Kukahan tietäisi tämän vuoden alussa muuttuneista käytännöistä? Tämän verran löysin netistä:
autoPASS on yleistermi järjestelmälle, jota hallinnoi Norwegian Public Roads Administration (NPRA)
järjestelmään kuuluu useita (5?) auktorisoituja maksunkerääjiä, joista jonkun kanssa on tehtävä sopimus (asiakastili)
järjestelmässä näyttää olevan vaihtoehtoisia ajoneuvon tunnistustekniikoita, kuten rekisterikilven tunnistus tai elektroninen etälukulaite (josta 200NOK eli n. 20€ pantti)
jos asiakastilille on etukäteen talletettu riittävästi rahaa, veloitetaan asiakastiliä eikä kotiin tule laskua; lisäksi saa alennusta (jopa 50% lauttamaksuista, eli 6-8 -metrisen asuntoauton henkilöauton hinnalla
asiakastilille talletetun ylimäärän voi pyytää palautettavaksi matkan jälkeen
maksuteitä saattaa olla yllättävissä paikoissa, kuten kansallispuistoissa yksityismaiden läpi kulkevat tiet, joilla maksu tapahtuu laittamalla sopiva seteli kirjekuoreen ja postilaatikkoon
Näin teoriassa. Entä käytäntö? Onko foorumin jäsenillä kokemusta, mikä seuraavista maksunkerääjistä olisi suomalaiselle kätevin?
Ferde/Flyt (flytpass.no)
Fremtind Service (fremtindservice.no)
BroBizz (brobizz.com)
SkyttelPASS (skyttelpass.no)
Øresundsbron (oresundsbron.com)
Nyt ei Youtubestakaan ollut apua. Esim. haku "toll roads norway" löysi vain muutaman vanhentuneen klipin maksuteistä, mutta lukemattomia klippejä nähtävyydestä nimeltä Trolltunga. Samoin Motorhomefun.co.uk/forum -sivustolla kohdassa > Motorhome Touring > Continental Touring > Denmark Norway Sweden Finland oltiin aika lailla ihmeissään uusista säännöistä ja käytännöistä.
Tuskinpa monikaan suomalainen on tämän vuoden sääntöjen vallitessa käynyt niitä kokeilemassa, mutta laitan tämän kuitenkin tiedoksi ja viestin paikaksi, jonne kokemuksia voi kirjoittaa sitä mukaa kun niitä kertyy.