Onko mennyt ehtimiseksi

Jukka Hänninen 30.11.2019 00:05

Olhao 28.11.2019 klo 04.45. Aamukahvi kaatui syliin, kentälle 10 km ja aikaa
gatelle 15 min.
Lissabon 28.11. klo 08.25 ja gatella ilmoiettiin muuttunut gate 20:ksi aikaa 0 min.
Hirvee hölkkä, gate ja kone vain minua odottivat oman virheensä takia. Gear up 10 min delayed.
Madrid 1h aikaa Azajokuasemalle, bussia ei tullut, taksipakko. Junassa viimeisenä.
Yllättävä junanvaihto, juoksua.
Perillä Manzanares Renault huollossa. 16.15
Aikaa Olhaon portille 5h 45 min , matkaa vähän alle 600 km.
Sumuttaa, tihkuu, Opel Vivaro 2900 vie 160 kmh navin mukaan. Sevillassa ruuhka-aika.
Automaatilla 42krokkari kumimattoa painamassa, pujottelua tööttejä keskisormia jää taakse.
Jollen saatana ehdi, joudun lopussa jalkamieheksi.
30 min ennen porttien sulkua perillä Olhaossa.
Teitä pitkin olis tullut enkka, kun matkaa kertyi liki 2000 km 15 tunnissa. Todistajia ja kuvia löytyy. No osa meni TAP illa ja ehdin saada uuden aaamukahvinkin.
Arvatkaapa miten tuota 1950 syntynyt arvostaa ...

Seppo Piirainen 30.11.2019 12:57

Hei!
Tämä tarina ei ole urbaanilegenda eikä karavaanarisatU. Lähdimme Alatalosta 22.11. ja olimme Etelä Ranskassa Lyonin lähellä Aire Roussilonissa sunnuntaina n. Klo 10.00 illalla. Astuimme yöpuulle huoltoaseman pääsisäänkäynnin eteen valoisalle paikalle kaikki mahdolliset turvaasiat huomioiden. Rahat, pankkikortit, verkkopankki, puhelimet, tabletit yms. ovat meillä aina matkarepussa ja selässä. Paitsi nukkuessa! Aamulla heräsimme ja auto oli tyhjennetty kaikesta arvokkaasta ja myytävästä. Reput puhelimet yms. oli viety meidän vierestämme emmekä havainneet mitään. Ei meitä ilmeisesti huumattu, olimme vain väsyneitä. Voinette kuvitella tilanteen moottoritien varrella täysin rahattomana ja ilman yhteyksiä. Onneksi kaapin kätköistä löytyi yksi ikivanha mummopuhelin, jolla saimme lapsiin yhteyden ja suljettua kaikki, kortit, verkkopankki, puhelimet jne. Sitten suoraan lähimmälle poliisiasemalle, jossa selvisi, että sillä alueella tehdään jatkuvasti ryöstöjä. Mainittiin kansakunta, jonka nimeä en vieläkään uskalla ääneen sanoa YYA-ajan kasvattina. Poliisit hoitivat työnsä perusteellisesti ja näyttivät kuinka kyseiseen automerkkiin mennään sisälle muutamassa sekunnissa. Ja se merkki on yleisin matkailuauton pohja. Mitkään suojaukset eivät auta, jos etuovea ei ole sidottu kiinni. Sama lienee asunto-osan ovessa. Toinen opetus oli meille, että munia ei kannata pitää samassa korissa, vaan tärkeät asiat kannattaa hajauttaa auton sisässä tai panna ne vaikka housuunsa. Siinä sitten suunniteltiin, miten päästään takaisin Suomeen rahattomana, pasittomana, ilman ajokorttia ts. ilman mitään. Mutta ihmeeitäkin tapahtuu. Kun olimme poistumassa poliisiasemalta, pihaan kurvasi joku pii-pää auto, josta huiskutettiin meille. Reput olivat löytyneet seuraavalta P - alueelta. Kaikki rahaksi muutettava ja käteiset oli viety, mutta passit, lääkkeet, ajokortit ja lakkautetut pankkiasiat olivat tallella. Eli poliisinkin arvion mukaan huumehörhöt tarvitsivat seuraavan tripin ja me olimme rahoittajat. Matka kääntyikin taas Espanjaa kohti ja Western Union hoiti käteistä Suomesta niin kauaksi aikaa, kun saamme uudet pankkikortit tänne. Odottelemme Barcelonan lähellä Les Medesin campingalueella postia Suomesta. Mutta tärkein opetus oli, että pankkiasioitasi et pysty hoitamaan ulkomailla millään tavalla. Ainut konsti kuulema olisi mennä Madridiin suurlähetystöön tunnistettavaksi ja sitä kautta pankkiin yhteys. Ei mikään muu mahdollinen tapa ole käytettävissä. Saapa nähdä kuinka rahaliikenteen käy. Korteilla saamme kyllä seinästä rahaa. Vielä kerran. Mikään varovaisuus ei ole liikaa ja kannattaa miettiä sitä pahintakin vaihtoehtoa etukäteen. Kyllä tämä tästä, kun v - käyrä alkaa jo osoittaa alamäkeen.f
Terv. Seppo Piirainen

Seppo Piirainen 30.11.2019 13:27

Sorry! Ylläoleva juttuni meni väärään lokeroon. Tarkoitukseni oli avata uusi viestiketju, mutta se menikin Hännisen kommentoinniksi. En osaa sitä siirtääkään otsakkeen alle: Tapahtui Ranskassa. Jos joku osaa, suuret kiitokset. Seppo Piirainen

Timo Haapanen 30.11.2019 16:51

Minäpä kerron kuinka meillä on nuo asiat järjestetty. Auton etuovissa on turvaketjut ja asunto-osan ovessa sisäpuolinen lukitus joka estää sisäkahvaa kääntymästä ulkoapäin.

Autossa on piilotettuna pieni turvapoxi jossa säilytetään passeja, luottokortteja, yms. Mukana kuljetetaan yhtä Visa electron korttia jossa ei ole luotto-ominaisuutta ja sen kortin tilillä on vain pari saturaista. Tälläisen kortin katoaminen ei vaikuta mihinkään.

Varapuhelimet ovat autossa piilossa. Huoltoasemilla ei yövytä emmekä aja itseämme uuvuksiin.

@timppa

Jukka Hänninen 30.11.2019 17:40

Näitä erilaisia ryöstöjuttuja olen kuullut satoja suoraan uhrin kertomana.

Itse perehdyin näihin turva-asioihin joskus 2006. Rutusakki ry:n kevät- ja syystapaamisissa esittelin ja möin itse kehittelemääni etuovesta ratin kautta toiseen etuoveen. Mukana tuli kaikki tarvittavat kiinnikkeet, sakkelit ja ruuvit, sekä tarroja.
Myös esittelin Fiamman turvalukkoja ja pidän niitä aina varastossa.
Autossa on infoa magneettitarroissa.
Niinpä moni ryöstön uhri tuleekin sitten juttusille, kertoo tarinansa, ja lähtee jatkamaan matkaa autolla, jossa on suurinpiirtein samat turvakuviot kuin Timpalla.

Eniten autojen tyhjennyksiä sattuu markettien parkkipaikoilla, harvemmin rekkojen seassa yöpyessä.

Aina ei käy läheskään niin hyvin kuin Sepon tapauksessa. Useimmiten rosvot tyhjentävät kaiken paitsi patjat, ja tavarat myydään sitten kirppareilla netissä.

Näitä ikäviä tapauksia kun vaan sattuu, niin on hienoa, että uhrit kertovat stoorinsa.
Tietoa ja muiden kokemuksia tarvitsee jokainen, jonka mielestä lukkoihin ja muihin turvatuotteisiin investoiminen ei kannata - asennevammaisen mielestä kun rosvo halutessaan tulee vaikka moottorisahalla seinän läpi. Tällaisia jotkut aina kirjoittelee, valitettavan usein täälläkin.

Markku Hämäläinen 30.11.2019 18:21

Minä olen kirjoittanut useinkin autoon pääsystä vaikka seinän läpi.
Olen silti edelleen sitä mieltä, että autoon (vaunuun) ulkopuolisen sisäänmeno pitää tehdä sellaiseksi ettei sitä voi tehdä huomaamatta.
Siihen auttaa lisälukot ja hälytin, joka tulee olla päällä myös nukkuessa.
Varkaat elivät yleensä viitsi kiivetä ikkunasta yleisellä paikalla hälyttimen huutaessa.


Meillä on lisäksi kassakaappi pultattuna rakenteisiin sisään tullessa näkymättömään paikkaan.
muokattu: 30.11.2019 18:23
Raimo Lukkarinen 30.11.2019 19:59

Tervehdys kaimat,

Jos on 70 donan vehkeet, miksi jäädä johonkin puskaparkkiin motarin viereen. Camping noin 20 ecua tai alle sisältää auto+suihku+sähkö.
Ja nukut rauhassa

Timo Haapanen 30.11.2019 22:53

Miten yöpaikka korreloi matka-auton arvoon ?? Jos joku jää jonnekkin yöksi niin ei kai se ole siitä kiinni onko hänellä rahaa.

Mua ketuttaa kämppäreiden byrokratia ja se että mistä sitä maksaa jos tulee iltapäivällä ja lähtee aamulla. Lisäksi se että kämppärit ovat metsässä juuri kuten meillä liiton paikat.
Taisi mennä pari viikkoa tämän syksyn matkalla ennen ensimmäistä kämppäriyötä. Ranskahan on Stellplatzien luvattu maa, joka kylässä on sellainen, parisen tuhatta paikkaa yhteenlaskettuna maassa.

@timppa




Eikä toimiva matka-auto tarvitse suihkua/ sähköä.
muokattu: 30.11.2019 22:55
Martti Halme 01.12.2019 19:58

Kiinnitin huomion Sepon kirjoituksen kohtaan jossa mainitaan arvokkaan omaisuuden kulkevan aina selkärepussa.
Siinä on riskinä se, että tungoksessa erittäin terävällä veitsellä reppuun tehdään viilto ja tavarat viedään lähes huomaamatta.
Sama koskee naisten olkalaukkuja. Varas seuraa jo jostain liikkeestä asti ja katsoo tarkkaan mihin kohtaan laukkua tai reppua lompakko laitetaan ja sitten sopivassa tilanteessa kirurginveitsellä viilto.
Mieluummin reppu etupuolelle tai sitten rva kulkee aina reppumiehen takana.
Toinen vaaranpaikka on linja-autoon nouseminen. Minulle oli Inglesin reissulla käydä köpelösti. Olimme siihen asti menneet autoon rva ensin ja minä perässä maksaen. Sitten kerran havahduin siihen kun löysien kesähousujeni sivutaskuun oli menossa vieras käsi. Onneksi huomasin sen juuri ennen lompakon lähtöä.
Juttelin asiasta erään matkaoppaan kanssa ja hän kertoi bussiin nousuvaiheen olevan juuri se pahin tilanne. Silloin keskityt jo maksamiseen ja ehkä sinulla on sopiva raha kädessäsi ja otat vapaalla kädellä kiinni jostain tangosta tms. ja juuri silloin takanasi oleva alan ammattilainen vie lompakon.
Marraskuussa Fuengirolassakin oli jälleen "lintu kakannut" turistin päälle ja erittäin ystävällinen herra oli johdattanut turistin hämärään vessaan ja puhdistanut kovasti tämän vaatteita. Muutaman tunnin kuluttua turisti oli huomannut lompakon kadonneen.
Tämäkin on jo ikivanha temppu, mutta aina joku menee ansaan.

Markku Hämäläinen 01.12.2019 20:20

Telkkarista tuli jonkin aikaa sitten ohjelma Intian taskuvarasakatemiasta.
Siinä näytettiin kuinka vaate viilletään auki vesimelonin päällä, ilman meloniin jäävää jälkeä.
Taskun aukileikkaaminen on kuulema pikku juttu.
Itse en koskaan kadulla anna kenellekään rahaa.
Virossa oli aikoinaan taskuvarkailla tapana pyytää rahan vaihtoa, ettei tarvitse arpoa missä taskussa lompakko on.
Roomassa tuli italialainen kysymään minulta jotakin paikkaa työntäen kartan nurinpäin minuun nähden vaakatasossa vatsaan kiinni, kaveri odottaessa vieressä.
Oli hiukan yllättynyt kun pyyhkäisin kartan pois, ei muuten mennyt kyselemään muilta, vaan kaverit läksivät kävelemään pois
Terve epäily kaikkialla pitää rahat tallessa.

Jukka Hänninen 02.12.2019 21:55

Hiljan tapahtui, että parkkipaikalla vietiin perheen autosta kaikki mahdollinen. Perhe nousi autosta jaloittelemaan, ja paikalla ollut pakuauton kuski juttelemaan, kehui suomalaisia ja pyysi isäntää esittelemään autoa. Isäntä pyynnöstä starttasi, ja samassa vieras nykäisi isännän rähmälleen ja kaasutteli tiehensä.
Auto löytyi aika pian - tyhjänä.

Miten tuo olisi voitu estää ennakolta ?

Markku Hämäläinen 03.12.2019 15:20
Jukka Hänninen

Hiljan tapahtui, että parkkipaikalla vietiin perheen autosta kaikki mahdollinen. Perhe nousi autosta jaloittelemaan, ja paikalla ollut pakuauton kuski juttelemaan, kehui suomalaisia ja pyysi isäntää esittelemään autoa. Isäntä pyynnöstä starttasi, ja samassa vieras nykäisi isännän rähmälleen ja kaasutteli tiehensä.
Auto löytyi aika pian - tyhjänä.

Miten tuo olisi voitu estää ennakolta ?

Niin ylpeä en ole koskaan ollut autosta, että alkaisin eisittelemään sitä tuntemattomille.
Tuollaiset asiat vältää huonolla kielitaidolla. Olenko intro- tai muu vertti, mutta olen hiukan haluton keskustelemaan vieraiden kanssa, varsinkaan parkkipaikalla ulkomailla.
Näköjään hyvästä kielitaidosta voi olla haittaakin.

Jukka Hänninen 15.12.2019 21:49

Niin, vahinkohan ei tule kello kaulassa. Tuorein , eilen, sattunut tapahtui taas ison marketin parkkipaikalla Huelvassa. Kaksi pariskuntaa lähti ostoksille markettiin autot peräkkäin parkissa.
Eikä sivuovissa ulospäin näkyviä turvalukkoja. Mutta toisessa oli hälytin, joka ulvoi, kun sisälle mentiin. Ulvoi vielä kun ostoksilla olleet palasivat n. 30 min käynniltään.
Molemmat autot oli putsattu täysin, viereen tulleen pakun tiloihin. Hälytyksestä huolimatta.
Ketäpä ulkopuolista kiinnostaisi ottaa selkoa mistä hälyääni tuli ?
Molemmilta uhreilta talven reissu pilalla, vaikka vakuutus olikin. Vahingot yhteensä n. 50t. josta vakuutus korvaa ehkä puolet.
Tulivat sitten tänne neuvoja kyselemään. Vanhoja tuttuja kun olivat, toinen pariskunta.
Sanoin, että käykää aina vuorotellen ostoksilla. Kun Fiamman turvalukotkin ovat senverran kalliita (n. 55 eur) siis nämä sivuoven turvalukot.
Tänävuonna mulla oli taas etuovien yläosiin ratin kautta näkyvästi asennettettavia turvaketjuja, joita parempia ei olekaan. Ei ne myyjän kannalta ole kovin tuottoisia, päinvastoin, mutta vahingosta ostaja vasta viisastuu.
Piiloon jäävillä etuovien turvalukoilla on juuri se puute, että jäävät piiloon. Rosvo rikkoo aina helpoimman, vakiovarustelukon. Lukkopesän vaihto maksaa vaivoineen moninverroin enemmän kuin simppeli turvaketju, johon ei tarvita minkäänlaista lukkoa, vain pikasakkeli molempiin oviin.

Jarmo Leinonen 16.12.2019 16:17

"Piiloon jäävillä etuovien turvalukoilla on juuri se puute, että jäävät piiloon."

Ei nuo turvalukot jää mihinkään piiloon vaikka vetää verhotkin kiinni. Ja eiköhän ne rosmosedät tunnista nuokin lukoista kertovat tarrat siinä kuin muistakin turvavälineistä kertovat plakaatit.

Jarmo Leinonen 16.12.2019 16:29

Laitetaan vielä pari kuvaa selvennykseksi edelliseen:

Timo Haapanen 16.12.2019 16:41

Lisälukot pitää olla mutta kyllä pitää uskaltaa auto yksin jättää. Mitä reissua sellainen on jos autoa pitää jäädä vahtimaan. Normaalia elämää matkalla täytyy elää.

@timppa


Ari Kuusisto 16.12.2019 16:58

Estääkö/vähentääkö tuo lukko murtoyrityksiä, ovatko rakenteeltaan niin tukevia?

Timo Haapanen 16.12.2019 17:33

Minä ajattelen niin että lisälukoilla varustettuun autoon meno on sen verran enemmän huomiota herättävää että ei siihen niin mielellään mennä. Näihin pärekoreihin pääsee kyllä vaikka olisi mitä lukkoja.

Me kun paljon Stellplatzeilla yövytään niin etuovien lukitukset autoovat siihen ettei autoon pääse niin ääneti ettemmekö heräisi, sama sivuoven kanssa.

Mitä useammassa autossa on lisälukitukset sen tukalammaksi käy niiden elo missä ei ole. Lukitusten tarpeettomuuttahan on täälläkin monasti esitetty.

@timppa

Jarmo Leinonen 16.12.2019 17:38

Tukevia ovat kyllä ja toivottavasti läsnäolollaan hillitsevät murtoveikkojen työskentelyhaluja ko. kohteessa.
Ikkunan särkeminen ja sitä kautta sisään kiipeäminen on tietysti mahdollista, vaan onko liian huomiota herättävää yritteliäisyyttä sellainen touhu.
Tuleeko ehkä keikkaajalla mieleen etsiä helpommin avattava kohde, mene ja tiedä.


Timo ehti jo vastailla, samansuuntaiset ajatukset näyttää olevan.
muokattu: 16.12.2019 17:40
John Hellman 16.12.2019 17:54

Hei. Tälläinenkö on se kaikkein yksinkertaisin. Vaijerin voi laittaa äänimerkin päältä tai kiristää penkin siirrolla tiukaksi. Näiltä sivuilta sain joltain vinkin ja tein itselleni autoon joka on nyt myynnissä.
https://www.nettikaravaani.com/hymer/van/1534260

Jukka Hänninen 17.12.2019 13:20
Jarmo Leinonen

"Piiloon jäävillä etuovien turvalukoilla on juuri se puute, että jäävät piiloon."

Ei nuo turvalukot jää mihinkään piiloon vaikka vetää verhotkin kiinni. Ja eiköhän ne rosmosedät tunnista nuokin lukoista kertovat tarrat siinä kuin muistakin turvavälineistä kertovat plakaatit.

Periaatteessa ihan hyvä ratkaisu, mutta ei loppuun saakka ajateltu.

Jos nuo kiinnikkeeet olisivat ovien yläkulmisssa ja hyvin ulos näkyvä vaijeri kulkisi ratin läpi, niin sitten tuo on ehdottomasti parempi ja helpompi asentaa kuin kaksi erillistä esim. Heosafe etuovien piiloon jääviä lukkoja.
Ei ryöväri lähde tarroja tutkimaan, niitähän saa netistä (ebay) muutamalla eurolla.
Kas kun rosvo kuitenkin vilkaisee sisään, ennenkuin tirvaisee titaaanipiikillä vakiolukon rikki.
Mutta kun se vaijeri tai ketju on selvästi näkyvissä, on todennäköistä että rosvo vaihtaa kohdetta.

Miksi ihmeessä taas vastustetaan helpointa ja halvinta. ?


Tuon vaijerivirityksen nosto oven yläosaan on hyvin helppo korjaus. Vaijeri tulee kiristää aika tiukalle niin ettei katkaisupihti mahdu ovenraosta.
muokattu: 17.12.2019 13:25
Markku Hämäläinen 17.12.2019 14:38

Miksiköhän sitä katkaisupihtiä voro koettasi tunkea ovenraosta, kun sillä sivuikkunaan kopauttamalla pääsee työskentelemään kunnolla.
Kakkoskoppa Ducatossa ei tarvitse edes särkeä ikkunaa.
Pidän edelleen avaimella käytettävää lisälukkoa parempana, se kun vaatii ikkunasta kiipeämisen.
Makuja on monia sanoi koira kun per.....n nuoli.


Kaiken kaikkiaan lisälukitus ketjulla tai lukolla ja hälytin ohjaa vorot hepompiin kohteisiin.
muokattu: 17.12.2019 14:40
Jukka Hänninen 17.12.2019 21:56
Markku Hämäläinen

Miksiköhän sitä katkaisupihtiä voro koettasi tunkea ovenraosta, kun sillä sivuikkunaan kopauttamalla pääsee työskentelemään kunnolla.
Kakkoskoppa Ducatossa ei tarvitse edes särkeä ikkunaa.
Pidän edelleen avaimella käytettävää lisälukkoa parempana, se kun vaatii ikkunasta kiipeämisen.
Makuja on monia sanoi koira kun per.....n nuoli.

Markku hyvä,

en minä muuten, mutta kun näitä meidän mielipiteitä lukee aika moni muukin, ja pähkäilee mikä se olisi sekä kukkarolle sopivin, että myös käytännössä toimiva ratkaisu.

Niin jos nyt lopettaisit nuo moottorisaha- ja tällaisten " Miksiköhän sitä katkaisupihtiä voro koettasi tunkea ovenraosta, kun sillä sivuikkunaan kopauttamalla pääsee työskentelemään kunnolla."

tyyppiset kommenttisi ihan kokonaan.

On tästä aiheesta muuan psykologikin kirjoittanut tutkielmansa tänne suunnilleen näin: "tonni vetoa, että nykäsen joka oven auki yhellä kädellä"

Kas kun ne nyt vaan ovat ihan turhia, tarpeettomia, sekoittavia, ja typeriä ja saada oma ratkaisusi näyttämään vielä typerimmiltä. Kas saathan sinä naputella mitä lustaat, kunhan vaan ajattelisit niitä, jotka pähkäilevät tosissaan näiden vertailuissa.

"Pidän edelleen avaimella käytettävää lisälukkoa parempana, se kun vaatii ikkunasta kiipeämisen."
-Miten joku aivojaan käyttävä tuommoisen tulkitsee ?

Vituttaa lukea trollin paskaa.
Timo Haapanen 18.12.2019 09:21

"Pidän edelleen avaimella käytettävää lisälukkoa parempana, se kun vaatii ikkunasta kiipeämisen."

Tottahan tuo on jos ajattelee murtomiehillä olevan ketjuleikkurit mukana. Itse luulen ettei ole, ainakaan kaikilla.

@timppa

Kaj Nyyssönen 18.12.2019 10:44

Tässä ryöstöä pelkäävälle oiva matkailupeli ei pure moottorisaha eikä ikkuna hajoa lekalla jopa pikkurälläkällä loppuu päivä kesken. Tällä pääsee myös ihan oikeasti puskiin. Tämä on lisäksi ihan kotimainen ja saa rekisteröidä matkailuautoksi kun siihen on asennettu EUR 6 laitteisto sotilasmallissa sitä ei ole.

Liitetiedostot

partria_6x6.jpg
Markku Hämäläinen 18.12.2019 10:50
Timo Haapanen

"Pidän edelleen avaimella käytettävää lisälukkoa parempana, se kun vaatii ikkunasta kiipeämisen."

Tottahan tuo on jos ajattelee murtomiehillä olevan ketjuleikkurit mukana. Itse luulen ettei ole, ainakaan kaikilla.

@timppa

Eihän se sivuikkunan rikkominen vaadi ketjuleikkuria, siihen riittää kiven mutikkakin, jonka jälkeen voi ketjun irrottaa.
En kauppaa enkä edusta lukkoja, mutta minulla on oma mielipiteeni.
Jos ovet ovat lukitut ja avattavissa vain avaimella sisältä päin, mielestäni se ei ole trolli.
Ei kaikki mielipiteet, jotka poikkeavat omastasi ole trolleja.
Tietysti se voi haitata ketjukauppaa.

Jos varkaat vievät kaupan parkkipaikalla 50k€ asvosta tavaraa, niin niillä on täytynyt olla tieto sen hintaisesta lastista.
Aika harva karavaanari kuskaa niin paljon omaisuutta mukanaan (paitsi kertoessaan vakuutusyhtiölle)


50k€ asvosta tavaraa, po 50k€ arvosta. Loppukommentti oli Jukalle. Lisälukolla varustetut ovet eivät myöskään aukea, vaikka sen auton lukon titaanipiikillä saisikin auki, ketjun sen sijaan voi avata rikotun ikkunan kautta.
muokattu: 18.12.2019 11:07
Timo Haapanen 18.12.2019 11:19

Lukollisia ketjut usein ovat mitä olen nähnyt. Siis lenkit ovissa, ketju ympäri ja keskeltä lukkoon.
Sellainen mullakin oli edellisessä autossa, nykyisessä on lyhyet ketjut linkuilla oven alaosassa. Aika lailla saa takapuoli pystyssä kiikkua ikkunasta jos ne avaa.

@timppa

Markku Hämäläinen 18.12.2019 12:33

On monta tapaa salvata ovet.
Esim. voi laittaa perinteisen työntösalvan oven alareunaan jolloin sitä ei yletä lyhytkätinen avaamaan.

Jokainen tekee omat ratkaisunsa omista lähtökohdistaan, itse valitsin lukot.

Joo se moottorisahalla sisäänmeno oli provo, ei trolli.
Jotkut kun väittää ettei heidän autoonsa pääse.

Jukka Hänninen 19.12.2019 22:57
Markku Hämäläinen

Eihän se sivuikkunan rikkominen vaadi ketjuleikkuria, siihen riittää kiven mutikkakin, jonka jälkeen voi ketjun irrottaa.
En kauppaa enkä edusta lukkoja, mutta minulla on oma mielipiteeni.
Jos ovet ovat lukitut ja avattavissa vain avaimella sisältä päin, mielestäni se ei ole trolli.
Ei kaikki mielipiteet, jotka poikkeavat omastasi ole trolleja.
Tietysti se voi haitata ketjukauppaa.

Jos varkaat vievät kaupan parkkipaikalla 50k€ asvosta tavaraa, niin niillä on täytynyt olla tieto sen hintaisesta lastista.
Aika harva karavaanari kuskaa niin paljon omaisuutta mukanaan (paitsi kertoessaan vakuutusyhtiölle)

Oli se ketju jousisakkelikiinnityksellä yhläällä tai alhaalla, lukoilla tai ilman, niin ainahan on ikkuna ensin rikottava ?
Mun aikoinaan Hartolassa myymissä muutamassa sadassa turvaketjupaketeissa oli 2 jousisakkelia ja kiinnitys ylhäältä ratin läpi molempiin päihin jousisakkelilla. Pitää vissiin ottaa kuvat, että ymmärrätte, ettei lukkoja mihinkään tarvita. Hidastavat vain kun itse sisällä kiinnittää tai avaa toisen tai molemmat jousisakkelit ...


Tässä nyt kuvia. Kai erotatte mikä on jousisakkeli ? https://www.google.com/search?q=jousisakkeli&rlz=1C1NDCM_fiPT852PT853&oq=jousisakkeli&aqs=chrome..69i57.21286j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8
muokattu: 19.12.2019 23:05
Markku Hämäläinen 19.12.2019 23:07

Kun en kauppaa mitään, niin minulle on yhdentekevää, miten itsekukin asian hoitaa.
Tai laittaako mitään lisälukituksia, se ei minun tuloihini tai menoihin vaikuta mitään, joten en viitsi kinata.

Jukka Hänninen 19.12.2019 23:12

Eikös tässä ketjukuviossa ollut lähtökohtana, ettei rosvo juuri koskaan viitsi rikkoa ikkunaa ?

Mulla se oli ilmiselvä johtoajatus, eikä muakaan häiritse jos 2 kolmesta sadasta ei ymmärrä, että lasin rikkominenhan se kovimman metelin aiheuttaa.

Mitäs sitten kinaat Markku, selvässä asiassa ?

Jukka Hänninen 19.12.2019 23:26

No nythämmä vasta hokasin, että kun rosvo rikkoo ensin etuikkunan, niin ei saakkaan (ylety) muita lukkoja aukomaan..!

Mutta kuntit hei, kuka ikkunan räsätä viittii, niin se on jo niin pöljähtänyt, ettei muista enää sisällä
mitä oli hakemassa, ja kun sivuovestakaan ei pääse ulos, niin ainoa vaoihtoehto on paniikissa kavuta sivuikkunasta ulos, varastettu nalle tai nakkipaketti kainalossa.

Timo Haapanen 20.12.2019 09:31

Ketjun voi myös pujottaa kokonaan ovessa kiinnitetynä olevan lenkin läpi ja keskellä autoa työntää yhden ketjusilmukan läpi toisesta silmukasta ja asettaa pienen numeroyhdistelmälukon siihen läpi tulevaan lenkkiin. Tälläinen pitää katkaista, muuten ei saa poistettua.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.