Puola
Kari Rautiainen
22.12.2021 09:07
No puola keksi inflaation hillitsemiseksi tiputtaa polttoaineveroa ja alvit pois. Eli vajaa € litra. Melko siedettävää. Ja tietty alkaa saksasta tankturismus.
Petteri Haverinen
22.12.2021 10:10
Eu.sta on tullut niin paljon rahaa,että voi poliittisen suosion ylläpidoksi asian toteuttaa...
Heikki Ikonen
22.12.2021 11:34
Puola vaihtoi ViaToll tie maksu järjestelmänsä (EuroToll) järjestelmään???
Tämä yli 3500 kg autoissa???
Laajensi myös alle 3500kg autoihin???
Pitäneekö paikkaansa???
Saako vanhoista ViaToll konttorista "palikoita" tuulilasiin?
Tie maksut oli ennen varsin kohtuulisia, palikoiden löytäminen joskus haastavaa, miten lie nyt 12/2021 tai 2022.
Via Baltia hieno reitti eurooppaan. H
Timo Haapanen
22.12.2021 15:36
Ei ole mitään palikoita enää. Palikoiden käyttö loppui 1.12.
Nyt mennään E-Toll sovelluksella
https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.gov.mf.etoll
Alle 3500 kg:n autot voivat edelleen maksaa puomeilla. Tiet A2 Konin-Stryków ja A4 Bielany Wrocławskie-Sośnica ovat sovelluksella maksettavia. Tällä sovelluksella
https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.gov.mf.ebilet
Juuri muutaman päivä sitten aloitti Orlen huoltoasemaketju paperisen E-lipun (???) myynnin.
Luettelo asemista
https://etoll.gov.pl/en/light-vehicles/partners-e-ticket-distribution-network/list-of-partners/pkn-orlen/
Saksaan ajessa ei maksullisia teitä ole kun menee Varsovasta Łódźin kautta Wrocławiin ja sieltä Saksaan.
@timppa
Petri Ahonen
22.12.2021 15:55
Petteri HaverinenEu.sta on tullut niin paljon rahaa,että voi poliittisen suosion ylläpidoksi asian toteuttaa...
Ja miljoonien lisäksi suomesta muutama tuhat työpaikkaa... esim. Fiskars pitäisi olla Polskars siellä tehtyjen tuotteiden osalta.
Heikki Ikonen
23.12.2021 09:51
Jo on yksinkertainen järjestelmä e-toll. Muuten mennäännään puomin kauttako?
Olikin se ViaToll M1 ajoneuvoille tyhmän oloinen järjestelmä. Kyllä EU ssa pitäisi harmonisoida M1 matkailu autojen tiemaksut yksinkertaiseksi / helpoksi "vieras kielisen" matkailijan näkökulmasta. Käänteinen esimerkki Portugali.
Toive Suomen päättäjille "vapaa liikkuminen m-autoille" toisi hyvin vointia/työtä ja elämää maakuntiin. Dieselin litra hinnassa olevat verot kattaa käyttömaksut. Yksityinen matkailu auto liikkuu vuodessa 5-15t km, toisin kuin paku tai ka jotka on liike elämän piirissä, rajalle / tulliin sääntö 100 l D verotta lopusta 101 l - jopa 1000 l (rekan lisä tankit) asti polttoaine + alv vero / tai maksu. Tämä asettaisi tavara rahdin liikuttajat saman arvoiseen asemaan. H
PERUN puheeni (minun kielitaidolla) yksinkertaisesta e-toll järjestelmästä. Millaiseksi ajoneuvoksi luokitellaan Puolassa, M1 henkilöauto, ajoneuvon paino yli 3500 kg. Auto ei se ole EU- Suomessa Ka, Bus, vaan M1 henkilöauto . Mikä lie ajoneuvo luokka Puolassa, yhteisessä EUssa. Onko raskas - onko kevyt . Oispa selko kielellä e-toll sivuilla, vaan empä löytäny. H
muokattu: 24.12.2021 15:26
Timo Haapanen
23.12.2021 14:08
Mitä tarkoitat tällä: ''Olikin se ViaToll M1 ajoneuvoille tyhmän oloinen järjestelmä. ''
Eihän siinä tarvinnut M1 alle 3500 kg tehdä muuta kuin maksaa jos osui puomille. Sama kuin nyt tämä uusi sydeemi. En tiedä miksi A 2 ja A 4 ovat erilailla, varmaan eri rakentaja.
Näille A 1 ja A 4 teille ei helposti tartte mennä. Itsellä taitaa olla 6-7 vuotta kun viimeksi Puolassa on puomi tullut vastaan. Pohjois-etelä suunnassa ei maksuteille tarvitse mennä.
@timppa
Seppo Suomi
23.12.2021 16:31
" Varsovasta Łódźin kautta Wrocławiin " Eikö sillä ole jo valmiina rahastuskoppien paikat ?
Timo Haapanen
23.12.2021 17:36
En minä huomannut kun syyskuun puolivälissä viimeksi siitä menin.
Tuossa on selkeät ohjeet miten menetellä A2 ja A4 teillä
https://etoll.gov.pl/en/heavy-vehicles/news/rules-for-traveling-through-toll-plazas-on-a2-and-a4/
Sovellus tuntuu hyvin yksinkertaiselta kunhan tietää mitä väliä ajaa. Kokeilin yhtä lyhyttä pätkää maksuun asti, tuli siitä 5,5 PLN eli 1,2 euroa. Mutta helppoa oli siihen asti.
Złoty on laskenut, nyt eurolla saa 4,6 złotya
@timppa
Heikki Ikonen
23.12.2021 18:46
Mitä tarkoitat tällä: ''Olikin se ViaToll M1 ajoneuvoille tyhmän oloinen järjestelmä. ''
No kas kummaa, kun yli 3501 kg ajoneuvoissa piti olla palikka vaikka net on M1 henkilöauto ajoneuvoluokassa. ts palikka liki turhan takia, Liettuasta - etelä rajalle tai lännestä - Liettuaan vero oli alle 5e/ n 1000km ja pirun homma koko palikka. H
Seppo Suomi
23.12.2021 18:49
https://www.google.fi/maps/@51.6430714,19.539271,3a,75y,258.28h,92.52t/data=!3m6!1e1!3m4!1ss2DbWA5kypCl2Xa7VuNAoQ!2e0!7i16384!8i8192
Timo Haapanen
23.12.2021 19:29
Seppo! Ajoin Łódźin keskustan kautta, poikkesin Certoolsin tehtaalla kaasufilttereitä kyselemässä. Mutta tuosta kartan paikasta länteen aina Saksaan asti en maksuportteja nähnyt.
Mapsilla on helppo katsoa tietullit, ruksaa asetuksista kohdan 'tullit'
https://goo.gl/maps/MRjq58U2j64TGRvY9
@timppa
Kaj Nyyssönen
25.12.2021 00:12
Heikki IkonenMitä tarkoitat tällä: ''Olikin se ViaToll M1 ajoneuvoille tyhmän oloinen järjestelmä. ''
No kas kummaa, kun yli 3501 kg ajoneuvoissa piti olla palikka vaikka net on M1 henkilöauto ajoneuvoluokassa. ts palikka liki turhan takia, Liettuasta - etelä rajalle tai lännestä - Liettuaan vero oli alle 5e/ n 1000km ja pirun homma koko palikka. H
Mitäs ajat Puolan kautta
Seppo Suomi
25.12.2021 06:26
Monille alkaa retkuilu siitä kun kotioven sulkee.
Ei olla menossa alueelle leiriytymään vaan kohti uusia kokemuksia.
Vamos !!
Unohtui tuo nimimerkki !
" On trip before dementia "
muokattu: 25.12.2021 06:35
Heikki Ikonen
25.12.2021 11:52
Seppo juuri näin. Kyllä tuo Puolankin tiketti asia selekiytyy loppu kesään männessä. Sitä ennen Suomessa tai perämerellä. H
Heikki Ikonen
25.12.2021 12:22