Valot pois!

HÄMÄLÄINEN TOIVO 21.03.2007 12:23

Matkakuume nousee kesää kohti. Tulikin mieleeni, että tuolla eteläisessä Euroopassa on tunneleiden jälkeen usein sellainen kilpi (Lichts? tms. jollain muulla kielellä). Olen ymmärtänyt, päivällä kun ajan, että valot täytyisi sammuttaa. Meillä kotosuomessahan niitä ei saa sammuttaa ajaessa, vaikka mikä olisi. Olenkin ihmetellyt, onko meidän sääntönikkarimme täällä fiksumpia kuin siellä muualla vai kuinka päin asia on. Eli kumpi parempi päivällä, kun aurinko paistaa, eikä kyse ole mistään erikoistilanteesta (sade tms.), valot päällä vai valot pois.

HÄLVÄ TEUVO 21.03.2007 12:38

Hetkinen. Eiks ne Lichts kilvet ole ENNEN tunnelia?? Muistuttamassa, ettei tunnelissa ajeta ilman valoja. Mulla on tämmönen muistikuva. Tosin muisti on jo tässä iässä hatara. Ja viimeisestä tunneliajosta Euroopassa on jo kohta vuosi. Ajettiin touko-kesäkuussa viime vuonna.

TeeHoo

HÄMÄLÄINEN TOIVO 21.03.2007 12:42

Saattaapi olla ennen, mutta muistelen nähneeni nimenomaan jälkeen. Siitä tämä ihmettely ja aloitus.

KUKKONEN ESA 21.03.2007 15:18

Ei siun muistisi Teuvo niin hatara ole,kyllä ne valokehoitukset ovat ennen tunneleita. Jossain Etlä-Italiassa ja-Ranskassa jotkut vanhemman polven tienkäyttäjät saattavat osoitella, jos käytät valoja, mutta ainuitakaan sakkoja tai huomautuksia en käytöstöstä ole saanut. Saksassa oli mm. viime kesänä päinvastoin kehoituksia tien poskessa valojen käyttämisestä. On suorastaan vastuutonta ajaa vesisateessa motareilla +150 nopeuksia ilman valoja. Sekin onnistuu hyvin usein nuukilta sakuilta.Italiassa tai Ranskassa olen monasti nähnyt paikallisia autoilijoita tunneleissa ilman valoja, hirvittää! Kyllä ajovalot auttavat päiväsaikaan nimenomaan NÄKYMÄÄN! Turvallista matkaa valojen kera T: Esa

PUTTONEN MATTI 21.03.2007 15:21

Toihan lähinnä muistuttaa sulla on ollut tunnelissa ajaessa valot päällä, haluatko ottaa ne pois. Saahan siellä auringonpaisteessa ajella valot päällä se ei ole kielletty.

HAAPANEN TIMO S 21.03.2007 16:44

Siellä missä muut eivät juurikaan käytä valoja,niiden antaman lisäturvan vaikutus korostuu.Pitäkää päällä vaan.

HUUSKO AKI 21.03.2007 20:35

Senkun ajelet niinkuin Suomessa, valot päällä. Kun et kuitenkaan pitkillä vastaantulevia häikäise. Näin olen menetellyt matkaillessani Euroopassa ja kukaan ei ole koskaan tullut mitään huomauttelemaan. Niistä valoista huomautellaan kilvillä aina ennen tunneleita, että valot päälle, niinkuin edellä jo on kommentoitu.

KAISALMI ESA J 21.03.2007 20:46

Olen nähnyt samanlaisia kilpiä etelässä. Käänsin asian itsellni suomeksi joka oli. Valot miksi?

HALMEENMÄKI JUHANI 21.03.2007 21:50

Kyllä Saksassa saa valojenvilkutusta jos ajaa päivällä valot päällä. Sikäläinen tapa kun on että valoja käytetään tarvittaessa. Ja jos joukossa on joku jolla on päällä niin sotkee koko saksalaisen järjestelmällisyyden...

HALTTUNEN TEUVO 21.03.2007 22:27

Espanjassa valojen käyttö on päivällä kielletty, näin minulle on kerrottu. Tuttavani on poliisi pysäyttänyt ja kehoittanut sammuttamaan valot. Olen ajanut Etelä-Espanjaan ja takaisin valoja käyttäen eikä siihen ole puututtu. Kuitenkin pikkukaupungeissa joku "kadunmies" on käsimerkein valoista huomauttanut. Valoittakin ajamista olen kokeillut, kukaan ei ole siihen puuttunut.

KATEISTO EERO 22.03.2007 10:06

Luin jostain lehdestä laskelmasta, kuinka paljon energiankulutus nousisi, jos jokainen saksalainen käyttäisi valoja päivisinkin. Luku oli tyrmistyttävä. Siksi Saksassa ei juuri etenkään kesällä valoja käytetä. Led-valoja kehitellään parhaillaan autoihin "huomiovaloiksi". Ehkä saksalaisetkin sitten... Muuten. Miten valomuistillisesta autosta saisi valot pois päältä, kun tuo Espanja kiinnostaa.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 22.03.2007 14:58

Valoja käytetään autolla liikuttaessa koko vuoden kaikilla teillä seuraavissa Euroopan maissa: Tanska, Viro, Suomi, Islanti, Latvia, Norja, Romania, Ruotsi, Sveitsi, Slovenia ja Unkari. Italiassa vain taajamien ulkopuolella. Kesäaikaan (yl. maaliskuun alusta lokakuun loppuun) ei valoja käytetä: Liettua, Puola ja Tsekki. VP.

KUKKONEN ESA 22.03.2007 15:01

Sekin luku voisi olla todella tyrmistyttävä, jos julkaisisivat tutkimuksen siitä, kuinka monta ihmistä on kuollut liikenneonnettomuuksissa sen seurauksena, kun sateella tai muuten onnettomissa näkyvyysolosuhteissa( hämärässä ja lähestulkoon pimeässä) ajellaan "energiaa säästäen" tuhatta ja sataa ilman valoja! Mutta jos kaikki pitää ajatella säästön kannalta ja järjen käyttö on kiellettyä, niin tehkööt tavallaan. Itse aion kuitenkin näkyä ja käyttää valoja Euroopan reissuillani edelleen. Toisaalta toistan edelleen aikaisemmin jo todenneeni asian: Viime kesän teemana Saksan moottoriteiden tienvarsivalistuksessa oli valojen käyttöön kehoittaminen ja toisena teemana etsittiin "vuoden kiilaajaa/ohittelijaa". Että semmosta tällä kertaa.

JANHONEN MATTI 22.03.2007 16:32

Itse olen ajellut Euroopassa aina lähivalot päällä eikä poliisit ole siitä huomauttaneet. Saksalaiset käyttää tunnetusti valoja erittäin säästeliäästi oli sitten kysesssä tien tai liikennemerkkien valaisu tai ajovalojen käyttö. Erityisen kummalliselta niiden ajovalojen säästeliäs käyttö tuntuu sateella jossa jotkut "kuolemattomat" ajaa valoitta lähemmäs kahtasataa. Jäljistä päätellen sitten kun paukkuu, niin paukkuukin kunnolla!

HAAPANEN TIMO S 22.03.2007 17:23

Kumpi sulla, Eero on,Volkkari vai Transit? RTFM voisi olla hyvä apu,ellei muu auta.

AHONEN KAI 22.03.2007 19:19

Espanjassa on ennen tunnelia liikennemerkki valot päälle, tunnelin jälkeen on merkki jossa on valot ja kysymysmerkki. Valojen käyttäjää muistutetaan valoja vilkuttelemalla päiväsaikaan. Ranskassa ajetaan ilman valoja, illan hämärtyessä ensin ajetaan parkeilla niin pitkään kuin jotain nähdään, sitten vasta ajovalot. Saksassa ja Benelux-maissa voit ajella miten parhaaksi näet, täällä ei kukaan huomauttele puolin eikä toisin.

PURSIHEIMO TOPI 23.03.2007 01:27

Ei muuten nykyään vilkuteta. Itse ajavat suurimmaksi osaksi valoitta jopa sateella. Hyväpintaisilla Bundesweg-teillä on nykyään opastekilpiä, joissa kehotetaan valojen käyttöön päivälläkin. Suorat plataanipuiden varjostamat tiet ovat pimeitä aurinkoisinakin päivinä. Vastaantulijaa ei hyvin erota, jos valoitta ajavat. Itse ajelen kaikkialla Euroopassa valot päällä kaikkialla myös taajamissa siitä yksinkertaisesta syystä, että Volvosta ei ajovaloja saa pois. Tietysti parkeilla voisi ajaa. Aiemmin Volvoon sai ns. taksikytkimen, jossa oli mahdollista kytkeä ajovalot ajaessa pois. En tiedä, miksi sellainen kytkin on poistettu uusimmissa malleissa.

KORPPI SEPPO A J 23.03.2007 23:05

Kolmentoista vuoden aikana yksi jalankulkija on huomauttanut valoista. Mielestäni valot päällä. Kaikkialla.&:>))

HÄMÄLÄINEN TOIVO 26.03.2007 10:45

Eivät ole näköjään monet Teistä ulkomailla ajaessanne panneet merkille tuota tunnelin jälkeen tunnelin jälkeen tulevaa merkkiä "että Valot pois". Kävin Barcelonassa pikaisesti ja kuten mm. Ahonen myös sanoi, tunnelin jälkeen on valolampun kuva ja sen perässä kysymysmerkki. Tunnelin edessä on pelkkä valolampun kuva. Siitä, miten sitten valoja tulisi käyttää, olen sitä mieltä, että maassa maan tavalla. Niin on paras.

KUKKONEN ESA 26.03.2007 13:09

Jos Espanja on mielestäsi ainoa "ulkomaa", niin sitten... Ajele ihan niin kuin itse lystäät, mutta ole varovainen, ettet "pimeydelläsi" aiheuta onnettomuutta. Turvallista matkaa siitä huolimatta!

HÄMÄLÄINEN TOIVO 26.03.2007 14:57

Et lukenut aloitusta tarkkaan, sitäpaitsi pimeällä ei noita merkkejä näkisikään, vai mitä?

KUKKONEN ESA 26.03.2007 19:30

En viitsi Toivo siun kanssa tästä asiasta ryhtyä vääntämään sen enempää. Totean vain, että edellinen kirjoitus oli ihmettelyä toteamukseesi, miten ulkomailla matkanneet eivät ole tulleet huomanneeksi valot/?-merkki kilpiä matkoillaan. Ei kaikkien matkailuajoneuvoilla matkaavien reitti suuntaudu Espanjaan.Minulle ulkomaan matkailua on matkailu kaikkialla Suomen rajojen ulkopuolella, ei pelkästään Espanjassa. Olen kyllä ajanut sen seitsemän kymmentä tunnelia eri puolilla Eurooppaa, enkä muista ko. kylttejä nähneeni. Espanjassa en ole matkailuajoneuvolla käynyt, joten jos olet kylttejä siellä nähnyt, niin ok. Oikein kun tuota emmentaalin ja sen toisen sairauden, jonka nimeä en muista, vaivaamaa muistiani kaivelen, hämärä kuva väikkyy mielessäni. Ehkä jossain Pyreneillä Ranskan tai Andorran puolella kyseinen kyltti on voinut olla tai sitten olen sen nähnyt vuokra-autolla Hispaniassa ajellessa. Tuohon sinun aloitukseesi on hyviä mielipiteitä luettavissa yllä olevista kirjoituksista ja kun mielipidettä kerta kyselit, niin vastaan vielä kolmannen kerran: Ajovalojen käyttö kirkkaassa auringonpaisteessa auttaa tiellä liikkujaa näkymään muille tien käyttäjille. "Pimeenä" ts. ilman valoja ajava voidaan havaita liian myöhään kirkkaan auringon heikentäessä näkyvyytä. Moottoripyöräilijät ovat hoksanneet tuon totuuden jo kauan ennen valojen käyttöpakkoa. Kun aloitin moottoripyöräilyn (jota edelleen jatkan) v. 1971, puhuttiin jo valojen käytön hyödystä kirkkaassa auringon paisteessa motoristin näkymisen parantajana. Kyllä ne valot edesauttavat autonkin näkymistä ja näinollen lisäävät liikenneturvallisuutta. Voidaanhan asiasta olla tietysti montaa mieltä, mutta itse uskon siihen ja toivottavasti voin kuulua elävien motoristien kerhoon vielä pitkään! Ilman sarvia ja hampaita terveisin Esa, joka mahdollisesti matkaa reilun 7 vuoden kuluttua Hispaniaan rupusakkiin valoja käyttäen. Ennen en taida ehtiä, koska muuta näkemistä on niin paljon!

SUOMI SEPPO S 26.03.2007 19:44

Mielestäni on joka maassa käyttäydyttävä liikenteessä kuten valtaväestökin. Mikäli muut käyttävät valoja niin käyttää itsekin ja päinvastoin. Kaikki poikkeava yleisestä ajotavasta voi aiheuttaa poikkeustilanteita ja vaaraa(varsinkin Puolassa, vieläkin saamatta korvaus takapuskurista kun paikallinen "dyrektor" mäjäytti Warsovassa perään toissakesänä, kun menin pysähtymään ruuhkassa punaisiin valoihin). Parasta olisi jos muutkin aavistaisivat mitä olet tekemässä. Ei mennä koheltamalla, vaan rauhallisen päättäväisesti, välttäen myös ylivarovaisuutta.

t. seppo

PS. Melkein väittäisin että niitä valot pois merkkejä on muuallakin kun Espanjassa ?

LAHTI ANTTI 26.03.2007 19:48

Vaan mitä sitten tehdään, kun valoja ei saa kytkettyä pois. Joko ajovalot tai parkit. Täytyykö käydä korjaamolla sen takia?

KORPPI SEPPO A J 26.03.2007 20:53

Se maan tapakin kun muuttuu aikojen saatossa. Voimmehan olla edelläkävijöitä. Kyllä, uskon, ne valot tulevat käyttöön eteläisemmissäkin maissa. Tuleepa mieleen vuosi -66. Ajelin ilta-aurinko selän takana. Valot päällä. Poliisi pysäytti ja kysyi: lataako liikaa. Sanoin kyllä. ja lisäsin,että kun en näe peilistäni taakse kunnolla kuin auringon, niin ei se vastaantulevakaan näe kunnolla. Näkee minut vähän paremmin kun on nuo valot päällä. Että sellainen edelläkävijä. &:>)

HALMEENMÄKI JUHANI 26.03.2007 21:30

Samaa mieltä. Ja etenkin Englannissa kannattaa ajaa samalla puolella kuin paikalliset, noin kärjistäen. Jos on ajovaloautomatiikka niin yleensä parkkiasennossa palaa vain parkit.

AHONEN KAI 26.03.2007 21:56

Ääni mielipiteelle "maassa maan tavalla"

Espanjassa jos olet unohtanut valot päälle sinua ystävällisesti asiasta huomautetaan valoja vilkauttamalla, siihen kun vastaa kättään heilauttamalla ja valot sammuttamalla on kaikilla taas kivaa.

Siitä ei tulisi mitään jos euroopassa ajelisit kuin Turussa tai Marokossa, kyllä täällä pitää ajella ja olla niin kuin muutkin, turha tänne on tapojaan kaupata, näitä on enemmän ;)

Tosin ihan järkeväähän ei ole niillä todella harvoilla tieosuuksilla joissa pääset ajamaan miljoonaa lykätä menemään jollain maantien värisellä autolla ilman valoja yli kahtasataa. Mustaa piruettijälkeä asvaltissa ja kukkapuskaa tien vieressä on muutamien kymmenien kilometrien välein.

Venlossa taas takatalven jälkeen +18 päivällä ja minihameet lyhyitä.

HÄMÄLÄINEN TOIVO 27.03.2007 13:16

Meillä suomalaisilla on se luulo, että olemme maailman napa ja vain me (n. 5,2 miljoonaa)olemme oikeassa. Muut ovat väärässä. Mitä jos ne muunmaalaiset (>6 miljardia) ovatkin oikeassa? No, lohduttaahan meitä ainakin se, että sama luulotautisuus on iskenyt muutamaan muuhunkin maahan.

HYTTILÄ ESKO O 27.03.2007 14:09

Maat on alkaneet vaatia ajovalopakkoa. Järki tulee, toisille hitaasti ja osa jää kokonaan ilman.

ELORANTA ANU 03.04.2007 19:55

Nykyään jopa ADAC suosittelee käytettävän ajovaloja myös päiväsaikaan, varsinkin moottoriteillä. Moottoripyörillä valojen käyttö autobahnalla on jo pakollista (vakuutus ei korvaa kolarikuluja jos ei ole todistetusti ollut valot päällä).
Itse ajelen aina valot päällä, olen sitten h- tai m-autolla liikkeellä. Vastaan tulijan valojen vilkutus tarkoittaa useamminkin sitä että poliisi on jossain lähellä jakamassa pikavoittoja elikkä ennemminkin suosittelen vilkaisemaan nopeusmittaria kuin kääntämään valot pois päältä =)

MOISANDER JOUKO 05.04.2007 14:59

Niinpä, järki vaan lisääntyy hitaamin kuin turha höpötys. Niitä valokylttejäkin on tunneleiden kupeessa kaikkiala Mannereuroopassa. :=)> Ei niitä valoja silti kanata sammutella ja suunnitella niihin mitään kytkimiä, ne 5 ihmistä, jotka asiasta korkeintaan huomauttavat yhden reissun aikana, voi jättää omaan arvoonsa... Koska kuumalla sähvöä kuitenkin kuluu, etenkin kaikenlaisiin puhaltimiin ja wanhuksen laturikin on pienenoloinen, olen ripustanut nokalle huomiovalot. Jää sitten 5A muuhun käyttöön.

WILHELMSSON LEIF 05.04.2007 15:35

Saksassa ainaskin ennen keltaiset huomiovalot rinnastettiin sumuvaloiksi ja ei saa käyttää muuta kun sumussa tai muuten kun on huono näkyvyys.

MOISANDER JOUKO 08.04.2007 13:58

Mielenkiintoinen väite, pitää joskus tarkistaa, pitääkö paikkansa. Kukaan ei kuitenkaan ole asiasta huomauttanut, ei tulli, eikä poliisi. Ja uudemmissa autoissa humareiden pitääkin jo olla valkoiset.

HALMEENMÄKI JUHANI 08.04.2007 20:45

Juu, vuodesta 1993 eli melko iäkkäissä jo. Ja kannattaa huomata että uudet huomiovalomallit näyttää erehdyttävästi sumuvaloilta, eli eipäs huomautella turhaan... Tuossa olen muuten nyt seuraillut valojen käyttöä, ja näyttää noin 10% suomalaisautoistakin olevan germaanikuski kun ajelevat valoitta päiväsaikaan? Jokunen on jopa löytänyt parkit muttei ajovaloja! Yksi ajovalopakon miinuksia on meinaan noi valottomat, joita ei huomaa ollenkaan kun on totutettu valopakkoon.

Erkki Tikkanen 23.09.2022 23:19

Miten te sammuttaisitte autostanne ajovalot? Minulla se ei ainakaan onnistu mitenkään. Kun käynnistän autoni, valot tulevat päälle, eikä niitä voi mistään sammuttaa, ne sammuvat kun sammutan autonikin.

Kari Rautiainen 24.09.2022 08:15
Erkki Tikkanen

Miten te sammuttaisitte autostanne ajovalot? Minulla se ei ainakaan onnistu mitenkään. Kun käynnistän autoni, valot tulevat päälle, eikä niitä voi mistään sammuttaa, ne sammuvat kun sammutan autonikin.

Kait missä autossa hyvänsä saa ajovalot pois. Parkit on sitte jo toinen juttu.

Ajovalot täytyy saada pois päältä! Tieliikennelain mukaan ne kuuluu sammuttaa kun vartioimattomassa tasoristeyksessä pysähdyt tulevan junan takia. Se on merkki junalle että olet junan havainnut. (Näinhän ei kukaan tee koska asiaa ei tiedetä) Sitä en tarkistanut onko uusitussa tieliikennelaissa edelleen tämä.


15 vuotta vanhan aiheen otit framille :-)
muokattu: 24.9.2022 08:16
Timo Haapanen 24.09.2022 08:16

Aika paljon riippuu automerkista ja vuosimallista.

@timppa

Kari Rautiainen 24.09.2022 08:18
Timo Haapanen

Aika paljon riippuu automerkista ja vuosimallista.

@timppa

Joo, mutta kyllä niistä saa ajovalot pois. Täytyy saada.

Mikko Tamminen 24.09.2022 08:53

Muuten ei saa paitsi kun sammuttaa! Eli jos moottori käy niin valot palaa!

Toivo Koistinen 24.09.2022 09:09

Autohan on voitava laittaa parkkivaloille, jotenka kun pistää parkit palamaan, niin sammuu ajovalot.
Toinen hassu asia on, että nykyisin joissain merkeissä on ominaisuus, jossa päiväajovaloissa ei pala takaparkit. Siihenhän on ohjeena taas, pistää manuaalisesti ajovalot päälle.
Monmutkasta on nykykulttuur, sanoisi Esa Pakarinen.
Tp

Kari Rautiainen 24.09.2022 09:20
Mikko Tamminen

Muuten ei saa paitsi kun sammuttaa! Eli jos moottori käy niin valot palaa!

Ajovaloista oli kyse. Mikä auto se on missä ei niitä saa sammutettua.

Timo Haapanen 24.09.2022 09:31

Voi olla valot mitkä silloin kun katkaisijasta on pois kytkettynä palavat auton käydessä päivävaloina erillisellä sulakkeella. Ei saa pois muuten kuin sulakkeen irroittamalla tai kääntämällä parkeille.

@timppa

Kari Rautiainen 24.09.2022 09:45
Timo Haapanen

Voi olla valot mitkä silloin kun katkaisijasta on pois kytkettynä palavat auton käydessä päivävaloina erillisellä sulakkeella. Ei saa pois muuten kuin sulakkeen irroittamalla tai kääntämällä parkeille.

@timppa

Juuri niin. Kun kääntää parkeille niin ajovalot sammuu. Siitähän tässä oli kyse. Ajovaloista.

Harri Halinen 24.09.2022 12:18

Ikivanha aihe joka ei ole muuttunut. Useimmissa maissa joissa huomautus valojen käytöstä on niin ennen tunneliin ajoa on ollut huomautus valoista ja tunnelin jälkeen sama kuva + ?-merkki muistuttamassa jäikö valot päälle. Eli kaksi erilaista merkkiä. Kumpaahan on pohdittu?

Kaj Nyyssönen 10.10.2022 08:54

Minä laitoin lisäkytkimen että saan koko auton pimeäksi - on ollut tarve siihen kun auton laturi ei ole toiminut neljälle erilisellä Portugalin matkalla. Aina vain yhteen suuntaan.
Nyt asia on korjattu jonka seurauksena moottorin sammutus, lämpömittari, kieroslukumittari ei toimi muut korjaukset on jo tehty. 19. 10. ja taasen lähdetään.

Kalervo Selin 11.10.2022 03:41

Eipä oo kukaan ei polliisi eikä siviili tullut valojen käytöstä moittiin missään euroopan maassa ja epsanjassakin käyttelevät päivisin valoja. Täällä kotomaasa on enemmän valottomia ja hitosti toinen etuvalo pimeenä ajavia.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.