puttgarden-milano (pisa)

GRANBERG ANDERS 07.03.2007 20:39

mikä on nopein reitti näiden paikakuntien välilä. ja onko minkä laista tietä. Onko tunneli, tie, siltamaksuja onko mahdolisutta maaksa näitä ennakolta. Tarkoitus yöpyä kaksi kerta heti jossain lähellä puttgardenia ja toinen kerta jossain etelä saksassa. lernitä alueita saa suositella (koira mukana). matka tarkoitus tehdä heti kesäkuun alussa. Jos ajanut eri reitejä kertoka mitkä on eroavaisudet.

RAUTIAINEN KARI 07.03.2007 21:01

No mä ajelisin saksanmaan läpi ja gotthardista vuori puhki, sopivasti reitille osuukin lago di maggiore ja muutama muukin lätäkkö. Mutta melkeen varaisin aika paljonkin aikaa sinne toscanaan. Pisassa on se tolppa kallellaan, siinä ei paljon näkemistä ole, samaten firenze /ponte vekkio, kuten paikalliset sanoo, ei noihin voi mennä koska ne on täynnä kiinalaisia.

Mutta toscanan maaseutu ja kylät, pikkukaupungit ja niitten historia. San Gimignano.

Leirintäalueita on sitten niinpaljon että maalaispoikaa hämmästyttää. Arvostuskysymys, mitä haluaa. Meitä kaksi keski-ikäistä huuhkajaa, tarpeet varmaan pikkasen toisenlaiset kun vaikkapa lapsiperheellä...

RAUTIAINEN KARI 07.03.2007 21:08

Ai mutta osa kysymyksestäsi jäi vastaamatta. Saksassa ei ole silta, tai moottoritiemaksuja. Ekan yön jos kokematon olet, voisit yöpyä Lyypekissä siitä sitti marketin liittymästä ylös ja oikeelle, siinä on leirintäalue jossa aina suomalaisia, osa tulossa, osa menossa, niiltä kuulee viimeisimmät tietyöt jne. Tien toisella puolen parin suomalaisen rekkafirman terminaali. Sveitsin tietarran saat vaikkapa suomesta, autoliitosta ainakin. Italiassa makselet visalla. Italiassa on välillä vaikee ennakoida mitä joku pätkä maksaa, jos on paljon siltoja niin kalliimpaa ja tasamaalla halvempaa. Yllättävissäkin kohtaa voi olla tulleja matkalla. Visa toimii.

JANHONEN MATTI 07.03.2007 22:47

Tuota otsikkoa en nyt saata (pisa suluissa) ihan oikein ymmärtää mutta vastaan kun olisit menossa Puttgardenista Pisaa. Itse ajaisin seuraavasti vaikkei ihan nopein reitti olekaan: Puttgarden (matkaparkki satamassa)-Lyypekki-Hampuri-Hannover-Memmingen-Lindau-Bregenz-Chur-Bellinzona (Lago Maggiore lähellä)-Milano-Genova-Pisa. Ja kun palatakin pitää niin tulisin Garda-järvelle, sieltä Brennerin solan kautta Innsbruckiin ja sieltä taas voi valita useita reittejä takaisin Pohjois-Saksaan.

Puttgardenissa matkaparkki satamassa. Lyypekissä camping-alue 2 km keskustasta Lindaussa hyvä camping www.camping-park.de Lago Maggioren länsirannalla on paitsi erittäin hienot maisemat myös hyviä camping-alueita. Saksassa ei ole tiemaksuja. Sveitsin moottoritietarran voit ostaa jo Suomesta (AL) tai ensimmäiseltä huoltoasemalta kun menet Sveitsin aluelle. Chur-Bellinzona välillä San Bernandinon pitkä tunneli joka maksullinen. Italissa isot moottoritiet on maksullisia kaupunkien ohitusteitä (kehiä)lukuunottamatta. Ja kuten Kari se Pisa on aika äkkiä vilastu.

SOHLBERG JUHA 08.03.2007 12:28

Me ollaan monena vuonna yövytty puttgardenista 8 km oikealle kääntyvästä risteyksestä lähdettävällä Strukkampin alueeella. Hinta 15 eur/perhe ja sisältää suihkut yms. Paikka on sillalta katsottuna länteen 1 km päässä ja tasoltaa erittäin hyvä. Siitä on täräytetty Lubeckiin ostoksille (Lubeck-Moisling risteyksestä Cittyyn vasemmalle) ja illaksi Kasseliin. Kasselista sitten A5:sta Sveitsiin yöksi ja Gotthardin solaa pitkin Italiaan. Tuossa tunnelissa ei ole mitään maksuja vaan sisältyy Sveitsin moottoritie tarraan. Italiassa sitten maksellaan aina se pätkä missä nyt satutaan ajelemaan. Ne hinnat on muutamasta eurosta kymppiin ja yhteensä sellainen 50 eur kun Italiassa maksuja arvioi niin aika lähelle mennee... ja Sveitsin tarra 24,- jos oikein muistan.

Juha

JANHONEN MATTI 08.03.2007 14:24

Kiitos Juha on oikaisit. Se tunnelihan on Svetsin alueella joten siitä ei eri maksua tietarraan lisäksi mene.

PAANANEN PAULI K J 08.03.2007 16:14

Terve ! Ajettiin ( matkailu-autolla ) viime kesänä Pisan nurkalle, Viareggioon. Lähdimme Suomesta 03.06 Reitti meni seuraavasti :

Naantali-Kapellskär- eka yöpyminen Stelltplaz Timmerdorf Strand Niendorf/ Ostsee. Suosittelen loistava stelltplaz ! aivan Timmendorferin viehkeän rantakadun ja palveluiden ääressä, ( Vogelparkissa ) aamulla voi käydä ostamassa katkarapuja & kalaa satamasta !

Niendorf - Rudesheim am Rhein. Todellakin Rheinin kruunjalokivi, tämä seitsemän tuhannen asukkaan viinikaupungin turistimäärä pyörii peräti kahdessa miljoonassa joka vuosi !!! Mahduttiin silti hyvin kuuluisalle Drosselgasselle syömään ja juomaan. Kannattaa mennä puolentoista kilometrin pituiselle köysiratamatkalle ylös,yli viinivainioiden Saksan yhtenäisyyden muistomerkille Germanialle.

Rudesheim am Rehin - Sveitsi Luzern - Basel - Italia Milano - Pavia - Tortona - Genova
Älysimme kysyä Camping International Lidossa Luzernissa, mikä on St. Gotthardin tilanne, auki vai kiinni ? Kiinni oli, on kuulemma usein huolto- ja tietöitä ko. tunnelissa, joten lähdimme kiertämään vanhaa tuttua tietä Churin kautta, ja San Bernadinon tunnelin läpi. San Bernadinossa se kova remontti vasta oli ! toivottavasti on valmis tulevana kesänä ? Oli aikamoiset ruuhkat. Heti Italian puolelle tullessa piti ostaa Agipista fillarin varoitustaulu auton perään, sitä kun meillä ei ollut, maksoi 9 eur, tämä läpyskä. Genovaan saavuimme " satojen pikkutunneleiden ja serpentiinien " jälkeen suoraan kaupungin keskustaan ja iltapäiväruuhkaan.

Ajeltiin ja viihdytiin rantatiellä, ja rannalla välillä Genova - Viareggio, eli aivan siinä Pisan nurkalla, jonne emme kuitenkaan tälläkään kertaa menneet. Kivoja paikkoja oli ainakin Rapallo, Sestri, Deiva Marina, La Spezia, Mare di Massa.

Takaisin ajeltiin Comon- ja Luganon ( aah, ihana Maggiore on ollut suosikkini, mutta kyllä Lugano on vielä parempi ) järvien kautta. Sveitsissä Zurichin kautta, sitten Basel. Saksassa pääkohteemme jonne on ollut useita vuosia tarkoitus mennä olivat Technik Museum Speyer ja tietenkin Der Wilhelmsbau, ja Museum Sinsheim. Suosittelen molempia, kannattaa ehdottomasti poiketa niin aikuisten kuin kersojenkin kanssa, hakkaa kaikki Euroopan huvipuistot mennentullen... Molemmissa on hyvä stelltplaz, Sinsheimissä tosin Neckarsulmissa, mutta kannattaa ajaa sinne, ihana iso puisto, maauimala, ja obligaattorista voi ostaa palveluja muuten ilmainen. Speyerissä stelltplaz on aivan museoiden vieressä, ja museon hotelli hoitelee maksut, ja ottaa aamiaissämpylä tilaukset , ja respan tytöt ovat varsinaisia tietopankkeja turistille.

Harmi jos pitää nopeasti mennä mennen tullen ? koska matkalla on vaikka mitä nähtävää... toivottavasti takaisin päin voitte tulla rauhallisemmin ? Muuten joudutte vetämään Italian rannikolla motaria, ja samoin Sveitsissä. Pahin ruuhka oli meillä tällä reissulla Karlsruhen kohdalla, joten sukkuloimme Ranskan ja Saksan puoleisilla motareilla vuoronperään sen mukaan mitä stau-tiedotteet kertoivat, päästiin tällä keinolla aika sujuvasti eteenpäin.

Terveisin : Arja ( ei siis Pauli )

Germanialle.

GRANBERG ANDERS 08.03.2007 20:42

kiitoksia vastauksista, ollan ensi kerta välimerellä menosa. Eli lyhyesti alpia voi nopeasti ylitä! joko gotthardin tunnelista tai s.bernardintunnelia käytäen molemissa ruhkia odoteavissa. vastavasti yövytän joko lindaussa tai zurichin lähistöllä. kartta ohjelma antoi bernardin reittiä!. Perillä olan niin että laiva suomeen tulee jussin aton atona. ei salli tytön rippileri pidempä reisua. Jos lisä vinkejä kohteista tai reiteistä niin milelämme kulemme nistä. emme ylensä aja kovin pitkiä päivä etapeja 200-400km ja sitten tullan vauhdilla kotin. kiitoksia etukäten

RAUTIAINEN KARI 09.03.2007 16:02

Ei siellä kesäkuulla kummempia ruuhkia ole. Sitten vasta kun Helmutilla ja Francuaalla alkaa lomat, sitte on kaikki tukossa. Kesäkuu on hiljaista aikaa, kaikki leirintäalueetkaan ei ole oikeen valmistautuneet turisteihin, saattaa olla ettei kaikki palvelut ole käytettävissä.

Toisaalta, ei ole kamalia helteitäkään normaalisti vielä silloin, vaikka osui meille kerran saksan kierrokselle pari viikkonen 35 - 40 helle kesäkuun alkupuolella. Jos ei olisi ollu vaunussa ilmastointia niin olisi joutunut menemään marketin lihaosastolle jäähdyttelemään. Saksalaiset katteli että mitä hulluja nää suomalaiset on kun käyvät aamuyöstä uimassa ja illalla alkavat grillaileen, muuten nukkuu päivällä vaunussa ikkunat ja ovet kiinni.

GRANBERG ANDERS 10.03.2007 15:01

vielä sveitsin moottoritie tarrasta. autoliitossa myytävä on kokonaispainoon 3500kg. entä tästä painavamat?

RAUTIAINEN KARI 10.03.2007 15:28

Ennenkuin moottoritie alkaa on varotukset tarrasta. Huoltoasemalta.

PERÄLÄ ARTO 17.03.2007 16:00

Toissa kesänä tultiin Italiasta Sveitsiin pikkutietä ja vasta Luganossa moottoritielle. Sinne mennessä tähyiltiin moottoritietarran myyntipisteitä, joita ei tietenkään näkynyt missään ja sitten oltiinkin jo motarilla - jippii! Seuraavaan liittymään tuntui olevan pitkä matka, mutta siellä pois ja ekalta huoltamolta pienen tankkaamisen jälkeen löytyi kunhan italiankielinen ummikkotyttö älysi mitä vailla olin.

Vaivaamaan jäi miten tarran hankkiminen on järjestetty, jos Sveitsiin tullaankin suoraan moottoritietä? Eli saako ajaa ilman tarraa 1. myyntipisteeseen?

NYBERG CHRISTINA 17.03.2007 18:26

Vuonna 2005 ostimme Sveitsin rajalla tullissa 10 pv:n raskaan kaluston lupalapun, joka maksoi 33 Sfr. Me merkitsimme ajopäivät itse sitä mukaa kuin niitä tuli, menomatkalla Italiaan meni 3 päivää ja takaisin tullessa meni 3 päivää, joten meille jäi vielä 4 päivää. Lupa on vuoden voimassa, jos ei kaikkia 10 pv:ää käytä. Kuukauden lupa maksoi 58 Sfr ja se on voimassa yhden kuukauden ostopäivästä.

GRANBERG ANDERS 18.03.2007 18:55

vielä italian tie maksuista. pitäkö maaksa joka kerta kuin vaihdat moottoritietä? vaika olisi vain joku piku pätkä.

HÄLVÄ TEUVO 19.03.2007 08:27

Kyllä.

TeeHoo

RAUTIAINEN KARI 19.03.2007 12:15

Ei niitä maksupisteitä vahingossa ohita. Kyllä ne rahastaa ihan varmasti.

PERÄLÄ ARTO 20.03.2007 11:27

Maksat vain ja ainoastaan ajamastasi matkasta - et ylimääräistä.

Sellainenkin vaihtoehto oli (Milanon ja Comon välillä) että keskenkaiken oli rahastusportti ilman ulosajoa tai moottoritien loppua vaan motari jatkui edelleen. Seuraava rahastusportti oli sitten hieman ennen Comoa. Eri lipuketta ei poikkeuksellisesti nyt tullut, koska liittymiä ei ko välillä ollut, joten kaikilla sama matka. Siinä taisi vain tienhoitoyhtiö vaihtua välillä!

RAUTIAINEN KARI 20.03.2007 12:24

Joo, sellasia siellä on. Ja hinnoittelu on tosi mielenkiintoinen, jos on paljon siltoja ja tunneleita niin kalliimpaa ja tasamaalla halvempaa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.