Tiedoksi Saksassa autoileville
Matti Janhonen
30.01.2017 12:38
Aiempi käytäntö pelastuskaistan muodostamisesta moottoriteillä on 1.1.2017 alkaen asetuksella säädetty asia.
Pelastuskaistahan muodostetaan niin, että kaksikaistaisella moottoritiellä vasemmalla kaistalla ajavat ajaa kaistan vasempaan reunaan ja oikealla kaistalla ajavat kaistan oikeaan reunaan, jolloin autojen väliin jää hälytysajoneuvolle tilaa.
Kolmikaistaisella moottoritiellä pelastuskaistan muodostaminen tapahtuu vasemman kaistan osalta samoin kun kaksikaistaisellakin tiellä.
Oikeanpuoleisella kaistalla ajavat kaistan reunan ja keskikaistalla ajavat heidän viereensä jolloin autojen väliin jää tilaa hälytysajoneuvoille.
Kannattaa tehdä siirtyminen kunnoilla koska hälytysajovot ajaa siinä autojen välissä olevalla "kaistalla" aika kovaa.
Eero Mäkelä
30.01.2017 18:32
Kovaa ajaa, totta on. Muistan yhden kerran työssäoloajalta. Baanalla oli STAU ja siinä pysähdyksissä ollessa päästi kaistojen välissä moottoripyöräpoliisi hurjaa vauhtia. Hirvitti sitä katsoessa, että jos nyt jossain autossa joku saa päähänsä avata oven niin HUH HUH. Oli sillä moottoripyöräpoliisilla tietenkin sirrat päällä, mutta kuitenkin......
pikkueero
Matti Janhonen
30.01.2017 18:52
Saksan poliisin käytös on ulkoisesti tarkastellen joskus sanoisinko uhmakasta, mutta puuttumiskynnyt ei kuitekaan ole turhan matalalla. Ja enempi turvallisuus kun nopeuspainotteinen.
Seppo Yliniemi
31.01.2017 20:30
On Saksan moottoriteillä monessa paikassa ole jo entuudesta oikeapuleisin kaista varattu hälytysajoneuvoilla ,ja sille sortuu ajamaan tule varmasti sakot.
Onko sielä viimekesästä tämä käytäntö muuttunut??
Matti Janhonen
31.01.2017 20:43
1.1.2017 voimaan astunut asetus asiasta.
Timo Haapanen
01.02.2017 08:22
Mun kokemusten mukaan homma on toiminut juuri kuten nyt on lakiin laitettu, toiset oikealle ja toiset vasemmalle. Autohan on helppo ajaa tosi reunaan siellä oikealla, tulee paljon tilaa.
Ällistyttävän nopeasti se jono kasvaa, viime syksynä motarin vastapuolella oli 30 km:n stau jo silloin kun kolaripaikalla ei vielä näkynyt ensimmäistäkään hälytysajoneuvoa. Matka-auto on hyvä väline jäädä siihen, päivänokosille voi huoleti mennä, tuntikausia siinä joutuu olemaan.
@timppa
Markku Hämäläinen
01.02.2017 10:37
Saksassa kannattaa myös huomioida umleitung, eli kiertotiet jotka on tehty valmiiksi moottoriteiltä.
Autobaana saatetaan sulkea ilman sen suurempia opastuksia.
Kiertotie tie on merkitty merkillä
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Saksan_tieliikennemerkeist%C3%A4#/media/File:Zeichen_460-30_-_Bedarfsumleitung_geradeaus,_StVO_1992.svg
Merkki löytyy kaikista kiertotien risteyksistä, eli kannattaa painaa numero mieleen jos ohjataan kiertotielle.
Timo Haapanen
01.02.2017 10:44
Garminin Nuvicam antaa tämän tapaisia ilmoituksia: Ruuhka 4 km. 30min. Etäisyys 30km. Haluatko säästää 11 min. ajamalla kiertotietä.
@timppa
Matti Janhonen
01.02.2017 12:29
Vaan jos olet "tuubissa" niin siellä olet ja pysyt.