Päästötarrat

Marko Ekman 02.09.2024 21:10

Mitä kokemuksia? Itse olen hankkinut Saksan ja Ranskan päästötarrat. Saksan liimannut jo ikkunaan, Ranskan tarralle hamottelen paikkaa. No nyt tuli hankittua vielä France Passion jäsenyys. Nämä kaikki kun liimaa ikkunaan niin näkeekö kohta ulos? Joten jos kikkailee ja liimaa tarran läpinäkyvään muoviin ja pistää parkkilippu pidikkeeseen kiinni tuulilasiin niin tuleeko ongelmia?

Kauko Keränen 02.09.2024 22:22

Toimisin varman päälle ja liimaisin ne niille osoitettuihin paikkoihin, eli sinne tuulilasin oikeaan alakulmaan.(sisältä päin katsottu) Miksi ottaa tietoista riskiä, siitä että tapaa "tiukan" poliisin/virkamiehen?

Kari Rautiainen 02.09.2024 23:14

Onneks on vielä maita joissa saa liimailla moottoritievignettiä tuohon jatkoksi.
Mutta, onhan nää tuulilasit melko isoja.

Seppo Suomi 02.09.2024 23:29

Käytetyt vignetithän pitää poistaa.

Timo Haapanen 03.09.2024 07:42

Tarrat ovat kuin ansiomerkkejä, en ole poistanut koskaan. Kyllä ne päästö-ja tiemaksutarrat pitää ehdottomasti liimata. France Passionista ei kukaan ole kiinnostunut, ei edes ne majoitus/ pakko-ostopaikat joissa yövytään.

Oikeassa alakulmassa on paljon tilaa joka ei tule näkökenttään.

Petteri Haverinen 03.09.2024 07:44

Saksan päästötarra apparin puolelle alas ja siihen yläpuolelle Ranskan päästötarra yläpuolelle. Francepassion tarran laitan teipillä vähän kiinni, kun ollaan menossa ed.paikkaan.

Petteri Haverinen 03.09.2024 07:46
Seppo Suomi

Käytetyt vignetithän pitää poistaa.

Sveitsin tiemaksutarrahan on voimassa vuoden ja kun uusi, niin liimaa samaan paikkaan uuden… kai muut tiemaksut maksaa jo muutkin netissä tai puomeilla…

Kari Rautiainen 03.09.2024 16:47
Petteri Haverinen

Sveitsin tiemaksutarrahan on voimassa vuoden ja kun uusi, niin liimaa samaan paikkaan uuden… kai muut tiemaksut maksaa jo muutkin netissä tai puomeilla…

Itävalta? Eikös sielläkin olla noin vanhanaikaisia.

Timo Haapanen 03.09.2024 17:09

On Itävaltakin jo nettimaksussa, tarroja myydään silti kamala määrä rajalla. Keväällä kun ostin niin kaksi kassaa oli huoltsikalla pelkästään tarroihin, jono molempiin.

Marko Ekman 03.09.2024 17:21

Kiitos kommenteista. Ei kai auta kun liimailla vaan ja nauttia kansainvälisestä tunnelmasta.
Koskien Itävallan maksua, hommasin juuri Öresundpay sopimuksen ja sieltä sai Bizz laitteen joka kelpaa kaikissa pohjoismaissa + Itävallassa. Sekin perhana täytyy liimata lasiin.

Tapio Nevalainen 30.09.2024 12:32

Hei!
Ranskaan lähdössä ja ympäristötarra pitää hankkia. Yritin ministeriön sivuilta Ranskasta sitä tilata mutta puhelimella en onnistunut. Täällä joku sanoi, että sen saa myös paikan päällä Ranskassa. Pitääkö paikkansa koska Autoliitto väittää, että sen saa vain ja ainoastaan ministeriöstä tilaamalla.

Timo Haapanen 30.09.2024 13:35

Tästä linkistä tilaamalla saat tarran. Ja vain tältä sivustolta, väärennöksiä on olemassa.
''Ekologiasta vastaavaksi ministeriöksi ja IN Groupeksi (National Printing Office) esiintyvät sähköiset viestit, joissa kehotetaan käyttäjiä tilaamaan Crit'Air-tarra petolliselle sivustolle ja hakemaan pankkitiedot. Ekologiasta vastaava ministeriö tai IN Groupe (National Printing Office) ei järjestä sähköistä julkaisukampanjaa Crit'Air-tarran tilaamiseksi. Kaikki tätä aihetta sisältävät sähköpostiviestit ovat vilpillisiä. Ainoa virallinen sivusto, josta voit tilata Crit'Air-tarran, on https://www.certificat-air.gouv.fr/''

https://www.certificat-air.gouv.fr/

Tarkemmin
https://www.certificat-air.gouv.fr/certificat/demande/ext/vehicules

Ota valokuva rekisteriotteen teknisesta sivusta, max 2Mt. Täytä sivun kentät niin pääset siirtymään eteenpäin.

Jukka Rajamäki 30.09.2024 16:36

Tuttu tilanne mutta vahingosta oppineena tilasi Saksan sekä Ranskan päästötarrat kun viimeksi vaihdoin autoa. Saksan tarra 5e ja Ranskan tarra vajaa 5e. Pieni investointi vaikka en ole vielä tarvinnut mutta ajattelin, että jos tekee mieli lähteä niin ei tarvitse jännittää ehtiikö tarrat tulla ennen lähtöä.
Nyt on tarrat olleet toista vuotta valmiina ikkunassa, lähtö reilun 3 viikon kuluttua.
PS. Skannasin rekisteriotteen mutta sitten meinasi tulla tenkkapoo kuinka sen saa pakattua riittävän pieneksi.

Matti Mäkinen 04.10.2024 09:43

Moi, yritän tilata Ranskan päästötarraa, kun pääsen niin pitkälle jossa pitää tarkastaa omat tiedot niin siinä kentässä on auton rekkarin alku (kirjaimet) muuttuu "peilikuvaksi". En keksi miten saan sen näkymään oikein, onko muilla käynyt näin??

Pekka Orenius 04.10.2024 10:52

Voiko nuo Saksan ja Ranskan päästötarrat ostaa jostakin läheltä Travemundea ?

Aija Nenonen 04.10.2024 15:26

Saksan saa "Saksassa ympäristötarran voi ostaa katsastusasemilta, kuten DEKRA, A.T.U ja TÜV. " eli naviin haku joku noista.
Kuten täälläkin usein todettu Ranskan vain tilaamalla.... jos tarkoitus mennä zone alueille ne näkyy ko. sovelluksessa. Yleensä jos et halua isojen kaupunkien keskustaan et tarvitse.

Jukka Rajamäki 04.10.2024 15:53

Oman kokemuksen mukaan Saksan tarra tulee reilussa viikossa mutta Ranskan tarran tuleminen saattaa kestää kolmekin viikkoa.
Saksan tarraa saa myös isommista autoliikkeistä.
Rekisteriote mukaan ja tiskille asioimaan.

Pekka Orenius 04.10.2024 21:31

Kiitos nopeista vastauksista,
Lähdetään parin viikon päästä. Vältellään isoja kaupunkeja ja moottoriteitä
Ilmeisesti myös Saksan tarraa ei tarvitse, jos ei aja keskustoihin?

Eero Bruun 04.10.2024 21:41

Viime syksynä ajelin ympäriinsä Pariisin keskustassa. Ei tarraa. Ei tullut mieleenkään, että poliisit jahtaa turistien tarroja siinä liikennekaaoksessa. Oli minulta ihan ex tempore päätös koukata keskustan kautta. Silti parempi välttää isoja kaupunkeja jos ei ole tarraa. Aika iso se sakko taitaa olla.

Jukka Rajamäki 05.10.2024 07:39

Näihin ympäristö vyöhykkeisiin voi joutua huomaamatta. Kaupungin ei tarvitse olla edes kovin suuri. Esimerkiksi Gladbeck n.75 000 asukasta, matkaparkki ympäristövyöhykkeellä. Eräässä toisessa Saksan pikkukaupungissa, en muista missä, navigaattori neuvoi kääntymään mutta edessä näkyi huoltoasema jonne oli tarkoitus mennä tankkaamaan. Ja hups, niin olimme ympäristövyöhykkeellä..

Petteri Haverinen 05.10.2024 11:59
Eero Bruun

Viime syksynä ajelin ympäriinsä Pariisin keskustassa. Ei tarraa. Ei tullut mieleenkään, että poliisit jahtaa turistien tarroja siinä liikennekaaoksessa. Oli minulta ihan ex tempore päätös koukata keskustan kautta. Silti parempi välttää isoja kaupunkeja jos ei ole tarraa. Aika iso se sakko taitaa olla.

Tuskin poliisi vahtii missään maassa tarroja tai tie maksuja, vaan kyllä kamerat on sitä varten…

Eero Bruun 05.10.2024 18:23

Rekkareita taitavat kamerat lukea. Voisihan tuulilasiin liimata vaikka itse tehdyn feikkitarran. Vuosi sitten ajoin Kapellskärin lautalta aamuruuhkassa Tukholman läpi. Tuli myöhemmin ihan postissa paperinen lasku. Olisiko ollut 3 euroa.


Siis halpa tuo tarra on, mutta miksi maksamisesta ja tilaamisesta on tehty niin hankalaa. Jää tilaamatta ja mieluummin välttää ympäristövyöhykkeitä. Ajattelin, että tilaaminen olisi onnistunut SF-Caravanin kautta helposti, mutta ei.
muokattu: 5.10.2024 18:42
Eero Bruun 05.10.2024 21:30
Jukka Rajamäki

Näihin ympäristö vyöhykkeisiin voi joutua huomaamatta. Kaupungin ei tarvitse olla edes kovin suuri. Esimerkiksi Gladbeck n.75 000 asukasta, matkaparkki ympäristövyöhykkeellä. Eräässä toisessa Saksan pikkukaupungissa, en muista missä, navigaattori neuvoi kääntymään mutta edessä näkyi huoltoasema jonne oli tarkoitus mennä tankkaamaan. Ja hups, niin olimme ympäristövyöhykkeellä..

Tuosta tuli mieleen kun oltiin Oslossa. Oltiin jo maksettu se maksu olisko ollut 2 euroa = 20 kruunua. Sitten vähän harhailtiin ja eksyttiin maksualueen ulkopuolelle. Ei auttaneet selittelyt. 20 kruunua piti maksaa. Ei auttaneet selittelyt tehtiin vain u-käännös. Ei kai sielläkään ole enää ukkoja pömpeleissä maksuja keräämässä? Taisi olla 2007? Eka kerran tuli tuo rekkarin luku eteen Espanjassa Tarragonassa kämppärillä 2011. Puomi aukesi kun ajoi vain sen eteen.


Siis ruuhkamaksu tämä oli. Ei ollut siihen aikaan ympäristövyöhykkeitä.
muokattu: 5.10.2024 21:34
Ari-Pekka Wiik 06.10.2024 08:04

Tuulilasi halkesi ja meni vaihtoon keväällä ennen katsastusta. Ja sen myötä meni myös tarratkin. Yritin niitä kyllä lämmön kanssa irroitella, mutta ehe ehe, ei onnistu ei.. Joten kysymys, jos kerran ovat auto/rek.nro kohtaisia, saako sellaiset nyt "halvemmalla" uudet, vai onko niistä jälleen maksettava täysi hinta?

Jukka Rajamäki 06.10.2024 10:10
Ari-Pekka Wiik

Tuulilasi halkesi ja meni vaihtoon keväällä ennen katsastusta. Ja sen myötä meni myös tarratkin. Yritin niitä kyllä lämmön kanssa irroitella, mutta ehe ehe, ei onnistu ei.. Joten kysymys, jos kerran ovat auto/rek.nro kohtaisia, saako sellaiset nyt "halvemmalla" uudet, vai onko niistä jälleen maksettava täysi hinta?

Ostin joskus vuosia sitten Saksan tarran autoliikkeestä. Tuskin laittoi sitä mihinkään järjestelmään. Tiedä sitten jos tilaa tarran virallisten kanavien kautta mikä on käytäntö. Kuten aikaisemmin kirjoitin Saksan tarra 5e ja Ranskan tarra alle 5e kotiin toimitettuna. Kuinka paljon edullisemmin ne pitäisi saada?
Katselin vanhoja muistiinpanoja. Se pikkukaupunki jossa jouduimme ympäristövyöhykkeelle oli n. 26 000 asukkaan Heppenheim.
Samoissa muistiinpanoissa oli maininta, että reitti Lyonin läpi on paljon selkeämpi ja nopeampi kuin kiertää ympäristövyöhyke.

Ari-Pekka Wiik 07.10.2024 16:29

Autoliiton kautta Saksasta tilattuna 20€...

Marko Ekman 07.10.2024 17:33

Täältä suoraan Berliinistä:
https://www.berlin.de/labo/mobilitaet/kfz-zulassung/feinstaubplakette/shop.86595.en.php

Eikä maksa kuin 5,95€, ja taitaa tulla nopeammin kuin Autoliiton kautta.

Timo Haapanen 07.10.2024 17:56

Autoliitonkin pitää vetää valistä vaikka olisi jäsen. Tuo LaboBerlin on perushinta, reilua olisi autoliitolta laittaa linkki ja sitten kertoa että myös heidän kautta saa jos maksaa 20€

Kari Rautiainen 08.10.2024 21:28
Marko Ekman

Täältä suoraan Berliinistä:
https://www.berlin.de/labo/mobilitaet/kfz-zulassung/feinstaubplakette/shop.86595.en.php

Eikä maksa kuin 5,95€, ja taitaa tulla nopeammin kuin Autoliiton kautta.

Tottakai tulee nopeemmin suoraan tuolta. Välittäjiä kyllä on paljonkin, autoliitto yhtenä niistä. Mutta, onhan tietysti joillekin helpompi ihan suomeksi asioida.

Seppo Suomi 09.10.2024 21:43

Onneksi meille kielitaidottomille on tuo kuukkelin käännös. Sillä tulee toimeen melko hyvin.

Timo Haapanen 14.10.2024 18:02

Lauantaina törmäsin ekaa kertaa rajoitettuun katuun Ranskassa. Kadussa oli teksti ''Sininen alue". Ennakkovaroituksia en huomannut ja läpi ajettiin. Bordeauxin kaakkoispuolella pieni kaupunki. Täällä on täysi kesä, 25 astetta mittarissa.

Eero Bruun 14.10.2024 22:01

Kauas olet Timo jo ehtinyt. Oletko käynyt Andorrassa? Minä kävin ihan bongailumielessä 1997. Costa Bravan kämppäriltä käsin.

Petteri Haverinen 15.10.2024 18:33
Timo Haapanen

Lauantaina törmäsin ekaa kertaa rajoitettuun katuun Ranskassa. Kadussa oli teksti ''Sininen alue". Ennakkovaroituksia en huomannut ja läpi ajettiin. Bordeauxin kaakkoispuolella pieni kaupunki. Täällä on täysi kesä, 25 astetta mittarissa.

Liekö ollut lauantaina voimassa sininen alue? Jos on, niin onko odotettavissa 68 euron sakko?

Timo Haapanen 16.10.2024 19:08
Eero Bruun

Kauas olet Timo jo ehtinyt. Oletko käynyt Andorrassa? Minä kävin ihan bongailumielessä 1997. Costa Bravan kämppäriltä käsin.

On käyty. Pyrenneet on menty yli Andorrasta, läpi Somportin tunnelista, ja sivusta molemmista päistä meren vierestä. Nyt ollaan Espanjassa Valladolidin kaupungissa, vuoristo ohitettiin Biarritzista atlantin rantaa.

Eero Bruun 24.10.2024 22:07

Minä kaipaan Timon juttuja sieltä Espanja-Portugali suunnalta miten matka etenee.

Marko Ekman 03.12.2024 16:46

Tultiin perjantaina kotiin neljän viikon Bretagne reissulta. Koko tarraa ei välttämättä oltaisi tarvittu. Mutta ajettiinpa Rouenin läpi, ja siellä oli tarpeen. Motaria käyttämällä ei. Vaan ei ollut kallis tarra, ja siinä ikkunassa nyt komistaa autoa kunnes lasi antaa periksi.

Eero Bruun 03.12.2024 19:28

Vuosi sitten lokakuun lopulla ajoin minäkin Bretagnesta palatessa Rouenin läpi. Ei ollut tarraa ikkunassa. Onneksi ei tullut seuraamuksia.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.