Ruotsin ruuhkamaksut
Seppo Laine
26.05.2017 21:14
TUlipahan mieleeni että Ruotsin ruuhkamaksukamera kun kuvaa portin ohituksen niin ollessani vaunun kanssa matkassa jääkö muistiin vetoauton vai asuntovaunun numero ? En ole vielä kirjautunut mihinkään tiliin joten en tiedä kysyvätkö myös vedettävän numeroa. JOs ottavat kuvan kameran ohitettuani tulee vaunun numero kameraan. OLen vähän epätietoinen systeemistä. KYsehän on verraten pienistä summista mutta jos menevät perintään niin riesa on suhteeton verrattuna siirrettävän likviidin määrään.
Matti Nyman
26.05.2017 23:34
Moi
Jos ajat vaikka juhannuksen kieppeillä niin lasku tulee elokuussa. Ja tulee auton rekisterin mukaan. Viimeksi oli jopa n. 1,07 tai jotai muuta yhtä mahtavaa. Ja perinteisesti kirjeellä.
Tuomo Tahkokallio
27.05.2017 06:24
Mihinkään tiliin ei tarvitse kirjautua eikä tehdä mitään muutakaan, ajelee vaan. Lasku tulee ajastaan kuin Manulle illallinen.
Tuomo T.
Seppo Laine
27.05.2017 09:12
Jees mutta jos minä lähden syksyllä talveksi veks niin minä en sitä laskua nää kun vasta keväällä. NIin on kait niillä joku systeemi asian automaattisesti hoidetuksi. Ja on kait niillä joku kirjautumistiedosto sitä varten. Pitänee ilmoittaa sekä vaunun että veturin tiedot sinne erikseen???
Meinaan kun en tiedä minkä rekkari näkyy kuvassa.
muokattu: 27.5.2017 09:14
Timo Haapanen
27.05.2017 09:18
Rekisteröidy tässä niin saat laskun sähköpostiisi. Helppoa.
https://www.epass24.com/
@timppa
Matti Janhonen
27.05.2017 09:34
Kuvaan tulee vetoauton kilpi ja kun se yhdistetään Tarfilta saatuihin ajoneuvotietoihin saadaan selville maksaja ja maksajan osoite. Ilmeisesti käytössä systeemi joka muuttaa rekisterikilven tiedot suoraan digimuotoon.
Lasku tulee ajokuukautta seuraavan kuun 20 päivän kiepeillä jos on ajanut Tukholmassa sellaisena vuorokauden aikana tai viikonpäivä jona maksu peritään.
Maksu on pieni, mutta jos ei maksa eräpäivään mennessä seuraamusmaksu maksun laiminlyönnistä on muistaakseni 500 SEK.
Yleistietoa ruuhkamaksuista
https://www.transportstyrelsen.se/en/Other-languages/Suomi-Finnish/Ruuhkamaksut-Tukholmassa-ja-Goteborgissa/
Kartta ruuhkamaksualueesta ja kamerat
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trangselskatt/Trangselskatt-i-stockholm/Betalstationerna/Betalstationernas-placering1/
Seppo Laine
27.05.2017 09:53
Systeemi ei ole varmaan 100 prosenttisen juuri nuo vuokravehkeet. Eli perässävedettävät. Sama varmaan rekoilla jolla eri rekkari vesurilla ja vedettävänä.
Kiitti toista linkistä, oli vähän hukassa.
muokattu: 27.5.2017 09:54
Matti Janhonen
27.05.2017 10:48
Lasku menee sille jonka nimissä auto on rekisterissä.
Maksu menee vain autosta.
Sen unohdin sanoa, että heinäkuussa ruuhkamaksua ei Tukholmassa peritä.
Ruotsissa peritään myös inframaksua muutamalta sillalla joka on eri kun ruuhkamaksu ja se peritäään aina kun sillan ylittää ja niissä maksuissa on eroja henkilö ja kuorma-autoja koskien.
Näitä vastaavia tunnistusjärjestelmiä on tiemaksuja koskien olemassa myös muissa maissa.
Mm. Unkarissa on käytössä e-vignette ja siinä systeemissä poliisiautossa tai vaikka raja-asemalla oleva kamera paljastaa jos vignette on jäänyt maksamatta.
Itävallassa samaa asiaa hoitaa radiosigaali.
Ja taitaapa niitä olla jo meilläkin käytössä jossa vastaan tulevasta liikennevirrasta voidaan tunnistuskameran avulla poimia pois katsastamattomat autot ja autot joista verot on maksamatta.
Kovin on helppo nykytekniikalla "sumputtaa" Helsinki ja alkaa keräämään ruuhkamaksuja.
Lauttasaaren sillat ja Kulosaaren silta on kuin luotuja ruuhkamaksun keräämiselle.
Saas nähdä kauanko siihen menee kun niin tapahtuu?
Seppo Laine
27.05.2017 11:19
Olen melko varma että Suomeenkin saadaan noita tienpitäjän rahastuspaikkoja, koska se lienee yksi keino nostaa piiloverotusta. VOidaan sitten verottaa tienkäyttäjiä. Silloin se ei menisi ainakaan kaikkien piikkiin. tiedä sitten kumminkaan oikeudenmukaisuudesta...
Matti Janhonen
27.05.2017 11:51
Kyllä EU sen tekee, vaikka Bernerin (hallituksen) ajama hanke tyssäsikin.
Bernerin hanke oli muka "Suomi ensimäisenä mailmassa" vaikka ollaan viimeIsiä Euroopassa.
Se mikä vielä 30 vuotta sitten oli science fictionia ihmisten ja autojen seurannassa on nyt jokapäivästä arkea.
Seppo Laine
27.05.2017 17:17
Eikös Ruåtsissa takavuosina ollut joku ajokilometrimääriin perustuva verosysteemi joka koski vain kotimaan kilometrejä. auto ajettiin Tanskan Lautalle ja Saksan kautta takaisin tahi sama homma Suomen lautoilla siis auto puoleksi vuodeksi ulkomaille kunnes se virallisesti tuotiin takaisen maahan. KIlometrit jotka siinä välillä ajettiin olivat verottomia (???). TAisivat lopettaa homman aika nopeasti. NYkyaikana homma olisi helppo seurata kun GPS automaattikirjaisi todelliset kilometrit kotimaassa ja ulkomailla.
Matti Janhonen
27.05.2017 17:46
En ole moisesta kuullutkaan.
Norjassa tuo IBM:n kehittämä PASS systeemi jo pitkällä ja laajee edelleen.
Oululainen firma kehitti siihen lisäpalikan maan sisäisiä lauttamaksuja koskien.
Systeemin on liitettävissä erilaisia muitakin maksuja mm. parkkimaksut.
Yksinkertaisin malli on pistää tiemaksu korvamerkittynä polttoaineveroon tai polttoaineen valmisteveroon jolloin sen tilittää valtiolle polttoaineen maahantuoja tai kotimainen jalostamo.
Vignette = verotarra on yksinkertainen veron perintämuoto henkilöautoja koskien ja siitähän meillä on jo kokemusta vuosikymmenten takaa, kun meillä perittiin "tilapäistä" autoveroa ja sen merkkinä oli muistaakseni pyöreä vuositarra tuulilasissa.
Seppo Laine
27.05.2017 20:12
En minäkään omakohtaisesti tuota svenssonien systeemiä kokenut ole. TUli vaan kerran laivalla puhuttua svenskituristin kanssa, joka asiaa minulle selvitti, ja aivan totena. MUistan kyllä lukeneenkin asiasta jostain joskus. Aikaakin siitä on vierähtänyt. Taas siitä tuulilasimerkistä kinasin liikkuvan poliisin partion kanssa, tarvisiko Telen auto merkin vai ei. EI mennyt heti jakeluun että Telen autot on valtion autoja, eivätkä tarvi merkkiä.
Seppo Yliniemi
27.05.2017 21:48
Kaima,ainakin 70 -80 luvulla Ruotsissa oli dieseli autoilla kilometreihin perustuva dieselvero,mittari piti katsastuksessa sinetöidä .
Kun tuli esim.Suomeen rajalla leimattiin ulos ja sai ajaa vaikka polttoöljyllä ja kun meni takas Ruotsiin taas leimattiin että mittari alkoi lukea kilometrejä.
En ole kuulut että bensa autoissa olisi ollut kyseistä mittaria Ruotsissa.
Seppo Laine
28.05.2017 08:53
NO se oli sitten sitä mitä se svenssonien tarkoitti. Jotain filunkia ne kumminkin teki sen mittarinluvun kanssa. OIsko sitten se ollut syynä että auto tuotiin pimeästi takasin ja taas sitten virallisesti.
Seppo Yliniemi
28.05.2017 09:09
Kyllä tekivät silleen että eivät leimanneet Ruotsiin takaisin tullessa ja ajoivat ulosleimattuna Ruotsissa.
Jäi kuulema joitakin kiinni siitä hommasta ja taisi tulla aika kalliiksi.
Seppo Yliniemi
28.05.2017 09:09
Kyllä tekivät silleen että eivät leimanneet Ruotsiin takaisin tullessa ja ajoivat ulosleimattuna Ruotsissa.
Jäi kuulema joitakin kiinni siitä hommasta ja taisi tulla aika kalliiksi.
Tuplat tuli.
muokattu: 28.5.2017 09:21
Seppo Laine
28.05.2017 10:17
Jos vaan meille suunnittelevat niin ajelis talven Espanjassa verotta ja puoli kesää Suomessa. ei taida meillä ihan niin höynäytettäviä systeemiä tulla. ON noita GPS:ssiä sun muuta hilavitkuttimia jotka torppaa noin yksinkertaisen homman.
Se oli ennen digiaikaa
muokattu: 28.5.2017 10:21
Kaj Nyyssönen
28.05.2017 10:48
Seppo LaineJos vaan meille suunnittelevat niin ajelis talven Espanjassa verotta ja puoli kesää Suomessa. ei taida meillä ihan niin höynäytettäviä systeemiä tulla. ON noita GPS:ssiä sun muuta hilavitkuttimia jotka torppaa noin yksinkertaisen homman.
Ei ole Suomella oikeuta verottaa ulkomailla ajettuja kilometrejä ei CO2 eikä käyttövoimaveroa. Tiedän tämän kokemuksesta ajelin talven Portugalissa ja sieltä kotiin niin Vuosaaressa tulli pysäytti ja kertoi että autoni ei ole rekisterissä. Auto oli seisonnassa marraskuusta toukokuuhun asti.
Tullimies sanoi hae tilapäinen rekisterinumero heidän toimistosta eli puuhakilvet.
Matti Janhonen
28.05.2017 11:03
Vain auton väliaikainen auton liikenteestä poisto vapauttaa ajoneuvo- ja käyttövoimaveroista.
Kun auto ajetaan laivasta se tulee olla ilmoitettu liikennekäyttöön eikä ajoneuvoon kohdistuvia erääntyneitä veroja saa olla, ja jos on niin auto on automaattisesti käyttökiellossa Suomessa.
Maksamatta ajoneuvovero voi olla, koska auton liikennekäyttöön ilmoittaminen avaa aina uuden maksukauden ja uuden maksukauden ensimmäisen maksun eräpäivä on aina 42 päivän kuluttua siitä päivästä kun auto on otettu uudelleen liikennekäyttöön.