- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Vaunulla Etelä-Eurooppaan kesällä 2022?
Vaunulla Etelä-Eurooppaan kesällä 2022?
Heippa,
meistä tuli karavaanareita jälleen 20 vuoden veneilyharrastuksen aiheuttaman tauon jälkeen.
Hankimme Hobby 560 vaunun pari viikkoa sitten ja nyt suunnitelmissa on ensi kesäkuussa kolmen viikon reissu Italian järvialueelle ja alpeille. Viikko alas, viikko vuokrahuvilassa (esim. Interhome) päivärektiä tehden autolla ja sitten viikko paluumatkaan.
Matkassa mukana myös kaksi mäyräkoiraa.
Olemme pyörineet näillä seuduilla 20 vuotta sitten, mutta nykytilanteesta ei ole mitään kuvaa.
Onko jollakin teistä kokemuksia, kommentteja tai viisaita neuvoja tai ideoita tämän tiimoilta, niin olemme kovasti kiitollisia.
Viikkoaikataulusi ainakin on realistinen: autossa tulee istuttua paljon. Lago Maggioresta kokemuksia (Stresa, kaksi eri reissua - lentäen) ja täytyy myöntää, että lomaesitteiden maininta "stunning view" on totta edellyttäen, että lomapaikka mahdollistaa näkymän järvelle ja varsinkin sen yli Alpeille. Korkeuseroja ja kapeita katuja riittää eli vaunun saaminen parkkiin vaatinee etukäteisvalmisteluja.
Saksan läpi varmaankin ajelette? Toissa kesänä heinäkuussa edestakaisin vaunun kanssa ajaneena totean, että vaikka liikennettä on paljon, homma toimii. Ihan eri lailla kuin täällä kotosuomessa. Vaunun kanssa on vaan toisinaan tuskaista löytää esim kartanlukupaikkaa. Motarit vetää, jos vetää. Tietyöt ovat massiivisia ihan sanan todellisessa merkityksessä. Ja ne aiheuttavat loputtomat ruuhkat, joissa ajonopeus putoaa polkupyöränopeuteen kymmenien kilometrien matkalla. Me ajelimme Saksan läpi pääosin Bundestrasseja käyttäen ja niillä oli toisinaan yllättävänkin rauhallista ajella. Jos haitaksi voi edes laskea, niillä toisiaan seuraavat pikkukaupungit hidastivat matkantekoa.
En säikkynyt vaunun kanssa ajelua Saksassa ja Itävallassa, mutta täytyy myöntää, että seuraavan reissun tekisin mieluummin esim. retkiautolla.
Mielenkiinnolla odotan kokemuksia sitten reissun jälkeen. Iso peukku!
Onnea matkaan!
Kiitos Rauno kattavasta vastauksestasi.
Lago Maggiore on meidänkin suosikki Italiassa, oltu siellä neljä kertaa aiemmin.
Oletko itse ajellut Italiaan pienempiä teitä Alppien yli (haluttaisin nähdä komeita alppimaisemia)?
Miten vaunun kanssa pärjää Alppien serpentiiniteillä?
Veturin kuitenkin kunnon kärri, Skoda Kodiaq, 190 hv diesel, neliveto.
Mitä mieltä?
Vaunun kanssa serpentiineillä ei aina mukavaa, tietenkin riippuu yhdistelmän kokonaispituudesta (meillä 13 m). Pitkät alamäet vaatii taukoa välillä ettei vaunun jarrut ylikuumene. Me liikuttiin serpentiiniteillä vain vetoautolla ja jätettiin vaunu suosiolla leirintäalueelle. Kannattaa seurata tien kaltevuusliikennemerkkejä ettei mene liian jyrkälle tielle. Vaikka auton vetokyky riittää niin pitkä nousu voi olla riskialtis, nousukohdilla ei juuri ole pysähtymismahdollisuuksia. Eikä kannata mennä niille teille joita ei suositella yhdistelmille, joissakin se on kiellettykin. Liikkumaan pääsee alppien yli ihan helposti pääteitä pitkin. Brennerin sola Innsbruckin ohi lienee suosituin kun Italiaan mennään.
Me tykättiin erikoisesti Italiassa Venetsiasta. Leiripaikkana silloin suosittelen Punta Sabbionen sataman läheisyyden leirintäalueita, esim, Marina di Venezia, suuri alue kaikilla palveluksilla, koiratkin sallittu ja niille hieno ulkoilualue. Punta Sabbionin satamasta pääsee helposti vaporettoilla Venetsian kaupunkiin ja kannattaa myös käydä niillä muillakin saarilla. Kesäisin alueet aika ruuhkaisia. Marina di Venetzian alueella on ns. odotusalue joka on ihan hieno, sijaitsee koirien ulkoilualueella. Siinä voi odotella kunnes jokin paikka vapautuu, yleensä vuorokauden sisällä saa oman paikan. Viihdyttiin alueella ensimmäisellä kerralla pari viikkoa, toisella kuukauden.
Meilläkin oli aikanaan kaksi karkkaria kesämatkoilla. Saksassa ei koiraongelmia, Italiassa enemmän kieltoja leirintäalueilla.
Moverin asentaminen vaunuun ei olisi huono idea. Kämppärit ovat kaikkialla euroopassa todella pieniä, aika usein vaunun joutuu käsivoimin työntämään paikoilleen.
@timppa
Moi
Kivoja suunnitelmia. Muutama kommentti, en ns. siirtymätaipaleilla aikaa pikkuteille. Suosittelen motareita. Ja kuten yllä, menisin sitten autolla retkeilemään kun vaunu on paikallaan. Menisin, kuten olen mennytkin joko Salzburgin kautta Venetsian lhelle tai Insbruckin kautta motareita pitkin Gardalle.
Ja Moveri on sitten ihan ylivoimanen varuste etelän maiden leirintä alueilla. Tilaa ei ole kuten meillä tällä kotomaassa.
Matti
Moverin asentaminen vaunuun ei olisi huono idea. Kämppärit ovat kaikkialla euroopassa todella pieniä, aika usein vaunun joutuu käsivoimin työntämään paikoilleen.
@timppa
Tota en itse ihan allekirjoita, kyllä mä jokaisella kämppärillä oon autolla vaunun lykännyt paikalleen.
Jos ei nyt ihan mahdoton yhdistelmä ole kyseessä niin pitäis onnistua?
Meillä viimeksi 7,5m vaunu+e mersu eikä mitään ongelmia missään kämppärillä saksassa, itävallassa, italiassa, tsekissä, puolassa tai baltian maissa.
Kiitos paljon Matti kommenteista,
Mietittiin tuota vuokrahuvilaa siksi että tyttären perhe (2 aikuista ja kole pientä lasta) lemrävät viikoksi sinne ja tarvitaan heille majoituskapasiteettia.
Toki laadukkailta leirintäalueiltakin näyttää löytyvän vuokramökkejä.
Mistä ja missä tuollainen moveri esim. Truma Go2 kannattaa hankkia/asennuttaa?
Mulla on tarvetta sellaiselle myös kotoa talliin ajettaessa.
Kiitos Ari kommenteista ja ideoista.
Tuo Marina di Venetsia on meille tuttu leirintäalue, olemme olleet siellä pari yötä kauan sitten. Menimme sieltä vesibussia Venetsiaan, jossa olemme käyneet jo kolme kertaa.
Nyt ajattelimme jäädä Pohjois-Italian järvialueelle.
Moi
Itse hommasin Helsinki Caravanista Esa Muuroselta ja samalla asennus heillä.
Minä tilasin moverin Obelinkistä kymmenisen vuotta sitten. Edelleen ulkomailta saa huomattavasti halvemmalla. Asensin itse. Aikaa meni päivän verran kun hämmastelin ohjeita ja varmistelin asennusta. Asennus on varsin yksinkertainen jos normaali työkalut pysyy käsissä. Saa ihan hyvän tuntipalkan itselleen. Suosittelen moveria, se mahdollistaa vaunun siirtelyn ihan eri tavalla ja tarkkuudella kuin autolla. Etelässä paikatkin voivat olla niin pieniä, että vaunun siirtely autolla on mahdotonta.
Yllättävästi jo Pohjois-Saksassa kesälläkin tulee nopeasti pimeä, toisin kuin Suomessa. Muutama vuosi sitten kesäkuun alussa ajomme Travemunden kalasatamaan matkaparkkiin. Koiran iltalenkin aikana ehti laskeutua jo syvä hämärä.
Nyt Travemunden keskustassa on uusi laaja matkaparkki, ja tietysti on satamaa lähempänä Ivendorfin leirintäalue joka on ympäri vuoden avoinna. Sesonkiajan ulkopuolella kun olemme siellä muutaman kerran olleet marras ja joulukuussa sekä kerran helmikuussa on portti ollut auki ja maksun on voinut suorittaa kun henkilökunta on tullut aamulla paikalle. Tietysti leirintäalueelle voi soittaa ja ilmoittaa ja ilmoittaa tulostaan.
Jos sitten lähtee yötä myöten ajamaan kauemmaksi niin sitten voi olla eri juttu kun yleensäleirintäalueilla yörauha alkaa klo 23.00.
Lyypekissä on Cittipark (Wohnmobil-Parkplatz mit Entsorgungsstation) 53.86009, 10.62633
sekä Campingplatz Lübeck-Schönböcken 53.86927, 10.63082
Itse olemme aina ajaneet 120 km Travesta Hannoverin suuntaan Egestorfin stellplatzille
Wohnmobil- & Parkplatz Barfußpark 53.19840, 10.05283
joskin paikkaan meno eka kerralla tuntuu aika seikkailulta (varsikin kaato sateessa, kuin meille kävi),
aamulla tulee mies keräämään 8 € maksun ja joskus alueelle tulee myös pieni leipäauto.
Moover ensisijainen hankinta. Meillä oli Fendt Diamant 650 käytössä, jossa oli moover. Sillä pystyi pyörittelemään vaunua miten halusi. Varsinkin vetoautoon laittaminen oli tosi helppoa, kun vaunun siirsi tielle. Painoa vaunulla oli 2400kg, joten yksi ihminen ei pystynyt sitä siirtämään. Nyt helpottaa, kun käytössä on matkailuauto.
Tämän kesän olen moverilla siirrellyt 1500 kg:n vaunua. Sanoin jo Helsinki Caravanin myyjille ettei saisi myydä vaunuja lainkaan yli 60 vuotiaille ilman moveria.
Olen tähän mennessä kyllä saanut vaunun haluamaani paikkaan, mutta nyt on pysäköinti pelkkää juhlaa.
Virtaa on riittänyt 80 Ah:n vuoden vanhassa akussa mainiosti jopa 180 asteen kääntymiseen ja pisimmillään 100 metrin peruutukseen kapealla metsätiellä. Kokemuksesta huolimatta auton kanssa olisi pitänyt muutaman kerran oikaista yhdistelmä.
Samoin totesin että peruuttaessa tulee olla perän puolella ja viis veisata nokkapyörän epätasaisesta polusta johtuvasta liikkeestä. Hyvä leveä nokkapyörä ja kunnon kiinnitys aisaan on tarpeellinen.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.