Via Baltican turvallisuus

Heidi Tiihonen 29.05.2023 09:19

Tervehdys kaikille!

On tullut ajeltua Euroopassa lähes 20 eri maassa, mutta ei olla koskaan ajettu Via Balticaa pitkin. Nyt ajattelimme lähteä vaunu perässä sitä kautta Keski-Eurooppaan heinäkuussa.

Muistan aikanaan, miten Via Baltican reittiä on peloteltu, että siellä viedään tyyliin renkaat autosta. Haluaisinkin nyt kuulla, miten siellä on meno muuttunut :) Nykyään reissukaverina on myös lapsi, joten noihin turvallisuusasioihin tulee kiinnitettyä enemmän huomiota.

Olisiko antaa teillä vinkkejä Via Balticalle? Mitä pitää huomioida ja muutenkin kaikki vinkit sinne reissaamiseen ovat tervetulleita.

Terkuin,
Heidi

Kari Rautiainen 29.05.2023 09:28

Ei siellä mitään ihmeellistä ole. Samat systeemit kun muuallakin. Jos olet reissannu 20 maata, olet ollu paljon pahemmissakin.

Tottakai muutama perusjuttu. Samoin kun gotheburg-malmö välillä et jää levähdysalueille, tai öisin yksin kävele kaisaniemen puistossa, et myöskään jätä kalustoa tallinnan kehän prisman parkkipaikalle. Mutta tallinna ja viro onkin kaksi ihan erilaista maata.

Timo Haapanen 29.05.2023 10:47

Yöpaikat löytyvät https://park4night.com/en Normaali varovaisuus riittää oikein hyvin. Itse vuodesta 1992 alkaen ajanut siellä kymmeniä kertoja ilman ongelmia, vuoden sisällä neljä kertaa. Aivan normaalia eurooppaa se on.

Nyt alkaa olla niin että Puolan osalla löytyy parhaat tiet, motarit ovat huippuluokkaa ja pienetkin tiet on kunnossä pääosin. Polttoaine on Puolassa edullisinta.

@timppa

Seppo Suomi 31.05.2023 15:00

Jos menee Varsova-Berliini moottoritietä niin pitää ottaa huomioon väli Konin-Lodz. Se pitää maksaa netissä etukäteen. Minkäänlaista maksukioskia en löytänyt eikä sellaista varoitustakaan että sakot tulee perässä jos tästä käyt maksamatta.
Jos ajelee moottoriteitä pitkin niin parhaat itäpuolen tiet siellä. Suomessa usein paljon huonompia.
Turvallisuus samaa tasoa kun muuallakin.
Stellplatseja löytyy niukasti mutta kirkon ja hautuumaan parkkeja on.
t.seppo


Leirintäalueita emme käytä matka-ajossa ollenkaan. Sitten kun menemme kämppärille niin siellä ollaan yleensä useampi vuorokausi.
muokattu: 31.5.2023 15:31
Markku Hämäläinen 31.05.2023 15:07

Tuolla on pari linkkiä, en viitsi kirjoittaa uudelleen
Kannattaa selata laajemminkin tätä osiota
https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailu-ulkomailla/baltian-caravanalueita/

Timo Haapanen 31.05.2023 17:13

Puola poisti maksupuomit A2 tieltä. Sepon tarkoittama väli on A2 tie ja Konin-Stryków.

https://goo.gl/maps/W3EdkinsS68f8QW67

Tässä lista maksupätkistä
https://etoll.gov.pl/media/g2wcm5af/list-of-toll-sections-for-light-vehicles.pdf

Tässä A 4 tien E-maksullinen taival
https://goo.gl/maps/2wEhcR6MD3okJMGm6


Tässä ohjeita
https://etoll.gov.pl/en/light-vehicles/news/are-you-going-on-holiday-via-the-a2-or-a4-motorway-remember-about-e-toll/

Maksu on melko helppo sovelluksella
''Mobiilisovellus nimeltä "e-TOLL PL TICKET" on ilmainen työkalu, joka on yksi e-lipun ostotavoista. Se on suunniteltu asennettavaksi käyttäjän mobiililaitteeseen, ja sen käyttö tapahtuu Säännöissä ja sovelluksen tietosuojakäytännössä määritellyin ehdoin. Sovellus on tarkoitettu moottoripyörien, moottoriajoneuvojen ja ajoneuvoyhdistelmien kuljettajille, joiden suurin sallittu kokonaispaino on enintään 3,5 tonnia ja jotka matkustavat A2- (Konin-Stryków) ja A4- (Wrocław-Sośnica) -moottoriteiden maksullisilla osilla, joita hallinnoi moottoriajoneuvojen pääosasto Valtatiet ja moottoritiet. ''

https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.gov.mf.ebilet&hl=pl&gl=US

@timppa


Aloittajalle vielä yhdistelmän painosta. Jos se menee yli 3500 kg:n niin oikein mikään ylle kirjoitetusta ei pidä paikkaansa. Silloin mennään tällä https://etoll.gov.pl/en/heavy-vehicles/registration-in-e-toll/how-to-register-for-e-toll/
muokattu: 31.5.2023 17:16
Heidi Tiihonen 27.06.2023 13:20

Kiitoksia kaikille avusta :) Ensi viikolla päästää taas tien päälle!

Hannu Kivioja 27.06.2023 13:48

Pari helppoa paikkaa alkumatkan yöpymiseen.
Labirinti Camping, Zorgi. n. 350 km Tallinnasta. On iso maatalon pihamaa. 56.564455, 24.167530
n. ½ km päätieltä.
Toinen paikka on Kaunas Camp Inn, hyvällä paikalla ja matkan varrella. 54.915389, 23.834566
Muitakin paikkoja on vaikka millä mitalla, niin kuin on tuossa aijemmin jo tullut esiin.

Vesa Hakala 27.06.2023 14:49

Itse ajelin Via Baltican viime viikolla läpi.
Ensin Vuosaari - Muuga siitä ajo Pärnuun https://solarcaravan.ee/en/
Riika https://riversidecamping.lv/en/
Vilna https://downtownforest.lt/

Ja Puolan kautta Saksaan.

Seppo Rahja 27.06.2023 21:21

Mekin menimme via Baltica ekakerran vuonna 1992 eikä silloinkaan ollut mitään turvallisuushuolia. Nyt käytiin kesäkuun alussa Liettuassa kääntymässä ja tänä päivänä Baltiassa on yhtä turvallisia kuin muualla Euroopassa, ainakin meidän 30 v kokemuksen perusteella. Ainoa paikka, missä autoa emme jätä yksin, on Tallinnan satamasta 17 km Pärnuun päin, Laagrissa oleva kauppakeskus.

Nyt Baltian päätiet olivat aivan loistavassa kunnossa, paremmassa kuin Suomessa. Sileä asfaltti, hiljainen (pieni kiven raekoko) ja vailla minkäänlaista asfalttikatkeamaa tai pintarikkoa. Mitalin toinen puoli on sitten sivutiet, joista löytyy hyviäkin, mutta myös huonoja. Soratiet ovat karkeakivisiä ja pöliseviä.

https://park4night.com/en on tietysti hyvä tietolähde, mutta jos on pieniä lapsia mukana niin leirintäalueiden käyttö helpottaa lastenhoitoa. Sähkö kuuluu Baltiassa leirintämaksuun. Meillä kesäkuussa halvin maksu oli 10,- ja kallein 27 euroa. Niin ja halvin nafta oli Liettuassa 1,269 litra.

Kun ja jos menette leirintäalueelle, niin pyytäkää tuo ”Camping in Baltics”. Luultavasti antavat pyytämättä, esitteessä myös paljon nähtävyyksiä.
Vanamoisa Caravan Park (www.caravanpark.ee), 22 km Tallinnan satamasta tai 45 km Muugan satamasta ohikulkutietä.
Solar Caravan Park (www.solarcaravan.ee) Pärnussa, parin tunnin ajo Tallinnasta.
Baltian maitten paras leirintäalue on Latviassa Camping Apalkalns (www.apalkalns.lv), Riiasta alle 100 km koilliseen. Jos tänne menee Tallinnasta suorinta tietä, joutuu tietyölle joka on aika ikävä.

Liitetiedostot

dsc05983-1.jpg
Petteri Haverinen 28.06.2023 09:40

Kyllä ennen ja jälkeen Kaunasin on tie todella heikossa kunnossa…

Kari Rautiainen 28.06.2023 10:32

https://www.campingbaltic.com/

Timo Haapanen 28.06.2023 13:24
Petteri Haverinen

Kyllä ennen ja jälkeen Kaunasin on tie todella heikossa kunnossa…

Kyllä siellä reikiä on. Yllättävän kauan se kesti, liikenne on todella runsasta ja raskasta.

Marijampolėn kohdalla oli ainakin toukokuun puolivälissä ( silloin eteläpuolella ) isot työt. Kannatti ehdottomasti ajaa vanhaa tietä Kalvarijan kautta.

Sininen reitti
https://goo.gl/maps/rGyfamK9bP8rZpQR6

@timppa

Jori Järvinen 28.06.2023 15:03

Riikan lähellä oli parissakin risteyksessä niin syvät urat että auton pakoputki otti kiinni kun vähän huolimattomasti ajoin.
Vaunussa on onneksi korkeampi maavara.
Suht hyvässä kunnossa muuten päätie, Kaunasin lähistöllä kyllä reikiä ja uraa on ihan riittävästi...
Pärnussa jotain tietöitä mutta eivät juuri hidastaneet matkan tekoa.

Timo Haapanen 28.06.2023 15:36

Pärnun eteläpuolella tehdään uutta motaria ja se osuu nykyiseen tiehen tämän tästä.

Sääli että Pärnamäed pagariäri on jäämässä vileniksi siihen mutkaan. Motari ei tähän osu https://goo.gl/maps/LrVV3RFizdS7G43r7 On meinaan hyvät sapuskat ja leivät.

https://goo.gl/maps/9rqmGZaqnpDt13PZ7

@timppa

Ari Jokinen 28.06.2023 20:06

https://www.euronews.com/2023/05/18/from-july-tolls-on-national-motorways-in-poland-will-be-abolished?fbclid=IwAR2_Qr-GzlTDCxIu2351y8rL-2xrg0yvJSNyRU2Y_RgS2IBMvIVfzt4_AvA

Puolan pääministeri Mateusz Morawiecki ilmoitti, että hallitus on hyväksynyt lakiehdotuksen ilmaisesta matkustamisesta Puolan moottoriteillä.
"Rakennamme valtateitä ensisijaisesti palvelemaan ihmisiä, emme ollaksemme kone ansaita rahaa", Mateusz Morawiecki sanoi.
"Avoimet portit symboloivat parhaiten politiikkaamme."

Infraministeriö on valmistellut uutta toimenpidettä yhteistyössä valtiovarainministeriön kanssa, mikä mahdollistaa tietullien perimisen lopettamisen valtion hallinnoimilla moottoriteillä.

Jotkut mukana olevista teistä ovat A2 Stryków Koninissa, 99 km pitkä moottoritie, ja A4 Wrocław Sośnicassa.

"Korostan tietullien poistamista niiltä moottoriteiltä, ​​jotka ovat jo käytössä ja joilla tietulleja kerätään", Puolan infrastruktuuriministeri Andrzej Adamczyk sanoi.

"Puolan moottoritiet eivät ole maksullisia."

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.