- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Suomi kaasupullon täyttö adapterilla ulkomailla
Suomi kaasupullon täyttö adapterilla ulkomailla
Taas on tullut jokunen tiedustelu miten tuo adapteri toimii ulkomailla kaasupullon täytössä.Tällä lyhyellä videolla se tapahtuu ammattilaisen toimesta ja suosittelen aina pyytämään henkilökunnan suorittamaan tuon kaasupullon täytön.
https://www.youtube.com/watch?v=55uL6vR6QBU
Tavallisen pullon täyttö on kielletty usimmissa euroopan maissa. Ei pidä mainostaa erittäin vaarallista touhua.
Henkilökunta kun näkee tuon ei tule auttamaan vaan saattaa jopa soittaa poliisin paikalle.
Vailla pienintäkään ymmärrystä nestekaasun kayttäytymisestä touhutaan ja vaarannetaan kaikkien lähistöllä olevien terveys. Vaarannetaan myöhemmin, ei vain tankkaustilanteessa. Ylitäyttö kostautuu vasta myöhemmin.
Tämä aloitus pitäisi välittömästi poistaa.
@timppa
Nyt on jommallakummalla näössä vikaa?
Minun mielestäni näytti ihan siltä kuin se täyttäjä olisi ollut juuri sitä huoltamon henkilökuntaa.
Noh tuo ei ole kohdaltani mitään uuttaa, niin usein saan täällä kuulla olevani väärässä, niin hirveän ja totaalisen väärässä.
Ja se tuli mieleen, että mitenköhän ne sitten Suomessa täyttävät ne pullot jotka me kaupoissa vaihdamme omista tyhjistä täysiin?
Kiitos kuitenkin hyvästä inffovideosta.
Karavaanareiden etujärjestöllä lienee tähän ohje/suositus?
Mistä täyttäjä tiesi pullon olevan tyhjä?
@timppa
Esimerkiksi näiden normaalipullon täyttäjien takia on ranskassa kielletty osassa huoltamoketjuja kaikki muu täyttö paitsi ne ajoneuvot jotka käyttävät poltto-aineena LPG:tä. Edes ne matkailuajoneuvot joissa on lain mukaiset laitteistot ei saa kaasua tankattua. Ja kaikki tämöisten Jarijen takia.
Belgiassa jos huomaavat normipullon täytön soittavat paikalle poliisin ja palokunnan. Ja lasku on kivan kokoinen. Ja maksu heti tai ajoneuvo takavarikkoon siksi aikaa kun laskut on maksettu.
Hollanissa saman tyylinen systeemi.
Saksassa kun menet moisten adapterin kanssa kyselemään normipullon täyttöä, soittavat poliisin paikalle.
On olemassa lista laillisista täyttöpaikoista normipulloille eli kaasupullojen täyttöasemat.
Tämäkin täyttelijä pyysi minulta facebookissa listaa maista joissa saa täyttää ja joissa ei. Ja sen takia pyysi kun ei oma kielitaitonsa riittänyt asian selvitykseen.
Muutaman linkin laitoin ja heitti ulos palstaltaan.
Olisi ollut iso lista eri maiden asetuksista ja laillisista täyttöpaikoista.
Saa siis jatkaa puheitaan ja levittää paikkaansa pitämättöntä tietoa.
Olisi ilmeisesti tullut liian iso kolaus egolle kun ensin kehuu laillisuutta
ja huomaa puhuneensa puhdasta son...
T: Masi
ketjun aloittaja jakaa tätä samaa infoa Facebookissa, mutta jokainen tavallaan...
Norjassa, Fimarkissa, Ifjordin campingilla on myös baari, pienimuotoinen kauppa ja myös polttoaineen jakelu.
Siellä olen viimeksi täytättänyt 2kg Primuksen sinisen kaasupullon.
Paikan työntekijä laski isommasta pullosta, joka oli ylösalaisin pienemmän pullon täyteen.
Hintaa en nyt muista, mutta molemmat oltiin tyytyväisiä lopputulokseen.
Tietääkö Jari miksi lämpötilan ollessa nollan vaiheilla tai alle on tavallisen pullon täyttö erityisen vaarallista?
@timppa
No nyt taisi tulla Jarille huti, miksi leikkiä asialla, minkä voi hoitaa turvallisestikin eli vaihto- tai tankkipulloilla?
Taas on tullut jokunen tiedustelu miten tuo adapteri toimii ulkomailla kaasupullon täytössä.Tällä lyhyellä videolla se tapahtuu ammattilaisen toimesta ja suosittelen aina pyytämään henkilökunnan suorittamaan tuon kaasupullon täytön.
https://www.youtube.com/watch?v=55uL6vR6QBU
Ammattilainen tuo tankkaaja ei ole. Luottiko mies auton omistajan sanaan. Pullon tyhjyyttä ei voi satavarmasti tietää muuten kuin punnitsemalla.
Jos pullo menee aivan täyteen, parin tunnin kuluttua jysähtää kaasut pihalle joko varoventtiilistä tai sitten pullon haljettua. Tämä on erityisen vaarallista, väärin tankattu pullo on jo ehtinyt maantielle.
Kylmillä keleillä alkaa butaania kertymään pulloon propaanin osuuden poistuessa eikä sitä välttämättä huomaa lainkaan.
@timppa
Ennenkuin näitä Speden sketseistä tuttuja, kaasu on vaarallista, hyvin vaarallista, niin meijän Äitikin on sanonut, että kaasu on hyvin vaarallista, kasaantuu lisää. Niin voisiko joku oikeasti täsyä asiasta tietävä kertoa miksi tuo videossa näytetty kaasunmyyjä-työntekijä teki sen niin erityisen vaarallisesti?
Toinen on, että miten se Suomessa tapahtuva kaasupullojen täyttö tapahtuu ja miten se olennaisesti eroaa videon tekniikasta.
Ja mieluusti kertokoon sellainen jolla on itsellä todellista tietoa, ei mitään Googlesta opittua.
Just just,tuolla Fungrilolassa sitä butaania varmasti kertyy ihan hirveästi sinne pulloon.
Miksi tuon kaasun täytön kanssa pitää leikkiä?
On se niin helppoa kun vie tyhjän pullon ja vaihtaa täyteen.
On melko teko saada helposta vaikean.
Pahalle näytti tuo tankkaus. Tietenkin video oli editoitu mutta erittäin tärkeä asia leikattu pois. Kaikissa adaptereissa ei ole takaiskuventtiiliä (suuntaisventtiiliä) ja jos pistoolin irroittaa adapterista sulkematta pullon hanaa niin hassusti käy, varsinkin jos pullo on ahtaassa kaasukaapissa.
Timolle ja muille vääräoppisille vastaan nyt kaikille yhteisesti.Heittäydyn teidän tasolle ja kirjoitan täyttä sontaa kuten olette tekin tehneet.Nuo kaikki poliisilla pelottelut ym. tyhjänpäiväiset HTT hevosmiesten tietotoimistojen kautta kuullut turinat jätän omaan arvoonsa ja uskon niiden olevan syntyneen joissakin alue "parlamenttien"saunailloissa kun on tarvinut päteä aiheesta josta saa varmasti myötämielisiä keskustelukumppaneita suvaitsemattomien henkilöiden kanssa.Kertokaa faktoja ?Jos osaatte googlettaa tehkää niin ja etsikää totuuksia eikä mitään HTT pulinoita !!!!Tätä adapterilla täyttämistä ei ole mikään valtio euroopassa lailla kieltänyt.On toki kuten olette maininneet alueita missä adapterilla täyttöä ei suvaita,kuten Saksa ja osin Ranskakin.Vastaavasti kuten tässä videollanikin näkyy on näitä LPG tai GLP huoltamoita mm.Espanjassa ,Portugalissa,Baltiassa jne missä sillä saa kaasupullonsa täytettyä.Usein kysyessäni saanko teiltä tankattua oman pulloni adapterilla on minulle näytetty niitä kenkälaatikollinen mistä olisi voinut valita.Tuostakin päätellen adapterilla täyttö on euroopan maissa hyvin yleistä.Kaksi innokasta tankkipullojen puolestapuhujaa (RF ja AS)yritti selvittää löytyykö jostakin EU lainsäädäntöä joka kieltäisi adapterilla täytön .Vaan eipä löytäneet,eikä minkään valtionkaan lakipykälistä saaneet tuolle väitteelle tukea !!! Siis haloo senorit herääkin kysymys miten voi poliisi sakottaa ja takavarikoida omaisuutta jos sille ei löydy laillisia perusteita ? Kertokaa se minulle ? Itsellä on pienessä mielessä käynyt ajatus onkohan näiden pelottelujen ja huhujen taustalla jokin klikki jolla saattaa olla lähitulevaisuudessa kaupallisia intressejä saada tuo tankkipullo ja niiden tankkausverkosto Suomeen ja pitävät tätä adapteri touhua varsin varteenotettavana kilpailijana joka on tälläisin kyseenalaisin huhuin ja väittämin saatava markkinoilta raivattua pois ?Vielä pyydän teiltä arvon HTT asiamiehet kenties naisetkin kertomaan minulle oikea oppiselle missä on sattunut vakava onnettomuus näissä tilanteissa kun on täytetty adapterilla oma kaasupullo ?Siis vielä kerran googlettakaa ja etsikää totuuksia ,faktoja kirjoituksienne tueksi älkääkä vaan vahingossakaan jauha tätä samaa sontaa ilman näyttöjä.Joku jossakin yhteydessä mainitsi hyvin ,että adaptereilla täyttäessä on vahinkoja tapahtunut euroopassa yhtä monta kertaa kun on käyty kuussa.Teille vielä ketkä tahdotte niin kovin sitä sädekehää sälyttää oman päänne päälle niin miettikääpä vaikka onko omassa kulkineessa kaikki niinkuin laki vaatii ?Otan tähän nyt vain yhden esimerkin joka saattaa koskea montaakin näitä turvalisuudesta paasaajia.Niin eli kuinkas ne omat painorajat ovat aina hallinnassa ?Mutta pysytäänpä hetki vielä asiassa ,kun otatte tähän kirjoitukseen kantaa joko olemalla suunnilleen samaa mieltä , tai te vääräoppineet ennenkuin raapustatte riviäkään ottakaa faktat selville väittämienne tueksi ! Minulla ei ole mitään tankkipulloa vastaan sinänsä ,se on erinomainen systeemi varsinkin heille ketkä viettävät paljon aikaa matkailuautoillen ympäri europpaa.Siinähän ei itsellenikään ole muuta estettä oikeastaan kuin kallis hankintahinta.Eikö meille pienillä eläkkeillä operoiville karavaanareille suoda tätä "karvalakki"mallin täyttötapaa adapterin kanssa joka sopii minun ja varmaan monen muunkin karavaanarin massipussille paremmin.Vielä kerran ei sitten mitää HTT:ltä kuultuja jupinoita vaan kun iskette faktoja pöytään niin Senioritubettajakin vaikenee .Sitä odotellessa kaikkea hyvää teille oikea tai vääräoppiset.
Kiitos Tapani kuulut oikeaoppisten jaloon klaaniin.
Harri näinköhän on suositusta kun ei asia liity SFC toimintaan millään muotoa ?
Matille ja muille vääräoppisille vastaan nyt kaikille yhteisesti.Heittäydyn teidän tasolle ja kirjoitan täyttä sontaa kuten olette tekin tehneet.Nuo kaikki poliisilla pelottelut ym. tyhjänpäiväiset HTT hevosmiesten tietotoimistojen kautta kuullut turinat jätän omaan arvoonsa ja uskon niiden olevan syntyneen joissakin alue "parlamenttien"saunailloissa kun on tarvinut päteä aiheesta josta saa varmasti myötämielisiä keskustelukumppaneita suvaitsemattomien henkilöiden kanssa.Kertokaa faktoja ?Jos osaatte googlettaa tehkää niin ja etsikää totuuksia eikä mitään HTT pulinoita !!!!Tätä adapterilla täyttämistä ei ole mikään valtio euroopassa lailla kieltänyt.On toki kuten olette maininneet alueita missä adapterilla täyttöä ei suvaita,kuten Saksa ja osin Ranskakin.Vastaavasti kuten tässä videollanikin näkyy on näitä LPG tai GLP huoltamoita mm.Espanjassa ,Portugalissa,Baltiassa jne missä sillä saa kaasupullonsa täytettyä.Usein kysyessäni saanko teiltä tankattua oman pulloni adapterilla on minulle näytetty niitä kenkälaatikollinen mistä olisi voinut valita.Tuostakin päätellen adapterilla täyttö on euroopan maissa hyvin yleistä.Kaksi innokasta tankkipullojen puolestapuhujaa (RF ja AS)yritti selvittää löytyykö jostakin EU lainsäädäntöä joka kieltäisi adapterilla täytön .Vaan eipä löytäneet,eikä minkään valtionkaan lakipykälistä saaneet tuolle väitteelle tukea !!! Siis haloo senorit herääkin kysymys miten voi poliisi sakottaa ja takavarikoida omaisuutta jos sille ei löydy laillisia perusteita ? Kertokaa se minulle ? Itsellä on pienessä mielessä käynyt ajatus onkohan näiden pelottelujen ja huhujen taustalla jokin klikki jolla saattaa olla lähitulevaisuudessa kaupallisia intressejä saada tuo tankkipullo ja niiden tankkausverkosto Suomeen ja pitävät tätä adapteri touhua varsin varteenotettavana kilpailijana joka on tälläisin kyseenalaisin huhuin ja väittämin saatava markkinoilta raivattua pois ?Vielä pyydän teiltä arvon HTT asiamiehet kenties naisetkin kertomaan minulle oikea oppiselle missä on sattunut vakava onnettomuus näissä tilanteissa kun on täytetty adapterilla oma kaasupullo ?Siis vielä kerran googlettakaa ja etsikää totuuksia ,faktoja kirjoituksienne tueksi älkääkä vaan vahingossakaan jauha tätä samaa sontaa ilman näyttöjä.Joku jossakin yhteydessä mainitsi hyvin ,että adaptereilla täyttäessä on vahinkoja tapahtunut euroopassa yhtä monta kertaa kun on käyty kuussa.Teille vielä ketkä tahdotte niin kovin sitä sädekehää sälyttää oman päänne päälle niin miettikääpä vaikka onko omassa kulkineessa kaikki niinkuin laki vaatii ?Otan tähän nyt vain yhden esimerkin joka saattaa koskea montaakin näitä turvalisuudesta paasaajia.Niin eli kuinkas ne omat painorajat ovat aina hallinnassa ?Mutta pysytäänpä hetki vielä asiassa ,kun otatte tähän kirjoitukseen kantaa joko olemalla suunnilleen samaa mieltä , tai te vääräoppineet ennenkuin raapustatte riviäkään ottakaa faktat selville väittämienne tueksi ! Minulla ei ole mitään tankkipulloa vastaan sinänsä ,se on erinomainen systeemi varsinkin heille ketkä viettävät paljon aikaa matkailuautoillen ympäri europpaa.Siinähän ei itsellenikään ole muuta estettä oikeastaan kuin kallis hankintahinta.Eikö meille pienillä eläkkeillä operoiville karavaanareille suoda tätä "karvalakki"mallin täyttötapaa adapterin kanssa joka sopii minun ja varmaan monen muunkin karavaanarin massipussille paremmin.Vielä kerran ei sitten mitää HTT:ltä kuultuja jupinoita vaan kun iskette faktoja pöytään niin Senioritubettajakin vaikenee .Sitä odotellessa kaikkea hyvää teille oikea tai vääräoppiset.
Seppo Suomi onko väittämäsi tueksi esittää faktoja missä olisi hassusti käynyt ?
Tästä vähän faktaa, mutta eihän se kaikille uppoa, niin eikä jutussa mainita Suomen eläkeläisiä..
https://blog.tyczka.de/gasflasche-selbst-fuellen-verboten/
Petterin linkissä kerrotaan sama mitä täällä on kertoa.
''Fakt ist: hier werden Käufer gezielt belogen. Denn das selbst Befüllen von Flüssiggas-Flaschen, insbesondere an öffentlichen Tankstellen, ist nicht nur in Deutschland, sondern nahezu im gesamten EU-Raum verboten. Bauart und Zulassung der Flaschen sind dabei unerheblich. Erlaubt ist nur das Befüllen eines Fahrzeugtanks, der fest und dauerhaft mit dem Fahrzeug verbunden ist.''
''Tosiasia on: Ostajille täällä valehdellaan tarkoituksella. Koska nestekaasupullojen täyttäminen itse , varsinkin julkisilla huoltoasemilla, ei ole kiellettyä vain Saksassa, vaan lähes koko EU-alueella. Pullojen suunnittelulla ja hyväksynnällä ei ole merkitystä. Vain tiiviisti ja pysyvästi ajoneuvoon liitetyn ajoneuvon säiliön täyttäminen on sallittua.''
Mietippä Jari miksi tavallisten pullojen täyttö on kiellettyä? Miksi kielletään ellei siinä ole vaaraa?
@timppa
Noita faktoja sinulle annoin facessa, mutta olit googlella ilmeisesti käännellyt tekstejä.
Ja google kääntää tekstit hyvää päivää suurinpiirtein oikein, mutta heti kun mennää vähänkään vaikeampaan teksttiin alkaa tulla ihmeellisiä tuloksia.
Ehkä ensin kannattaa opetella vaikka ne saksan alkeet, niin ymmärtää edes hiukkasen tekstistä itsekkin.
Eli faktoja olet saanut, mutta kun ego ei anna periksi, niin heittelet omia kuvitelmiasi totuuksina ja väität muiden olevan väärässä, ettei seniorin kohdalla kuuluisi olla seniili ?
T: Masi
P.s. Espanjassakin on omistajan vastuu laissa eli kun viet pullonhuoltoasemalle täytettäväksi, huoltoasema saa olettaa sen olevan laillinen, mutta jos vahinko sattuu on pullon omistaja vastuussa, ei huoltoasema tai tankkaava henkilö.
Hyvä trollipeikko Matti Meikäläinen,
Kuka ikinä nimimerkillä kirjoittaakin
Jos vastuussa on pullon omistaja niin ainakin Suomessa eivät kaasun kuluttajat omista käyttämiänsä pulloja, vaan maksavat niistä kaasunpakkaajien omistamista pulloista vain sovitun panttimaksun.
Edelleen peräänkuulutan, miten se meillä " virallisesti " tapahtuva pullon täyttö eroaa olennaisesti videolla tehdystä täytöstä. Ja mikä on se virallinen ammattitutkinto joka antaa sen virallisen oikeuden täyttää niitä kaasupulloja?
Pullo punnitaan, siinä se ero. Esim. mulla on se tutkinto ollut vuodesta -87 Ei kyllä enää voimassa mutta tieto ei ole hävinnyt minnekään.
Oikeaoppisen täytön voi kuukkeloida samoin kun täyttölaitoksen vaatimukset.
@timppa
Harri näinköhän on suositusta kun ei asia liity SFC toimintaan millään muotoa ?
SFC esiintyy etujärjestönä.
Etujärjestön tehtävä on toimivna on valvoa jäsentensä (yhdistysten) etuja ja jakaa tietoa.
Siksi liittyy.
Yli viisikymmentä vuotta sitten Suomessa oli yksi yritys joka oli kaasualalla "valtio valtiossa" joka ohjasi omia etujaan siten ettei vapaata kilpailua syntynyt. Monet asenteet ja perinteet ja lainsäädännön vanhentuneet osat ovat peräisin hyvin kaukaa.
Seppo Suomi onko väittämäsi tueksi esittää faktoja missä olisi hassusti käynyt ?
Vositko perustella miksi se ei olisi vaarallista jättää pullon hana sulkematta ?
Pitääkö aina olla esittää vammautunut (kylmän aiheuttama palovamma) ennenkuin asiasta varoitellaan.
Muuten olen nähnyt moisen vamman ja oli jopa suomalainen karavaanari.
Säästäväisen eläkeläisen kannattaa miettiä, että riittääkö rahat, jos vahinko sattuu??
Vakuutus tietysti korvaa sivullisille tulleet vahingot, mutta perii ne vahingon aiheuttajalta takaisin… siinä ei auta selitykset juurikaan, kun toimii säädösten vastaisesti, myöskään tietämättömyys ei auta…
Ahaa, siis suomipullon voi palauttaa ostopaikaan ja saa pantin takaisin ?
noihan se menee pantin kohdalla, limsapullostahan saa pantin takaisin vaikka
ei uutta ostaisikaan.
En kyllä ole kuullut että olisivat ruvenneet palauttamaan pullon hintaa sen pois palauttaessa.
Pokkinen kertoo missä moinen onnistuu varmasti mielellään ?
Tälläkin palstalla on aika monta miestä jotka ovat Matti Meikäläiselle käsipäivää
sanoneet, mutta vähän sellaisia joka asiassa vastarannan kiiskenä esiintyviä
kaiken muka tietäviä. Mutta jotka aina alkaa muita syyttämään tietämättömyydestä
vaikka eivät kykene yhtään faktaa esittämään, vaan
eivät usko vaikka minkälaiset faktat eteen laittaa. No tuolle on käyttäytymiselle on
olemassa oma nimitys ja herra Pokkinen ylimpänä lääketieteen tietäjänä sen varmaan kertoo ?
T: Masi
Eli mitä nyt on selvinnyt niin ero " laillisen " ja laittoman kaasupullon tankkauksen välillä on mahdollinen punnitus ja se pullon paikka.
Jos siis pullo otetaan pois kaapista ja todetaan täysin tyhjäksi, avaamalla tai punnitsemalla niin sen jälkeen se voidaan tankata vastaavasti kuin alituksen videolla.
Mitä aiempia olen tankkipulloista lukenut, tankkipullon pitää olla päinvastoin kiinteästi asennettu niin, ettei niitä voi ilman työkaluja irrottaa.
Ei oikein päätä ei häntää?
https://www.karavaanarit.fi/leirintamatkailu/leirinta-ulkomailla/kaasun-kaytto/
Jari, kyllä SFC:n toimenkuvaan kuuluu huolehtia leirintämatkailijoiden turvallisuudestakin, sitä varten meillä on mm. turvallisuusasiantuntija Rousku ja yo. kaltaista tekstiä omilla sivuillamme.
Sitten Jari yksi vinkki tekstisi luettavuuden parantamiseksi. Kirjoita lyhyitä lauseita ja tee kappalejakoja, ei kaikkea yhteen pötkyyn.
Enterillä rivin vaihto...
tähän tapaan.
Tulee ilmavaa ja luettavaa, eikö?
Kerrohan trollipeikko miksi pitää esiintyä tekaistulla nimimerkillä?
En tiedä pullon palautuksesta muuta kuin sen mitä olen niiden omistuksesta lukenut. Itse olin ennen siinä käsityksessä, että ostaessani kaasupullon kaupasta, jälleenmyyjältä sen omistus siirtyy minulle. Tämä, että pullo onkin sitten minun omaisuutta onkin jälleen uutta tietoa, Totta vai tarua, sitä en osaa sanoa.
Enkä myöskään ole koskaan väittänyt olevani minkään alan ylin tietäjä vaan ennemmin yleismies Jantunen, jolla on joitain käsityksiä niistä asioista joita eletty elämä on eteen saattanut.
Sen minkä kirjoitan niin kirjoitan ja seison myös omalla nimelläni kirjoitukseni takana.
''Jos siis pullo otetaan pois kaapista ja todetaan täysin tyhjäksi, avaamalla tai punnitsemalla niin sen jälkeen se voidaan tankata vastaavasti kuin alituksen videolla.''
Pullon avaaminen ei aina todista sen olevan tyhjä, se vain näyttää ettei siellä ole painetta.
@timppa
Herran jestas, taas joudun olemaan Pokkisen kanssa samaa mieltä, jo toinen kerta tänä vuonna.
On kaiken järjen, oikeustajun ja tasa-arvon vastaista, että SFC sallii osan kirjoittaa tänne Aku Ankan nimellä ja osa on velvoitettu kirjoittamaan omalla nimellään. Täysin käsittämätöntä face book potaskaa, ei ole fiksun liiton toimintaa!
Asenne ratkaisee on oppi aika moneen asiaan. Asenne Jarilla on mun mielestä saamaansa palautteeseen väärä.
Täällä on muutama kaasuasioista Jaria enemmän tietävä, joten suosittaisin ottamaan heidän näkemyksiään enemmän huomioon, eikä niin, että ammutaan ne heti alas.
Lukutaito on tärkeä asia, tavallinen normikaasupullo ei ole tankkipullo jota ei poisteta paikaltaan, sillä se on asetusten mukaan kiinteästi asennettu varustettuna kahdella takaiskuventiilillä, toinen itse pullossa ja toinen tankkausliittimessä. Ja tankkipullossa on itsessään ylitäytön estin mitä ei tavallisessa pullossa ole.
Kannattaa aina kun tämmöisiä juttuja rupeaa puuhaamaan selvittää edes perusasiat.
Tuossa Jari videossahan ei ole kumpaakaan käytössä , ei ylitäytön estintä, ei kumpaakaan takaiskuventtiiliä.
Pokkinen kun harrastaa tuota matkailua , niin ajeleppa käymään norjassa ja katsot linkistä sopivan pullon täyttöpaikan, niin selviää sinullekin mikä on ero tavallisen kaasupullon ja tankkipullon tankaus tapahtumassa ja voit ruveta asiantuntijaksi tässäkin asiassa.
https://www.lpgnorge.no/stasjonsoversikt/
T: Masi, edelleen Matti Meikäläinen.
Masi on järkijätkä mun mielestä.
Masi on järkijätkä mun mielestä.
Kuten myös Haapasen Timo.
Joo.o
Ulkona on tosihieno ilma.
Nyt en ollut vielä hiihtämässä vaan kolailin lunta omenapuiden ympäriltä pois. Tai oikeastaan puiden ympäriltä olevilta verkoilta. Luntakin alkaa olemaan ihan nokko ja tuholaiset yltää pian alimpiin oksiin. Täällä on ollut viimevuosina rusakoita ihan kiusaksi asti ja ne syövät pihoilta liki kaikkea mahdollista. Jopa etelästä Uddevallasta tuotu tammi ei säästyy niiltä talttahampailta. Siinä on kanssa yksi viheliäinen vieraslaji.
Nyt rouvalle kalakeiton tekoon ja vasta illemmalla hiihtolenkille.
Oleellisinta on että myös kaasu/pulloasiasta saisi asiallista tietoa. Jos esiintyvät tiedot ovat paikkansa pitämättömiä ne tulee korjata. Hyvä keskustelu edistää tietoisuutta.
Mielipiteitäkin voisi kai esittää, mutta mielipide/tieto on selvästi tultava kirjoituksesta esille.
Lisäksi monissa asioissa Suomen rajojen sisäpuolella olevat määräykset poikkeavat Euroopan jonkun muun maan määräyksistä.
Suomi monissa asioissa edelleen poikkeaa määräyksillään muista maista. Tiedot olisi eroteltava, jottei jaa väärää tietoa. ("Tsaarin" aikaisia ohjeita ja lakeja.)
Siksi tarvitaan organisaatioita jotka hoitavat tehtävänsä, eivätkä ole olemassa vain ihmisten työpaikkojen vuoksi.
Jos ryhtyy johonkin tehtävään vaatii se asian hoitamista, ylläpitoa ja edistämistä.
Just noin. Kun me ollaan täällä ulkomaan matkailun osiossa myös jäsenmaksuinemme, niin tuohon sekavalta näyttävään kaasuttamiseen täytyisi löytyä myös kattojärjestön mielipide. Voisivat ottaa selville ja päivittää missä mennään kansallisesti/kansainvälisesti.
''Jos siis pullo otetaan pois kaapista ja todetaan täysin tyhjäksi, avaamalla tai punnitsemalla niin sen jälkeen se voidaan tankata vastaavasti kuin alituksen videolla.''
Pullon avaaminen ei aina todista sen olevan tyhjä, se vain näyttää ettei siellä ole painetta.
@timppa
Mahtaa, kerrassaan todella mahtavaa hiuksenhalkomista.
Tottahan minäkin tiedän tuon kun olen ikäni kaasupulloja käsitellyt
Siellä 11kg pullon pohjalla saattaa, Huom todellakin saattaa olla hieman jotain jäänteitä esim pesusta tai kenties jotain öljyä?
Mutta montako % siellä niitä jäänteitä on pullon tilavuudesta ja onko sillä mitään merkitystä pullon uudelleen täyttämisen kannalta.
Ja mitä tulee siihen alkuperäiseen videoon, niin se tuskin on mitään valheellista trikkikuvausta.
On pirun hyvä, että tällä palstalla on ihmisiä jotka jakavat todellista tietoa siitä miten asiat oikeasti ovat, ettemme ole pelkästään minkään " oikeiden " tiedotusvälineiden armoilla.
Vertaan tätä nyt vaikka tuohon koronatiedoituksen matkustaessa, mikä on ollut esim YLELLÄ ja mitä on täällä jäsenet kirjoittaneet rajoilla tapahtuneesta valvonnasta, ym.
Nyt onneksi se julkinen median koronapropakanda alkaa jo helpottamaan.
Kun näillä sivuilla ottaa niin korkean asiantuntijan roolin, että jakaa kanssa karavaanarit "oikeaoppisiin" ja "vääräuskoisiin"(Jari Siltala), tulisi henkilöllä olla oikeaa kompetenssia siihen rooliin, sekä jaettavan tiedon tulisi olla täysin turvallista ja laillista varsinkin kaasu- ja sähköasioissa.
Sillä mitä me (te) tällä sivustolla pähkäilemme suomipullon täyttämisestä ulkomailla ei ole mitään merkitystä jos ja kun huoltoaseman hoitaja kieltää sen pullon täyttämisen asemallaan. Ei auta sanoa että suomalainen "asiantuntija" kertoi sen olevan turvallista.
Ainakin itsellä olisi hiukan epävarma olo reissatessa ulkomailla pelkillä suomi pulloilla uskoen saavani niihin aina kaasua.
Viimesänä Latviassa ottaessani kaasua asemalla, riensi aseman hoitaja paikalle kieltääkseen tankkauksen, mutta kun hän huomasi että täytin tankkipullon hän vain kysyi että onko kaikki hyvin ja toivotti hyvää päivän jatkoa.
Mahtaa, kerrassaan todella mahtavaa hiuksenhalkomista.
Tottahan minäkin tiedän tuon kun olen ikäni kaasupulloja käsitellyt
Siellä 11kg pullon pohjalla saattaa, Huom todellakin saattaa olla hieman jotain jäänteitä esim pesusta tai kenties jotain öljyä?
Mutta montako % siellä niitä jäänteitä on pullon tilavuudesta ja onko sillä mitään merkitystä pullon uudelleen täyttämisen kannalta.
Ja mitä tulee siihen alkuperäiseen videoon, niin se tuskin on mitään valheellista trikkikuvausta.
On pirun hyvä, että tällä palstalla on ihmisiä jotka jakavat todellista tietoa siitä miten asiat oikeasti ovat, ettemme ole pelkästään minkään " oikeiden " tiedotusvälineiden armoilla.
Vertaan tätä nyt vaikka tuohon koronatiedoituksen matkustaessa, mikä on ollut esim YLELLÄ ja mitä on täällä jäsenet kirjoittaneet rajoilla tapahtuneesta valvonnasta, ym.
Nyt onneksi se julkinen median koronapropakanda alkaa jo helpottamaan.
Pokkinen pyrkii ritisöinnin maksimointiin, ei ongelman ratkaisuihin. Tuossa se vinosuuntainen asenne parhaimmillaan näyttäytyy.
Missä kujanpää siellä Ongelma.
Vai on maanläheinen realismiin pyrkivä mielipide kritisoinnin maksimointia.
Voi teitin Spedejen kanssa.
Meidän äitipä tekee teijän äitien ruuat!
Itsetunto ei ole kohdillaan kun pikkukirjainta käytetään tarkoituksella oman,
vallitsevan pikkuminän kohottamiseen.
''Siellä 11kg pullon pohjalla saattaa, Huom todellakin saattaa olla hieman jotain jäänteitä esim pesusta tai kenties jotain öljyä?
Mutta montako % siellä niitä jäänteitä on pullon tilavuudesta ja onko sillä mitään merkitystä pullon uudelleen täyttämisen kannalta.''
Kylmillä keleillä pullo voi olla vaikka puolillaan butaania joka ei paineettomana tule ulos. Juuri näin on vahinkoja tullut.
@timppa
Missä käytetään sellaisia kaasuja jotka eivät tule pullosta ulos ja jos näin on niin miksi?
Mites se Uuno Turhapuro tuumasikaan?
" Kaverit, hei, älkääkä nyt viittikö "
Mitä tahansa saattaa tapahtua, mutta ei kannata sentään taivaan putoamista alkaa pelkäämätön.
Ensin nämä hyväkkäät pelkäsivät kaksi vuotta yhtä tyhjänpäiväistä koronaa, nyt tänään tätä, ja mitäköhän huomenna?
Nyt paremman puoliskon kanssa hiihtoladulle ja jos panis tuon sisäkuumahuoneen päälle siksiaikaa.
Ottamatta muuta kantaa kuin että sähkö ja kaasuasiat ovat ammattilaisten alkaa eikä noihin pitäisi amatöörien sekaantua .
Toinen juttu on kun vedotaan että Suomessa on niin tai näin .Suomi ei ole mikään normi maa jonka sääntöjä ja määräyksiä Euroopassa noudateaan
Suomi on pieni merkityksitön maa Euroopan laidalla jolla ei ole mitään sanomista EU:ssa joten on turha vedota siihen mitä Suomessa tehdään .
Jos tuon aloituksessa olevan videon mukaan kaasupulloa täytetään niin minä en ainakaan halua olla lähistöllä .
''Missä käytetään sellaisia kaasuja jotka eivät tule pullosta ulos ja jos näin on niin miksi?''
Keskieuroopassa huoltoasemakaasu on kesällä pro 40/ but 60 ja talvella toisinpäin. Etelässä koko ajan butaania.
Tämä siksi että butaanin hallinta kuumissa olosuhteissa on helpompaa ja turvallisempaa pienemmän paineennousun vuoksi. Heti kun pullossa olevan kaasun lämpötila laskee alle nollan alkaa butaania kertyä pulloon. Kyse on pullossa olevan kaasun lämpötilasta, ei ulkoilman lämpötilasta.
Se että kaasussa on n. puolet butaania joka ei nosta painetta samalla lailla kuin propaani ei auta tilanteessa jossa pullo täytetään liian täyteen. Propaani vain luulee olevansa puolet pienemmässä pullossa, neste ei puristu kasaan.
Paine nousee 7 bar jokaista nousevaa astetta kohden. Neljän asteen lämmönousu avaa varoventtiilin ja kaasu tulee nestemäisenä ulos 30 bar:n paineella.
Luultavasti kukaan omaa pulloaan tankkaava ei ole täysin selvillä kaasujen ominaisuuksista ja siitä voimasta mikä niillä on vaikka eivät edes pala. Moottoritiellä auki pamahtaneen varoventtiilin ja pullokotelon rikkovalla voimalla suihkuavan kaasun kanssa ei ole hauska ajella. Staattinen kipinä riittää sen syttymiseen.
Jari voisi vaimolleen kertoa tämän mitä kirjoitin.
@timppa
No mites jos käyttää kaiken kaasun siellä palmun alla, eikä tuo sitä pakkasiin.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.