Oikeastaan se ei ole tunneli siten kuin se yleensä ymmärretään. Sitä ei ole louhittu maaperään vaan se rakennetaan betonielementeistä jotka upotetaan mereen peräkkäin.
https://www.newcivilengineer.com/latest/fehmarnbelt-construction-of-worlds-largest-precast-concrete-segment-factory-complete-20-09-2022/
Ensin Rødbyn rantaan tehdään tiet, sitten elemettitehtaat, kuivatelakka.
Kopiota nettisivulta:
''
SINÄ OLET TÄÄLLÄ:INNOVATIIVINEN AJATTELU
Fehmarnbelt | Maailman suurin tunnelitehdas lähestyy tuotantovalmiutta
SYYSKUUTA 2022 KIRJAILIJA: ROB HAKIMIAN
Maailman suurimman tunnelitehtaan kolmesta valtavasta hallista yhden rakennustyöt ovat valmistumassa osana Fehmarnbelt Fixed Link -tie- ja rautatietunnelia Tanskan ja Saksan välillä.
Tehdas Rødbyhavnissa Tanskan Lollandin saarella, jossa tunnelin pohjoinen portti tulee olemaan, on pinta-alaltaan noin 1 Mm 2 (mukaan lukien kuivatelakka), ja siellä valmistetaan 18 km:n tunnelin 89 betonielementtiä. Valmistuttuaan siitä tulee maailman pisin upotettu putkitunneli, joka on yli 10 kilometriä pidempi kuin Hong Kong-Zhuhai-Macau -sillan tunneloitu osa, joka tällä hetkellä omistaa tittelin.
Tehtaan kokoaa Femern Link Contractors (FLC) – konsortio, johon kuuluvat Vinci, Aarsleff, Wayss & Freytag, Max Bögl, CFE, Solétanche Bachy, Bam Infra, Bam International ja Dredging International – joka myös rakentaa tunnelin.
Tehtaalla valmistettavasta 89 elementtielementistä tulee 79 vakioelementtiä, jotka ovat 217 metriä pitkiä, 42 metriä leveitä ja painavat yli 73 000 tonnia. Suunnilleen 2 km:n välein sijoitetaan myös 10 "erikoiselementtiä", jotka ovat 39 metriä pitkiä, 47 metriä leveitä, painavat 21 000 tonnia ja joissa on kellari tien ja radan alla.
''Kun elementti on valmis, se työnnetään tehtaalta kuivatelakkaa kohti. Sen jälkeen se tiivistetään laipioilla molemmissa päissä ja veden tasoa kuivatelakalla nostetaan, jolloin elementti jää kellumaan. Neljä hinaajaa hinaavat sen sitten paikalleen, jossa elementin sisällä olevat painolastitankit täytetään vedellä, jotta se uppoaa paikoilleen. Sen jälkeen se peitetään painolastibetonilla ja laipiot poistetaan aukoista, jolloin syntyy vesitiivis yhteys viereiseen elementtiin.''
https://www.youtube.com/watch?v=zf7C5DiEVpA
Aika moneen ihminen pystyy. Yhden elementin valmistus kestää 9 viikkoa ja vuonna 2029 huristelemme ( jos uskallamme ) elemettitunnelissa kohti Saksaa.
@timppa