Tämä uutinen on ulkomailla liikkuvien syytä noteerata

Matti Janhonen 12.10.2018 13:47

https://yle.fi/uutiset/3-10453651

Kaj Nyyssönen 12.10.2018 13:56

Kas kun ovat jättäneet yhden merkin julkaisematta joka on karavaanarille tärkea LPG:n merkin. Käytetään lämmitykseen sun muuhun.

Seppo Suomi 13.10.2018 08:48

Jutussa ei muistettu kertoa mitä nuo merkinnät tarkoittavat tavalliselle kuluttajalle.

Keijo Lehmus 15.10.2018 22:35

Nyt ollaan Ransjan eteläpäässä. Yhdessäkään tankkauspisteessä Saksassa eikä Ranskassa ole ollut näitä merkintöjä. Ilmeisesti käytetään vain Suomessa.

Pentti Nieminen 15.10.2018 23:30

Mikä noista dieselin symboleista nyt on dieseliä jota esim. Saksassa oli kahdenlaista, toinen oli tarkoitettu asuntoautoihin ja oli halvempaa , toista kalliimpaa suosittelivat esim. henkilöautoihin joilla ajetaan korkeammilla nopeuksilla

Matti Janhonen 16.10.2018 09:16

Johan se hinta kertoo mikä on "parempaa".

Tosiasiassa polttoaineen ominaispaino kertoo sen paremmuuden käyttäjän kannalta, koska molemmat laadut täyttää ns. tyypilliset arvot. Dieseliäkin kun voidaan tehdä "tarjousmakkaraksi" eli keveäksi.

Timo Haapanen 16.10.2018 11:57

Espanjan puolella heti Ranskan rajan jälkeen tankkasin eilen La Jonguerassa ( 1.36 €/l ) kaikki merkinnät olivat uudet. Merkit olivat pistoolissa kuten pitääkin, joissain paikoissa on kuulemma uudet merkit liimattu ainoastaan mittareihin.

@timppa


Moottorit ovat samanlaisia oli auto mikä tahansa. Kauppias suosittelee aina kalliimpaa tuotetta.
muokattu: 16.10.2018 12:05
Seppo Suomi 16.10.2018 20:26

Enpä ole nähnyt missään millä noista kolmesta merkinnästä sopii Fiatille. En tarkoita että ota kalleinta vaan mikä on minimivaatimus. Sen olen oppinut että TIR-laatu ei kelpaa. Kumma että kyseistä laatua saa myydä. Ei silla maailma pelastu.

Timo Haapanen 17.10.2018 10:34

B-7 nafta soveltuu kaikkiin dieselmoottoreihin. Seiskasta kun valitsee edullisimman se on siinä. B10 ei sovellu kaikkiin. Linkistä löytyy taulukko


https://www.acea.be/publications/article/b10-diesel-fuel-vehicle-compatibility-list

https://www.acea.be/uploads/publications/ACEA_B10_compatibility.pdf

@timppa

Matti Janhonen 17.10.2018 13:42

Jos sitä biota tulee dieeselin sekaan kovin paljon, eikä autolla ajeta pitkään aikaan niin jättäkää varuilta tankin korkki auki niin pääse laiho kasvamaan ulos.

Kaj Nyyssönen 20.10.2018 10:56

Eikös Biopolttoaineesa ole kerrottu

"parasta ennen päivämäärä"

Hannu Kylmäniemi 24.10.2018 17:40

Olen suunnittelemassa asuntoautolla reittiä USA:n länsirannikolta - esim.Seattlestä - itärannikolle. Onko jollakin kokemusta näiltä pohjoisilta seuduilta, mitä reittejä kannattaisi ajella. Ideana kohti suuria järviä ja päätös New Yorkiin.

Matti Janhonen 24.10.2018 18:58

Tuosta reitistä on vuosien saatossa ollut juttuja Caravan-lehdessä mm. Peter Geitelin tekemänä.

Kiivelin tuossa vanhoja lehtiä ja mm. 5/2017 on juttu tuosta Route 66 ajamisesta Los Angelesista Chigagoon.

Matti Janhonen 24.10.2018 18:58

PO kaivelin

Seppo Suomi 24.10.2018 23:49

Valitettavasti en ymmärtänyt sitä jos laatu B7 on loppu (niin kuin autostanikin) niin voinko tankata B10 letkusta autooni (Fiat 3.0 2007)

Matti Janhonen 25.10.2018 10:33

Olen ymmärtänyt niin, että Suomessa myytävä diesel on B7.
Jos taas ajaa ulkomailla sitä samaa tavaraa saa pumpuilta myös siellä.

Nesteen pro diesel taitaa sisältää jo 15 % uusituvista aineosista tehtyä dieseliä.
Soveltuu kaikkiin diesel-moottoreihin ja voi myös sekoittaa muiden dieselien kanssa.

Auton huoltokirjassa tulee olla merkintä soveltuvasta polttoaineesta, mutta v. 2006 ei vielä puhuttu mitään B10 dieselistä.

Jukka Hänninen 25.10.2018 16:34

Seppo, voit huoleti tankata rekoille tarkoitettua dieseliä. Olkoon Truck Diesel.
Menee sujuvasti ja suht vauhdilla tankkiin, ja matka jatkuu.
Kaveri tankkasi ja kertoi minulle kassalla että mitäs nyt. No minäpä kysyin ja sain vastaukseksi; erehdyksiä sattuu, toivottavasti tankkientarkastuspartio ei tule kurkkimaan tankkisi sisältöä.

Muuten olen lukenut halvimman dieselin olevan ylivoimaisesti suosituinta. Jos haluaa osaltaan vaikuttaa öljy-yhtiöiden, jalostamojen ja huoltamoketjujen taloudelliseen menestymiseen, niin silloin on turvallisinta ostaa kalleinta dieseliä.

Tutustumalla huolellisesti bensantäyttölaitteen kahvoihin, saattaa helposti huomata, että halvin laatu tulee siitä täyttöpistoolista missä on vähiten väriä ja tekstiä.

Todellisista kissankusitipoista on kyse kun aletaan ilmastomuutosta bensan pitoisuuksilla justeeraamaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.