Rautaperseajo
Kai Ahonen
09.03.2017 06:01
Lainaus Kauppalehdestä:
"Suomessakin tunnetussa rautaperseajossa pitää normaalisti ajaa tuhat mailia (noin 1 600 kilometriä) vuorokaudessa. Monelle sekin on liikaa."
Travesta La Jonqueraan 1694km, ajoaika 19 tuntia, kokonaisaika ~22 tuntia
Seppo Yliniemi
09.03.2017 06:48
Kaksipyöräisellä ajettu ennätys❓
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/rautapersekuskin-kasittamaton-ennatys-onnistui-ajoi-viela-kotiin-17-tuntia/zH4TXmXj?ref=iltalehti:acbf&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=boksi&utm_campaign=AlmaInternal&_ga=1.138139193.801552867.1466143038
Onhan jonkunlaisia pätkiä tullut ajettua "samoilla silmillä"" tahtoo vain tulla rutinaa
vänkärinpuolelta .
muokattu: 9.3.2017 06:50
Kaj Nyyssönen
09.03.2017 09:44
Pisin minulla 1100 km matka oli Sigelfinden (Mersun tehdas) - Helsingborg pohjospuolelle n. 50 km. Kyseessä oli hevoskuljetus. Vuosi saattoi olla 2002 enkä aio tuotaenätystäni enään vapaaehtoisesti yrittääkää rikkoa.
Matti Janhonen
09.03.2017 12:50
Koko homma sinällään on hömppää.
Ei 1600 km 24 tunnissa vaikka isoilla bemarilla ajaen kovin ihmellinen suoritus nuorelle miehelle ole.
Vain 66.7 km keskimäärin tunnissa ja se on siinä.
Veli-Pekka Merikallio
09.03.2017 14:55
Huimia lukuja, montako kuskia oli Kaitsu?
Itselle sopiva päivämatka max. 500km, tuppaan jäädä ihmettelemään näkemääni, reissu alkaa kotipihasta.
Mikko Tamminen
09.03.2017 15:00
Niin tää ajo koskee VAIN moottoripyöriä! Kyllähän tuon autolla ajaa kuka tahansa.
Matti Janhonen
09.03.2017 16:28
On sen verta tullut ajettua, että kyllä moottoripyörällä on helpompi keskituntinopeus pitää kun autolla, kun ohitteleminen on helpompaa.
Nuo isot bemarit ei ole mitään takovia maamoottoreita kuten harikka niin ei tuo tärinätautikaan iske,
Kai Ahonen
09.03.2017 18:04
Ite ajoin, vaimo hoiteli huoltopuolta. Piti jäädä Aire de Berchemiin Luxburgissa, mutta pihalla ollut pikkufiiatin kokoinen lumikasa kannusti jatkamaan.
Kaj Nyyssönen
09.03.2017 18:18
Veli-Pekka MerikallioHuimia lukuja, montako kuskia oli Kaitsu?
Itselle sopiva päivämatka max. 500km, tuppaan jäädä ihmettelemään näkemääni, reissu alkaa kotipihasta.
Yksin ajoin; Vaimolle 15 min tupakka tauko saksassa, Rödby - Putgarden lautta, Tankkaus Tanskassa jouduin sen itse tekemään ja Helsingjör-Helsingborg siinä stopit
Toivo Koistinen
09.03.2017 18:35
Pari rautapersettä tunnen. Siinä pitää noudattaa liikennenopeus sääntöjä Yllättävän kova homma kuulemma olla hereillä, ja valvoa että oikea suoritus tulee tehtyä säänön mukaan.
No autoilusta senverta, että on hyvä, etttä raskaan liikenteen kilpa ajoa on hillity. Joskus itsellä saattoi venähtää matkustelu hieman pitkäksi.
Muistan vaikka kerran, kun otin tumperin torniosta kyytiin, ja vein Porvoon ohi, oliko Sondbyyhyn. Siellä oli suuri hiekan ottopaikka.
Jätin koneen sinne, ja ajelin samoilla silmillä takasin, kun luulin, että pittää lavetti toimittaa takasin.
En kilometrejä muista, muutama paarikahvi tuli kyllä juotua.
Taisi olla hulluin keikka, vaikka ajallisesti joskus meni vuorokausi toista samaa päivää, mutta purkuja, ja lastailuja oli väliin lavettihommissa, ja vartin kaljapullo nokoset pakosta joskus.
Nykyään pari kolomesataa riittää.
Toivopoika
Seppo Suomi
09.03.2017 21:24
Mielestäni hiukka eri asia tuo autolla ajo kun m-pyörällä. Itsellä oli tuollainen 200 km pyörällä niin oli pakko pitää tauko kun siellä persustassa ei veri kulkenut, varsinkin jos mentiin kaksi päällä. Tietysti jos on noita isoja nykyaikaisia matkapyöriä niin asia voi olla erilainen. En ole koskaan saanut edes kokeilla näitä nykyajan menijöitä.
Jopa ennen ajoin m-autolla tankillisen yhtäsoittoa (en enää nykyään, taitaa olla tankin suurempia ?)
Nyt 100 km ja tauko jos pyörällä kuljen.
Olisiko ikä tehnyt tehtävänsä ?
@seppo
Seppo Yliniemi
10.03.2017 07:37
Tuhat mailia on vuorokaudessa paljon kovempi homma ajaa moottoripyörällä kuin
autolla ,on ajettu ja alla oli BMW.
Janhoselle " sekin"homma on pikku juttu!
Matti Janhonen
10.03.2017 12:28
Yliniemi luulee, etten muka parhaina päivinä olisi pysynyt olemaan 24 tuntia moottopyörän selässä ja ajanut sinä aikana 66,7 km keskituntinopeudella 1600 km. Ihan varmaan olisin pystynyt tuon tekemään.
Pientä siihen nähden mitä töissä aikanaan tuli tehtyä.
En ihan Kain recordeille enää yllä, niin vanhaksi ukoksi vaihdan maisemaa ihan kohtuullisesti.
Viime syksynäkin lähdettiin Naantalista keskiviikkoaamuna ja sunnuntaina puolen päivään aikaan oltiin jo Valenciassa campingin respalla, takana 3070 km. Paras päivä lähes 1000 km keskinopeudella 78 km tunnissa Etelä-Saksasta Le Perthusiin Espanjan ja Ranskan rajalle ja vielä ehdittiin sinä päivä poikkaamaan Montpellierin kohdalla olevassa Palavas- les Plots´stellplatzilla kysymässä majoitusta ja Carrefourissa.
Nyt tietysti joku sanoo, etä eihän noin saa tehdä, mutta missä se on sanottu ettei saa jos kunto antaa myöten.
Ja jos joku tekee ja vallankin kuuman kelin aikaan niin pitäköön nesteytyksestää huolen.
Jos nestevajaista on 8 d= lähes sama kun aamulla heräämisen jälkeen niin suorituskyky laske n. 20 %
Jos nestevajausta on 12 dl suorituskyvyn lasku on jo 30 % ja kuljettajan keskittymiskyky on huono.
Urpo Virta
10.03.2017 12:33
No muutama 100tkm prätkillä. Silti sanon tuota ihan kaheliksi touhuksi ja jopa omalla hengellä leikkimiseksi. Vaikka BMWn ja Hondan yms muita matkapyöriä omistaneena tiedän.
Matti Janhonen
10.03.2017 15:15
Eihän tuo motoristien kilpailu siitä kuka pystyy pisimmälle väsyksissä ajamaan mitään täyspäisten homma ole.
Mutta tarjoahan se pikkupojille esikuvaa ja ihastumisen aihetta.
Seppo Yliniemi
10.03.2017 16:00
Hyvin käy tyhjäkäyntiä,mutta ei okein vedä.
Ho hoijaa
Seppo Yliniemi
10.03.2017 16:00
Matti Janhonen
10.03.2017 16:18
Kaksi tyhjällä käypää on jo ilmoittautunut, onko muita tällä erää?
Mutta onhan se varmaan hienoa fanittaa toimintaa jossa kilpaillaan siitä, kuka enemmään normaalin liikenteen seassa ajaen uskaltaa liikenneturvallisuutta vaarantaa.
Toivo Koistinen
10.03.2017 17:29
Amerikoistahan se on rantautunut tuokin homma. useimmiten motoristi kauppaa omaa ainootaan liikenteen seassa. Monihan tuon on tehnyt, ja siiis mahdollinen.
Oman valvomis kokemusten perusteella en kyllä suosittele, koska moottoripyörä kolari-, ja ulosajo tilanteessa on melkoisen turvaton.
Monesti, kun pikanokosilta heräsi auton ratista, se tunne ei niitä miellyttävämpiä kokemuksia ollut.
Kuvitteli, jos olisi pahasti kuusikkoon, ja se lasti pyrkinyt kaveriksi kuskipukille. Tosin unesta lie ei olisi kerinnyt kai herätä enää
Toivopoika
Kaj Nyyssönen
10.03.2017 19:03
En ole näihin ennätyksiin pyrkinyt mutta viime syksyn ajo olisi ollut laiton jos EU-direktiivi edelleen koskisi 16 tonnin henkilöautoja ajoin yhtäpötköä 717 km ja aikaa kuli 12 tuntia. keskinopeus maaseudulla jäi aika alhaiseksu mutta tunnit ratissa suuriksi. Viranomaiset ovat purkaneet rajoitukset miten kauan henkilöautolla saa ajaa. Aja vaikka vuorokauden ympäri jos jaksat.
Matti Janhonen
10.03.2017 19:48
Niinpä. Väsyneenä ajo on rinnastetttavissa rattijuopimukseen ja seurauksetkin on usein ihan samat.
Kaj Nyyssönen
10.03.2017 20:25
Matti JanhonenNiinpä. Väsyneenä ajo on rinnastetttavissa rattijuopimukseen ja seurauksetkin on usein ihan samat.
Niiiin en ollut vielä väsynyt koska ajoin koko ajan hissukseen enkä rasittanut itseäni.
Mutta en myöskään halunut käydä katsomassa mitä Aire du xxxx tarjoaa mikälaista automaattikahvia ja microaltouuni Paniinia. Painunin suoraan pehkuihin parkkeerauksen jälkeen.
Olimmehan Ranskassa jossa hyvä palvelu on lailla kielletty moottoritien levähdysalueella.
Matti Janhonen
10.03.2017 21:31
Kaj kommenttini oli kyllä tarkoitettu noihin konepyörämiesten juttuihin.
Seppo Piipponen
10.03.2017 21:50
Rautaperseajohan ei ole kilpailu, jos joku on sen näin ottanut on väärässä lajissa.
Kai Ahonen
11.03.2017 00:28
Itellä kun usein ajellaan 1000-1300 pätkiä, niin 800 kilsan paikkeilla iskee väsy, mutta kun aloittaa noiden energiajuomien ryystämisen 700 kilsan paikkeilla, niin sillä saa sen nukutuksen pois.
Tiedä sitten onko se vaan halkovajassa tapahtuva uskomus niistä red bulleista, vaiko oikea vippaskonsti. 4-6 tölkkiä kun napostelee, niin ihmeesti sitä taas silmät sojottaa, eikä unesta tietoakaan.
Järkeä? ei todellakaan, mutta kuka mitenkin.
Toivo Koistinen
11.03.2017 06:04
Kofeiinihan minusta se noiden energiajuomien anti. Eikös jo lapsilta kiellety, kun alkoivat mennä sekasin.
kilpailuko tuo ajo
Sitä se juuri on. Kilpailu aikaa vastaan, kilpailu itseään vastaan.
janhonen sanoi. Väsyneeenä ajo on sama kun humalassa ajo. Se on totta.
Kun kuunteli ennen kavereiden ajosuorituksia raskaassa liikenteesssä, niin pitää sanoa, että ammattimiehiä, kun ovat pystyneet pitämään ne tuhannet autot tiellä siinä kunnossa.
Toivopoika
Seppo Yliniemi
11.03.2017 06:28
Eikös seitsenkymmenluvuilla rahtarit kun ajo kalaa Pohjois-Norjasta reissun samoillasilmillä" ,niin Limingan suorilla taisi muutama nukkua rattiin.
Niin eihän tosiasiassa nukkuneet rattiin,virkavallalle kerrottiin joku muu syy.
Toivo Koistinen
11.03.2017 09:01
Tahtopa olla, kun kyvällä kelillä eksy auto mettähalituksen puolelle, oli juuri tuo usein syy.
Kerran, kun ajoin rautakaupan autoa päivät, ja vein eräälle yritäjälle pari viikkoa iltayöstä puukuorman tehtaalle, tulelskelin tyhjänä, ja nojailin rattiin, huomasin peilistä, kun kärryn penkanpuoleinen taka karikka heilui kahtaalle karhun varassa, että kipinät sinkoili.
Kyllä loppumatka mietitytti, tuliko autoja vastaan, kun en tiennyt montako kilometriä se oli siinä touhunnut.
Toisen kerran nukahin Rovaniemellä punasissa rattiin, ja heräsin, kun ajelin jo eteenpäin, ja olin mutkankin kääntynyt nelostien yli.
Eipä siinä itteäsnsä tulut kehuttua
Luojankiitos kun alkoi nuo ajovalvonat, ja piirturit, kuskistakin tuli ihminen.
Toivopoika
Urpo Virta
11.03.2017 13:43
https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://fi.wikipedia.org/wiki/Rautaperseajo&ved=0ahUKEwiw9rC6rc7SAhUEESwKHXmwCw0QFgguMAc&usg=AFQjCNEabzd8rt7GqGPmIVtgD2g1CG2Y1A
Aikoinaan tuo ss2000 suomen äärilaidat on aivan jo niitä ääri juttuja suomessa kun leimapaikatkaan ei ainakaan 2004 olleet auki kun hetken esim.Möhkö. Kaveri senkin aikoinaan ajoi ensimmäisinä. Totesi ja tunnusti nämä ihan hulluiksi jenkeistä tulleiksi hullutuksiksi tietyille motoristi tyypeille. Näin piti vasta tajuta, että onneksi hengissä ja terveenä. Tyypeille joilla heikko eco.
Matti Janhonen
11.03.2017 15:44
Tuo Toivon ajelu vastaa jo Kempin Apin ajoa joka ajoi niin väsyksissä, että kysyi apumieheltään, "oletko nähnyt onko ketään tullut vastaan".
Kaj Nyyssönen
11.03.2017 21:51
Ehkä työaikalaki oli tarpeen mutta onneksi kumosivat asetuksella että ei koske karavaanaria. Aika rajoittava se oli
Toivo Koistinen
12.03.2017 06:47
Kyllä työaikalaki puutteineenkin oli tarpeen. Tullu mieleen, monesti, kun noita kuorma-autoja näkee,
Ei monikaan ajatellut, missä kunnossa niitä kuskailivat.
Ajatellu jälkeenpäin, kun joskus ihan heräsi ratista, että mikä se piti sen auton omalla kaistalla
Toivopoika
Markku Hämäläinen
12.03.2017 15:40
Muutaman kerran tuli ajettua Travemündesta Garmisch-Partenkirchenin mäen parkkipaikalle vain kerran matkalla pysähtyen syömään ja tankkaamaan.
Täytyy näin jälkikäteen tunnustaa olleeni aikamoinen pommi liikenteessä, parin prosentin kännissä ajokin olisi varmaan ollut turvallisempaa.
Kaupunkiin tullessa tuntui kuin katu olisi juossut vastaan, eli olin täysin vauhtisokea.
Onneksi rikokset joka jotka tapahtuivat viime vuosituhannella ovat vanhentuneet. :)
Timo Haapanen
12.03.2017 16:34
On joskus ajeltu, tahtoo olla niin jos tulee sateiset kelit niin vallankin kotimatkalla ei into riitä pysähtymään. Ja töissä ollessa tuli kiire lyhyillä lomilla.
Kerran jätin vaimon Hahnin lentokentälle Trierin lähelle ja polkaisin yhdellä pysähdyksellä Wigryn kämppärille Suwalkin viereen melkein Liettuaan.
Yksi pitkä oli kun ajettiin Ruotsin Ystadista Uppsalaan autonosia hakemaan ja sieltä Kapellskärin satamaan laivalle.
Kapellskäristä ajoin yhtenä jouluna Lüneburgin eteläpuolelle kerralla.
Nyt eläkkeellä olen sen vannonut ettei enää ajella, aikaa ollaan kuluttamassa, ei mitään järkeä survoa menemään hullun pitkiä päiviä.
@timppa
Jaa mutta juurihan viime keväänä ajoimme Den Haagista Rotterdamin läheltä yhtä perää Ruotsin Örkeljungaan vaunukaupan pihalle nukkumaan. Vajaa tuhat, mutta laivamatkat pätkivät mukavasti ja oli sunnuntai. Hassun näköistä Hollannissa kun aamusella viisikaistaisella tiellä ei näkynyt yhtään autoa.
muokattu: 12.3.2017 16:40
Matti Janhonen
12.03.2017 16:50
Tuo Markun mainitsema vauhtisokeus on väsyneenä ajon yksi piirre.
Mennään tilanteisiin liian lujaa ja refleksit on väsyneellä hitammat.