- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Tarkkana motareilla! Peräänajoja tapahtuu.
Tarkkana motareilla! Peräänajoja tapahtuu.
Jälleen oli Saksassa paha onnettomuus peräänajon vuoksi. Turvaväli auttaa näissäkin kun takana tulijaa ei yllätä voimakas jarrutus. Ja heti hätävilkut päälle kun edessä hidastuu, itse pumppaan lisähuomioksi jarruvalojakin.
Lehdissä kerrotaan ettei pelastuskaista ollut tarpeeksi leveä isoille pelastusautoille ja aikaa kului liikaa.
Tässäkin auttaa se ettei seisovassa ruuhkassa aja liian lähelle edessä olevaa, näin jää mahdollisuus vekslata auto niin sivuun kuin mahdollista jos kysessä onkin kaukana edessä oleva onnettomuus.
Matka-auto on leveämpi kuin henkilöautot ja jos jää seisomaan aivan edellä menijän perään voi pelastuskaista jäädä kapeaksi.
Muutamat autoilijat olivat lähteneet motaria takaisin kun olivat huomanneet ettei eteenpäin pääse koko päivänä ja silloinhan tie on tukossa.
http://www.wochenblatt.de/nachrichten/schwandorf/regionales/-Eines-der-schwersten-Busungluecke-in-Bayern-18-Tote-und-30-Verletzte;art1170,454260
Tässä linkissä on kuva missä pelastusauto ei pääse etenemään:
http://www.stuttgarter-nachrichten.de/inhalt.busunfall-auf-der-a9-ermittler-gehen-von-18-toten-aus.98327318-1ec9-4170-8c84-06a7db6f638a.html
Tässä video palosta heti onnettomuuden jälkeen. Vetoauto on vielä perävaunussa kiinni:
https://www.youtube.com/watch?v=cmkIwxlFqcw
@timppa
Saksassa ja Itavallassa on lain tasolla tämän vuoden alusta lukien säädetty pelastuskaistan (Rettungsgasse) muodostamisesta moottoritiellä. Jo ennen lakiakin tätä tapaa on käytetty.
Kaksikaistasella moottoritiellä pelatuskaista muodostetaan niin, että vasemmalla kaistalla ajavat vasempaan laitaan aivan kaiteen viereen ja oikealla kaistalla ajavat oikeaan reunaan jolloin pelastuskaista muodostuu ajoneuvojonojen väliin
Kolmikaistaisella tiellä pelastuskaistaa syntyy siten, että vasemmalla kaistalla ajavat vasempaan laitaan aivan kaiteen viereen ja oikealla kaistalla ajavat oikeaan laitaan ja keskikaistalla ajavat välittömästi heidän viereensä.
Tällöin pelastuskaista muodostuu vasemman ja keskikaistan väliin.
Pelastuskaista on muodostettava jo kun liikenne alkaa jonoutumaan jolloin kiellettyä vekslausta ei tarvita.
Autosta poistuminen tielle on kielletty ja vaarallista, koska hälytyajoneuvot ajaa pelastuskaistalla tosi kovaa.
Mikäli onnettomus on vakava niin lähes aina lääkärit ja muu ensiapuhenkilöstä tulee paikalle pelastushelikopterilla/koptereilla.
Matkailuautojen on syytä liikenteen jonoutumistilanteessa (hätävilkkuaalto tulee vastaa) ryhmittyä oikealle kaistalle. Rekat kyllä antaa tilaa ryhmittyjälle helposti.
Moottoritiellä ei ajoneuvoa saa peruuttaa, ja takaisin kääntymien ilman poliisin lupa ei saa tulla pieneen mieleenkään. Siitä saa ankarat sakot ja pisteiden menetyksen vuoksi autokouluun menon.
Moottoritie on kun putki ja kun siellä kaiteiden välissä olet niin siellä pysyt, kunnes tilanne purkautuu ja liikenne alkaa taas sujumaan.
Käytännössä pelastuskaista ei muodostu vielä silloinkaan kun liikenne jo seisoo, siinähän odotellaan että lähdetään ruuhka-ajona nykäyksittäin eteenpäin. Ellei lähdetäkkään on syytä olla edessä tilaa että pääsee pitkällä ja leveällä matka-autolla sivuun.
Pikkuisen vaarallisena pidän hidastus/jarrutustilanteessa rekkojen väliin menoa, ei sinne mikään kiire ole. Tuntikausien seisokin aikana on kyllä mukavampi olla siellä metsän puolella, voi pitää ovea auki yms.
Kyllä sieltä henkilöautoista metsässä käydään sekä jaloitellaan tien laidalla. Ei saksalainenkaan suostu tunteja autossa istumaan.
@timppa
Kokemuksia on peräänajosta.
Hollannissa matka-autolla ajaessa moottoritiellä totesin jonon hiljentävän, mutta edellä ajava ei jonon nopeudenmuutosta havainnut vaan oli selvästi ajamassa edelläolevan perään.
Totesin, etten taida minäkään ehtiä varmasti pysähtymään niin tempaisin auton oikealle ja ohitin nuo kaksi.
Ohittaessa, en juurikaan voinut kovasti hiljentää voimakkaan ohjausliikkeen vuoksi, sain konepellille lasin ja muovin sirpaleita roppakaupalla törmätyn Kleinbussin perästä ja törmääjän keulasta. Onneksi törmäyksen nopeusero ei ollut hyvin suuri ehkä 50 km/t nopeudessa. Oli kuitenkin hiljentänyt viime tipassa.
Pysähdyin, tarkkailin tilanteen ja kun kaikki nousivat autoistaan vahingoittumattomina jatkoin matkaa.
Turvavälini siitä eteenpäin piteni ja muutenkin ajonopeuskin väheni. Opetusta kerralla.
Minä neuvon vain kuten asetus sanoo ja se sanoo, että kun liikenne on ruuhkautumassa, käytännössä jonoutumassa ja autot vielä liikkuu.
Kun autot seisoo moottoritiellä kolmessa jonoissa puskuri kiinni toisissaan niin sivuttain ne autot ei hyppää.
Rekka vaatii vähintään kolme yhdistelmän mittaa siirtyäkseen kaistalta toiselle.
Ja kannattaa varoa rekka-sandwichs -tilannetta jossa on vaara jäädä rekkojen väliin, jos liikenne nopeasti pysähtyy. Olen joskus nähnyt Saksassa rajun neljän rekan ketjukolarin ja se vähemmän mukava näky niiden kolmen viimeisen osalta.
Muutama vuosi sitten suomalaiselle karavanaripariskunnalle kävi Saksassa näin.
Väliinjäämisriskiä voi pienentää pitämällä kunnon etäisyydet edellä ajavaan, ja hankkiutua ohittamalla näistä tilanteista eroon jos mahdollista.
Aivan ensimmäinen asia on kuitenkin tarkkailla jatkuvasti edessä ajavien (lähellä ja kaukana) jarruvaloja ja hätävilkkuaaltoa ja tätä ei voi tehdä jos ajaa liian lähellä edellä ajavaa rekkaa.
Pelastusautot ohjeistavat jonossa seisovia seuraamaan peileistä mitä reittiä pipaa-autot tulevat.
Luin artikkelin, että varsinkin kapeimmilla baanoilla ei tulisi itse tehdä valintaa minne alkaa väistämään. Tässä on nyt aika uusi ja jokasuuntaan riittävän tilava baana, pitäisi muuten yleensä antaa pelastusajoneuvojen ratkaista miten pujottelevat missäkin kohdassa. Tottakai kaikki sujuu huomattavasti hitaammin kun tilaa on vähän.
Kun katsoo tarkemmin tuota oikealla ylhäällä olevaa jumitilannetta, niin näkee, että siellä autot yrittävät tehdä tilaa.
Tärkeintä tässä on se riittävän etäisyyden jatkuva ylläpito edelläajavaan, aina ja kaikkialla.
Jukka
Mitkä pelastusautot ja millä kielellä?
Autoja voi olla kahdessa tai kolmessa jonoissa suurella liikennetiheydellä ihan helposti 10 km ja tämän mittaisesta jonosta ei hakeuduta edes liittymän ollessa kohdalla mihinkään, koska tietävät, että mites se liikenne sujuu kaksikaistaisella valo-ohjatulla maantiellä kun ei se suju kolmikaistaisella moottoritielläkään,
Asetus sanoo ihan selkeästi millaisissa olosuhteissa ja miten pelastuskaista muodostetaan.
Tässä ADAC:n tuottama YouTube video miten pelastuskaista asetuksen mukaan muodostetaan kaksi, kolme ja nelikaistaisella tiellä.
Turha alkaa keksiä uusia sääntöjä ja vallankin kun tuo sääntö on järkevä ja järkeen käypä.
https://www.adac.de/infotestrat/adac-im-einsatz/motorwelt/Rettungsgasse.aspx?ComponentId=105507&SourcePageId=6729
Ja sekin on syytä tiedostaa ennen kun menee tien viereen seisoskelemaan, että Saksan tieliikennelain mukaan moottoripyörät saavat ohittaa jonon tien oikeata laitaa varovaisti ajaen jos tien oikeassa reunassa on vapaata tilaa 150 cm.
Saksassa oikean puoleisen kaistan valkoisen reunaviivan takana on ramppi kuten meilläkin.
Normaalisti on ajo rampilla on kielletty, mutta tien ruuhkautuessa monilla moottoriteillä ramppi voidaan vaihtuvilla liikennemerkeillä muuttaa ajokaistaksi, eli tiehen syntyy yksi lisäkaista ja rekat siirtyy sille kastalle.
Adac pitää "päiväkirjaa" kirjaa Saksan teiden ruuhkista. Pahimpana yhtenä ainoana ruuhkapäivä 2015 maassa oli ruuhkajonoja runsaat 8000 kilometriä. Adacin sivuja kaivelemalla löytyy lisätietoa asiasta.
Laiki tuli vuoden alusta eikä käytäntö ole vielä paljoa muuttunut siltä osin että kaista muodostettaisiin jo siinä vaiheessa kun vielä madellaan eteenpäin.
Tässä Autobildin 8 tunnin ikäinen juttu siitä kun kaista ei toiminut po. onnettomuuden jälkeen.
http://www.autobild.de/artikel/rettungsgasse-bilden-richtiges-verhalten-im-stau-4250442.html
Siinä on myös 'Bildergallerie' josta näkee kuinka hyvin autoissa pysytään suman seisoessa.
@timppa
Kyllä ne kahelit yrittävät mennä takaisin väärään suuntaan motarilla
http://www.autobild.de/bilder/richtiges-verhalten-rettungsgasse-und-stau-5554436.html#bild8
Tässä näkee sen kuinka paljon mikavampaa on odotella oikeanpuoleisella kaistalla verrattuna vasemmanpuoleiseen.
https://de.wikipedia.org/wiki/Rettungsgasse#/media/File:A66_Sl%C3%BC_Nord_Stau.JPG
@timppa
Timpan tarjoilemat kuvat kertovat selkeästi, ainakin mulle, että kannattaa kesäaikaan leirintämatkailla Suomessa, hermo lepää rauhallisissa maisemissa. Euroopan vuoro on matalasesongin aikaan ja pienillä reittiviilauksilla ei ole tarvinnut staussa seisoskella, kyllästyin niihin jo eka reissuilla vuosia sitten. Kolaritilanteitakin on osunut matkani varrelle hämmästyttävän vähän, eniten stau-tilanteita ovat aiheuttaneet kaistan loppuminen tietyön vuoksi ja isojen taajamien ohittaminen.
Saksassa ajeleville tiedoksi vuoden 2017 ruuhkapäiväkalenteri.
Mukana myös kartta josta nuo pahimmat ruuhkautuvat tieosuudet näkyy.
https://www.adac.de/_mmm/pdf/Staukhttps://www.adac.de/_mmm/pdf/Staukalender2017_273344.pdfalender2017_273344.pdf
Maanantaista torstaihin on vähiten ruuhkia ja parhaita ajopäiviä moottoriteillä on tiistai ja keskiviikko.
Pahin päivä ruuhkien kannalta on perjantai. Tuleva viikonloppu ja seuraava viikkoloppu on aikaa jolloin kannattaa olla pois liikenteestä jos mahdollista.
Sunnuntaina klo 00.00-22.00 välisenä aikana on rekoilla ajokielto, ja se on hyvä päivä ajaa Saksan halki.
Mutta siinä missä rekat sunnuntaina vähenee, siinä henkilöautoliikenne kasvaa ja sunnuntai-iltana ruuhkia voi syntyä suurkaupunkien liepeillä myöhään iltaan.
Tietöiden tekotavasta johtuen tietöiden aiheuttama haitta liikenteelle on viikonpäivistä riippumaton.
Tästä pääsee helpommin kiinni kalenteriin
https://www.adac.de/reise_freizeit/verkehr/
Kyllä V-P on oikeassa, on se hienoa kun ei enää tarvitse tuolla sakissa olla kaikkein pahimpina aikoina. Tässä ensi viikolopun ruuhkat, lähes kaikki tiet..
https://www.youtube.com/watch?v=Gcuc1NpI0f4
@timppa
Eipä ole tänä kesänä ruuhkia nähnyt, Auton laitto seisontaan auttaa tässä.
Kyllä se turvakaista näkyy syntyvän ihan automaattisesti. Porukat ajaa oikealle ja vasemmalle kun stau tulee ja ura syntyy keskelle. Vaikuttaako nämä staut ja välillä ruuhkat matkalluuni. No vaikuttaa sen verran, että voin vaihtaa matkareittiä tai yöpymispaikkaa. Päivittäin arkisin työaikaan Helsingin ruuhkissa ajavana niin en näiden ruuhkien takia lomaani jättäisi viettämättä täällä manner euroopan puolella. Nostetaan näköjään pienestä asiasta aikamoinen härkänen. Tuo bussionnettomuus suhteutettuna automääriin niin on aika pientä, vaikka onkin äärettömän valitettava ja harmillinen. Tuota reittiä en nyt tänä vuonna ajanut, normaalisti kyllä.
No eipä tietenkään euroopan lomia jätetä viettämättä liikenteen vuoksi. Me vain puhumme siksi kun voimme eläkeläisinä käydä siellä muulloinkin kun ruuhka-aikaan ja olla täällä kotimaassa kesällä. Vajaa kolme kuukautta ja taas mennään.
@timppa
Voi joutua kiperään tilanteeseen myös kaupungissa hälytysajoneuvon kanssa,olin liikennevaloissa ensimmäisenä näin peileistä takaa tulevan ambulanssin minun takana olevat pääsivät väistymään sivuille mutta minä en ,koska olikorkeat korokkeet molemmin puolin ja liikennemerkki tolpat.
Punaiset paloi ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin ajaa vasten punaisia poikittain kulkevan liikenteen sekaan.
Mitä jos ois kolahtanut ,mikä tuomio ois tullut,entäs jos olis odottanut vihreitä Oisko tullut sakot hälytysajoneuvon kulun estämisestä❓
Kaima näinhän se on.
Kun jokainen toimii pelastuskaistan muodostamisessa mitä laki ja tässä tapauksessa myös järki sanoo, niin ei mitään ongelmaa.
Matti saivartelija,
Rettungsfahrzeug, saksankielellä, suomeksi hälytysajoneuvot.
Älä nyt anna kuvaa, että joka Staussa olisi ryhdyttävä pelastuskaistaa muodostamaan.
Lukemani artikkelin tarkoitus oli valistaa autoilijoita huomaamaan minkä reitin pelastusajoneuvo kulloinkin
valitsee. Artikkelissa puhutaan siis yleisesti, ei vain baanoilla tapahtuvista. Täydentävää tietoa Adacin ohjeelle.
Yliniemi, kyselit hälytysajoneuvon väistämisestä. Hälytysajoneuvolle pitää antaa vapaa kulku, mutta niin, ettei oma turvallisuus, ja muu liikenne vaarannu.
Toimit siis oikein, ettet lähtenyt päin punaisia, mutta jos olisi ollut poikkikadulla tilaa, ettei kolarin vaaraa ole, niin olisit saanut ajaa punaisia päin, ja antaa näin tilaa.
Kerran minua kuljetti ambulanssi, ja siinä sadan kilometrin aikana oli aikaa kysellä pojilta noita asioita.
Miten lie nykyään, mutta aikanaan oli sääntö, että jos paloautolla ei ole jostain syystä pätevää kuljettaja, ja se on hälytys matkalla, niin sitä sai ajaa ei palomies, eli sivullinen, jolla oli korttiluokka riittävä, eli kuorma-autokorttti, siihen asti kunnes pätevä kuski saadaan paikalle.
Toivopoika
Sanoo laki mitä hyvänsä niin jos kaista muodotetaan jo silloin kun mennään mateluvauhtia lähtevät kahelit ajamaan sitä väliä myöden. Piennarkin on tabu, mutta staussa se on täynnä autoja jo paaaljon ennen oikealle erkanevaa liittymää.
@timppa
Jukka Hänninen
Minä kirjoitin vain ja ainoastaan moottoriteistä.
Asetuksessa sanotaan selvästi miten pelastuskaista muodostetaan ja milloin pelatuskaista on muodostettava. Ohje on liikennemäärät ja ruuhkat huomioiden järkevä.
Asiasta on ihan selvät ohjeet mm. ADAC:n sivuilla ja Promobil kertoi asiasta havainnekuvin jo ennen kun asetus tuli voimaan. Asia ei ole kokonaan uusi koska niin on osin toimittu jo aiemminkin. Tilanne opettaa järkevyyteen.
Kun stau jostain syystä syntyy (yleensä tietyö, kun tiellä on liikaa liikennettä sen läpäisykykyyn nähden tai kolari ) jolloin vain jonojen keulilla olevilla voi olla tieto siitä mistä syystä stau on syntynyt. On itsekästä lähteä siitä, että kun en tiedä ruuhkan syytä niin, MINÄ en väistä,
Asiaan liittyy toinenkin säätö liitttymiä ja risteyksiä koskien.
Risteyksiä ei saa ajaa tukkoon jos liikenne on ruuhkautunut vaikka kuinka omaan ajosuuntaan palaisi vihreä.
Saksassa monista asoista on säädetty toisin.
Ruuhka muodostuu hyvin usein tietöiden vuoksi silloin kun osa kaistoista suljetaan tai liikenne ohjataan kiertotielle jossa on vähemmän kaistoja ja alempi nopeus.
Saksan lain mukaan päättyvällä kaistalla ajavat autot on laskettava viimeistään kaistan päästä jatkavan kaistan liikennevirtaan vetoketjuperiaatetta noudattaen. Ts. itsekäs "pussitus" on kielletty ja tämähän on se meidän liikenteen "kansantauti".
Jonojen käyttäytymisestä voi kokenut usein päätellä mikä stau-tyyppi on kyseessä.
Tietöistä johtuville ruuhkille on tyypillistä, että liikennen ensin pysähtyy ja alkaa sitten pikkuhiljaa sujumaan sitä mukaan kun ryhmittyminen jatkuvalle kaistalle/kaistoille tapahtuu.
Liian suuresta liikennemäärästä johtuvissa ruuhkissa tapahtuu samaa kun pitkässä marssirivistössä jossa keula etenee normaalisti, mutta rivistön hännillä jono välillä jopa seisoo ja välillä taas mennään lähes normaalia vauhtia. Näille ruuhkille on tyypillistä, että ne häviää kun tuhka tuuleen kun ruuhka-alue on ohitettu.
Kolareista johtuvissa ruuhkissa liikenne seisoo kunnes pelastushenkilöstö on tehnyt työnsä niin, että kaistoja voidaan vaiheittain avata. (kolarit on paljon harvinaisempia kun luullaan)
Katsoin juuri ADAC optusvideon kuinka tuo pelastusväylä tulee muodostaa tässä linkki
https://www.facebook.com/spiegelonline/videos/vb.38246844868/10155653884979869/?type=2&theater
Sanoo laki mitä hyvänsä niin jos kaista muodotetaan jo silloin kun mennään mateluvauhtia lähtevät kahelit ajamaan sitä väliä myöden. Piennarkin on tabu, mutta staussa se on täynnä autoja jo paaaljon ennen oikealle erkanevaa liittymää.
@timppa
Saksassa on yhtä paljon kaheleita kuin meilläkin. Etäisyyksien pitäminen ei kertakaikkiaan onnistu. Ruotsalaiset
hallitsevat parhaiten ennakoivan ajon ja yleensä liikennekultturi on siellä Euroopan paras.
Suomi alkaa olla peränpitäjänä Länsi-Euroopassa kun katsotaan yleensä tilan antamista muille. Vilkun päälle laitto
on länsimaissa yleensä riittävä keino kaistanvaihtoon, jopa Staussakin.
Portugal ja Espanja ovat mallimaita suojatien kunnioittamisessa.
Meillä vaan ei liian vähäinen valistus mene perille. Aikaa tulee kulumaan Saksassakin, joskohta siellä yleistyvät isot infotaulut etäisyyksien pitämisestä.
Koskahan saamme uudet Enskat, Karpot ja Tarvat liikenteessä oikeaa ajamista opettamaan ..
Kesäkuussa pelastuskaista syntyi aivan itsestän Berliinin pohjoispuolella kun vauhti alkoi hidastumaan. Syyksi paljastui peräänajo ja se ruuhkautti varmaan 10 -15 km matkalta vaikka ajoneuvot olivat pientareella. Ainoa ääliö oli venäläinen rekka, joka käytti vapaata tilaa kaistojen keskellä ja muiden madellessa ajaa posotti yksinään pitkin pelastuskaistaa.
Vähän hakusessa pelastuskaistan teko Saksassa oli viimeviikolla, ehkä 25% koitti tehdä sitä.
Täällä Hollannissa kun on ruuhkaa, lasketaan nopeusrajoitus moottoritiellä 50 ja rampeilla palaa punaiset valot.
Juuri rantabaarista musisoinnin jälkeen vaunuiltuneena eli kotiutuneena niin kommentoisin vain Timon muuten erittäin ansiokasta kirjoitusta. Tämä on sitten vain omasta hihasta vedetty arvio. Kun keväällä karavaanari sivuston avuja hyödyntää "iso" osa matkaa suunnittelevia ihmisiä, niin niistä suurin osa on ns. reppanoita työssäolevia, kuten minäkin ja tällöin pelottavan tyyliset kirjoitukset voivat aiheuttaa turhaa mietitystä ja jopa pelkotiloja matkoja suunnitteleville.
Kuten Timo sanoi, oli tarkoitteu eläkeläisille, mutta tartteeko eläkeläisiäköön pelotella kun nuo vaan niin harvinaisia. tapahtumia.
Tällä videolla rekka tukkii pelastuskaistan ja mitä palomiehet sitten tekevät:
https://www.wr.de/panorama/feuerwehr-filmt-wie-lkw-nach-unfall-rettungsgasse-blockiert-id211150011.html
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.