pitää parisataa hepoista hirnua pellin alla, jota miehisyys toteutuu.
Huvittaa, kun kaivoksilla suurten louhosautojen kuskeina naiset pärjävät paremmin, ja ajavat taloudellisimmin, ja heillä vehkeet kestävät.
Naisilla kun ei tarvi näyttää että " on muuten ärkele pellinalla " Heille se on työtä.
Perheessäkin usein on äidillä smart kauppakassi lasten, ja itsensä kuljetukseen, ja isällä neliveto audi, nääs 250 heppaa jukulauta naapuri kattoppa vasiten.
Toivopoika
Kaj Nyyssönen
30.12.2017 14:46
Tuo Toivon malli ei kelpaa kepuleille koska silloin maaseudun immeiset joutuu maksamaan. Kilometritaksaa on suunniteltu lähinnä isojen taajamien riesaksi. Mutta jos tuo menee polttoaineelle niin pitänee hankkia tuollainen 600 litrab lisäsäiliö matkakulkimeen. Ettei kesän aikana tarvitse tankata Suomessa.
Perttu Kaasinen
30.12.2017 14:58
Kajtsullahan on iso takatalli sinne voi hyvin laittaa 1000ltr lavakehikkomuovisäiliön niitähän saa muutamalla kympillä,tankkaat sen halvimmalla huoltoasemalla kotiin tullessa.
Toivo Koistinen
30.12.2017 16:30
Uskosin, että kelpaa. kepu ei ole enää maseudun puolue. hallinto haluaa keskittää asumista keskuksiin.
Koska tiemaksut ovat ainoa keino tieverkoston, ja siltojen korjausvelan hoitoon.
Syrjäseudun asukkaille ei korkea könttäveromaksu ole sen parempi, koska silloin pitäisi paljon ajella, jotta siinä olisi mieltä, mutta harva syrjäisen asukas ajelee useita kertoja viikossa keskuksiin.
Jos kertavero tulisi, se nostaisi helposti auton käyttöveron toiselle tonnille, jota hallinnon tarve toieverkkoon tulisi kattavaksi.
Ollaan opittu, että ostamiset tehdään viikoksi kerrallaan, ja se ei tue tätä mallia, eli kilometrimaksu on siltikin parempi.
Mutta kuten aina, hallinto osaa yllättää, ja jotain se vielä keksii meille, ja autoverohan laskee, joten olkaamme huoletonna poikamme valveil on.
Ehkäpä matka-autojen verovapaus loppuu vaikkapa HEH
Toivopoika
Markku Hämäläinen
30.12.2017 21:34
teetasu.ee
"Alates 1. jaanuarist 2018 tuleb maksta teekasutustasu kõikide üle 3,5 tonniste veoautode eest, mis sõidavad avalikult kasutatavate teede võrgustikul."
Eli
Vuoden alusta pitää kaikkien yli 3,5 tonnisten tavarautojen, jotka liikkuvat yleisellä tieverkostolla, maksaa tienkäyttömaksu.
Matkailuautoista tai- vaunuista ei mainita mitään.
Rajalla jo olevissa kylteissäkin on vain kuorma-auton kuva
Veli-Pekka Merikallio
31.12.2017 11:32
https://www.is.fi/autot/art-2000005505022.html
Toimittaja Jukka Saastamoisella on toisenlaista tietoa, jotta koskisi kaikkia yli 3,5 tonnisia ajoneuvoja.
Markku Hämäläinen
31.12.2017 13:03
En tiedä mistä Saastamoinen on tietonsa kaivanut.
Kuitenkin Viron virallisilla sivuilla kerrotaan asian koskevan veoautoja eli kuorma-autoja.
Asia selviää varmaksi arkena kun Viron suurlähetystö aukeaa, sieltä kysymällä saa varman tiedon, ettei tarvitse olla mielipiteiden varassa.
Kaj Nyyssönen
31.12.2017 13:05
Myös yli 3,5 tonnisia vetoauto+asuntovaunu yhdistelmiä.
Markku Hämäläinen
31.12.2017 13:47
Laitoin kyselyn tuonne Viron suurlähetystön konsuliosastolle.
Mitäpä me täällä arvotaan kun on saatavissa varmaakin tietoa.
Timo Haapanen
01.01.2018 11:12
No sittenhän se olisi sama kuin Latviassa, vain yli 3500 kg:n tavaraautot maksavat. Liettuassa myös kevyet pakut ( N1 ) muutamalla tiellä.
@timppa
Veli-Pekka Merikallio
01.01.2018 16:47
https://www.mnt.ee/eng/1-january-2018-road-toll-applies-all-heavy-vehicles-weigh-over-35-tonnes
Saapas nähdä, onko konsulilla parempaa tietoa kuin on Viron tiehallinnon virallisilla sivuilla.
Yks lysti, ainakaan mun matkasuunnitelmani eivät kaadu muutamaan kymppiin.
Timo Haapanen
01.01.2018 17:31
Onhan siellä: '' heavy goods vehicles'' ''raskaan tavaraliikenteen ajoneuvot '' Kyllä se näin menee, V-P:n sivuun on luottaminen.
@timppa
Juha Hietavuori
03.01.2018 07:43
Ei kai siellä mitään boxseja tarvi , eri hintaisia tarroja ikkunaan niinkuin esm . Unkarissa ainakin aikoinaan , nyt ei ole kyllä käyty pitkään aikaan . Ja niitä varmaan huoltiksilta saa . Täytyy kohta poiketa Latviassa sittenhän tuokin selviää ,,,,
Timo Haapanen
03.01.2018 09:49
Yli 3500 kg:n tavarankuljetusautollako menet? Matka-autolla ei maksuja ole.
@timppa
Markku Hämäläinen
05.01.2018 18:02
Nyt tuli vastaus Viron Tiehallinnon Liikenneosastolta (Liikluskorralduse osakond Maanteeamet)
”Teekasutustasu tuleb Eestis tasuda üle 3500-kilogrammise täismassiga veoauto (N2 ja N3 kategooria) ja selle haagise eest.
Autosuvilad on Eesti mõistes kategoorias M1 ja nende eest teekasutustasu tasumine vajalik ei ole.
Samuti ei pea teekasutustasu tasuma, kui veetakse haagissuvilat kuni 3500 kg täismassiga autoga (N1 kategooria) ja auto ning haagise täismasside summa ületab 3500 kg.”
Suomennos
Tienkäyttömaksu tulee maksaa Virossa kuorma-autosta, jonka kokonaispaino on yli 3500 kg (N2- ja N3-luokka) ja sen perävaunusta.
Matkailuautot ovat Virossa M1-luokkassa eikä tienkäyttömaksua tarvitse niistä maksaa.
Tienkäyttömaksua ei myös makseta, jos matkailuvaunua vedetään enintään 3500 kg:n (N1-luokan) painoisella ajoneuvolla ja auton ja perävaunun kokonaispaino ylittää 3500 kg.
Eli tiemaksua tarvitse maksaa matkailuautoista eikä matkailuvaunuista, vaikka paino ylittäsi 3500 kg.
Erikseen vielä mainitaan, ettei pakettiautonkaan vetämästä matkamatkailuvaunusta tarvitse maksaa tienkäyttömaksua, vaikka yhdistelmän paino ylittäsikin 3500kg.
Muistutukseksi vielä ajoneuvoluokat
Henkilöauto (M1)
Henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle.
Pakettiauto (N1)
Tavaran kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia.
Kuorma-auto (N2 ja N3)
Tavaran kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jonka kokonaismassa on suurempi kuin 3,5 tonnia. N2-luokan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 12 tonnia ja N3-luokan ajoneuvon yli 12 tonnia.
Kari Niemelä
05.01.2018 21:51
Kiitti Hämäläinen ei tarvi enää raapia päätä kyseisestä asiasta ei muuta kun nokka kohti Viroa 3