- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Ranskan Cannesiin 2008 kesällä
Ranskan Cannesiin 2008 kesällä
Hei, on tullut kahtena vuonna koluttua Suomen, Ruotsin ja Norjan lappia ristiin rastiin...nyt olisi aika vaihtaa suuntaa ja palata ensi kesänä ennen vanhaan lentomatkoina tehdyille etelän reissulle (ajankohtana juhannuksen jälkeen 2008 ja n. 1 kk ollaan reissussa). Siispä, muut keskustelut luettuani, tehtiin jo esipäätös, että suuntaamme matkalle Ruotsi-Tanska-Saksa suuntaan, mutta vielä olisi kiva tietää kokeneimmilta reissaajilta muutama tarkentava kysymys eli nopeinta/suorinta reittiä etsiessä, varsinkin rajaseudun (Saksa-Ranska-Sveitsi) ajoreittikokemuksia kaivataan. Ja onko Sveitsissä mahdollisesti tietulleja? Kaikki matkahintaan vaikuttavat seikat ovat tietenkin tärkeitä, koska matkaan lähtevät Casitan kanssa (7,2 m pitkä asuntoauto) 9v. poika, 5,5 v. tyttö sekä äippä ja isä.
Moi! Jos vain nopeinta reittiä Cannesiin haette ja rahakin ratkaisee...Ajaisin silloin itse saksan puolella mahdollisimman pitkään eli Freiburgin ohi suuntana Ranskan Mulhouse-Dijon-Lyon-Orange-Aix-Cannes. Ranskan moottoritiet maksaa ja yli 3.5 tonnisilta vielä enemmän,maksu perustuu ajettuihin kilometreihin. Sveitsissä on kertamaksu. Tuolla reitillä välttää maksuja mahd.paljon ja oman kokemuksen mukaan se on nopeampi ajaa kuin Freiburg-Basel-Geneve-Grenoble...
t.Kaarina
Ja Aixista alas rantatielle matkalla Cannesiin. Siellä paljon mielenkiintoista kuten vaikka Hyeres, Le Lavandou, St-Tropez ja St-Raphael ympäristöineen.
Otapa ensin selvää onko Cannesissa edes mahdollista parkkeerata matkailuajoneuvoa. Olen useasti nähnyt, kun Croissetten varrelle pysäköityä matkailuajoneuvoja laputetaan. Jos sinulla on kuukausi aikaa matkalle, niin miksi ensikertalaisena haluaisit suorittaa matkan lyhintä tai nopeinta reittiä. Ranskassa moottoritiet on helppo välttää ajamalla N-teitä. Ei suinkaan ilmaisuuden takia vaan siksi, että silloin näkee Ranskan maata ihan toisella tapaa kuin moottoriteitä ajaen. Ajapa esim. Freiburgin ohi Ranskan Besanconiin ja sieltä N-tietä Bourg am Pressiin ja edelleen Grenoblen kautta Route Napoleonia pitkin Grasseen ja sieltä Välimeren rannikolle johonkin Antibesin ja Nizzan välillä olevalle campingalueelle. Moni näistä alueista on ihan rautatien tuntumassa. Junalla pääsee kuulemma helposti mihin vain Monacon ja Cannesin välillä. Itse olen vaunuilija ja kuljen omalla autolla nuo kaupunkireissut. Olemme reissanneet noilla seuduilla 16 kertaa vuosien varrella. Olemme aina leiriytyneet lähelle Marinelandia, jossa on aivan vieressä vesipuisto, delfinaario, huvipuisto ym. Ensi kesänäkin on tarkoitus taas mennä sinne.
Voi tuonne Cannesiin mennä näitäkin polkuja. Hampuri-Hannover-Kassel-Ulm-Bregenz-Chur-S Bernandinon tunneli (n.6.6km)-Bellinzona-Locano (Lago Maggiore)-Arona. Lago Maggioren järvi ja koko alue on kuulu kauneudestaan ja camping-alueissa on vara valita. Lago Maggioren jälkeen jälkeen voitte valita joko itäisen reitin A8 ja A7 ajaen Milanon kautta Genovaan tai suoraan A26 pitkin Genovan länsipuolelle Savonian alueelle. Tästä sitten Cannesia kohti joko pienempää mutta mielenkiintoisempaa rantatietä pitkin tai ylempänä vuorilla kulkevaa moottoritietä ajaen San Remoon, Monacoon, Nizzaan ja siitä edelleen Cannesiin. Svetsissä on vignet-pakko ja Ranskassa moottorititeillä tiemaksut jotka voi varsin hyvin kiertää ajamalla pienempiä teitä pitkin. Nämä "pienet" tiet saattaa silti olla tasoltaan samaa tasoa joita meillä nimitetään valtateiksi tai jopa moottoriteiksi. Sveitsin vignet-tarra < 3,5 ton matkailuautolle (voimassa 1.12.-31.1.=14 kk) maksaa v. 2007 27 euroa ja sen voi ostaa Sveitsin rajalta tullista, Autoliitosta tai suoraan netistä tilaamalla osoitteesta www.swisstravelsystem.com Sveisistä saatte lisätietoja sivuilta www.sveitsi.com Näiltä sivuilta löytyy myös "Automatkailijan ja karavaanarin Sveitsi" -kirjanen pdf-muodossa.
Kun Saksan baanalla ajaessa kaipaatte vähän vaihtelua tai hyvää pysähdyspaikkaa niin poiketkaapa Rothenbug ob der Tauberissa joka on vain 2-3 km päässä 7-tieltä (risteyksestä 7/108). Kaupunki säästyi maailmansodan hävitykseltä ja on paikka johon kyllä kannattaa tutustua. Kaupunkimuurin ulkopuolella on hyvät parkkipaikkat ja sisällä hyvin säilynyt keskiaikainen kaupunki palveluineen.
vihataan matkailu - autoja ! aivan niinkuin Topi kirjoittaa, jokapuolella on kylttejä matkailu-autoilta ajo/ pääsy/ parkkeeraus/ yöpyminen - KIELLETTY. Tosin se on ymmärrettävää, tuleehan Ranskan Rivieralle miljoonia turisteja ympäri maailmaa. Sesonkina ja kesäaikaan jo pelkästään rantatie on täynnä turisbusseja, turisteja vuokra-autoilla, ja tietenkin m-autoilla ja vaunuilla, ja paikallistenkin pitäisi vielä mahtua sekaan autoillaan. ( vihoviimeinen temppu on yrittää m-autolla vaikka Monacoon ! heh )
Kannattaa varautua yleisillä kulkemiseen, ja vaikkapa fillarilla taittuu matka nopeasti, ja " velolle " parkkipaikka löytyy aina. Ranska on hieno maa pyöräillä, autoilijat väistää,ja tuntuu, että ranskalaiset sympateeraa pyöräilijöitä.
Olemme olleet m-autolla leirissä esim. Antibesin seudulla, ja siitä sitten kuljettu junalla ja linja-autolla, pitkin rannikkoa. Muuten, ikinä koskaan en ole nähnyt niin täysinäistä supermarkettia kun Antibesin Carrefour oli yhtenä kesäkuisena lauantaina, kauppaan joutui jonottamaan, että pääsi sisään !
Terveisin Arja
PS: viime kesänä en edes muistanut, että Ranska oli aikaisemmin joka kesän must, ja että sinne olisi pitänyt taas päästä, kun paluu Kroatiaan monen vuoden jälkeen oli täydellinen !
Se mitä Pauli ja Topi tuossa edellä sanoi noista parkkipaikoista tai paremminkin niiden puuttesta kannattaa ottaa tosissaan. Erehdyin itse 90-luvulla Monacoon h-autolla ja sehän meni koko reissu parkkipaikan etsimiseksi ja kun se viimein löytyi, niin sen jälkeen max 30 min jaksoja antavan parkkimittarin kyttäämiseksi. Nämä matkailuauton tai vaunun kuvalla varustetut kieltolaput ovat levineet viimevuosina huolestuttavan nopeasti Välimeren rantakaupungeissa, eikä tämä koske vain Rivieran kaupunkeja. On jopa suuria parkkikenttiä joihin ei m-autoja huolita. Italiassa on jo matkailuautoilta "suljettuja" kaupunkeja tai teitä kuten Amalfi ja Portofino ja lisää on tulossa. Ei se nyt ole niin suuri onni ja autuus ajaa m-autolla sinne ahtaaseen keskustaan ja miettiä sitten koko ajan mitähän tavaroista on jäljellä kun tulee kaupunkikierrokselta takaisin. Parempi on jo matkan suunnitteluvaiheessa etsiä sellaiset camping-alueet joista pääsee hyvin julkisilla tai p-pyörillä kohdekaupunkiin. Camping-alueiden sivuilta löytyy yleensä maininta myös alueen bussi- ja junayhteyksistä. Ja jos pitää/voi valita viiden tähden alueen ja kahden tähden välillä niin valitse se josta on hyvät julkisen liikenteen yhteydet. Ei ne tähdet paljon laatua paranna - hintaa kylläkin - mutta hyvät yhteydet parantaa. Julkisillaa kulkemisessa on sekin hyvä puoli, että voi nauttia lounaan tai illallisen kaupunkilla ihan sivistyneesti pitkän kaavan mukaan, eikä tarvitse koko ajan miettiä mitähän se alkometri nyt mahtaisi näyttää. "Huoleton on hevoseton poika"
Tuohon Monacon kokemukseesi en ensinkään yhdy. Käymme lähes vuosittain henkilöautolla Monacossa. Aina on löytynyt parkkipaikka Kongressipalatsin alla olevasta parkkiluolasta. Sisäänajo sinne on tuosta F1-ajoistakin tutun tunnelin alkupäästä. Ensimmäinen tunti on ilmainen ja jatkokin todella halpaa. En ole tosin yli tunnin parkkia tarvinnut. Siinä ajassa ehtii vallan hyvin bongata Parisienne hotellin ja Casinon edessä olevat Rolssit ja Ferrarit. Seuraavaksi on tapanamme ajaa huvivenesataman parkkipaikalle tai uimalan parkkipaikalle, jotka nekin ovat maksuttomia keskipäivällä tunnin ajan. Siinä ehtii kuolata nuo ökyrikkaiden jahdit. Seuraavaksi ajamme Palatsivuoren alla olevaan parkkiluolaan, jossa on aina tilaa. Maksu sielläkin on kohtuullinen, jos vertaa suomalaisiin parkkimaksuihin. Sieltä pääset suomalaisia liukuportaita tai hissejä käyttäen Cousteaun merimuseon sisäänkäynnin edustalle. Käymisen arvoinen paikka. Sieltä kävelet Palatsin aukiolle seuraamaan vahdin vaihtoa tai koluamaan vanhan kaupugin putiikkeja. Sieltä voitkin palata P-halliin ja lähteä ajelemaan rantatietä pitkin kohti Nizzaa. Tekniikan Maailman entinen päätoimittaja mauri Salo totesi kerran, että jokaisen autoilijan pitäisi kerran elämässään ajaa kyseinen tie. Olen samaa mieltä. Vaunumme on aina kämppärillä lähellä Antibesia (Biot).
etkö muista, meillähän on se pyörillä oleva huurukoppi, siis matkailu-auto. Ollaanhan me tavattu tai oikeastaan törmätty, tien päällä, ainakin Finnlinesin laivalla, Kölnissä, Playa Montroigissa. Voi vitsi kun pääsis eläkkeelle, ja voisi lähteä, ei kiinnosta tuo viistoräntäkausi pätkääkään !
Kerran hälmöyksissämme yritettiin m-autolla Monacoon, olis ollut niitä parkkihalleja ja tilaa on valo paloi, mutta kun se meidän styrox-laatikko ei oikein mahdu niihin. Nyt on pakko elvistellä, olin ( tai siis olimme PP:n kanssa vuoronperään ) ihan täällä koti-Suomessa Ferrarin kyydissä, just sen saman Ferrarin, jonka yksi menestynyt urheilija sai kahdeksi viikoksi käyttöönsä !
Mutta Topi kerrohan se kun menit kaksi yhden hinnalla ranskalaiseen vessaan ! vieläkin naurattaa.
Terveisin : Arja P
Ensin Saksan kautta Sveitsin Baseliin. Ja sitten halvin vaihtoehto on:
http://www.viamichelin.com/viamichelin/int/dyn/controller/Itinera ires?options=1&strStartMerged=basel&strStartAddress=&strStartCityCountry=EUR&strDestMerged=cannes&strDestAddress=&strDestCityCountry=EUR
ps. meni pieleen tuo linkitys - koska on tietosuojattu. Mutta kuitenkin Via Michelin antaa nuo hinnat esim. Tukholmasta eteenpäin.
Jopa sisältäen silta- ja/tai lauttamaksut. Kokeillaanpa uudestaan:
http://www.google.fi/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Afi%3Aofficial&channel=s&hl=fi&q=via+michelin&meta=&btnG=Google-haku
..ei näköjään toimi. Mutta kuitenkin:
Maksut ovat Tanskan kautta n.130 € per sivu. Saksassa ovat ilmaiset moottoritiet. Ranskassa ne maksavat n. mummonmarkan/kilometri. Ilmaisiakin Moottoritieosuuksia Ranskassakin on olemassa.
Mutta yleensä 100km maksaa jopa 50-100 Fim markkaakin matkailuautoille. Joten Sveitsin tarra on halpa.
Italiassa maksut ovat asunto-autoille puolta pienemmät.
JP
Michelinin karttakirjassa on maksulliset ja maksuttomat mootoritiet eroteltu. Maksuttoman tien symbolina on sininen pampula tien reunassa kun taas maksullisessa tuo pampula on musta. Tuo Michelinin kartta on mielestäni paras maantiekartta, mitä on saatavilla.
Kokeillaan vielä kerran Koska "osaan" ranskankieltä tasan 4-sanaa. Yksi niistä on "gratuite" -ja sillä säästää euroja. Huumorilla JP.
http://autrenet.blogspot.com/2007/07/autoroute-gratuite-france.html
Kokeillaanpa tämmöistäkin "linnkiä" Ranskaan matkaaville. Itse olin 2 vkoa Bretagnessa. Ja matkalla yht.yli 3vkoa.
Ranskan Metkut olen jo oppinut, vaikka kieltä en osaa. Senttiäkän en antanut siihen "maahan ylimääräistä". Juhannuksen 2007 kunniaksi annoin Armosta 4-tähden Leirintä-alueelle huikeat 13,60 €/paikka.
Tämä on ainoa "almu" mitä Ranskan hyväksi olen tehnyt 10-vuoden ajan. Ihan vaan 2007 juhannuksen kunniaksi.
Moottoritiemaksuista puhumattakaan. Tämä siksi - koska tiedän, että Ranskassa as-autoille maksaa tiekilometri n. mummonmarkan/km - riippuen rahastajasta. ja lisäksi ne rahastajat "ottivat omansa" - eli antoivat takaisin väärin.
Tämä tapahtui myös silloin -kun avatiin Paris-EuroBisnesland 120 €:n sisäänpääsymaksusta meinas jäädä 20 €:a sisään.
Noiden traumojen jälkeen - en ole antanut centtiäkään periksi mm. tie-maksujen suhteen ... sillat ja tunnelit olen maksanut kiltisti.
Ps. Olen taivas-allanukkuja ja Ranskan free-camp sites ovat navigaattorissa.
http://a.ccl.free.fr/annuaire/carteselection-dpt.htm
Kiitos Jorma erinomaisesta linkistä!
t.Kaarina
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.