- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Navi äppi
Navi äppi
Rapidossani on 10" android multimediasoitin kiinalainen jonka ostin huutokaupat com sivuilta. Laitteessa kaikki toimii mutta navikointiin laitoin here we go apsin joka auttaa mutta ei ole parhaita. Toki puhelimen google mapsilla löytää perille.
Onko kellään kokemuksia Sygits navi ohjelmasta jossa voi määrittää ajoneuvon speksit. Toimiiko tosiaa niin ettei änkeä autoaan sinne minne se ei mahtuisi? Vai onko jokin muu navi hyvä jonka voi ladata android multimediasoittimeen.
Voihan niitä navigointisovelluksia olla useampikin yhtaikaa töissä. Minulla on usein Alpine-radioon kiinteästi asennettu Igo (lienee lähes sama kuin TomTom, mutta lisensoidaan muille kuin TomTomin omille laitteille). Radion päällä/takana on telineessä puhelin, jossa pyörii Waze (lähinnä nopeuskameroiden ja yllättävien kiertoteiden varalta.
YouTubea kun katselee, niin Sygic on kyllä arvostettu sovellus, varsinkin isojen autojen varusteena. Mutta se taitaa olla maksullinen, vai kartatko maksavat? Sygicin ahtaiden paikkojen reitityksestä meillä ei ole omakohtaista kokemusta, mutta Alpinen Igosta on. Lofooteilla lounaaseen (Reineen) päin ajaessa oli Google Maps käytössä (kun Igo ei ollut vielä kovin tuttu). Yhdessä kohdassa Maps poikkesi E10:ltä muutaman kilometrin matkan säästämiseksi. Jouduimme aivan mahdottomalle kinttupolulle, josta sitten peruutimme muutaman sata metriä takaisin. Paluumatkalla tuossa kohdassa oli Igo käytössä, ja se piti meidät E10:llä koko matkan. Toinen kohta, Rovaniemen leirintäalueelta Ranuan suuntaan. Maps meinasi ajattaa meidät vanhaa siltaa pitkin. Rovaniemellä asunut vaimoni älähti, että ei millään VW Poloa suuremmalla. Vaihdoin sitten Igoon, joka ajatti meidät uutta siltaa, kilometrin tai pari pitempää reittiä.
Vielä sellainen kysymys, että onko radiosi "täydellinen" Android-multimedialaite, siinä mielessä että siihen voi ladata mitä tahansa Android-sovelluksia? Vai onko siinä vain tuki Android Autoa varten (jolloin sovellukset pyörivät radioon kytketyssä puhelimessa tai tabletissa)?
Sygic Caravan versio ollut käytössä ja on ihan ok navi. Toistaiseksi ei ole ajattanut hankaliin paikkoihin.
Toimii ilman nettiyhteyttä ja kartat ladataan laitteelle. Liikennetietoihin pitää olla nettiyhteys.
https://www.sygic.com/truck/caravan-navigation
Toinen hyvä navi on CoPilot RV versio. Tämä on enemmän käytössäni, mielestäni selkeämpi opastus kuin Sygicssä.
On myös huomattavasti edullisempi. Kartat ladataan laitteelle ja liikennetietoihin tarvitaan nettiä.
https://copilotgps.com/en-us/rv-navigation/
Molempiin saa kulkimen mitat ja painon.
Tässä vielä yksi jota kannattaa testata eikä maksa mitään.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.roadlords.android&gl=US
Tuo Sygic vaatii pääsyä mm minun terveys ja liikunta tietoihin, en anna.
Pitäkööt tunkkinsa
Latasin copilotin ja tein testinavikoinnin. Olisi vienyt sellaiselle tielle jota pystyy käyttämään vain traktorilla. Eli hylkäsin tämän.
Roadlords vaatisi vuosittain ostaa offline kartat. Muuten se kyllä testissä ei oli käyttänyt tuota traktoritietä.
Sygic sisältäisi ikuiset offline kartat määrätyllä hinnalla. Sekin olisi välttänyt traktoritien.
Pitänee testata kun jatkamme tammikuun puolivälissä matkaa Espanjassa.
Latasin copilotin ja tein testinavikoinnin. Olisi vienyt sellaiselle tielle jota pystyy käyttämään vain traktorilla. Eli hylkäsin tämän.
Roadlords vaatisi vuosittain ostaa offline kartat. Muuten se kyllä testissä ei oli käyttänyt tuota traktoritietä.
Sygic sisältäisi ikuiset offline kartat määrätyllä hinnalla. Sekin olisi välttänyt traktoritien.
Pitänee testata kun jatkamme tammikuun puolivälissä matkaa Espanjassa.
Tuo testaaminen kannattaa. Minulla päinvastainen kokemus, Sygic ohjasi porteilla suljetulle ajouralle, jota vain maastoajoneuvolla pääsee kulkemaan. CoPilot ja TomTom eivät sinne ohjanneet.
Myös navin asetuksiin kannattaa tutustua ja testata eri asetuksia, vaikuttavat reitin muodostamiseen.
Minä olen tälläkin foorumilla monta kertaa moittinut Wazea siitä, että se ajattaisi meidän kesämökille tai sieltä pois portilla suljetun yksityistien kautta. Lofooteilla ihmettelin, kun Waze ilmoitti, että kohteenamme olevalle leirintäalueelle ei löydy tietä. (Waze on meillä kakkosnavigaattori, ykkönen on yleensä Alpinen kiinteä Igo. Mutta olisihan se kiva jos kakkosnavigaattorikin löytäisi perille.) Asetuksia tutkiessani huomasin, että asetus "hiekkatiet" oli asetettu arvoon "vältä pitkiä". Kun vaihdoin tämän arvoon "salli", Waze löysi reitin perille asti. Tämä ratkaisi myös sen, että Waze halusi ajattaa puomilla suljetun tien kautta (joka sekin oli hiekkatie, mutta vähän lyhyempi kuin vapaasti käytettävä tie).
Tämä koskee suoraan vain Wazea, mutta muissakin navigaattoreissa voi olla asetuksia, joiden vaikutukset eivät ole täysin intuitiivisia.
Olisiko tässä väärinkäsityksen mahdollisuus? Ensiksikin, terveys- ja liikuntatiedot eivät mielestäni ole sellaisia asetuksella avattavia tietoja, joihin mikään sovellus voisi pyytää yleisesti oikeuksia. Jonkinlainen poikkeus tähän on, että esim. Google Fit -palvelulle voi antaa oikeuden päästä käsiksi äly/urheilukellon tietoihin. Sama juttu joidenkin kaupallisten treenipäiväkirjojen kanssa (esim. Strava). Toiseksi, jos sovellus vaatisi pääsyä näin intiimeihin tietoihin, se olisi EU:n GDPR-asetuksen (General Data Protection Act) vastainen. Se, että sovelluksen tietopyyntö on laiton, ei tarkoita etteikö sellaista tapahtuisi. Mutta en usko näin paljon käytetystä maksullisesta sovelluksesta. Kolmanneksi, kävin läpi Google Play -palvelussa kaikki suomenkieliset sanalliset arvostelut (joitakin kymmeniä), eikä kukaan ollut maininnut tällaista ongelmaa.
Minulla on iPhone, liekö Sygic siinä erilainen kun vaati pääsyä niihin tietoihin.
Olen aika skeptinen eri appien pyytämiin tietoihin.
Naveilla pitää vaan ajaa paljon, oikein paljon jotta oppii niiden tavat ja huomaa tarkastaa jos ollaan niin että virheitä on tämän tapaisissa paikoissa tullut.
Yksi hyvä keino on navigoida aika lyhyitä pätkiä.
Itsellä erillisnavin tukena Autoroute läppärillä kojelaudalla. Piste näyttää missä ollaan ja piirtää viivaa reitistä. Zoomaus on sen loistava puoli, saa kaikki pienetkin kadut tai sitten koko euroopan.
@timppa
Äsken katsoin telkkarista tämän illan Kettu-sarjan. Siinä henkilöt olivat museossa jossa oli todella hienoja isoja tauluja mun makuuni. Googlettelin Munchenin museot ja kyseessä on Alte Pinakothek-museo.
Seuraavaksi katsoin Munchenistä Stellplatzin josta on hyvät yhteydet keskustaan. Sellainen löytyi mutta tarkastuksessa mapsista näytti sen koordit olevan niin ettei navi ehkä osaa mennä sinne oikeasta kohdasta, paikka on ison risteyksen lähellä. Kuukkelin äijällä katsoin oikean kohdan ja lisäsin sen mapsiin täsmälleen.
Luultavasti ensi syksynä on museo ohjelmassa. Museo on koordeineen mapsissa ja Stellplatz myös korjattuine koordeineen. Koordit pysyvät jemmassa mapsissa ja sieltä siirrän ne naviin kun hetki on koittanut.
Näin voi helpottaa navin työtä pienellä etukäteistyöllä ja samalla välttyy harharetkiltä.
Platz
https://goo.gl/maps/q7ism8BrX9qWxoBD7
Alte Pinakothek
https://www.pinakothek.de/en/visit/alte-pinakothek
@timppa
Alte Pinakothek = vanhaa kirkkotaidetta
Neue Pinakothek = maallista klassista taidetta, suosikkini, olen käynyt ainakin 10 kertaa
Pinakothek der Moderne = modernia taidetta, välillä ihan vekkulia, välillä menee yli hilseen.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.