tieturva

Markus Sihvola 27.03.2017 22:05

Tervehdys.!
Viiden kuukauden reissu etelään on viimein takanapäin.Käväisimme Espanjan eteläosissa ja paluumatkalla sattui tapahtuma,joka vähän "närästää" vieläkin.Olimme moottoritiellä menossa kohti Clermont Ferrandia,kun eräässä pitkässä ylämäessä kuului konehuoneesta kova poksahdus ja ääni muistutti Zetoria sen jälkeen.Pysäytin tien laitaan ja pistin mietintämyssyn päähän.Rupesin soittelemaan autoliittoon ,kun oli tämä paljon mainostettu tieturva maksettu.Hetihän sieltä vastattiin,mutta yllätys oli melkoinen kun sain vastaukseksi,kun olin kertonut missä oltiin,että eihän se onnistu.Ei kuulemma voi eikä saa olla mitenkään auttaa pulassa olevaa Ranskan moottoritiellä.Olisi pitänyt ottaa yhteys sos-puhelimella paikallisiin.Ei ollut yhtään puhelinta näköpiirissä ja paikalle saapuneet pari vilkuin varustettua tiepalveluautoa piiritti meidät aika tehokkaasti tien laitaan ja tuskin olisivat laskeneet hortoilemaan tietä pitkin.Tilanne selvisi viimein paikalle saapuneiden avustuksella.Paikalle saapui melko nopeasti hinuri ,jonka kuski oli asiantuntija .Hänelle selvisi heti kun laitoin koneen käyntiin ,mistä oli kysymys.Joku letku oli irronnut ja kaveri tiukkasi klemmarin .Matka pääsi jatkumaan ja käväisimme vielä kaverin pajalla ,jossa hän vielä varmisti asian kunnolla.Avustuksen maksut saimme takaisin kotiin palattuamme.Hommahan päättyi lopulta hyvin. Se mikä vielä ketuttaa ,on että ei ollut mitään etukäteis infoa siitä,että Ranskan moottoritiet eivät kuulu avustuksen piiriin.
P.s.Moottoria paremmin tuntevat voisi kertoa ,mistä viasta oli kysymys.Vian korjannut henkilö kun ei osannut muuta kuin Ranskaa ja minä taas en.

Timo Haapanen 28.03.2017 07:41

Varmaankin turbon letku.

@timppa


Eikös ranskassakin pidä pukea liivit päälle ja poistua turvaportista pientareen taakse.
muokattu: 28.3.2017 07:43
Tapani Rantakangas 30.03.2017 20:41

Turbonletku. Itellä irronnut kaksi kertaa.Puolassa ja Itävallassa.Kyllä tämä autoliiton tieturva
moottoritiesääntö koskee muitakin maita.

Matti Janhonen 30.03.2017 22:03

Ranskassa moni asia on toisin

Ranskassa on lakisääteinen tiepalvelu.
Tässä palveluhinnasto, jonka peräti hallitus vahvistaa.
http://www.autoroutes.fr/en/breakdown-service.htm

Yksityiskäytössä olevalla autolla hinaaminen on kielletty, mutta pienemmillä teillä voi siirtää ajoneuvon hinaamalla pois tieltä. Moottoriteillä hinaaminen on kielletty kokonaan.
Aina on pyydettävä ammattiauttaja paikalle joko omalla puhelimella tai teiden varsilla oransisiin puhelintolppiin sijoitetulla pelastuspuhelimella.
Näitä oranssisia pyhelintolppia on 2 km (esim silta voi lyhentää tai jatkaa tolppaväliä) välein ja niihin saa kävellä, mutta vain turvaliivit päällä. Edes autosta ei saa tulla ulos ilman turvaliivejä.
Näistä oranssisista tolpista soitettaessa on se etu, että keskusvalvomo paikantaa automaattisesti sen tolpan josta apua pyydetään jolloin apu tulee oikeasta suunnasta moottoritiellä paikalle.

Jos oranssisten puhelintolppien kärjessä vilkkuu valo on syytä alkaa tarkkailemaan onko edessä onettomuus tai muu vastaava josta vilkkuvalla valolla varoitetaan autoilijoita.

Jos avunpyyntö välittyy paikalliseen tiepalveluun Suomen tai SOS Internationalin kautta, pitää avunpyytäjän tietenkin selvittää ensin navista olinpakkannsa koordinatit mihin apua pyytää.
Mikäli mahdollista auto on hyvä pysättää oranssisen tolpan kohdalla olevalle levikkelle, jolloin sekä itse että auttaja on paremmin turvassa liikenteeltä. Aina tämä tietenkään ei ole mahdollista kun rengas ei ymmärrä räjähtää juuri ennen tollpaa.

Usein käy niin, että tiepalvelun/tietä ylläpitävät firman miehet paikalle saapuessaan heti ensitöikseen eristää auton turvapoijuilla ja jättävät vielä oman autonsa vilkuttamaan suoja-autoksi tiepalveluasentajalle.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.