Ranskan kiertoliittymät.
Matti Janhonen
20.10.2016 19:38
Ranska on tunnettu kiertoliittymämaa mutta on niitä toki jo muuallakin lähes tarpeeksi.
Meillä kiertoliittymät on usein yksikaistaisia ja säännöt on selvät.
Toki meilläkin on jo näitä kaksikaistaisia jossa voi myös poistua kahdelta kaistalta yhtä aikaa.
Yksi hankalimpia äkkinäiselle on 4-tiellä Vaajakoskella, joka on 3/4 kaksikaistainen turbo-kiertoliittymä.
Ranskassa moni asia toimii erilailla toimii kun meillä. Kiertoliittymä voi olla maalitäplä risteyksen keskellä tai halkaisijaltaan 100 metriä kolmikaistainen liittymä jossa liittymään pääsyä ja siellä ajoa voidaan ohjata liikennevaloin.
Alla olevan linkin avaamalla näette animaation miten ympyrässä tulisi toimii.
Esimerkki on tehty kolmelle sisääntulokaistalla, mutta kaistojen määrällä tässä ei ole niinkään merkitystä kun sillä miten tulisi ajaa. Käytäntö on sitten toinen juttu, ja turistien käytäntö erityisesti, joten tarkkana saa olla, ettei kolise ja nimenomaan auton vasen sivu.
.
http://albinkarmann.blogspot.com.es/2015/04/kiertoliittyma-rond-point-ranska-suomi.html
Matti Janhonen
20.10.2016 19:41
http://albinkarmann.blogspot.com.es/
http://albinkarmann.blogspot.com.es/2015/04/kiertoliittyma-rond-point-ranska-suomi.html
muokattu: 20.10.2016 19:43
Matti Janhonen
20.10.2016 19:46
Ei onnistu niin ei onnistu. Johtuuko huonosta yhteydestä vai mistä.
Omalla koneella linkki kuitenkin aukeaa ihan hyvin.
Martti Toivonen
20.10.2016 19:48
aukeiskohan http://albinkarmann.blogspot.fi/2014/04/tieliikenne-ranskassa.html
Jos tuon valaisee ja kopioi uuden välilehden osoiteriville?
Täällä ei tunnu linkit oikein toimivan, mites juutuubimiehet nyt keksustelee?
mot
Juu ei toimi, systeemi muotoilee sitä ihan oman halunsa mukaan. Mutta kun kirjoittaa sinne osoiteriville ihan näppäilemällä tuon albinkarmann.blogspot.fi niin sieltä sivulta löytyy tuo ranskan liikennettä koskeva kohta.
muokattu: 20.10.2016 19:51
Seppo Korppi
20.10.2016 20:01
http://albinkarmann.blogspot.com.es/2014/04/tieliikenne-ranskassa.html
Seppo Korppi
20.10.2016 20:24
Tässä sivustossa on jotain pahasti pielessä, kun se monistaa linkin moninkertaisesti.
Jukka Hänninen
21.10.2016 09:50
Todella pahasti pielessä kaikki sivuston normaalitoiminnot.
Timo Ahjos
21.10.2016 13:00
Matti Janhosen 20.10.2016 klo 19.43 muokkaama lisäys toimii, kun sen osoitteen kopioi leikepöydän kautta selaimen osoiteikkunaan. Toistaiseksi täytyy siis toimia niin, että ei julkaise mitään linkkiä varsinaisessa tekstissä vaan siihen tehdyssä lisäyksessä, josta voi sitten poistaa tämän järjestelmän luomat ylimääräiset osat. (Jos linkki alkaa www:llä, sen voi kirjoittaa päätekstiin, kunhan jättää vain http:n pois.)
Tuossa avautuvassa videossa en huomannut mitään muuta eroa Suomen käytäntöön paitsi että eräät autot vilkuttavat siinä vasemmalle. Niinhän Suomessakin toki pitää tehdä, jos ympyrässä on kaksi rinnakkaista kaistaa ja siirtyy ulkokaistalta sisemmälle. Joissakin ympyröissä voi Suomessa ajaa ulkokaistaa pitkin vaikka monta kierrosta ympäri, mutta joissakin ulkokaistalta on pakko ajaa ympyrästä ulos.
Veli-Pekka Merikallio
21.10.2016 13:10
Tuohon sivuston kritiikkiin sen verran, jotta on ainakin mulle tapahtunut sellaista edistymistä, että kun vas.yläkulmasta siirryn sivun taaksepäin, ei enää heitä kirjoituskohtaan, vaan aivan oikeaan paikkaan eli viestiotsikkoihin. Askel kerrallaan edistytään, vaan oishan tän voinut hivenen valmiimmaksi tehdä jo alun alkaen.
Jos putkimies tai muurari tekisi tällaista sutta, ei sille tarvitsisi mitään maksaa.
Matti Janhonen
21.10.2016 13:28
Timo siinä se juju onkin.
Ranskassa perusoletus on se, että jos ajat useampikaistaisen kiertoliittymän ulkokaistalla, niin sinun oletetaan poistuvan seuraavasta liittymästä.
Tähän luottaa sisemmällä kaistalla ajava, joka myös aikoo kääntyy suoraan sisäkaistalta seuraavasta ulos, jos liittymässä on kääntyjille kaksi kaistaa - kuten usein on.
Jos et käännykään, vaan jatkat ensimmäisen liittymän ohi poistumatta on vaara, että saat auton kupeeseesi.
Jos jatkaa liittymässä ajoa niin siitä pitää ilmoittaa/varoittaa muita vilkuttamalla vasemmalla vilkulla.
Ihan hyvin se sujuu ja ainahan voi tehdä "ranskalaiset" eli ottaa kaksi kaistaa haltuun niin, että takaa ei pääse ohi oikealta eikä vasemmalta. Monesti isot autot on pakotettuja tekemään näin.
Seppo Korppi
21.10.2016 13:36
Menee OT:ksi. Mielestäni tämä ranskalainen tapa on niin selkeä, että se pitäisi ottaa käytäntöön Suomessakin. Minä ainakin käytän, ehkä joku muukin oppii siitä.
Timo Ahjos
21.10.2016 19:19
Suomessa on yleensä liikennemerkein merkitty, mihin miltäkin kaistalta saa ajaa, eikä käytäntö liene yhtenäinen. Siis toisinaan ulkokaistalta on pakko poistua liittymästä, toisinaan ulkokaistaakin pitkin saa jatkaa ympyrässä.
Eero Kateisto
22.10.2016 10:53
Englannissa ajaessani, jos ajoin ulkokaistaa enkä poistunut ensimmäisestä liittymästä vaan toisesta, piti näyttää vilkkua oikealle ja poistuessani vasta vilkkua vasemmalle. Ja tämä oli siellä säännöissä.