- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Vinkit Itävaltaan??
Vinkit Itävaltaan??
Hei alan ihmiset. Kesän 2017 suuntana on Itävälta. Sielläkin vielä erityisesti Etelä-Itävalta. Ehkä hitusen Pohjois-Italiaa. Matkamessuilta on kerätty kovasti aineistoa ja vielä kerätään Netistä. Mutta se vanha tosiasia vuosien varrelta on ollut, että parhaat vinkit ovat tulleet jo paikalla käyneiltä tai muuten vaan asiaa tuntevilta. Tällä johdatuksella rohkenen kysyä muilta "karvanaamareilta" vinkkejä vierailukohteista. Kaikki vinkit ovat tervetulleita. Älä siis säästele.
Sellainen juttu että Itävallan motarit kukevat niin paljon tunneleissa että hienot maisemat jäävät osittain näkemättä. Mun mielestäni kannattaisi tutkia karttaa tarkoin ja ottaa pienempiä teitä reittiin mukaan.
Maksavatkin tunneli pahalaiset eikä niissä ole yhtään kiva ajaa.
@timppa
Kun et kerro tarkemmin missä aiot liikkua, niin annan yleisneuvon.
Itävallassa on paljon laskettelukeskuksia joiden kabiinihissit toimivat myös kesällä.
Kannattaa nousta vuorelle ja kävellä raikkaassa vuoristoilmassa.
Monessa paikassa on ylhäällä myös ravintola auki, siellä on kiva nauttia jotain esim. soppaa ja nauttia maisemista.
Jos viettä vuorella kauemmin aikaa kannatta varata aurinkovoidetta mukaan, ylhäällä aurinko poltaa ihon pian.
Mitäs kautta olette ajamassa Itävaltaan "sisään"?
Täältä pohjoisesta päin mentäessä on kolme pääreittiä
-Lindau/Bregenz`n kautta.
-Fussen-Fehrpass-Innsbruck
-Munchen-Innsbruck
Itavallassa on 2200 km moottoriteitä ja niistä vain pieni osa kulkee tunneleissa.
Itävallassa on tietullit moottoriteillä ja niistä saat lisätietoa tästä.
http://www.asfinag.at/maut/vignette
Moottoritiet on kaikki maksullisia ja tiemaksu < 3,5 t. peritään vigneteillä ja tunneleista ja solateistä on erillinen maksu joka peritään tietulliasemilla.
Maksut löytyy Asfangin sivuilta.
Yli > 3,5 t. autot tarvitse go-box´n.
Pohjois-Italiaan pääsee parhaiten Innsbruckista Italiaan suuntaa lähtevää Brennerin solatietä (4-kaistainen moottotie)
Italiassa on mös tietullit, jotka peritään tietulliasemilla moottoritieltä poistuttaessa.
Esim. Brenner-Affin liittymä Gardajärven eteläpäässä Bardolinon kohdalla kustantaa n. 16 euroa per sivu.
Innsbruckista Gardalle on vähän menopaikasta riippuen n. 200-250 km.
Mitäs kautta olette ajamassa Itävaltaan "sisään"?
Täältä pohjoisesta päin mentäessä on kolme pääreittiä
-Lindau/Bregenz`n kautta.
-Fussen-Fehrpass-Innsbruck
-Munchen-Innsbruck
Itavallassa on 2200 km moottoriteitä ja niistä vain pieni osa kulkee tunneleissa.
Itävallassa on tietullit moottoriteillä ja niistä saat lisätietoa tästä.
http://www.asfinag.at/maut/vignette
Moottoritiet on kaikki maksullisia ja tiemaksu < 3,5 t. peritään vigneteillä ja tunneleista ja solateistä on erillinen maksu joka peritään tietulliasemilla.
Maksut löytyy Asfangin sivuilta.
Yli > 3,5 t. autot tarvitse go-box´n.
Pohjois-Italiaan pääsee parhaiten Innsbruckista Italiaan suuntaa lähtevää Brennerin solatietä (4-kaistainen moottotie)
Italiassa on mös tietullit, jotka peritään tietulliasemilla moottoritieltä poistuttaessa.
Esim. Brenner-Affin liittymä Gardajärven eteläpäässä Bardolinon kohdalla kustantaa n. 16 euroa per sivu.
Innsbruckista Gardalle on vähän menopaikasta riippuen n. 200-250 km.
Oli tunneleita kuinka pienessä suhteessa motareihin tahansa, niin tuoreessa muistissa on viime kevät kun ajoimme Itävallan kaakosta Grazin suunnasta luoteseen kohti Passauta niin kyllä ketutti kohisevissa tunneleissa valot päällä ajella kauniiden vuorien luolissa.
A9 tiellä on 10% matkasta kiven sisällä. Se on paljon verrattuna huikaiseviin maisemiin vanhalla tiellä.
Kaksi kertaa viime vuonnakin siellä tuli ajeltua mutta syksyllä ei tunneleissa menty.
Kartassa näkyy kuinka hienosti vanha tie seuraa motaria ja kyllä olisi ollut monin verroin rikkaampaa ajella vanhaa tietä vaikka pari päivää pidempään.
https://goo.gl/maps/AKMzrgGHJ3S2
@timppa
Mikäpä estää matkamiestä menemästä myös pienille teilla.
Sen kuitenkin huomaa äkkiä, että siellä missä on uudellakin tiellä on paljon tunneleita, pikkutiet on sitä syheröisempiä.
Alussa jopa mukavaa kurvailla kylien läpi kylästä toiseen kunnes huomaa, että täällä ei muuten matka joudu.
On noissa moottoriteissä eräs etu kyläteihin verrattuna.
Moottoritien molemmat puolet ovat yleensä avointa maastoa ja näkyvyys usein kilometrien luokkaa jolloin maaston muodotkin pääsevät horisontissa näkymään kun taas kyläteiden varret ovat pienkasvillisuutta jolloin näkyvyys on laajemmalle on heikompaa. Tosin jossain kujassa jossa on kukkivat puut, huumaava kukkaistuoksu ja mehiläiset keräämässä hunajaa on iso kokemus.
Molempia kun laittaa sopivasti reittiin niin matka joutuu ja elämyksiä löytyy.
Jos on matkalla Innsbruckista Italian suuntaan ja haluaa ajella kaikessa rauhassa vanhaa Brennerin solatietä etelään, niin sen voi tehdä ajamalla tietä n:o 122 vaikka Italian Bolzanoon saakka. Matkaa kertyy 120 km.
Tie 182 alkaa lähes Innsbruckin keskustasta (hyppyrimäen juurelta) ja Brennerissä tien numero vaihtuu SS12 -tieksi. Tällä tiellä ei ole tiemaksuja.
Vanha solatie on ihan hyväkuntoinen n. 7 m leveä, tiessä on hyvät kaiteet, eikä mitään kovia nousuja tai laskuja ole. Tiellä on hyviä pysähtymispaikkoja taukopaikoiksi.
Väli Inncbruck - Bolzano on vanhaa Etelä-Tirolia, ja on kuulunut Italiaan vasta vuodesta 1818 alkaen. Vuodesta 1945-1955 Tiroli oli Ranskan miehitysvyöhykettä. Itävalta - Unkarin aika näkyy vieläkin alueen ympäristössä ja rakennuskannassa. Väestöstä edelleen yli 60 % on saksankielisiä.
Sitä muuten ei tarvitse kartasta tai navista katsoa milloin on Tirolissa, autoradion avaaminen riittää.
Juuri tuota laaksonpohjaa ajelimme syksyllä Gardalle asti. Matkalla käytimme päivän poiketessamme Weissenstenille. Sieltä oli kyllä hidas tulla alas, mutta väliäkö sillä.
https://www.google.fi/search?q=weissenstein+italy&espv=2&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjp-MX4ndvSAhVFjCwKHStxAwYQsAQIFg&biw=1920&bih=901
@timppa
Liitetiedostot
aaa_maisema.jpgHei, kiitos tähän astisista kommenteista. Mahtavan hyviä vinkkejä! Täsmennän hiukan suunnitelmia. Tarkoitus olisi "sisään" Fussenin ja Fernpasstin kautta ja keskittyä Länsi-Itävältaan: mm. Lienzin ja Villachin ympäristöihin. Patikointi kiinnostaa ja luonnon ilmiöt/kauniit ja erikoiset paikat. Jos näillä täsmennyksillä löytyy lisävinkkejä niin laitattehan tulemaan - kaikki käy, vaikka ei ihan osuisi ko alueellekaan: onhan autossa ratti:)
Minulla on vielä toinen kysymys: tarkoitus on käyttää paljon stellplatzeja sekä Saksassa että Itävallassa - toki myös kämppäreitä. Mitä stellplatz opasta suosittelette hankittavaksi?
Kiitos etukäteen lumisateisesta Kattivankkurista
Jos 7-tietä Fusseniin ajatte niin kannattaa poiketa Rothenburg ob der Tauberissa, joka on vain 2-3 km moottoritieltä. Kaupungissa on useita camping-alueita ja stellplatz lähes vanhan kaupunkin portilla.
https://www.google.fi/search?hl=fi&lr=&q=Rothenburg+ob+tauber&um=1&ie=UTF-8&ei=NeqUSvTmDc7I-Qbzoq2xBg&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&tbm=isch&gws_rd=cr#spf=1
Kaupunki sijoittuu Romantic-road reitin varrelle jonka etäläpää on Fussenissa.
http://www.romantischestrasse.de/index.php?id=erleben&L=0
Fusseissa on useita stellplatzeja mutta tämä on sijainniltaan ihan hyvä ja lähes portille hyvä kauppoja täydentää ruoka-ja juomavarastoja
http://www.wohnmobilplatz-fuessen.de/
Ja aivan Fussenin vieressä on tämä "satulinna"
https://www.google.fi/search?q=hohenschwangau&hl=fi&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjhifKe-N3SAhVLDMAKHYeqDNUQ_AUIBigB&biw=1308&bih=734#spf=1
Kun lähtee ajamaan Fussenista Fehrpassia kohti niin heti tunnelin jälken oikealla on huoltoasema jsota voi ostaa vignetin tai GO-box`n jos sitä tarvitsee
Fehrnpass näyttää tältä
http://www.alpentourer.com/alpine_passes/tyrol/fernpass/fernpass.html
Nuo stellplatzit saat esiin myös netistä
http://www.promobil.de/
Kohdasta stellplätze auki ja eikun zoomaamaan.
Itse ostin juuri ADAC´n tuottaman Deutschland Europa 2017 jossa on 57450 stellplatzua ja mukana tulee ADAC:n CampingCard - kortti.
Sillä pärjää ihan hyvin, ja kaikista paikoista on sekä osoite että koordinaatit kahdessa eri muodossa.
Tässö tälle illalle pohtimista.
Haapasen kommenttiin sen verran, että Itävallan motareista vain pieni pätkä on tunneleissa ja motareilta näkee kyllä erinomaisesti maisemia. Mutta jos haluat nähdä maaseutukyliä, niin silloin on poikettava motarilta tai ajettava ei-motarilla. Maaseutukylä ovat kyllä näkemisen ja kokemisen arvoisia.
Kysyit erikoisia paikkoja :
Eisriesenveltin jääluola kannattaa katsoa jos osuu matkan varrelle.
http://www.eisriesenwelt.at/en/
Muutama käytännön seikka Itävaltaan liittyen, joka sääntöjen määrässä kyllä hakkaa Saksankin.
Itävallassa kojelautakamerat on kielletty.
Maalla on tiukka linja kuvauksen muutenkin kun myös Google mapsin katunäkymäkuvaus on pääsääntöisesti kielletty.
Tirolissa puskaparkeeraus on kielletty. Yleensäkin matkailuautojen ja erityisesti vaunujen parkkeeraus on säänneltyö, ja erityisesti vesistöjen läheisyydessä, eikä ole lainkaan tavatonta, että yleisellä P-paikalla on 2 m yläpuomi.
Vignette koskee < 3,5 t. autoja ja maksu on aikaan sidottu.
3,5 tonnin auton tiemaksut periään GO-box`n avulla ja maksu perustuu moneen eri tekijään mutta karavaanaria (2 akselia) koskien kuljettuun matkaan ja auton päästöluokkaan.
Päästöluokkia on 4 (A, B,C ja D)
Kun go-box otetaan käyttöön täytyy ilmoittaa auton maksuluokka, koska se määrää miten boxìin ennakkoon ladattu tiemaksu kuluu.
Kun GO-box ostetaan (5 e) ja otetaan käyttöön ja jos ennen matkaa ei ole hakenut autolle Asfinagilta oikean päästöluokan mukaista päästöluokka, niin silloin GO-boxìin syötetään päästöarvoksi D = kallein maksun.
Mikäli kuitenkin haluaa vaikka 6 päästöluokan taksan syntyy todistusvelvollisuus jossa Asfinagille pitää 14 vrk:n sisällä toimittaa todistus siitä mikä on auton päästöluokka vaikka CoC -todistuksella.
Matkan aikana tämä on hankala hoitaa, ja jos asiaa ei hoida niin saa kotiin seuraamusmaksun (tulee erillinen lasku) jossa laskutetaan ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönnistä 70-80 euroa, ja valittaa ei voi.
Satunnaiselle matkaajalle hyöry tästä puljaamisesta on aika vähäinen, koska kaksiakseliselle EURO 6 päästöluokan autolle (A) tiemaksun alviton hinta on n. 16 sent/km ja EURO 0-3 päästöluokan autolle (D) n. 21 senttiä/km.
Itavallassa moottoriteillä pelastuskaista muodostetaan kuten Saksassa jos liikenne ruuhkautuu, niin kaksikaistasella tiellä vasenmalla kaistalla ajavat kaistan vasempaan reinaa ja oikeaa kaistaa ajavat kaistan oikeaan reinaan jollon hälytysjoneuvojen kaista muodostuu keskelle. Kolmikaistaisella tiellä vesemmalla kaistalla ajavat toimivat kuten edellä, oikeapuoleisella kaistalla siirtyvä oikeaan reunaan ja kaskikaistalla ajavat heidän viereensä.
Ympäristösyistä asetetut nopeusrajoitukset on uusi tuttavuus suomalaiselle.
Monilla moottoritieosuuksilla on 100 km rajoituksia (jopa pienempiä) ympäristösyistä.
Nämä ilmoitetaan opastella jossa on joko merkintä IG-L tai IGL. ja merkki on syytä ottaa todesta.
Ensiapulaukku on pakollinen varuste samoin vähintää yksi heijastinliivi kuljettajalle.
Pari vinkkiä Itävaltaan reissultamme pari vuotta sitten. Grossglocknerin alppitie on ainakin hyvällä säällä ajamisen arvoinen. Muistaakseni n. 40 neulansilmämutkaa ja muutama sata muuta. Aikaa kannattaa varata pysähdyksiin, muutama kiva kahvila matkan varrella, huimat näköalat. 720 pitkällä autolla selvisi hyvin. En itse ollut kuskina tuolla välillä, mutta jarruttamiseen kannattaa kiinnittää huomiota, ettei jarrut kuumene. Kesäkuussa ei ollut suurta ruuhkaa. Moottoripyöräilijät ohitteli sujuvasti ja välillä ajoimme sivuun levikkeelle, että kiireisimmät pääsi ohi.
Kylistä aivan upein oli Hallstat! Pienen, vuorien ympäröimän järven rannan kapealle kaistaleelle rakennettu kylä. Hyvä kämppäri kävelyetäisyydellä kylästä. Liputan myös Eisriesenweltin puolesta, jota täällä jo aiemmin suositeltiin. Siellä kannattaa olla liikkeellä heti aamusta ja ottaa kevyt takki ja hanskat mukaan. Mitään vaelluskenkiä ei tarvitse, itse ainakin vedin sujuvasti Converseilla (samoin kuin opas).
Tässäpä tämä
https://www.grossglockner.at/gg/en/index
Sivuilta löytyy realiaikaista kuvaa web-kameran kuvaamana.
Vuorilla on vielä täysi talvi, eikä tien avaamisaikaa ole vielä ilmoitettu. Tämä riippuu säästä, koska mitään kiinteää tien avaamisaikaa ei ole.
Mukava kokemus ajella kun kesä tulee.
Hei, reilu viikko sitten tulimme 2,5 kk:n matkalta, josta suurin osa Tirolin alueella. Leirintäalueet olivat yhtä lukuun ottamatta aivan huippuja. Huoltorakennukset tosi siistejä ja tyylikkäitäkin. Käytimme paljon ASCI-kirjan alueita, osassa sai myös alennusta. Kansainvälinen leirintäkortti kävi Garda-järven campingia lukuun ottamatta kaikilla alueilla kirjautuessa, siellä piti näyttää passit.
Kaasusta Matti Janhonen antoikin meille hyvää tietoa tammikuun alussa. Ostimme Saksasta saksalaisen kaasupullon hintaan 50e. Itävallassa täyttö maksoi sitten 29-35e. Kallein olisi ollut 45e, mutta sitä emme ostaneet. Meidän alueilla sattui samat hinnat kuin muutamassa liikkeessä, joista kysyimme. Kesällä tietysti tarve ei ole niin suuri.
Olimme Itävallassa kaikki yöt leirintäalueilla. Saimme myös sen kuvan, ettei muualla saa yöpyä. En tiedä, mitä olisi tapahtunut, jos olisi yöpynyt. Laskettelukeskusten parkkipaikoilla oli säännönmukaisesti kyltti, joka kielsi yöpymisen ja lisäksi kauppojen pihassa oli usein tuo em. korkeuspuomi.
Itävallassa on aivan upeita retkeily- ja vaellusreittejä, myös talvella. Ilmaisia karttoja näytti olevan niistä usein turisti-infoissa. Palvelu pelaa niin kesällä kuin talvella. Miten niin olemme Itävalta-faneja ;)
terveisin raisa s
Kiitos Janille vinkeistä. Kuinka ollakaan juuri surffailen netissä hakemassa lisätietoa Itävällan nähtävyyksistä. Tilasin juuri kävely / hiking oppaan englannista, jossa vinkkejä hiking reiteistä Itävallasta. Kovasti jo mieli tekee matkalla. Täytyy malttaa ja kerätä tietoja, jotta kun on paikan päällä on selvät kuviot. Jan: olitteko stelleplatzeilla laisinkaan, vai olitteko aina leirintäalueilla? Onko sinulla heittää vinkkejä erityisen mukavista / mieleen jääneistä paikoista?
Olimme siis aina campingeilla ja Saksassa muutamalla Stellplatzilla. (Uusi 2017 ilmainen esite TopPlatz Reisemobile-Stellplätze Saksasta on jo ilmestynyt.) Meidän valitsemat campingit olivat Itävallassa aina lähellä laskettelupaikkoja tai sopivan ski-bus matkan päässä, mutta tosiaan monessa niistä on kesäisin hienoja reittejä tehty ja niistä tehty hyvät kartat, mitkä ravintolat ovat auki jne. Myös maastopyöräily on tosi suosittua.
Camping Ötztal Längenfeldissä, Camping Mayrhofen, Panoramacamping Westendorf sekä Camping Franzlhof Söllissä olivat kävelymatkan päässä kyläkeskuksista. Camping Michelnhof St Johann in Tirolissa, Natterer See Innsbruckin lähellä sekä Camping Seehof Kramsachissa olivat vähän etäämpänä keskustoista, mutta mukavia paikkoja nekin. Kaikkien huoltorakennukset olivat mielestämme todella siistejä ja osa melko hiljattain remontoituja. Täytyy kyllä valitettavasti sanoa, että suomalaisten leirintäalueilla ei sitä tasoa monestikaan löydä.
Jos haluat jotain lisää tietoa, voin vielä kirjoitella ;)
terveisin raisa
Krimmlin vesiputous on yksi kiva kohde, oliko Euroopan korkein? Reilu tunnin kävely putouksen päälle, matkalla hyviä näköala- ja kuvauspaikkoja. Ylhäällä kahvila, jonka terassilta hienot näkymät. Otettiin pikkunälkään juustoleipä ja sitä saa mitä tilaa - leipä ja yksi paksu siivu juustoa :) Yötä oltiin lähellä Panorama stellplatzilla. Kiva, rauhallinen paikka, hienot näkymät (kuva liittenö). Omakotitalon pihassa, elekielellä pärjättiin, kun en saksa ei oikein taitu.
Liitetiedostot
img_2225.jpgViime kesänä ajeltiin tuolla seuduilla. Stellplatzit metsästettiin kännykkä sovelluksella (ADAC). Saksan kielinen, mutta kyllä siitä silti selkoa sai ja hyvin paikat löytyi. Tuulilasikameran kiellosta en tiennyt tuolloin mitään ja videota kuvailin silläkin. Ajeltiin Fussenista Innsbruckin ohi Zell am Seehen ja siitä sitten Grossglocknerin yli kohti etelää. Jos kiinnostaa, niin videot löytyy "reissuvideoita" ketjusta.
Mopoiltu monet vuodet Itävallassa ja 2007 jälkeen käyty m-autolla vain. Äkkiä lueskellen kaikki ed.tuttuja. Lisään omaani tähän joka kevät kesä retkeen kuuluneen reitin.Saksasta oikaistiin Gmund / Tegerseen kautta alas A12:sta josta ohi Insbrukin ja liittymästä 123 ulos tielle 186 kohti Söldeniä. Ennen Söldeniä Huben jossa ihan ok kämppäri. Viereen jäi Aschbachin mopo kantapaikka josta teimme retkiä vuosikaudet eri puolille Itävaltaa. Oli silloin aina kesän aloitus heiile kun suomalaiset saapui. No siitä eteenpäin Timmeljoch ( aukeaa toukokuu/kesäkuu vaihreessa) josta komea reitti Italiaan. Sieltä St Leonhard - Sterzing josta tietä 12 alemmaksi ja Muhlback vasemmalle 49 kohti itä Tirolia. Toblachista voi paeta alemmaksi Italiaa Dolomiitteja Cortina d Ampezzoon jne tai jatkaa suoraan takasin Itävaltaan Silliaan josta sahan kulmilta 111 oikealle todellista maisema mutkaa Kotschach jossa taas voi valita vasen Lienz ja todella mopo ja automiesten taivastielle Grosglocner trasse muisto tarroineen. Tai jatkaa tuota tietä 111 kohti Villachia. Herrmangoristä pääsee myös Italiaan, mutta aika paha alastulo Italian puolella. Villahista voi sit jatkaa moneen moneen suuntaan Tarvisio Italia , Sloveniaan josta Kroatiaan tai jatkaa edelleen Itävaltaa eri itäisiin suuntiin. Myöskin jos haluaa palata jo Salzburia, niin motarilta vasemmalle Gmund Malta pikkukylä jossa camppärien luksusta ACSI Maltatal. Hieno pysähdys paluumatkalta Ktoatiasta ja hieno pyörätie ja liikunta puistot joen rannassa ja syys myöhällä varautua kotisuomen keleihin(lokakuun puoli väli). Sitten vaikka vielä vaikka tuo Kehlsteihaus jos rysiä kaipaa. Tai ennen vasemmalle Bischofshofenista mutkateitä Saafelden tai alempaa Mittersill - Neukirchen - Fugen ja sit ollaankin jo aloituspisteessä motari A12 josta äskeinen lenkki alkoi. Tämän kun kierrätte ajan kanssa niin jää jo melkoinen kokemus alppimaasta. Nimimerkki Itävaltaan sydämensä menettänyt motoristi joka nykyisin karavaanari joka harrastaa motoilua aina kun ehtii.
Hei, kiitos kovasti kaikista näistä lisäyksistä. Ainakin tuntuu siltä, että ne, jotka ovat Itävallassa käyneet ovat siihen kovasti ihastuneet. Saa nähdä käykö samoin. Pääsiäispyhien aikaan on tullut ahkerasti selattu nettiä ja mielenkiintoisia paikkoja. Myös pakollisia asioita hoidettu mm. tilaamalla camping card, stelleplatz kirja ym.
Jos sallitte, niin kysyisin vielä kommentteja, kokemuksia ja erityisesti mielenkiintoisia paikkoja Pohjois-Italiasta. Aioimme käydä "kurkistamassa" Itävallasta Italian puolelle, kun siinä rajan tuntumassa pyöritään. Kaikki paikat ja vinkit edelleen tervetulleita.
Jos itse olisin siellä päin, ajelisin Insbruckista Garda-järvelle muutamaksi päiväksi, pyörähtäisin Veronassa ja Venetsiassa (useita campingejä, joista hyvät julkisen liikenteen yhteydet).
Ajomatkaa tulisi n.400km yhteen suuntaan.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.