- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Tankkikaasupullon suora täyttö
Tankkikaasupullon suora täyttö
Onko videon mukainen täyttö ok?
https://youtu.be/9e0X5etaLj0
Tuossa voi olla syy miksi on kielletty tankkaamasta joissain paikoissa. Erillinen letku ja tankkauspää pullokotelossa on parempi ja vielä parempi on ulkoinen tankkauspää.
Kyllä mullakin on Portugalissa tultu katsomaan mihin tankaan ja kun pullokotelo ei ole auki ja tankkauspää näkyy auton kyljessä on homma ollut OK.
Eihän tuosta voi huoltoaseman myyjä päätellä millainen pullo on.
@timppa
Oletko Timppa nähnyt missään säädöstä tästä tankkauskuviosta? Eu/kansallisella tasolla? Direktiiviä?
Moro Timppa,
Tällä kertaa ei ollut syy siinä, että olisi ollut tankkauspää kiinni pullossa. Kyseinen huoltoaseman henkilö ei ehtinyt näkemään mihin olisin alkanut tankkaamaan. Ainoastaan näki, että kyseessä on matkailuauto. Olen tosiaan myös kansainvälisiltä keskustelupalstoilta lukenut, että joissain maissa tulisi olla ulkopuolinen tankkauspää. Ikävä kyllä en ole mistään löytänyt EU:n, tai yhdenkään erillisen maan (Saksa,Ranska,Portugal,Italia,Espanja) varsinaista lakitekstiä, jossa kerrottaisiin vaadittavista asennuksista tai tankkauksista.
Mielenkiintoisen asiasta tekee myös se, että ennen kuin meille asennettiin tuo kaasusäiliö, niin kysyin asennuksesta ja ylipäätään kaasulaista yhdeltä Suomessa johtavalta kaasualan yritykseltä, joka tuo maahan erilaisia kaasulaitteita ja asentaa niitä teollisuuteen ja yksityistalouksiin (ei karavanliike). Niin heiltä sain vastauksen, että koko alan kaasulakien ongelma on se, että siellä on aivan liikaa tulkinnan varaa. On niin sanottuja "veteenpiirrettyjä" rajoja. Se ei ainakaan tällaista tavallista kuluttajaa helpota.
Minun kaasupullon asensi kaasuluvat omaava karavantarvikkeiden asennusliike, eikä heidän mukaansa ole välttämätöntä olla ulkoista täyttöpistettä. Se toki minultakin paketista löytyy, mutta sitä ei (ainakaan vielä) autoon asennettu, koska minulla on kaasupullo ja tuo säiliö kiinnitettynä kelkkaan, joka taas pitää vetää ulos, kun vaihtaa toisen tavallisen pullon. Tällöin ongelmaksi tulee se, että tuo letku ei tahdo taipua siihen että kelkkaa liikutetaan. Todennäköisesti se tullaan kiinnittämään kelkkaan, mutta silloinkin joutuu kaasuluukun avaamaan. Mutta silti mielestäni kuitenkin parempi ratkaisu, koska silloin ei kaasun täyttökahvan paino/paine kohdistu suoraan säiliöön, vaan täyttöpäähän, josta lähtee joustava letku säiliöön.
Sitten olen ihmetellyt, että kun minua ohjeistettiin sulkemaan kaasusäiliön hana täytön ajaksi, niin kuinka sen teen jos on ulkopuolinen täyttöpää ja kaasuluukkua ei saa avata. Hieman on ristiriidassa tuo ohjeistus. Vai eikö kaasupullon hanaa tarvitsekaan sulkea täytön ajaksi? Täytön ajaksi olen aina myös sulkenut kaikki auton kaasulaitteet ihan turvallisuussyystä, koska en autoakaan tankkaa auto käynnissä.
Mulla ei siis ole henkilökohtaisesti ollut ongelmia tuon säiliön tankkauksen kanssa kuin tuon yhden kerran Portugalissa. Muuten on sujunut tankkaukset hyvin. Ainoastaan huolettaa kuinka käy ylipäätään karavaanarien tankkauksien, jos esim.Ranskan TOTAL ketjun linjaus olla myymättä kaasua karavaanareille ollenkaan laajenee muihin ketjuihin. Samaa huolta on kantanut monet karavaanarit eri kansainvälisillä foorumeilla.
Tiedämme? Ettei markkinoilla ole tyhjiöitä joita ei joku täytä. Päivänselvää on että raha ohjaa yrittäjää ja yritystä. Jos jokin ketju lopettaa niin toinen näkee siinä markkinaraon. Valitettavasti sen näkee myös ne joilla ei välttämättä ole lupia, osaamista, jne. Mutta päivänselvää on että kaasua tarvitaan, saadaan, myydään jatkossakin. Tarve ja tarpeen tyydyttäminen ei katoa mihinkään. Markkina toimii niin...
Jep, näinhän se kysynnän ja tarjonnan laki yleensä menee. Toivottavasti eivät sitten vaan ala enempää lakipykälillä rajoittamaan tuota kaasun tankkausta. Vaihtopullojahan aina saa, mutta se sitten taas hankaloittaisi reissaamista. No turha murehtia etukäteen enempää, murehditaan sitten jos tarvetta on. :)
Tutkimattomat ovat viranomaisen tiet…
Viranomaismääräykset tietty saattaa olla ihan mitä vaan.
Ja totta se että turha sairastaa tulevia tauteja etukäteen.
Mä lähen kohti välimerta tossa tammikuun puolella, ja espanjaputeli (tyhjä) mukana. Eli kahella suomipullolla sinne ja takas, siellä es pullolla sitte. Duuniaikaan hätäset reissut ei aiheuttanu mitään matkalla, mutta näillä meen nyt kattomaan miten tarpeet asettuu muutaman kk reissulla. Sitte tietää.
Niin se vaan kuitenkin on että tankkausletku tekee pullosta tankin. Huoltoasemilla ymmärretään se että jos pistooli on kiinni tankkauspäässä on homma OK. Onhan siinä se järki ettei tavallista pulloa voi ilman toimenpiteitä letkusta tankata.
Saksassa on omia sääntöjä ja siellä kaasuasennukset katsatetaan kahden vuoden välein. Tankkipulloasennukset tehdään tankkausletkua käyttäen.
Raul voisi ottaa kelkan pois ja asentaa tankkipullon sinne perälle ja Espanjanpullon eteen, sen vaihto käy helposti siitä etupaikasta. Tankkipulloa ei koskaan tarvitse ottaa pois.
@timppa
Kyllä tankkipullo pitää ottaa Suomessa pois, jos haluaa, että Suomen reissulla on kaksi pulloa mukana. Näin minä ainakin teen. Ehkä tuohon Raulin asennukseen voisi laittaa täyttöletkun kiinni, jossa tankkikaasupullo olisi kelkan perällä ja asentaa täyttöliitin kaasuluukun yläreunalle?
Jotenkin tuntuu, että tuo Ranskan Totalin tankkauskielto voisi juuri olla peräisin näistä omatoimi , ei tankkikaasupullon, täyttäjistä?
Juuri näin. Ajatteles huoltoaseman likkaa. Joku tulee kaasutankille ja kiinnittää pistoolin pullon kylkeen, ei voida vaatia sellaista teknistä tietämystä millä sallisi tankkauksen.
Olisiko ollut 2010 Ranskassa kun mulla ei vielä ollut tankkausletkua niin ankara kielto tuli myyjältä vaikka kuinka selitin että kyseessä on tankki.
@timppa
Pitkästä aikaa tännekkin kun toisaalle ei saanut juttua laittettua. Tuo Total ketjun kielto johtuu nimenomaan noista adapterilla normaali kaasupulloja täyttävistä. On sattunut useita tulipaloja johtuen yli täytetyistä pulloista. Joillakin asemilla saa täytettyä kun esittää todistuksen lain mukaisesta asennuksesta.
Ja kielto saattaa laajeta koskemaan kaikkia ranskalaisia asemia.
Kiittäkää kiellosta näitä joka ovat sen verran fiksuja muka olevinaan että kykenevät toimimaan paikallisia lakeja vastaan.
Ja lopuksi linkki ranskalaisen Le monde camping-car lehden juttuun jossa ovat kyseneet syytä kieltoon.
https://www.lemondeducampingcar.fr/courrier/temoignages-les-camping-cars-interdits-de-plein-de-gpl-chez-total/198617
T :Masi
Minä näin omatekoisen juottamalla tehdyn täyttöadapteri Dishin ensi kertaa joskus 2005-6 ja tajusin muutaman viikon pohdinnan jälkeen tässä olevan markkinaraon. Olin ensimmäinen, joka kehitti adapterisetin, joka täytti tuon markkinaraon.
Tottakai karavaanarit ottivat sen mieluusti vastaan, ja ebayn kautta kauppa kävi.
Olhaon campingilla möin näitä sitten myös suoraan, ja varsinkin ranskalaiset tulivat hakemaan minulta Dish adaptereita. Kun sana alkoi kiertää, niin päivittäin saattoi 20-30 ranskalaista käydä hakemassa oman ja kavereille myös.
Jatkoin yli 10 vuotta adaptereiden myyntiä ja kehittelin siitä aikamoisen hittituotteen ebayssa.
Markkinoinnin lakien mukaisesti tuotettani tietenkin kopioitiin, ja uusia myyjiä tuli markkinoille.
Kun adapterien myynti senkuin lisääntyi, niin isot kaasufirmathan siitä närkästyivät, ja ihan syystä, sillä Euroopassa pyörii todella iso bisnes, kymmenissä tai sadoissa miljoonissa kaasupulloissa ja niiden täytössä ja myynnissä.
Tämä on syy miksi pullojen itsetäyttöä alettiin rajoittaa ja kitkeä pois. Syy ei siis ole suoraan itsetäytön mahdolliset vaarat, vaan kaasuyhtiöiden etu.
Ranskassa on paljon luottokortilla toimivia automaattiasemia, ja niissähän fransut pullojaan täyttelivät.
Minä olin koko ajan yhteydessä Gasfachfrau Karin Nöferiin, joka on Wynen-Gas omistajan tytär. Tehtiin yhteistyötä joka jatkuu vieläkin.
Paljon on puhuttu itsetäytön vaaroista, mutta onnettomuuksia on sattunut vähemmän kuin kuussa käyneitä ihmisiä on.
Minä myyn nykyisin aika vähän ja kerron ostajille miten kiellettyä itsetäyttö on. Jos en myisi, niin ostaisivat muilta. Tankkipulloja olen välittänyt ja myynyt vain murto-osan, sillä adapteri Dishin saa 30-45 eurolla ja sillä saa kyllä pullonsa täytettyä. Rahasta on kyse.
Rautzi on täysin oikeassa noissa markkinoiden laeissa.
Onhan se kai myönnettävä että se ensimmäinen versio adaptereista, jotka oli ilman takaiskuventtiiliä ,oli hengenvaarallinen. Salaa tankattiin ja jos hätäpäissään irroitti tankkauspistoolin sulkematta pulloventtiiliä niin hassusti kävi. Purkautuva kaasu on tosi kylmää. Helposti tulee pahat palovammat kun yrittää sulkea pulloventtiiliä ahtaassa kaasukaapissa.
Takaiskuventtiili on oltava adapterissa jos sellaisen hommaa.
Mutta eihän salatankkauksissa voita mitään tankkipulloon verraten. Pulloa voi käyttää 10 vuotta ja se on 50€/vuosi.
Se ei ole näissä hommissa mitään.
Mun matkatyylillä ei homma toimi ollenkaan ilman tankkipulloa. Viime reissu 2,5 kk ja 155 litraa kaasua eli 7 pullollista. Nämä 11 eri maassa niin ei onnistu ilman tankkipulloa.
Kaasut maksoivat 1,6€/päivä eikä sähköä ostettu kertaakaan. Pullo kokolailla maksaa itsensä kun se on yhteiskäytössä aurinkopaneleiden kanssa.
@timppa
@timppa
Tankki pullo on aivan hyvä kun matkailuautollakin halua myös siinä hommasta hankalan.
Lycka till.
Tässäpä näitä lisää.
https://www.delangeemmen.nl/gasfles-vullen-met-lpg/
Jos ei kieliä osaa, niin google kääntää nämä jutut sen verran selvästi että se tulee ymmärrettäväksi.
https://www.gelderlander.nl/home/brand-zutphens-tankstation-persoon-wilde-gasflessen-vullen-met-lpg-installatie~a1463e2b/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.be%2F
Näitä tämmöisiä löytyy kymmeniä eri maista googlella kun osaa vain sitä käyttää.
Tosin osa on sen verran itsepäisiä etteivät suostu ymmärtämään asiaa.
Vaarallista touhua tänä päivänä kun varsinkin harrastuksen pariin on tullut paljon porukkaa
jotka eivät ole koskaan ennen liitäneet kaasupulloa kiinni edes normi pihagrilliin.
Ja suurimmassa osassa euroopan maita on olemassa omistajan vastuu eli kun vahinko tai
lain rikkomus sattuu, niin ilman asuinpaikka oikeutta eli paikallista henkilöllisyystodistusta
otetaan omaisuutta takavarikkoon välittömästi eli esimerkiksi se matkailuauto. Ja vakuutusyhtiöt ei osallistu maksutalkoisiin.
T:Masi
Se oli saksalainen Autogas Mulsow, jolla v. 2007 oli Latviassa halvalla teetetty Bajonett-adapteri W21.8 sivuventtiilipulloon , joka alussa oli ainoa ylipäänsä suoraan pulloon kiinnitettävä itsetäyttöön tarkoitettu tehdastekoinen adapteri. Firma toimii vieläkin, ja oli ensimmäinen saksalainen adapterimyyjä. Siinä ei ollut takaiskuventtiiliä, mutta niin selkeä käyttöohje, ettei niilläkään vahinkoja sattunut. Ebaysta on jo vuosia voinut ostaa kaikki adapterit erikseen, ja W21.8 pullokiinnityksellä. Myyjiä on useita. Tämä on aika hämmästyttävää, sillä niidenkään myyntiin ei ole kieltolaki puuttunut, vaikka niissä ei ole takaiskuventtiiliä.
Nämä maksavat 12-18 euroa, ja niitä myydään yhä.
Alussahan kaasupullon sai nostaa ulos kaapista ja täyttää mittarin juurella. Kunhan vain osasi ulkoa käyttöohjeen. Adapteri kiinni pulloon, täyttöpistooli kiinni adapteriin,pulloventtiili auki, täyttö, ja sitten irti päinvastaisessa järjestyksessä.
Sitten alkoi kaasuyhtiöiden vastaisku, ensin pulloa ei saanut ottaa ulos, sitten se piti kiinnittää niin, ettei ilman työkaluja saanut irti, jne. Tämä koski tietenkin tankkipulloja.
Stakon tankkipullot olivat ensimmäisiä, jotka putosivat kyydistä, kun niiden täyttö oli ylhäällä ja kohtisuorassa. Sittemmin sakut edellä, on kehitelty kaikkea pientä estettä tankkipullojen myyntiin. Kyseenalaistahan tuo jatkuva kampittaminen kaasuyhtiöiden toimesta on, mutta kiroillen ovat tankkipullojen myyjät joutuneet hyväksymään kaikki yritykset vaikeuttaa karavaanareiden elämää ulkomailla.
Olenhan minäkin toki alusta lähtien pitänyt ainakin yhtä tankkipulloa näytillä, joten kokemusta löytyy, kuinka vahva argumentti ostohinta on, kapeakatseisen ostajan kantilta katsoen...
Kyse ei todellakaan ole teoreettisesta vaarasta, vaan karavaanareiden yleisestä kyvyttömyydestä nähdä noukkaansa pidemmälle, kuten Timppa ylempänä kirjoitti.
Saiteilla kysellään paljon kaasun määrän mittareista, ja ostetaan sitten Truman 60-80 euron mittari. Kokonaiskulut ovat silloin jo ylitse satosen, puolet halvimman tankkipullon hinnasta ! Ennen trumaa tms on jo hankittu pari toimimatonta määrämittaria ja digitaalivaaka.
Pieneksi ihmeeksi katson sen, etteivät autovalmistajat ole varustaneet keskihintaista
matkakuljinta valmiilla tankkipullon täyttöletkun läpiviennillä, joka olisi samanlaisen luukun takana kuin vedentäytössä. Ei olisi iso kustannus.
Kyllä kyse on pelkästään turvallisuudesta eikä kaasuyhtiöiden toimista.
@timppa
Mikäli oikein käsitin niin miten tankattavan pullon (säiliön) tankkaus on vaarallisempaa kun kaasuauton ? Kun molemmissa on ulkopuolinen tankkausliitin.
Kyse on jostakin muusta kun turvallisuudesta.
Aiemmin oli Saksan matka-autoissa kiinteä nestekaasusäiliö, mutta sitä ei hyväksytty Suomen rekisterikatsastuksessa. Liekö noita kiinteitä tankkeja vieläkin käytössä.
On toki Saksassa
https://www.wynen-gas.de/tanks-en.html?isorc=7423
En näe syytä miksei se täälläkin saisi autossa olla. Onhan meillä maakaasuautoja, paine tankissa 200bar.
@timppa
Tervehdys Jukka Hänninen.Aikamoisen plutoonan minäkin olen sinun adapteri "markettiisi" ohjannut ja myöhemmin jotkut kiitelleetkin sen kelpo avusta ja helppo käyttöisyydestä.Itse olen ollut äärettömän tyytyväinen adapteriin matkoilla lähinnä Espanjassa ja Portugalissa sekä Baltiassa.Varmaan tuo tankkipullo tekee tuloaan markkinoille ja vielä jos niiden hinnat saadaan halpenemaan .Kaveri tilasi Voskenilta 2 alumiinista tankkipulloa ja kaikki vermeet mitä niihin tarvitaan ,jotta saadaan täyttö suoritettua auton ulkopuolelta .Hinta rahteineen (UPS rahti 17,61€) Hinta yht. 890,64 € .Alumiini tankkipullon hinta 299,00 € kpl.Tuo hinta hillinee jälkikäteen monenkin innokkuutta hankkia niitä kulkineensa jos ei ole kuin lyhyillä lomareissuilla käyttöä.Nuo kannattaakin asennuttaa jo uutta autoa ,miksei käytettyäkin hankkiessa jos ostaa osamaksulla,sinne ne saa hukkumaan samaan piikkiin ja ehkä myöhemmin samaan konkurssiinkin ?Itselläni ei mitään kumpaakaan systeemiä vastaan molemmathan palvelee karavaanareita ,tässä nyt mielestäni on ollut jo markkinavoimat asialla tuolla pelottelulla adapterien vaaroista .Niinkuin totesit näillä on käynyt vähemmän vahinkoja kun mitä ihmisiä on käynyt kuussa ,mutta joillakuilla tahoilla on tarve tehdä ns.kärpäsestä,härkänen.Sinulla oli myös hyvää tietoa aiheesta miten tämä aihe tosiaankin liittyy vahvasti markkinavoimiin.SEURAAVASSA LAINAUS JUKKA HÄNNISEN TEKSTISTÄ JOKA LÖYTYY TÄSTÄ KETJUSTA AIEMMIN.
Kun adapterien myynti senkuin lisääntyi, niin isot kaasufirmathan siitä närkästyivät, ja ihan syystä,
sillä Euroopassa pyörii todella iso bisnes, kymmenissä tai sadoissa miljoonissa kaasupulloissa
ja niiden täytössä ja myynnissä.
Tämä on syy miksi pullojen itsetäyttöä alettiin rajoittaa ja kitkeä pois. Syy ei siis ole suoraan itsetäytön mahdolliset vaarat, vaan kaasuyhtiöiden etu.
Ranskassa on paljon luottokortilla toimivia automaattiasemia, ja niissähän fransut pullojaan täyttelivät.
Minä olin koko ajan yhteydessä Gasfachfrau Karin Nöferiin, joka on Wynen-Gas omistajan tytär. Tehtiin yhteistyötä joka jatkuu vieläkin.
Paljon on puhuttu itsetäytön vaaroista, mutta onnettomuuksia on sattunut vähemmän kuin kuussa käyneitä ihmisiä on.
Minä myyn nykyisin aika vähän ja kerron ostajille miten kiellettyä itsetäyttö on. Jos en myisi, niin ostaisivat muilta. Tankkipulloja olen välittänyt ja myynyt vain murto-osan, sillä adapteri Dishin saa 30-45 eurolla ja sillä saa kyllä pullonsa täytettyä. Rahasta on kyse.
Rautzi on täysin oikeassa noissa markkinoiden laeissa.
Minä jatkan tästä vielä hiukan.Tämä lainaus oli henkilöltä jollaon kenties pidempi kokemus aiheesta kuin meillä kaikilla osanottajilla yhteensä ,joten uskokoon kukin mihin lystää minä uskon Jukkaan.
Kovin tyytyväinen on Jarikin, kehuskelee kielletyllä toimillaan. Etkö ymmärrä että nämä kiellot ovat sun ja sen plutoonan syytä.
Miten balttiassa itse tankataan? Virossa siitä mittarista missä on ruksit pullonkuvan päällä. Latviassa on lakipykälät mitkä kieltävät tavallisten pullojen täytön.
Eikä tankkipulloja missään nimessä pidä kahta asentaa, menee paikka tavalliselta pullolta. Tankkauspaikkoja on niin paljon ettei ikinä pulaa tule.
@timppa
Tämäkin asia olisi helppo ratkaista kun eu-maat harmonisoisivat uudet pullot eu-malliin niin itsetankkaus loppuisi kokonaan. Vanhat pullot voisi käyttää loppuun.
Samoin olen edelleenkin sitä mieltä että tämä munaton hallitus vatuloi koronapäätöksissään koko ajan. Laittaisivat ravintoloihin kieltolain niin saisivat olla auki miten haluaisivat.
Tämähän ei kuulunut suoraan otsakkeeseen mutta kumminkin pään tankkaukseen.
Itse asiassa nyt jo on samanlainen nestekaasu pullo ainakin Saksassa, Suomessa ja Virossa. Ero tulee vain ulkokuoren värissä.
Mut en silti voi käsittää tätä itsetankkaus ajatusta, toisaalta ei se yllätä, sillä minulle on jäänyt ylimääräiseksi 2 Saksan teräspulloa, niin karavaanareiden kirppiksella on tullut neuvoja, että maalaa pullot harmaaksi, voit Suomessa vaihtaa täyteen pulloon?
Idea onkin juuri siinä että pullot olisivat suoraan vaihtokelpoisia eu-maissa eikä lisää pullosulkeisia tarvitsisi. Pelkkä venttiilien yhteensopivuus ei riitä.
Itse asiassa nyt jo on samanlainen nestekaasu pullo ainakin Saksassa, Suomessa ja Virossa. Ero tulee vain ulkokuoren värissä.
Mut en silti voi käsittää tätä itsetankkaus ajatusta, toisaalta ei se yllätä, sillä minulle on jäänyt ylimääräiseksi 2 Saksan teräspulloa, niin karavaanareiden kirppiksella on tullut neuvoja, että maalaa pullot harmaaksi, voit Suomessa vaihtaa täyteen pulloon?
En myös käsitä tuota tankkipullo sirkusta.
En myös käsitä tuota tankkipullo sirkusta.
Onko sinulla Seppo omaa kokemusta? Jos vaihtoehtona on usean erimaan kaasupullon mukana kuljettaminen ( ei taida mahtua kuin 2 kpl lailliseen kuljetustilaan), epämääräinen itsetäyttö huoltoasemalla vai säädökset täyttävä tankkikaasupullojärjestelmä?
Mahtaako valinta olla vaikea? Tietysti jollekin riittää reissuun suomipullotkin, kun hän siirtyy leirintäalueen sähköpistokkeesta seuraavan leirintäalueen sähköpistokkeeseen, mut ei kaikki näin tee, harrastaa voi monella tavalla…
Kahdella Suomi pullolla pärjätty parinkuukauden reissu etelään hyvin.
Sähkön käytöllä meillä ei oo isoa merkitystä kaasunkulutukseen kun ei oo trumassa sähkövastustakaan
Enimmäkseen käytetään matkaparkkeja ja suihkussakäydään vähintään kerran päivässä.
Meille ei oo tankkipulolle käyttöä.
Kovin on erilaista kulutus. Syysreissuilla ei koskaan ole kahta viikkoa pullollinen riittänyt. Tämä syksynä kotiin tullessa neljä päivää pullo kun oli kylmää.
Lämmitys on syksyllä joka yö ja meillä on lämmin vesi päällä koko ajan. Sapuskat, grillaukset, tiskaukset, suihkut. Näissä se meillä menee.
@timppa
Jospa toukuusta lähtien ei etelässä paljon lämmitystä tartte.
Meillä on tankkipullo ja espanjanpullo kaasukotelossa. Talven reissu menee niin, että saksassa ja ranskassa on käytössä tankkipullo, espanjapullo varalla. Espanjassa sitten päinvastoin, kaasua kun on tarjolla vaihtopulloina lähes joka paikassa. Tankkipullo täytetään aina kun tankkausasema sattuu kohille ja tarvetta on. Tämä meillä osottautunut hyväksi tyyliksi. Kotiin palatessa sitten molemmat pullot täynnä.. Ja kaasua kuluu talven aikana varmaan kymmenisen pullollista, sähköissä emme ole..
Juuri noin. Suomipullo on se mitä ei reissussa tarvitse. Me vaihdamme paikkaa niin usein ettei mukana ole muuta pulloa kuin se tankkipullo.
@timppa
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.