Vastuunsiirto kuluttajalle
Harri Halinen
03.07.2021 20:08
Monet lentoyhtiöt hoitavat etujaan kuluttajavastaisesti.
Kun yritän tilata lentomatkaa syyskuun lopulle ja takaisin joulukuussa niin selvitykseni mukaan normaalitilanteen (ei koronaa) hintaisille matkoille ei esim. kotimainen yhtiö tarjoa kunnon peruutusehtoja vaan siirtää peruutuksen maksettavaksi. Huippuhintaisille matkoille (1,5-2 krt kalliimmille matkoille) kohtuullisen peruutusturvan saa.
Kaiken tämän takaamiseksi ottaa rahat tililtä jo useamman kuukauden ennen menomatkaa.
Tämä toiminta ei ole kunnon kuluttajaetujen hoitamista eikä hyvää palvelua.
Ville Säynäjäkangas
04.07.2021 11:46
Näissä tapauksissa kuluttajan kannattaa äänestää lompakollaan, eikä osta palveluja jotka eivät miellytä.
Aiheen ulkopuolelta: Lentäminen on epämiellyttävin mahdollinen matkustusmuoto. Kymmenkunta kertaa olen elämäni aikana kokeillut lentämistä matkustusmuotona ja se riitti. Ahdas ja hankala istuin mennä, tulla ja istua. Hengitys on raskasta. Vessaan ei pääse silloin kuin haluaa. Ja lopuksi jokaisen lentomatkan jälkeen olen ollut viikon lentsussa. Mikä ihme ihmisiä vetää lentämään?
Kaj Nyyssönen
04.07.2021 16:24
Kaikki internetissä lippuja lennoille myyvät toimivat noin. Siksi luottokortin myöntäjä on sitoutunut rahojen palauttamiseen jos matka ei järjesty. Eräs Saksalainen internet myyjä ilmoitti että luottokortilla veloitus ei onnistu. Pankkitililtä tämä maksu ei saa mitään suojaa ja on myyjälle edullisempi.
Harri Halinen
04.07.2021 16:52
Milloin olet viimeksi tilannut yksityislennon Kaj kun nuo esitetyt faktat eivät toimi esim. Finnairin suorien lentojen osalta? En etsi halvinta vaihtoehtoa välilaskuineen, vaan ainoastaan suoria Malagaan.
Kotimainen lentoyhtiö eikä Norwegian eivät edes tarjoa netitse ihan vielä haluamaani aikaan lentoja. (Ainakaan toissa päivänä, raha olisi varmaan kelvannut, todennäköisesti tarjonta alkaa pian, ainakin on alkanut aiempina vuosina jo huhti-toukokuussa).
Kaj Nyyssönen
05.07.2021 12:28
Viimeksi yksityislennon 6.6.2018 BF-Lennolta vuokrasin mukaan pilotinkin kun oma lupakirja on hyllyllä. Mutta viimeinen reittilentokokonaisuus alkoi
14.12.2019 Faro - Lissabon - Helsinki Portugal Airline eli TAP, lipunkirjoittaja TAP
matka jatkui, Lipunkirjoittaja Singapore Airline
31.12.2019 Helsinki - Frankfurt Lufthansa, Frankfurt - Singapore - Denpasar, Singapore Airline perille tultiin seuraavana vuonna.
Paluulento lipunkirjoittaja Singapore Airline
30.01.2020 Denpasar - Singapore - Frankfurt Singapore airline. Frankfurt - Helsinki Lufthansa
14.02.2020 Helsinki - Lissabon - Faro Portugal Airline
Tämä on ollut jokavuotinen matka välillä 2012 - 2020
Tämän vuoden tammikuu ei oltu Balilla sen sijaan lähdimme Finnlies laivalla Helsinki - Travemunde 30.12.2020 ja paluumatkalle 29.04.2021 Travemunde - Helsinki menopaluun hita piti maksaa heti edestakaisin että saa meno-paluu alennuksen Special hinnalla ilman muutosoikeutta.
Harri Halinen
05.07.2021 16:09
Mites nyt Finnairilla tai jollain muulla esim. Espanjan Malagaan josta kirjoitin, suorana?
Ja itse aihehan oli vastuun siirto mahdollisesta lentämättömyydestä yritykseltä kuluttajalle näin korona aikana?
Kaj Nyyssönen
06.07.2021 17:09
Miksi pitää päästä suoralla lennolla? Miksi pitää lentää Finnairilla?
Lennä Madridiin ja ota juna Malagaan jos sinne pitää päästä. Minä lennän vaihtelevia reittejä ja kokeile eri yhtiöitä mailmalla 30 vuotta olen jo vältellyt Finnairia jolla lennän vain pakosta, niitäkin on sattunut. En edes Helsinki - Oslo lennä Finnairilla vaan SAS ja muilla yhtiöillä yhdellä välilaskulla.
Harri Halinen
06.07.2021 18:25
Siksi, että olen elämäni aikana suorittanut tarpeeksi kulkuvälinesiirtoja ja viettänyt elämää odotelleen seuraavaa matkanpätkää. En tee matkaa matkustuksen vaan perilläolon vuoksi. Olen matkaillut matkojen liikkumista mielestäni tarpeeksi.
Finnairin lennoista joita olen käyttänyt Suomessa ja Suomesta satoja kertoja, on vähemmän ongelmia kuin kuin kaikkien muiden lentoyhtiöiden yhteensä, joita on varmaan kymmenesosa kaikista. Kertoohan luotettavuus-, vahinko- ym tilastotkin saman. Tosin on paljon samanveroisia muunmaalaista alkuperää olevia yhtiöitä. Noin viisi-kuusi tuntia kotoa perille on mielestäni ihan riittävä matkustusaika.
Kaj Nyyssönen
06.07.2021 19:04
Nopea matkan teki on ihan mukavaa kotona odottavalle perheelle mutta matkaajalle rasitus. paljon on tehty matkaa lähtö ensimmäisellä aamuvuorolla kohdemaassa joutunut herättelemään tullimiehet jotka ovat nukahtaneet odotellessaan idän ihmeen saapumista. sitten pari tuntia vuokraauton ratissa ja sama rumba illalla takaisin kentälle josta usein viimeinen lento kotiin ja takaisin kotona noin klo 24. Seuraavana aamuna pirteänä työpaikalle.
Onneksi näitä ei tehty useampia viikossa. jos tarve oli useammalle kohteelle ne sovitettiin samalle matkalle vaikka ne usein olivat eri maissa.
Kun jäin eläkkeelle niin minulla oli suht paljon lentopisteitä mutta ne saivat rauhassa vanheta minulle ei ollut mitään haluja lentää minnekkään moneen vuoteen.
Pertti Aro
07.07.2021 17:00
Mahtaakohan tämä tässä aloituksessa suuresti kehuttu Finnair olla niin hyvä . Tavallisesti sekä lentomatkalun ammattimaista ja lentomatkustajien vuotuisissa äänestykssä maailman parhaan lentyhtiön tittelistä Finnair sijoituu vuosittain noin sijalle 50 , +/- 5 . Sijoilla 1-5 löytyy Quatar , Emirates, Singabore Airlines , Thai ja Quantas .
Halpahinta yhtiöistä AirAsia Malaysia on aina hyvin sijoittunut .
LUOTTOKORTTI ostos on varmin ja rurvallisin tapa ostaa lentolippuja sen sain kokea kun minulta perutettin lento Eurooppaan Balilta 2020 huhtikuussa ja jouduin tilaamaan uuden lipun kotimatkaa varten . Perutetusta sain suuhteellisen pian rahat takaisin . Lentomatkoista löyttyy moni vuosikymmensien kokemus luottokortti ostoksista . Finnairilla en lennä , heidän huonon palcelun Johdosta pääasiassa !