- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Reittisuunnitelmat
Reittisuunnitelmat
Millä navigointi/karttasoftalla teette reittisuunnitelmia? Olemme suuntaamassa Saksaan ja oppaissa on vinkkejä hyvistä reittipätkistä, jotka pitäisi laittaa ensin kootusti yhteen paikkaan talteen. Niitä hyödyntäen saattaisi sitten lopullinen reissu rakentua.
Käytän perusnavigaattorina kotimaassa Wazea. Siinä on ruuhkat ja käyttäjien varoitukset hyvin reaaliajassa.
Jukka
Kuukkelin maps windowsilla tehden. Tähän tapaan
https://www.google.com/maps/d/edit?hl=fi&mid=1tlf9rirEesKuuHEeLu_M0k_WJXI&ll=56.29858690952787%2C14.768170212499998&z=6
Mapsi auki, ylhäältä 'omat paikat' sieltä 'kartat' ja alhaalta 'luo kartta' Sinne voi tehdä melkein mitä vaan, itsellä parikymmentä eri karttaa tehtynä.
@timppa
Navigointi ja reitinsuunnittelu ovat eri asioita. Minä haluan suunnitella reitin tietokoneen isolla näytöllä, laittaa ja muokata reitille useita välietappeja ja tallettaa reitin etappeineen niin, että se on autossa olevan navigaattorin käytettävissä. Jos lähtisin maahan, jossa ei ole rajattomasti datasiirtoa kiinteällä kk-maksulla, haluaisin että navigaattori toimii myös offline-kartoilla. Plussaa siitä, jos reitinsuunnitteluohjelma integroituu Google Earthiin tai johonkin muuhun sovellukseen, jolla saa edes jonkinlaisen käsityksen reitin varrella olevista maisemista.
Parhaiten nämä vaatimukset täyttää Google Maps. Wazeen en luota oudoissa paikoissa. Esim. ajaessamme Repoveden kansallispuiston Lapinsalmen P-paikalta samaan puistoon kuuluvalle Saarijärven P-paikalle, Waze lähti aluksi opastamaan järkevästi (matkaa n. 30km). Jossain vaiheessa huomasimme kääntyneemme aivan vikasuuntaan ja matkaa oli yli 200km. No, Waze oli päättänyt viedä meidät Saarijärven kaupunkiin jollekin P-paikalle. Kotoamme Vantaalta mökillemme Hankoniemellä Waze aluksi ilmoitti, että reittiä ei löydy. Kun vaihdoin hiekkateitä koskevan asetuksen arvosta "vältä" arvoon "vältä pitkiä", Waze löysi reitin, mutta sellaisen joka johtaa portilla suljetun yksityistien kautta. Kun sitten laitoin hiekkatiet arvoon "salli", Waze lopulta löysi käyttökelpoisen reitin. No tietysti osaan ajaa mökillemme ilman navigaattoria, mutta navigaattoria on hyvä testata tutussa maastossa, ja Waze reputti surkeasti. Samaisella mökkimatkalla Waze haluaa itsepintaisesti reitittää meidät Turun moottoritien kautta, joka on 6km pitempi ja Wazen mielestä yhden minuutin nopeampi kuin Kirkkonummen ohi kulkevaa tietä 51 pitkin. Tämä minuutin nopeusero moottoritien hyväksi perustuu näköjään siihen, että monet Wazen käyttäjät ajavat moottoritiellä ylinopeutta, kun nopeuskameroita ei ole. Jos molemmilla reiteillä noudatetaan nopeusrajoituksia, aikaeroa ei ole. Jos moottoritiellä ajetaan korkeintaan sataa, tie 51 on sekä lyhyempi että nopeampi. Mutta Waze ei edes tarjoa mahdollisuutta ajaa Vantaalta kehä III:n länsipäähän ja kääntyä siellä 51-tielle. Silloinkin kun käyttäjä valitsee jonkin muun kuin Wazen ensimmäiseksi tarjoman reittivaihtoehdon ja tallentaa sen myöhempää käyttöä varten, Waze tallentaa vain kohteen mutta ei reittivalintaa. Sanoinko jo, että Waze ei toimi offline-kartoilla?
Käytössäni on TomTom navigaattori ja reittisuunnitelmia teen TomTom MyDriven nettisivulla tietokoneella.
Kun olen kirjautuneena molempiin, siirtyy reitti naviin helposti. Reitin voi tehdä matkailuauton mittojen mukaan.
Tuosta MyDrivesta näkee ajankohtaiset liikennetiedot ym.
https://mydrive.tomtom.com/fi_fi/#mode=viewport+viewport=53.574,9.95515,9.69,0,-0+ver=3
Kuukkeli on myös erittäin hyvä reitin suunitteluun ja paikkoihin tutustumiseen.
Antero jo vinkkasikin, kannattaa testata navin reittejä tutuissa ympäristöissä. Kotikulmilla menee vanha porteilla suljettu kärrypolku, josta useat navit yrittävät "oikaista". Sellainen navi menee minulla heti hylkyyn.
Käytössäni on TomTom navigaattori ja reittisuunnitelmia teen TomTom MyDriven nettisivulla tietokoneella.
Kun olen kirjautuneena molempiin, siirtyy reitti naviin helposti. Reitin voi tehdä matkailuauton mittojen mukaan.
Tuosta MyDrivesta näkee ajankohtaiset liikennetiedot ym.
https://mydrive.tomtom.com/fi_fi/#mode=viewport+viewport=53.574,9.95515,9.69,0,-0+ver=3
Kuukkeli on myös erittäin hyvä reitin suunitteluun ja paikkoihin tutustumiseen.
Antero jo vinkkasikin, kannattaa testata navin reittejä tutuissa ympäristöissä. Kotikulmilla menee vanha porteilla suljettu kärrypolku, josta useat navit yrittävät "oikaista". Sellainen navi menee minulla heti hylkyyn.
Kunnat toimittavat kuntansa paikkatiedot karttakeskukseen, josta navifirmat ostavat tiedot.
Kunnan antamat tiedot vanhoja ja/tai käyttäjä ei ole päivittänyt karttoja…
Millä navigointi/karttasoftalla teette reittisuunnitelmia? Olemme suuntaamassa Saksaan ja oppaissa on vinkkejä hyvistä reittipätkistä, jotka pitäisi laittaa ensin kootusti yhteen paikkaan talteen. Niitä hyödyntäen saattaisi sitten lopullinen reissu rakentua.
Käytän perusnavigaattorina kotimaassa Wazea. Siinä on ruuhkat ja käyttäjien varoitukset hyvin reaaliajassa.
Jukka
Me ei liikaa suunnitella, vaan mennään fiiliksen mukaan. Ajopäivänä on yleensä kaksi kohdetta, toinen lähempänä ja toinen kauempana. Jos liikenne tai ajaminen tökkii, niin voi jäädä lähempään.
Google maps on hyvä, harmi vaan, ettei se näytä ajonopeutta. Here on puhelimessa kyllä toimiva ja näyttää myös ruuhkat. Autossa myös xzenit, mutta minusta se on jo vanhanaikainen, vaikka olenkin päivittänyt siihen uusimman version.
Me ei liikaa suunnitella, vaan mennään fiiliksen mukaan. Ajopäivänä on yleensä kaksi kohdetta, toinen lähempänä ja toinen kauempana. Jos liikenne tai ajaminen tökkii, niin voi jäädä lähempään.
Google maps on hyvä, harmi vaan, ettei se näytä ajonopeutta. Here on puhelimessa kyllä toimiva ja näyttää myös ruuhkat. Autossa myös xzenit, mutta minusta se on jo vanhanaikainen, vaikka olenkin päivittänyt siihen uusimman version.
Kyllä Google näyttää nopeuden, tarkistappa asetukset.
Mapsin asetuksiin pääsee napauttamalla oikeassa yläkulmassa olevaa omaa naamaa. Navigointiasetuksien takaa löytyy monenlaista jännää ja hyödyllistä, kuten nopeusmittarin lisääminen kartalle. Hyödyllinen silloin, kun puhelinta käyttää autossa navigaattorina.
Kyllä Google näyttää nopeuden, tarkistappa asetukset.
Mapsin asetuksiin pääsee napauttamalla oikeassa yläkulmassa olevaa omaa naamaa. Navigointiasetuksien takaa löytyy monenlaista jännää ja hyödyllistä, kuten nopeusmittarin lisääminen kartalle. Hyödyllinen silloin, kun puhelinta käyttää autossa navigaattorina.
Ei kyllä löydy navigoinnin kohdalta?
Liitetiedostot
458efe61-c50c-406e-b6a9-ccc7687f04d5.pngEi kyllä löydy navigoinnin kohdalta?
Onpas erikoista, kyllä minulla löytyy.
Liitetiedostot
screenshot_20220705-130918_maps.jpgOn kyllä uusin versio, mut ei taida Apple-versiossa olla nopeusnäyttöä.
Liitetiedostot
d65f97cb-7780-4e25-97cc-c94605f69d48.pngOn kyllä uusin versio, mut ei taida Apple-versiossa olla nopeusnäyttöä.
Ok, se voi olla syynä. En ole käyttänyt Applen laitteita niin ei sen toiminnasta tietoa.
Käväset hakemassa jostain Android puhelimen, niin saat mapsiin nopeusnäytön :D
Meillä toimitaan näin... https://youtu.be/dU2aJ_yWdE0
Eipä meillakään tehdä kummempia reittisuunnitelmia, mutta paikkoja joissa kannattaa poiketa tai majapaikkoja lätkin kartalle jatkuvasti. Reissulla on aina tietysti määränpää tiedossa ja sinne mennään päivän reitti kerrallaan.
Tallinnasta alkumatkan yöpaikat määrää kulloisenkin paatin aikataulu koska baltica on ajettu 30 vuoden aikana niin tarkkaan että ekat 3-4 yötä menee väkisin tuttua reittiä jota ei tarvitse miettiä, Suwalkia on paha vältellä.
Käytän tavallista erillisnavia ja siihen vanhanaikaisesti naputtelen päivän koordit jotka ovat mapsissa katsottavissa.
Itsellä on ollut navin kanssa pitkä koulutus, siitä asti kun niitä on ollut olen töissä tarvinnut ja navin ohjauksessa varmaan miljoona kilsaa on ajettu. Kyllä se oman tottumuksensa vaatii se on selvää. Täysin sokeasti ajan navin neuvoilla, mitään yläopasteita en katso, pitää keskittyä yhteen ohjeiden antajaan.
Kuvassa euroopan länsipuolen paikkoja joista iso osa on käymättä.
@timppa
Liitetiedostot
koko_nayton_kaappaus_4_7_2022_19_23_13.jpg@Timppa. On jo osittain käytössä
Silloin kun tuli liikuttua Euroopassa kesäisin niin oli aina joku pääkohde esimeskiksi FICC- ralli ja sinne mentiin milloin minkälaista reittiä .FICC- tapahtumassa oli aina mahdollisuus osallistua erilaisiin päiväretkiin , nähtävyyksiin, kulttuuriin jne.
Rallipaikalla oli aina erilaista iltaohjelmaa , hoten siitä ei ollut puutetta.
Matkalla käytettiin ennen navien ja älypuhelimien aikaa papeperi karttoja ,sitten tuli navit ja nyt on älypuhelin pääasiassa käytössä.
Maps Issa on kaikki tiedot mitä mina ainakin tarvitsen .Minulla on kyllä navigaattoreitakin ja tietysti läppäri mutta ne ovat kotona . Älypuhelimella saa hoidettua kaikki sekä matkalla että kotona tarvittavaa asiat.
Tietysti tavella aina suunniteltiin ja hahmoiteltiin matkoja Ralliin vähän Vesan tavalla.
Nyt kun vietän paljon aikaa kaukoidässä niin älypuhelin on se jota käytän . Minulla on kaksi puhelinta siltä varallta että puhelimeen tulisi joku häiriö .Puhelimet on vrastettettu täysin samanlaisilla sovellutuksilla vaikka ovatkin eri merkkiä .
Tällä tavalla on pärjätty varsin hyvin kun Wi-Fi it yleistyvät kaikkialla ja Balilla on asunnossa kunnon Wi-Fi .
Näin siis minulla ja hyvin on pärjätty .
Kiitos vastauksista. Tuo ViaMichelin on ainakin tässä vaiheessa meidän reittisuunnittelusofta. Mielenkiintoiset paikat haen Googlella ja tallennan sekä Googleen että että Micheliniin, reitit tallennetaan Micheliniin.
ViaMichelin omaa näemmä myös navigaattorit Android sekä Apple-versioina, niin reitit on suoraan käytettävissä myös navigoinnissa :) Katsotaan kuinka navi toimii kenttäolosuhteissa.
Navigaattorit eivät valitettavasti ole Android Auto- tai Apple Carplay-yhteensopivia, eli eivät peilaudu Zenecin näytölle. Mutta aina ei voi voittaa ;)
Keväällä euroopan reissulla käytin wazea. Tsekin kohdalla alkoi waze sekoilla niin paljon että piti siirtyä mapsiin. Wazen toiminta ei palannut kohdilleen koko loppu matkan aikana.Yleensä käytän ajaessa Garminin navia ja puhelimen navia yhtäaikaa, jos toinen kaatuu niin toinen toimii.
Kaikki tulevat uskolaan autuaiksi ja melkein on niin monta miestä kuin on tapoja suunnitella matka reittejä .
Hyvä näin pääasia on että saadaan matkasta se mikä oli ajatuksissa.
Mina olen niinkuin jo kerroin ,älypuhelimen käyttäja ja Maps sekä kooklaminen ovat minun tarkoituksiin sopivia matka suunnittelussa.
Alkaa syysreissu hahmottua. Alku vaihteeksi Finnlinesillä, hinta on kohdallaan n. 400 menomatka. Traveen kun mennään niin lännen suunnasta on mietitty katselemista, Hollannissa ei olla vuosiin perusteellisemmin pyöritty joten sinne siis. Sitten Belgian kautta Ranskaan sampanjaseudulle.
Paikkoja olen mapsin äärellä katsellut lisäten niitä peruskarttaani. Kuvassa on peruskartta, sinne laitan jokaisen vinkin mitä korviini saan. Tätä tapaa suosittelen kaikille, toisessa kuvassa näkyy miten mapsiin saa linkin, se pysyy siellä ja on yhdellä näpäyksellä avattavissa.
Kolmannessa kuvassa on tuore hesarista napattu vinkki Belgian Kusttram- raitsikkalinjasta joka johtaa rantaa myöden 65 km. Päivälipulla saa ajella eestaa ja hyppiä paikkoja katselemaan miten vaan.
Tämäkin on helppo linkkeineen katsoa milloin tahansa. Monta paikkaa olisin kadottanut ilman mapsia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Coast_Tram_(Belgium)
Luultavasti tuolla raitsikalla syksyllä ajelen, oikein sopiva matkalla kurkattavaksi. Siellä on 65 km:n matkalla monenlaista.
@timppa
Liitetiedostot
koko_nayton_kaappaus_7_8_2022_15_13_33.jpg koko_nayton_kaappaus_7_8_2022_15_10_21.jpg koko_nayton_kaappaus_7_8_2022_15_31_41.jpgOsallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.