Syksyn 2017 matka Espanjaan ja takaisin
Matti Alasmaa
17.09.2017 21:06
Tälläistä reittiä tänä vuonna.
https://goo.gl/GqzgCJ
https://goo.gl/fdpXay
Paluumatkakin tehty.
https://goo.gl/F6NUC6
muokattu: 6.12.2017 18:59
Seppo Suomi
18.09.2017 08:31
Kiitoksia !
Kuten sanotaan että hyvä kuva on parempi kuin tuhat sanaa.
Jaarittelut olivat poissa. Aktiivinen kartta hieno.
Onko puolaankin tullut ACSI-alennusalueita ?
@seppo
Matti Alasmaa
18.09.2017 09:24
Puolassa ei taida olla ACSI alueita. ACSI kortista taisivat respassa jossain nimen kirjoittaa papereihinsa. Puolassa kyllä Campinghinnat aika matalalla tasolla. Muualla Euroopassa piti vain näyttää ACSI alekorttia ja ottivat sen jälkeen tiedot CCI kortista.
Korjataan hieman edellistä, Puolassa kyllä ACSI alueita mutta ei ACSI ale alueita.
muokattu: 18.9.2017 09:42
Matti Janhonen
18.09.2017 11:41
Laitetaan nyt sitten hieman havainnollisemmin mutta ilman tuhatta sanaa.
Keskiviikkona 13.9. klo 10.45 lähtö Naantalista ja vielä samana iltana ajo Kapellskäristä Hyltenan stellplatzille jossa yöpyminen, Tanskan salmet Scandlinesin lautoilla.
Lyypekissä torstaina 14.9. klo 15.00 ja yöpyminen Rasthoff Allertalilla lähellä Hannoveria. (ilmainen)
Perjantaina 15.9. ajo Allertal - Bad Krozingen jossa yöpyminen Hotelli Fallerhofin pihassa (ilmainen)
Lauantaina ajo Sveitsin kautta reittiä Basel-Bern-Geneve,-Valence-Avignon, jossa yöpyminen camping Bagatelle.
Sunnuntaina 17.9. ajettiin väli Avignon-Montpellier-Barcelona-Valencia/Torre de sal2, jossa perillä klo 16.00.
.
Kaj Nyyssönen
18.09.2017 14:30
Kaikki reitit ovat hyviä kun reitin suunnitelija itse matkaavana niin tykkää.
Tää syksy on pimeätä ja usein sateista aikaa. Tämä vaikuttaa eniten omaan reittisuunnitelmaan. Nopeasti alas valoon ja lämpöön. Reitistä on yksi pätkä; Helsinki Travemünde fiksattu mutta ei tilattu ja päätepiste Algarve Portugal. Muu osuusselviää matkan edetessä. Mutta tässä alustava suunnitelma joka noudattaa hyvin vanhaa vuonna 2004 ajettua reittiä +/- 100 km tarkkuudella reitin sivusuuntaan mitattuna. Toinen rukkastuntuma on että ajetaan noin 400 km per päivä, jos sataa niin pitempäänkun ei viitsi pysähtyä. #50 km jälkeen alan vilkuilemaan ikkunan kauttasopivaa mukavaa ravintolaa loppupäivän ratoksi - Ranskassa tarkoittaa yleensä klo 19 -20 pääsee syömään eikä tarvitse koko ajan istua barin puolella. Saksassa Ykkös suosikki on Autohof ketju mutta ei Aral aseman yhteydessä olevat.
Eli matkamme Trave - Portugal kestää noin 8 päivää. Suunnitelman [2] reittipiste on Kölnin 3,5 tonnin painorajoitetun sillan kiertämiseen. Piste [3] tankkaus Luxenburgissa. Piste [4] varmistaa ettei AutoRoute 2011 vie meitä Eifeltornin kautta. Reittipisteiden [5] ja [6] avulla vältämmä tuolla välillä olevat yli 200 liikenneympyrää menemällä maksutietä pitkin. Loppumatka onkin sitten häränlihaa.
Timo Haapanen
18.09.2017 15:11
Meillä on alustava reitti näin:
https://goo.gl/maps/NT1YtfAiKGA2
Perillä olemme oikeastaan jo toisena matkapäivänä Hollannissa koska sieltä alkaa matkailu ja kiire loppuu.
Toivottavasti matka Algarveen kestää lähemmäs kuukauden koska jos näin käy on matkailu ollut mukavaa ja ilmat suotuisia jo pohjoisemmassakin.
Mitä Algarven jälkeen, siitä ei ole suunnitelmia.
@timppa
Raimo Lukkarinen
18.09.2017 15:56
Ja näin parin viikon päästä. Kesto noin 12-14 pv. Kiirehtimättä
Birger Bergström
18.09.2017 17:33
Timppa, tuon matkareittisi varrella on mielenkiintoinen paikka.
http://www.tunturisusi.com/pyhanmikaelinvuori/
https://www.google.fi/maps/place/50170+Mont+Saint-Michel,+Ranska/@48.6363683,-1.5462694,14z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x480ea8d67c9ceeb3:0xc5834ce47e0dc3fe!8m2!3d48.636063!4d-1.511457
BB
Timo Haapanen
18.09.2017 20:01
Kiitos Birger! Ollaan siellä käyty kauan sitten, pohditaan parhaillaan kerrataanko käynti. Saint -Malo kerrataan varmasti jos ilmoja riittää.
@timppa
Tapio Leppänen
19.09.2017 11:14
Tarkoitus olisi matkata Via Balticaa pitkin 1.10. Tsekin Libereciin ja sieltä 8.10. Torrox Costaan.....
Matti Janhonen
19.09.2017 11:32
Yksi merkittävä asia sitten viime talven on etelän matkaajia koskien muuttunut.
Roaming-maksut ovat käytännössä poistuneet.
Tämä toi jo talvella markkinoille erilaisia kiinteähintasia data-paketteja EU/ETA-maita koskien.
Ensin tuli Telia ja sen myötä myös muut operattorot oli pakotettuja tuomaan kilpailevia tuoteita markkinoille.
Paketit mahdollistaa kiinteään kuukausihintaan esim. 10 Gt tiedonsiirtoa kuukaudessa ja 600 tekstiviestiä ja 600 min puheheaikaa. Ja tietenkin mm. toimivan s-postin. Eri operaattoreilla on vähän eri paketteja.
Keskimäärisesti laskettuna 10 Gt/kk tarkoitta hieman yli 300 Mt tiedonsiirtoa per päivä.
Laskutusjakso on kuukauden eikä datan käyttö kumuloidu vaan nollautuu aina laskutusjakson lopussa.
Joillain paketti on voimassa toistaiseksi ja jotkut vaatii vuoden sopimusaikaa.
Datan määrää voi kasvattaa tarpeen mukaan vaika 15 tai 20 Gt/kk.
Itsellä on käytössä tuo 10 Gt paketti (24,90 e/kk) ja se riittää vallan hyvin normaaliin asointiin.
Mikäli käyttö ylittää sovitun käyttömäärän käyttöä voi silti jatkaa kunkin laskutusjakson loppuun saakka päivähinnalla.
Paketti ei tietenkään sulje pois aluella mahdollisesti olevaa Wifi-verkon käyttöä.
Käytännössä paketti vaatii älypuhelimen johon paketti tuo nettiyhteyden= netin taskuun.
Jos nettiä haluaa käyttää isommalta ruudulta niin voi kytkeä kaapelilla kännykän USB-portin kautta kannettavaan ja klikkaa päälle "Internet-yhteyden jakaminen USB:n kautta", jolloin älypuhelimesta tulee kannettavan modeemi. Paketin saa tietenkin myös tablettiin jos siinä on SIM-korttipaikka tai jakaa älypuhelimesta tablettiin jos tabletissa ei ole USB-portia.
Hyvin yksinkertaista ja mahdollistaa sen, että karavanarilla on aina kiinteähintainen nettiyhteys EU ja ETA-aluella siellä missä matkapuhelinverkko toimii.
Suosittelen
Tapio Leppänen
19.09.2017 11:47
Hyvää tietoa tuokin, keväältä hyvät kokemukset Telian liittymillä. Pari pointtia euroopan läpiajosta, meillä ainakin vaati operaattorin vaihtamisen manuaalisesti aina maan vaihtuessa ja ipad ei osannut yhdistää verkkoon kun APN-asetus oli muuta kuin "internet".
Matti Janhonen
20.09.2017 11:28
Kun noista tietoliikenpaketeista kirjoitin, niin hyvin oleellinen seikka jäi mainitsematta.
Ei pidä luulla, että langattomat verkot kaikkialla Euroopassa on tiedonsiirtokyvyltään samantasoisia kun Suomessa taajamissa ja päätieverkon varsilla. Niin ei todella ole.
Tiedonsiirtonopeuteen vaikuttaa mm. palvelun käytön kulloinenkin määrä, laitteiden suorituskyky, omassa laitteessa olevat virustorjunnat, palomuurit, langattoman lähiverkon kuormitus ja tietenkin katvealueet.
Operaattorit kyllä lupaa suuria teoreettisia nopeuksia, mutta niillä ei ole yhteyttä realielämän kanssa, eikä vallankaan ulkomailla. On ihan hyvä jos pääsee latausnopeuteen 15-20 Mbit/ ja asioita voi hoitaa jo paljon pienemmällä nopeudella.
Timo Haapanen
20.09.2017 16:06
Tapiolla on ehkä asetuksissa jotain väärin, meillä keväällä seitsemän maan läpiajossa ei tarvinnut tehdä mitään, eikä kuukauden takaisella saksan reissulla sen kummemmin.
@timppa
Matti Janhonen
20.09.2017 16:17
Normaalisti yhdistäminen verkoon ei tosiaan vaadi mitään toimenpiteitä.
Kevällä kokeilin 12 maassa ja niin toimi kun junan vessa.
Kaj Nyyssönen
21.09.2017 09:36
Taidan kokeilla miten minun Suomalainen liittymä (per payd) pelaan tämän syksyn matkan aikana. Vuosi sitten toimi erinomaisesti.
Mönkijä haetaan tänään vuosihuollosta. Ajokortti uusinnan saan jättää sisään 4:s lokakuuta. sitten ollaankin valmiita nousemaan laivan kyytiin Vuosaaresta.
Matti Alasmaa
21.09.2017 09:55
Vaimon Samsungista mobiilidata lakkasi pelittämästä heti kun lähdettiin pois suomesta. Saunalahden liittymä itsellä samanlainen puhelin ja liittymä asetuksetkin samat. Jotain mystistä?
Tapio Leppänen
21.09.2017 10:07
Timo voi olla hyvinkin oikeassa, täytyy vielä tarkistaa asetukset vaikka piti keväälläkin olla automaattinen verkon valinta. Matille että jostain syystä meilläkin piti tuolloin käynnistää laite uudelleen ennen kuin aktivoitti mobiilidatan.
Matti Janhonen
21.09.2017 10:50
Puhelin Huawei
Itsellä jatkuvasti päällä asetukset
-datayhteys käytössä ja
-verkkoyhteys roaming-tilassa
Datapakettia voi hieman säästää kun kytkee pois päältä taustadatan käytön ja turhat päivitykset jota älypuhelin muuten tekee automaattisesti ja kuluttaa samalla dataa.
Timo Haapanen
21.09.2017 19:57
Niin joo, meilläkin oli keväällä reissussa kaksi autoa =neljä puhelinta ja kaikki toimivat mukisematta ilman mitään toimenpiteitä joka maassa.
@timppa
Matti Alasmaa
25.09.2017 19:02
Bussimatka Sevillaan.
https://goo.gl/5rDJJB
Kaj Nyyssönen
26.09.2017 10:48
Bussilla mekin, Seville on meidän viimeinen kääntömerkki ennen Portugalia.
Lähtöön on alle kaksi viikkoa.
Matti Alasmaa
26.09.2017 17:32
Ahdastakin tuli Burguetessa.
Videonpätkää yritin lisätä, mutta ei taida onnistua?
muokattu: 26.9.2017 17:36