Onko sitä aina pakko mennä matkailuautolla!

Antero Pyykkönen 29.05.2018 14:05

Kun halvemmallakin pääsee - aika moneen paikkaan.
Vaikka Italiaan.

https://hapinmatkat.blogspot.fi/2018/05/165-halvalla-italiaan.html

AP

Matti Janhonen 29.05.2018 14:45

Mikäpä pakko se on.
Lentäen tehty omatoimimatka vain ihan eri asia kun karavaanarimatka.

Toki siitä voi osittain tehdä camping-matkan sillä, että varaa bungalow-majoituksen, joita mm-. Garda-järven camping-alueilla on runsaasti.

Raimo Hytönen 29.05.2018 15:07

Ei ole, eikä toisaalta millään muullakaan. Kotonakin voi äköttää, jos siltä tuntuu.

Eikä tuo halpalentojuttukaan kovin ruusuiselta tuntunut, mutkia ja ylimääräisiä maksuja kun tuntui olevan enemmän kuin tarpeeksi. Toisaalta esimerkiksi matkailuautolla matkustaminen maksaa suunnilleen yhtä paljon oli siinä yksin tai perheen kanssa, halpislennolla maksetaan jokaisesta erikseen ja muut palvelut lisäksi.

Mutta kukin taaplaa tyylillään, joten mitäpä tuosta valittamaan.

Seppo Suomi 29.05.2018 16:52

Tuohon alun kysymykseen en osaa vastata muuta kun : ON ! Testasimme 1½ vuotta sitten 4 viikon Kanarian matkaa. Vaimo sai siellä (suomalaisesta kuppilasta) ruokamyrkytyksen ja minä antibioottikuurista 4 viikon ripulin (Clostridium difficile) ja lisä antibioottikuureja 4 kpl kotomaassa. Eihän se minulla siihen loppunut vaan oheisjutut kaksine leikkauksineen vielä lisäksi. M-autolla (98% omissa sapuskoissa) ei mitään mainittavaa 35 vuoden aikana. Eihän tämä tarkoita sitä että aina näin käy, mutta olihan tosi huono tuuri. Mietin ainakin kaksi kertaa kun vaihdan tuon matkailuautoreissauksen lentomatkailuun ja kun vielä toistaiseksi jaksan ajaa. Vaikka lentäen olisikin havempaa (ei egologista) niin m-autolla mennään. Maksaa sekin kun auto seisoo jouten pihassa.
@seppo

Veli-Pekka Merikallio 29.05.2018 17:19

Eipä todellakaan ole joko-tai, vaan kaikki matkailumuodot koeteltu, aina tilanteen mukaan henkilöautolla hotelli/motelli majoitus, yksin olin reissussa Espanjassa pakulla, bungalow, puolison kanssa reissaamme matkiksella, välillä junalla, linja-autolla ja muutama viikko sitten puoliso oli Marbellassa lentäen. Kaikki kelpaa ja halpaa on, kun kuitenkin rahalla selviää. Kaikkea kannattaa kokeilla, paitsi kansantanhuja.

Kaj Nyyssönen 29.05.2018 17:44

Kyllä' on kokeiltu. On lennetty sinne sun tänne lomamatkoilla harvemmin on menty junalla mutta osan matkaa on laiva kuljettanut.
Matkailukuljin on jätetty miloin minnekin ja tehty parin kuukauden lento/hotellitrippi tosin se ei ole ollut halvempaan vaan kalliimpaa kuin matkailuautolla Iberialle.

Viimeisin Karavanmatka kohdistui Portugaliin niinkiun monena muunnakin vuotena. Sieltä lentäen Suomeen kotiin pariksi viikoksi. Seuraava kohde oli Bali lento via Doha siellä 30 päivää kolmeksi yöksi Qatarin Dohan josta lentäen Suomeen vajaaksi kahdeksi viikoksi. Sen jälkeen paluulento Portugaliin.

Kotimatka alkoi 17.4. kohteena Normandian maihinnoisualue lisämausteena Brittien evakointi Ranskassa sodan alussa Operaatio Dynamo museosaa asiaa selviteltiin. kotiin saavuttiin laivalla Treave - Hki linjalla 1.5.2018

Vuoden 2019 syyskuuksi on buukattu Jokiristeily viikoksi. Matkailuauto jää lähtösatamaan odottamaan paluutamme sen jälkeen ajamme iberian niemimaalle.

Toivo Koistinen 29.05.2018 20:22

Ikäkin vaikuttaa matkailuun. Kun kortti menee valtesmanin taskuun, on ruvettava ajattelemaan, mennäänkö eläkeläis retkille, valmis matkoille, tai ollaanko kotona.
Tosin ropottiauto kun tulee, niin eipä siittä matkailu parane.
Kiikutaan päällikön kanssa autoon, toinen tosita autellen, ja sitten pehmeälle soffalle istumaan.
Komento. Ajeleppa lpfoteille ropotti joutessas, me sanotaan koska pysäyttelet kaffi ( konjami ), ja ruoka peräs tauolle.
Mutta kysymykseen. Jos aivan on pakko laskeskella mikä se halvinta, niin se on ehdottoman halvinta kaivela kotosala kukka, ja porkkana penkkejä
Tarkotan, että varojen mukaan, ja vaikka harvemin, mutta ei sillön öörejä laskeskellen, vaan nautiskellen siittä, olipa sitte matka-autola, tai millä tahansa, vaikka yksi reissu vuuessa.
Lopun aikaahan se voi latoauto köllötellä likenteestä poistetttuna ilman kuluja.
TP

Antero Pyykkönen 30.05.2018 18:15

Matkatarina jatkuu. Nyt aiheena ovat sekä Bergamo että Milano. Lisää seuraa myöhemmin muistakin kohteista.
https://hapinmatkat.blogspot.com/2018/05/166-bergamon-maisemia-ja-milanon.html

AP

Antero Pyykkönen 01.06.2018 08:13

Tässä jutussa on päästy jo "varsinaiseen" kohteeseemme Iseolle ja Lovereen.

https://hapinmatkat.blogspot.com/2018/06/167-italiassa-on-muitakin-jarvia-kuin.html

AP

Antero Pyykkönen 03.06.2018 09:14

Kyllä sieltä löytyy tasokas campingaluekin, hyvältä paikalta kaiken lisäksi.

AP

Liitetiedostot

camping.jpg
Teemu Eerola 03.06.2018 17:54

Me ollaan siirrytty pois omalla m-autolla matkailusta asteittain jo 25m vuotta sitten. Aluksi lopetettiin m- auton raijaaminen Euroopassa kohteisiin, joissa liikuttiin sesongin ulkopuoella vain tietyllä, kiinnostavalla alueella, jonne oltiin joskus päätetty tulla uudelle retkelle "paremmalla ajalla" ja "vähemmillä kustannuksilla". Tällaista oli mm. tutustuminen Länsisaksaan liitettyyn DDR:n minkä viimeisiä hetkiä seurattiin omasta m-autosta paikanpäällä. Kun piti tulla ennenaikojaan takaisin kotiin ja töihin, niin mentiin uudelleen, halvalla, mutta aikaa säästävällä tavalla. Lentäen ja vuokrattiin m- auto Länsipuolelta edullisesti. Kustannukset puolet siitä, mitä täysbufeet Saksanlautoilla ja ajanmenetys sekin vain puolet. Kahdessa viikossa samat matkailut, ilman lauttasatamissa notkumista ja turhia kilometrejä ja työajan menetyksiä.

Ihmetyttää, miksi se vähäinen ulkomaanmatkaaja remmi viitsii aina käyttää vain omaa kalustoa? Tuleeko halvaksi? Onko siirtymäreitit "mielenkiintoisia". Ensikertalaiset vielä ymmärtää, koska silloin hankitaan tuntumaa. Mutta kun se kaikki on saati lautoista, ajamisesta ym.rutiinista, niin silti edelleen ? Mielikuvituksen puutetta ehkä?

En ole raahannut autoa kauas Jenkkilään, muussa mielessä, kuin kerran että myyn sen jo ennen reissua kiinnostuneelle ja jätän reissun jälkeen sinne. Ovat kiinnostuneita ja maksavat hyvin eurooppalaisista h- autoista, harvinaisista. Maksettiin sillä autolla 10000 km retki 27 osavaltion ja Mexicon kautta rannalta rannalle . 6 viikkoa. perhe 2+2 henkeä, auton vienti, ihmisten lennot m/p, motellit ym majoitus, ruokahuolto, huvit ja elämyskohteet.

Seuraava retki tehtiin maan länsiosien 12 osavaltion alueella jenkeistä vuokratulla 9 m V8/ 360 hv RV:llä.
Kolmessa viikossa 6000 km lasiin. Itselle tuli sillä pallon ympäri- retkellä 50 lasiin. RV:t vuokrattiin myös
AUS ja NZ:ssa. Yhteensä on tullut jo kymmenkunta muutakin lyhyempää vuokrausta lentomatkojen jatkona mm, Et. Amerikassa, Euroopassa ja Aasiassa.
Muille kaukomatkoille eri mantereille ei olla viety omaa-autoa. Vientiprosessi on raskas ja maksaa, ottaa aikaa ja riskit ovat suuret, ellei vastaavalle piirongille löydy palveluja. Olen vuokrannut monissa maissa kaluston ja kokemukset ovat hyviä mm. AUS, NZ, Saksa, USA , Espanja opettivat luottamaan muihinkin vieraampiin maihin joilla on ketjujen laatu ja kokemus.

Antero Pyykkönen 04.06.2018 17:32

Tämä oli varmaan yksi tämän matkan upeimmista kohteista. Lämpimästi suosittelen!
https://hapinmatkat.blogspot.com/2018/06/168-monte-isola-helmi-lago-diseossa.html

Antero Pyykkönen 04.06.2018 19:41

Tässä vielä paikka kartalla - siis Monte Isola.

Liitetiedostot

monte_isola_map.jpg
Kaj Nyyssönen 06.06.2018 19:25

Ei ole pakko mennä matkailukulkimella!

Tänään vuokrasin Cesna 172 lentokoneen menimme sillä reissuun.
Pikkaisen kuvasatoa matkasta:
https://photos.app.goo.gl/TOVA8ocBgvicdjI53

Antero Pyykkönen 09.06.2018 13:49

Se tai oikeammin ne ovat nyt tässä. Viimeinen Italian blogijuttu käsittelee vaeltelua Pohjois-Italiassa. Sitten uusiin maisemiin.

https://hapinmatkat.blogspot.com/2018/06/169-vaeltelemassa-pohjois-italiassa.html

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.