Ranska ja asenne.

Kari Rautiainen 18.12.2024 16:14

Suomen paikkakunnilla, lääneillä, jne. olis opittavaa.

https://www.connexionfrance.com/magazine/camper-vans-on-the-road-in-france-boost-local-economy/695405?utm_source=Master+List&utm_campaign=676853ed3d-EMAIL_CAMPAIGN_2024_11_21_01_44_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_-0861586e58-361286084

Timo Haapanen 18.12.2024 19:41

''Tähän mennessä vuonna 2024 on rekisteröity 610 000 ajoneuvoa, eikä mikään yritys tai paikallinen kaupungintalo voi sivuuttaa kasvavaa matkailuauton lomailijoiden määrää ja sen arvioituja 1,5 miljardin euron markkinoita.''

Camping Car Park on tajunnut tilanteen jo ajat sitten. Itsellä on ollut ko. lafkan kortti jo yli kymmenen vuotta. Nyt syksyllä laitoin kortille rahaa ja käytin sitä kymmenen vuoden tauon jälkeen. Ihme kyllä portti aukesi.

Asiaan suhtaudun hyvin kaksijakoisesti. On monta ilmaista paikkaa jotka nyt ovat maksullisia, on vain portti ja sähkö jota en tarvitse. Tänä vuonna olemme yöpyneet lähes sadassa eri paikassa ympäri euroopan, väitän että tunnen asian.

Campin Car Parkin ajatukset ovat hyviä. Tässä linkin osa linkin tekstistä käännettynä.

''Yhtiön lehdistötiedotteet kertovat, että he kirjasivat 3,3 miljoonaa yötä vuonna 2023. Camping-Car Parkin liiketoimintamalli perustuu keskinäiseen kumppanuuteen paikallisten kaupunkimaisemien kanssa, jossa he muuttavat käyttämättömät tilat asuntoauton omistajille.

Mairie saa kaksi kolmasosaa liikevaihdosta ja Camping-Car Park toisen kolmanneksen.

"Olemme pienten kylien ja keskiaikaisten kaupunkien kansakunta, jotka synnyttävät paljon matkailutoimintaa, mutta kaikki nämä tilat ovat kapeita ja mahdottomia ajaa matkailuautoille", sanoi Camping-Car Parkin äskettäin nimitetty johtaja Audrey Barbier Litvak.

Nämä yleiset alueet ovat usein viheralueita laitamilla tai rappeutuvia keskustan pysäköintialueita, jotka suunnitellaan uudelleen. Camping-Car Parkin tekemät tutkimukset havaitsivat, että Nouvelle Aquitaine, Occitanie ja Auvergne-Rhône-Alpes ovat suosituimpia alueita.
Esimerkiksi Calais'ssa ja Biarritzissa Camping-Car Park on neuvotellut tiloja kaupungin sisällä, mikä lisää paikallista kulutusta, mutta se suunnittelee myös laajentumista Ile-de-Francen ja Grand Estin alueilla.''

Erityisesti tuo kaupunkien sisälle meno olisi oikein hienoa, siitä maksaisin mielelläni. Jossain pellolla ilmaisen muuttumien maksulliseksi ei ole hienoa.

Kari Rautiainen 18.12.2024 20:10

Tämä oli lähinnä se mitä tarkoitin asenteella:

”Tähän mennessä vuonna 2024 on rekisteröity 610 000 ajoneuvoa, eikä mikään yritys tai paikallinen kaupungintalo voi sivuuttaa kasvavaa matkailuauton lomailijoiden määrää ja sen arvioituja 1,5 miljardin euron markkinoita.”

Toki mullakin camping-car park kortti on ja käytän sitä kyllä, tosin enempi huoltokäyntejä. Tuohan on samaa ajatustapaa kun meillä matkaparkki com, mutta ne vaan on rakentaneet siitä selkeän konseptin. Meillähän matkaparkki vaan rahastaa hiekkakentällä yöpyjää.

Mutta siis sais alkaa meilläkin kylät ja kaupungit alkaa suhtautua positiivisemmin karavaanariin.

Petteri Haverinen 19.12.2024 06:44

Ei ole kuntien päättäjillä oikeaa tietoa asiasta, kun ei heistä monellakaan ole omaa kokemusta tästä harrastuksesta. SF- syöttää vain sfc-alueisiin perustuvaa ajatusta, järvenrannalle korpeen…
Onneksi on jo pieniä valopilkkuja, kuten Kivijärvi sekä Asikkala…

Kari Rautiainen 19.12.2024 09:43

Tuurissa vissiin yks puodinpitäjä uskoo kannattavaksi laittaa kioskin pihaan muutama caravan paikka. Luulis sen toimivan esimerkkinä muillekin.

Seppo Suomi 21.12.2024 14:18

Mikähän on tämän hetken tilanne? Hyväksyykö kauppias netistä tulostetun leirinnän ilmaiskupongin vai onko SF saanut taas sormensa peliin ?

Kari Rautiainen 21.12.2024 16:43

Tulee luettua tota ranskan Connexion lehteä, ja tänään kertoivat tällasta:

AI-nopeuskamerat
Vuodesta 2025 alkaen useat sadat ranskalaiset nopeusvalvontakamerat pystyvät havaitsemaan "uudet" ajorikkomukset uudella tekniikalla, mukaan lukien tekoäly, mukaan lukien ajaminen ilman turvavyötä, ajaminen liian lähelle muita ajoneuvoja ja matkapuhelimen käyttö ajon aikana.
Myös lisää nopeuskameroita asennetaan, jolloin niiden kokonaismäärä nousee 4 160:een eri puolilla maata.

Timo Haapanen 21.12.2024 17:02

Kuukausi sitten katselin pitkin Ranskaa ajellessani kunnioituksen puutetta nopeuskameroita kohtaan.

Kolme kertaa näin kameratolpan ( näitä uusia, samannäköisiä kuin meillä ) joiden päälle oli nostettu pyöräkuormaajien renkaita niin että pikkuisen pilkotti tolpan pää sieltä ylhäältä. Tulee mustia kuvia kameralla.

Tähän nosteluun tarvitaan nosturiauto. En usko että meillä koskaan näin tehdään. Yksi kamera oli poltettu ja pari ammuttu rikki.

Kari Rautiainen 22.12.2024 15:27
Timo Haapanen

Kuukausi sitten katselin pitkin Ranskaa ajellessani kunnioituksen puutetta nopeuskameroita kohtaan.

Kolme kertaa näin kameratolpan ( näitä uusia, samannäköisiä kuin meillä ) joiden päälle oli nostettu pyöräkuormaajien renkaita niin että pikkuisen pilkotti tolpan pää sieltä ylhäältä. Tulee mustia kuvia kameralla.

Tähän nosteluun tarvitaan nosturiauto. En usko että meillä koskaan näin tehdään. Yksi kamera oli poltettu ja pari ammuttu rikki.

Ranskalaiset on sellasia. Kun vähä närästää niin käännetään kylien nimikyltit ylösalaisin tai kärrätään lietesäiliö pormestarin rappusille. Suomessa ei ole ihan totuttu sellaseen menoon kun siellä. En oikeen usko että ihan helposti hyväksyttäs traktoreilla moottoriteitten tukkiminen viikoiksi.

Toisaalta, on meilläkin kameratolppia ammuttu ja maalattu jne.

Timo Haapanen 22.12.2024 19:41

Nimikylttien kääntö on protesti kuntaliitoksille. Sisäinen kapinaminä on oikeastaan vähän kade näille touhuille. Tosin toisten ihmisten elämän vaikeuttamista en hyväksy. Jätesäkki kameratolpan päällä on sopivan kokoinen protesti.

Eero Bruun 22.12.2024 23:02

Laitanpa tänne tämän junalaulun. Niin se aika kulkee 80v.

https://www.youtube.com/watch?v=01eGjGYDc_M&pp=ygUKdG90byB0cmVubw%3D%3D

Eero Bruun 06.01.2025 00:11

Hyvää matkaa Karille ja matkakumppanille Välimeren lämpöön. Tänne me siivettömät jäädään. Hesarissa oli jokin kalenteri. On pysähtyneisyyden aika. Loppuu tammikuun lopussa. Sitten alkaa herääminen helmikuussa.

Marko Ekman 09.01.2025 20:11

Oltiin loka-marraskuussa nelisen viikkoa Ranskassa. Oli kyllä pääosin todella hyvät fasiliteetit. Meille "pakollinen" sähkö Camping car parkeissa sopi hyvin, kaasua kului ennakoitua vähemmän. Sähkö kuuluu näillä aina hintaan, joka on varsin edullinen. Hienoa lukea myös tulonjaosta, vaikuttaa kuntien osalta aika reilulta.
Artikkelista jäin ihmettelemään tuota autojen rekisteröintimäärää, siinä lienee henkilöautotkin mukana?
Mutta kaiken kaikkiaan täytyy toivoa että Suomessakin löytyisi enemmän tahtoa ja intoa tehdä vastaavia alueita!

Marko Ekman 09.01.2025 20:11

Oltiin loka-marraskuussa nelisen viikkoa Ranskassa. Oli kyllä pääosin todella hyvät fasiliteetit. Meille "pakollinen" sähkö Camping car parkeissa sopi hyvin, kaasua kului ennakoitua vähemmän. Sähkö kuuluu näillä aina hintaan, joka on varsin edullinen. Hienoa lukea myös tulonjaosta, vaikuttaa kuntien osalta aika reilulta.
Artikkelista jäin ihmettelemään tuota autojen rekisteröintimäärää, siinä lienee henkilöautotkin mukana?
Mutta kaiken kaikkiaan täytyy toivoa että Suomessakin löytyisi enemmän tahtoa ja intoa tehdä vastaavia alueita!

Petteri Haverinen 09.01.2025 20:45

Kyllä meidätkin Ranska yllätti positiivisesti viime kevään reissulla.
Nyt mietinnässä jos meni keväällä Korsikan saarelle Ranskan Marseleista …
https://www.camping-car-corse.fr/page/18/page_accueil?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3e_dpW_YAggCX9yb5CJl8c0VS1TaduON281MbFRQBHATT50g5BQ85g5XM_aem_CXarAlRpTTxcRdt4_4unSg

Eero Bruun 09.01.2025 23:28

Tuo Korsika on hieno idea. Jotain ihan uutta. Tuli mieleen vanha juttu mielen pohjukalta. Tekussa olin 70-luvun lopulla. Kaverilla oli oli vanha kuplavolkkari. Puhui unelmastaan ajaa sillä Korsikalle. Ja jättää se sinne? En tiedä miksi. Marseillen läpi ajettiin kleinbussilla joskus liitukaudella 1983. Onpahan sielläkin käyty. Mutta kyllä sinne saarelle pääsee. Sisko voisi auttaa kun puhuu ranskaa ja muutenkin ranskalainen kulttuuri on hallussa.

Petteri Haverinen 10.01.2025 11:26

On Facebookissa muutama kertonut käyneensä Korsikalla matkailuautolla.
Tuosta ylläolevasta linkistä voi ostaa paketin, mihin kuuluu laivamatkat sekä kämppärimaksut 7 vrk.
Toinen vaihto on mennä Italian Livernosta laivalla Korsikaan. Laivamatka vain reilu 4 tuntia ja hinta huhtikuun lopussa 350€ Meno-paluu. (M-auto, 2 hlöä ja koira).
Tässä olisi etuna vapaus valita itse itselle sopivampi kämppäri tai jopa puska. Nuo paketin mukana tulevat 4-5 tähden perhehel… kämppärit ei ole oikein meidän makuun.
Lähes sama ajomatka Travesta kumpaankin satamaan ja voisi mennä Livornon kautta ja sitten Korsikasta Marseilleen..

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.