Murtoja vapaaparkeissa

SILMUNEN HANNU 02.05.2007 22:48

Kun olen lukenut kertomuksia parkkipaikoilla tapahtuneista murroista matkailuautoihin niin olen ymmärtänyt ettei autoissa ole ollut käytössä hälyttimiä sun muita varkaan estimiä. Onko jollain kokemusta itsellään tai kuullut kaverin kertoneen että murto olisi tehty autoon missä on hälytin? Meillä on ollut käytössä yöpyessämme hälytin mikä huutaa jos voro avaa oven, tavarasäiliön tai konepellin tai rikkoo etuikkunan tai liikkuu ohjaamossa. Lisäksi olemme yhdistäneet etuovet ketjulla ja laittaneet matkustamon oveen kapulan jolloin ovea ei saa auki tiirikoimalla eikä pienellä vääntämisellä. Kaasuhälytinkin on. Etuosaan ei jätetä mitään mielenkiintoisen näköistä. Ollaan nukuttu hyvin kun on ollut turvallinen olo. Pitäisikö hälytin kytkeä vielä ikkunaluukkuihinkin? Vai kiertääkö vorot jo tämmöisen varustelun?

T:Hannu

SUONPURO PAULI 03.05.2007 09:40

-Kannattaisiko Teidän pysyä ihan vaan kotona???

SILMUNEN HANNU 03.05.2007 12:14

En tiedä mihin kommentillasi pyrit Suonpuro,mutta ikävältä kuulosti.Taisit ymmärtää asian aivan väärin ja luit viestin huonosti.Siinä luki että hyvin on nukuttu.Matkustamme paljon emmekä aina yövy leirintäalueilla ja jätämme auton mitä erilaisimpien retkikohteiden tutustumista varten moninaisiin paikkoihin,mm.Casablancan keskustaan,Fesin ja Marrakeshin medinan kupeeseen,syrjäisille vuoriniityille ja pikkukaupunkien toreille tänä talvena Marokossa.Kesällä kohteiden joukossa on tod.näk.Romania.Varkaista matkalla koituu suuri riesa vaikka vakuutus kaiken korvaisikin.Emmekä halua supistaa elämäämme sellaiseksi ettei autoa voi jättää minnekään leirintäalueen ulkopuolelle.Varkausvarustelusta huolimatta Espanjassa ja eteläRanskassa emme yövy taukopaikoilla. Hyvää matkaa sinullekin! t.Hannun vaimo Kaarina

LAHTI ANTTI 03.05.2007 12:28

Mukavia ja turvallisia matkoja molemmille Kaarina ja Hannu. Nauttikaa elämästänne kun on mahdollisuus.

SILMUNEN HANNU 03.05.2007 13:04

Menee ohi aiheen mutta lämmin kiitos sanoistasi,kolahtivat syvemmälle kuin kuvittelitkaan!Olen 2v sitten ollut leikattavana ja isoissa syöpähoidoissa,meni konseptit sekasin(olin 42v ja 4 lasta).MUTTA elämää oppi oikeasti arvostamaan eri lailla ja tajuamaan sen ettei ole mitään varmuutta siitä kuka niitä talviseikkailuja silloin eläkeikäisenä on tekemässä,niinpä olemme entistä enemmän alkaneet takoa kun rauta on kuumaa,on vain tämä hetki.Sanon tämän kannustukseksi kaikille!Nauttikaa siis elämästä! t.kaarina

TIKKANEN MIRJA 03.05.2007 13:06

Nauttikaa vaan ja jos ne turvasysteemit tuo hyvät unet niin mikäs siinä =) Minusta reissuissa hyvin nukkuminen on tärkeintä. Ostakaa vielä susikoiratarra ikkunaan niin avot. Hauskoja reissuja!

KUJANPÄÄ MARKKU J 03.05.2007 14:47

Vakuutus antaa jonkunlaisen mielenrauhan, tai parhaan mahdollisen. Passit, fyrkat ja kamera mukaan kun poistuu kulkineestaan. Muista romppeista kannattaa vakuuttajan kanssa etukäteen neuvotella. Loppu on sitten herran hallussa. Mitä sitä sitten enempää voi tehdä kuin vakuutukset on hoidettu ja ryhtyy nautiskelemaan lomastaan. No, ainahan voi omalla käyttäytymisellään altistua kaikenlaiselle.

Näin se vaan on, että kaikenlaista saattaa tapahtua, mutta lomansa pilaa jos noita funtsii koko ajan. Vahingon sattuessa mikään vakuutus ei korvaa mielipahaa. "Järkevä" loma vietetään sitten siellä omalla takapihalla.

NIEMINEN RAIMO 03.05.2007 16:22

Luin kysymyksesi huolella ja pari sanaa siitä.Ei ole ollenkaan harvinaista että autoon mennään vaikka olisi mitä hälyttimiä.Nämä "hörhöt" menee ensimmäiseen autoon joka kohdalle sattuu,eikä mitään välitä hälyttimista.Eivätkä varmaan tajua edes mikä hälytin on.Tiedän useita tapauksia jossa autoon on menty kylmän viileästi keskellä päivää.Lähialueilta pahin on varmaan Amsterdam,siis läntisen puolen maista.Sielläkin on tosin runsaasti vartioituja parkkipaikkoja(maksullisia) aivan keskustassa. Kyllä sinun turvavarurustelu elektronisella puolella on varsin kattava.Itselläni on vain yksi hälytin,dobermanni.Huumehörhökin kunnioittaa sitä,tai ainakin ovensuussa oppii kunnioittamaan.Paljonhan siihen turvallisuuteen pystyy itse vaikuttamaan,niinkuin varmaan kokeneena matkaajana tiedät.Eiköhän näissä varusteissa pysytä ja keula kohti uusia seikkailuja.Hyvää matkaa teitille.

EEROLA TEEMU J 03.05.2007 19:16

Omakohtainen kokemus jonkun vuoden takaa Strasbourgista Ranskassta -EU kokouskaupunki. Keskellä kaupunkia, vilkkaan kadun varressa, lähin kauppa jalkakäytävän toisella puolella, klo 13.00- 14.00 välillä. Defa- hälytin päällä. Ensin yritetty sivuovesta ja lopulta murtauduttu sisään WC:n ikkunasta. Viety kaikenlaista pientä, mm. vaimon koruja, laukku ja lyhytaaltoradio, vähän rahaa. Yhteisarvoltaan parin mummotonnin arvosta.

Hälytin oli toiminut koska ilmoitti "murrosta". Ei sielläpäin kukaan sivullinen kiinnitä mitään huomiota jos varsinkin ulkomaalaisen auto "huutaa". Sitä voisi joutua myöhemmin vaikka puukotetuksi, todistajaksi oikeuteen ja muuta harmia.

Hälytyslaitteista on apuja silloin kun itse on sisällä ja herää ennenkuin auto on tyhjennetty. Huumehörhöjen ym. yrittäjien aikeisiin tulla sisään kannattaa varautua köyttä ja kapulaa myöten. Mutta. Vapaasta yön yli yöpymisestä ei luovuta.

HUUSKO AKI 03.05.2007 20:06

Noista röyhkeistä varkaista tai varkauksien yrittäjistä: Muutama vuosi sitten tulimme Amsterdamiin, olin karttaa vailla ja ajoin vanhasta muistista aika keskelle kaupunkia. Pysäköin poliisiaseman eteen, tarkoituksena kävellä erään kanavan yli pari korttelia eteenpäin, ostamaan kartta. Olimme kävelleet parikymmentä metriä, kun vilkaisin taakse, niin jo oli ensimmäinen kokeilemassa ovatko auton ovet kiinni ja mitä varastettavaa ikkunoista olisi nähtävissä. Nopea paluu autolle, varas mulkaisi, mitä hittoa ette menneet pitemmälle, jotta olisin saanut toimia "rauhassa". Vaimo istumaan etupenkille ja pelkäämään ja itse kartan ostoon. Kaikki meni loppujen lopuksi hyvin. Tämäkään kokemus ei ole matkailuintoa laimentanut, mutta varovaisuutta se on tuonut mukanaan, joskin sitäkään ei pidä ylikorostaa, muuten menee nautinto koko matkailusta.

SILMUNEN HANNU 26.05.2007 19:42

Nostan tämän vielä kerran ylös kun huomasin että kysymykseni oli oikeastaan sillai huonosti laadittu kun nimenomaan tarkoitin onko jonkun ajokkiin tunkeuduttu yöllä matkalaisten nukkuessa hälytin päällä ja ovet ketjutettuna? Päivällä vartioimattomaan autoon hörhöt ja ammattilaiset pääsevät suht helposti. Siinä tosiaan auttaa vakuutus ja omaisuuden mukaanotto. Me tosin piilotamme autoonkin euroja ja toinen visa niin että löytyvät vasta pienen purkutyön jälkeen. Mutta jos varautumalla saamme hyvät unet villeilläkin paikoilla niin se kannattaa. Nyt ei ainakaan kukaan tiennyt "hälyttimestä huolimatta tapausta". Hannu

HAAPANEN TIMO S 27.05.2007 17:03

Ketjulla on mullakin ollut etuovet ja varmuusketju asunto-ovessa.Aika paha on tulla sisälle niin ettei siellä herätä,tosin koskaan ei ole yritettykään.

HAKKARAINEN TAPANI 27.05.2007 20:44

Ketju on meilläkin ollut käytössä ohjaamon ovien välillä ulkomaan reissuilla. Lisäksi on hampaitaan kaameasti näyttävä koiramme kuva ikkunassa. Asunto-osan ovessa onkin kaksi salpaa, jotka saa auki vain sisäpuolelta.

VILJASALO EILA 28.05.2007 19:16

Aika monta pitkää matkaa takana. Keskimäärin kerran viikossa leirintä-alueella. Vierestä on viety, mutta meille ei mitään ikävää ole sattunut. Ei kannata hulluna pelätä, muttei myöskään olla tyhmä. Se on vähän sellaista herran kärees meininkiä. Toisille vapaaparkkihomma sopii ja joillekin taas ei. Ihan yksin ei voronsyötiksi pimeille kujille kannata jäädä. Hyviä matkoja kaikille!

HÄMÄLÄINEN TOIVO 29.05.2007 11:07

Juu...varovainen kannattaa olla. Mekin tehdään leirintäalueelle tullessa seuraavat varotoimet: Etupyörään esetetaan semmoinen ajonestin...tiedättehän ...semmonen jota ulkomaan polliisi käyttää parkkisakkoja kerätessään. Ikkunoiden pieliin olen jo ajat takaperin esentanut sellaisen koukkusysteemin, jolla saan teräsverkon lukolla paikalleen ikkunaan. 8:n mm teräsketju on etuovissa ja piironkipuolen ovessa. Lisänä kakkosen nelosesta tehty salpa...sellainen...noh sellainen riihen salpa, jollaisia oli ennen vanhaan. Ikkunat on panssarilasia, ei tuu umpelot sisälle. Vesipuolen korkit ja Wc-pytyn tuon sisälle, pitkäkyntisten varalta. Markiisin naulaan alapäästä kiinni maahan 6 cm:teräskiiloilla, ei tuuli vie. Ja tämä sama aamulla uuvelleen takaperin, niin ei tule vapaa-ajan viettoon onkelmia.

Olinkin juur kysymässä, jotta miten Teillä muilla ompi nämä turvallisuusasiat reilassa?

SILMUNEN HANNU 29.05.2007 11:26

Tässä oli katos otsikkona vapaaparkit-että mielenkiintoista olis nähdä varustautumisesi niillä,jos leirintäalueilla on tommoset systeemit käytössä:):) t.Kaarina

HÄMÄLÄINEN TOIVO 29.05.2007 14:12

Noh...vapaaparkeissa pannaan lisäksi Tepsu ikkunaan. Peto pelottelee pelkällä ulkonäöllään korskimmatkin virtuoosit loitolle. Ostin sen joskus Norjan reissulla sovenirliikkeestä.

HÄMÄLÄINEN TOIVO 29.05.2007 14:32

Niin..siinä on semmonen etu, jottei tarvihe Ruotsissa rokotuksia, se Tepsu nimittäin.

VUORI ARNO 29.07.2007 14:13

Tervehdys!

Äskettäin oli lehdessä "tanssi-Helenan" perheen kokemus Pariisista - nukutuskaasua oli käytetty ja auto putsattu perheen -koirankin- nukkuessa.

Onko kenelläkään tietoa, mitä ihmeen ainetta tuo kaasu on ja varoittaako siitä jokin varoitin. Kuinka yleisiä tällaiset tapaukset itse asiassa ovat? Mistä kaasu saatetaan auton sisään?

Olen anestesialääkäri, enkä voi kuvitella ainetta joka olisi noin tehokasta suurehkossa kuutiotilavuudessa, ja samalla riittävän turvallista ettei kukaan nukahda ikiuneen. Kaasun pitäisi kaiken lisäksi jakautua kaikkialle, myös alkovin korkeudelle... Ainoa mieleen tuleva riittävän tehokas aine on surullisenkuuluisa fentanyyli, jota venäläiset käyttivät teatterioperaatiossa panttivankien vapauttamiseksi jokunen vuosi sitten - ikävin seurauksin. Aine lamaa erittäin voimakkaasti hengitystä ja aiheuttaa helposti kuoleman. -Voiko konnilla olla "parempaa" ainetta käytössään?

Arno

LIIMATAINEN HANNU 29.07.2007 14:43

Enpä itse osaa sanoa onko rosvoilla parempia 'aineita' kuin 'narkkareilla', mutta olen joskus mietiskellyt sellaista kuin hiilimonoksidi eli häkä, CO, voisiko se 'vaivuttaa' unentokkuraan jonkinmoisina pitoisuuksina? Vai tukehduttaako se auttamatta, sehän kai istuu keuhkorakkuloissa tiukasti? Entäs hiilidioksidi, CO2, mites se voisi vaikuttaa? Taju kankaalle? Näitä aineita on ainakin helposti saatavilla. Ps. Häkäkin taitaa olla ilmaa raskaampaa, tuskin nousee ylös alkoviin? Hiilidioksidi voisi sinne noustakin. Tiedä näistä.

Pps. Taitaa muuten näillä jaamesbond järjestöillä olla nykyisin myös sellaisia aineita, sumutettavia, että ihminen lamaantuu vaikkapa 15 min-1/2 tunniksi eikä jälkeenpäin muista asiasta yhtikäs mitään? Omituisia tarinoita liikkuu nykyisin näistä.

VUORI ARNO 29.07.2007 14:58

Moro,

hiilimonoksidi ja hiilidioksidi aiheuttavat vaikean hapenpuutteen eli helposti ikiunen, en usko näiden olevan mahdollisia - "vahinkoja" olisi jo sattunut jos näitä käytettäisiin. Molemmat ovat lisäksi ilmaa raskaampia eli jäisivät asuintilan alaosiin. En usko eurooppalaisten varkaiden ottavan sitä riskiä, että auton putsauksen yhteydessä voisi tulla ruumiita...

Muistiin vaikuttavia nukuttavia aineita on olemassa, esimerkiksi diatsepaami ja sen sukuiset aineet. Mutta tietääkseni ei kaasumaisina tai aerosoleina.

Omituista vaan, ettei esimerkiksi panttivankitilanteissa viranomaisilla ole tällaisia aineita käytettävänään...jos niitä sitten yleensä on olemassa.

Jos tällaisia aineita on olemassa, tulee tästä uusi näkökulma myös lukituksiin, ketjuihin jne. Nimittäin jos voro pumppaa aineen sisälle, mutta sitten ei saakaan tuuletettua sitä pois tarpeeksi nopeasti kun ovi ei aukea...kuulostaa vaaralliselta.

Arno

LIIMATAINEN HANNU 29.07.2007 15:35

Jep, hylätään ne hiili- kaasut. Mutta mitä jää, kun kuitenkin niin monet tahot väittävät että "kyllä kaasua käytetään", ei vain karavaanarit, esim. rekkakuskeilta löytyy uskomattomia tarinoita, koko rekka kadonnut jäljettömiin. Joskus kuskikin. Diatsepaami ja johdannaiset kuulostavat kyllä mahdollisilta, mutta sitten törmätään taas niihin annosteluihin, pitoisuuksiin, vaikutuksiin jne., jotain kyllä niissä lukemattomissa tarinoissa on, ei ne kaikki voi olla 'urbaanilegendoja'?

Viranomaiset eivät varmaankaan uskalla käyttää 'aineita' koska vahinkoja kuitenkin sattuu, Vennään maallahan se ei nyt niin tarkkaa ole, eikä siellä aina varmuutta kuka on pahis ja kuka hyvis!

Minun m-auto on kerran rosvottu E-Ranskassa, en tiedä vieläkään missä vaiheessa, olin aamulla aikaisin 15 min. WC:ssä, kun sieltä tulin niin vasta jonkin ajan kuluttua huomasin että 'puuttuu' tavaroita. Olisihan ne voitu viedä jo aikaisemminkin, tiedä tuota. Jäljet olivat hyvin olemattomat, kuljettajan oven lukossa.

Tämä kaasutusdilemma on näköjään ikuisuusongelma, toiset eivät usko koko juttuun, toiset ovat varmoja että näitä tapahtuu! Who knows? Pitäisikö luvata rosvoille miljoona euroa näytöstapahtumasta? Ja tutkijat paikalla!

Mutta matkailu avartaa ja elämä on vaarallista, kotonakin! ;-)

PURSIHEIMO TOPI 29.07.2007 15:38

Kymmenisen vuotta sitten olin parkkeerannut vetoautoni Barcelonan olympiastadionin viereiselle kadulle. Olin kätkenyt kaikki arvotavarat kuten järjestelmäkameran jne. autoni tavarasäiliöön pois varkaiden näkyvistä. Auton avainperässä on kaukosäädin, jolla lukitaan keskuslukitus mutta voidaan avata myös tavaratilan kansi. Kun palasimme autolle stadionilla vierailun jälkeen, näin jo kaukaa, että tavaratilan kansi oli apposen avoinna ja katukäytävällä istuskeli lähinnä narkkaria muistuttava heppuli rakkikoirineen. Tajusin heti, että olin itse vahingossa painanut säätimen nappulaa, jolla kansi ponnahtaa auki. Siinä kaikki tavarani olivat kuin tarjottimella. Jalkakäytävällä ollut kaveri oli huomannut, että kansi oli auki ja oli siksi jäänyt vartioimaan, ettei kukaan pitkäkyntinen olisi vienyt tavaroitamme. Tuon kaltaista en olisi odottanut espanjalaisilta, joista yleensä varoitellaan.

NOUSIAINEN MARTTI 29.07.2007 16:20

Häkä on ilmaa HIUKAN kevyempi kaasu....

HYTÖNEN REIJO T 29.07.2007 16:38

Onkohan kaikilla kaasutetuilla ollut varkaus vakuutus,siitä ei ole ollut juttua. Miten lie vakuutus etsivät suhtautuvat näihin tapauksiin. Onneksi siinä pariisin tapauksessa ei mennyt henki,eikä vaimon kännykkä,ne tärkeimmät:)

KERÄNEN KAUKO I 29.07.2007 17:16

Minä en jaksa uskoa näihin juttuihin. Ensinnäkin jostakin olemattoman pienestä reiästä yritetään täyttää isoa asuintilaa tainnuttavalla kaasulla, sehän vie aikaa ja rosmolla pitää olla mukana melkoinen säiliö. Toisekseen miten se rosmo annostelee sen kaasun ettei siellä uhrit kuolisi? Väkisellä joskus olisi tapahtunut annostelussa virhe ja joku olisi kuollut. Kolmanneksi jos oletetaan, että rosmo olisi saanut sinne sellaisen määrän myrkkyä että porukka on tajuttomana, silloin hänellä itsellä pitäisi olla suojautumis varusteet tai tuulettaa kunnolla auto, jotta voisi itse sinne työntyä. Onko kukaan koskaan kuullut joltain viralliselta taholta, että olisi tutkijat löytäneet jotain myrkkyjäämiä? Ja varmaan joskus olisi käynyt myös niin, että rosmon täyttäessä myrkyllä autoa olisikin joku yllättänyt hänet teostaan. Siispä enemmän oikeita todisteita kehiin ennenkuin uskon noihin myrkkyjuttuihin.

Lehti jutusta vielä: Mikä lehti sen kirjoitti? Ja koska?

NYYSSÖNEN KAJ 29.07.2007 18:35

Toisaaltaan jos sairaalat saisivat tämän kaasun käyttöönsä voisivat leikellä ilman anestialääkäriä tulisi siis halvemmaksi. Mutta kukaan ei tarjoa tätä ihmekaasua heille.

Toisaalta minullekin on käynnyt niin että minut on kaasutettu tainoksiin! Aamulla vain löytyi tyhjä Alkon pullo sängyn alta eikä koirakaan minua herättänyt. Tämä kaasutuksen seurauksena päätä kivisti kovasti vielä puolipäivää.

HALOILA VESA 29.07.2007 18:55

Tervehdys. Tuo otsikko varmaan tarkoittanee ainakin täällä palstalla larsenia, mutta nyt kun tähän keskusteluun liitetään niin kysympähän Arnolta seuraavaa: Mitenkäs GHB(gamma-hydroxybutyrate)? eli ns. treffiraiskaushuume. Josko sitä rosmot olis sujauttaneet pöydälle jääneeseen larsenin tilkkaan? Tai vaikkapa kabanossin sisälle. Toisaalta sitä kabanossia tarvitsisi sitten nautiskella lähes pää tyynyssä... Kyllä kaikenkaikkiaan tuntuu aika mahdottomalta omien tietojen ja nyt myös Arnon vahvistamina että jotain kaasua käytettäisiin. Siinä pitäisi tosiaan olla sellainen 50 kg:n pullo rosmoilla mukana näissä tunnetuissa anestesiakaasuissa.

Luonnollisimmat selitykset lienevät ne, että väsyneenä parkkiin, pullo punkkua, illallinen ja sitten raittiissa ilmassa sikeä uni. Ei siinä pieniin ääniin herää...

LIIMATAINEN HANNU 29.07.2007 19:06

Mitä hevelettiä Kaj'tsu, imppaamallakos Sinä sen Alkon pullon olet tyhjentänyt? Nenulin kautta henkeen ja sieltä sitten ohi aivo-veriesteen suoraan sinne aivokuoreen? Eiku taju kankaalle! Vaikka tärpätillä. Pää täyteen vaikka kuhmuja. Kivistäähän sitä pikku pääkkyä sitten kovastikin puolipäivää! Ai ai, Kaj, ei huva!

LIIMATAINEN HANNU 29.07.2007 19:14

Onkos tuo GHB sama kuin se 'rohypnol'? Joka lie kauppanimi aineelle. Se on paha aine se, mutta mitenkä sen saaminen niille rosvottaville, siinäpä pulma.

Minä en kyllä usko sitäkään että kaikki ne tarinat jossa nukuttu sikeästi ja auto/vaunu rosvottu olisi pelkästään sen 'luonnollisen' unen ja siksi heräämättömän porukan tarinoita. Kyllä normaali ihminen normaaliunesta herää jos siellä pienessä tilassa vieraat liikkuvat. Jotakin täytyy olla, mutta mitä? Pitänee kysyä Venäjän FSB:ltä, niillähän niitä myrkkyjä löytyy.

HAAPANEN TIMO S 29.07.2007 20:42

Litrasta nestemäistä kaasua saadaan n.700 l kaasua. Jauhesammuttimen pullo on sopiva ja huomaamaton tapa kuljettaa kaasua,2kg:n pullo riittää.

HYTÖNEN RAIMO 29.07.2007 22:24

Enkä minä, meinaan usko aivan tältä syömältä näihin juttuihin.

Tiettävästi koko Euroopasta ei löydy yhtään vedenpitävästi todistettua kaasutustapausta. Ettei vain olisi käytetty illalla niin paljon nestemäisiä tainnutusaineita, että on oltu koko yö taju kankaalla ja muistamattomassa tilassa?

Eli oma moka, mutta jotakinhan vakuutusyhtiölle pitää yrittää keksiä.

NYYSSÖNEN KAJ 30.07.2007 09:36

Ei ku pullon suusta suoraan massuun ja seuraavana iltapäivänä vakutusyhtiölle selittämään että kaasutettiin. niinkaj täämä urpaani legenda on syntynyt. Tarinasta poistetaan vain se korkin narahdus.

VUORI ARNO 30.07.2007 12:45

Moi,

enpä ole löytänyt GHB:stä sen paremmin kuin Rohypnolistakaan sellaista tietoa, että niitä voitaisiin annostella siten, että kyytipoikana olisi jokin kaasu.

GHB (gammahydroksibutyraatti) on Keski-Euroopassa käytössä oleva nukutusaine, jota jotkut käyttävät huumeenakin. Suomessa on ollut kuolemantapauksiakin gamman käytöstä viinan kanssa. Vaarallinen aine. Nestemäinen, vaikutuksen alku epämääräisen ajan kuluessa, 10-60 minuutissa.

Rohypnol on bentsodiatsepiineihin kuuluva aine (eli Diapamin sukulainen). Ainoa veteen liukeneva tuon ryhmän aineista. Käytetään nukutuksen lisäaineena leikkauksissa. Aika voimallinen aine, mutta että kaasumaisessa muodossa...en usko.

Se FSB:n aine oli muuten tiettävästi fentanyyli joka on morfiinin voimakasvaikutteinen sukulainen. Huumaava aine, joka herkästi vie hengityksen. On niillä varmaan muitakin aineita (?).

LIIMATAINEN HANNU 30.07.2007 13:10

Vähän asian vierestä, ihan omakohtaisia kokemuksia. Kun -71 satuin telomaan itseäni pikkuisen pahemmin ja hoitsut/tohtorit yrittivät ensiapuna saada minulta tajua kankaalle, aineista en tiedä mutta ensimmäinen piikki vain ärsytti, toinen piikki vielä enemmän eivätkä enää uskaltaneet lisää antaakaan. Kun siten niitä leikkauksia ja täysnukutuksia tuli, sen ajan mukaisesti, puolen vuoden sisällä muistaakseni 6-7 kertaa ja aina oli ongelma saada äijältä taju pois, sitten parikin tohtoria selitti sitä minulle että se annostelu on kuitenkin riippuvainen yksilöstä, silloin ohjeellinen annostus annettin elopainon mukaan. Se riippuvuus johtui kuulemma jostakin solurakenteen ominaisuuksista, en tiedä kun en ihmistohtori ole. Kävi sitten niinkin että kun kaiken sen päälle jouduin vielä Tölikkään umpisuolileikkaukseen ja yritin inistä sille narkkarille, nainen, että anna sitä mömmöä sitten normaalia enemmän niin rva tohtorihan suuttui ja melskasi että kumpikos tässä nyt onkaan lääkäri. No, hän teki niinkuin parhaaksi näki ja minä sitten heräsin juuri kun kirurgi sai mahan auki. Sitten huuudettiin ja kiroiltiin, Ja saatiin koko leikkaushaava tulehtumaan, sählingissä! Prkl! Että tämmöistä niistä annostuksista. Vaikeita ovat, tai ainakin olivat. Ja nyt onkin pääkky hapertunut, kuten muuan fiksu lääkäri sen jo silloin ennusti. Myrkkyjä olivat, silloin! Saman verran solar-plexus puudutuksia, kerran jopa oikean keuhkon rysäyttivät kasaan, toheloidessaan. Onhan näitä kokemuksia, kaikenlaisia. KJON!

KUOKKANEN TEUVO 30.07.2007 20:45

Jos ei ole nähnyt tai joutunut tilanteeseen.Voi puhua olettamuksia.Ei haissu viina,auto tyhjennetty,pariskunta tööt vielä klo 12toista päivällä,ovenlasi sievästi maassa.Hyvä tuuri oli meillä,vain autonovi murrettu rikki ja tuulilasin peiton nauha katkaistu.Vihjailut pois tosiasioista.Poliisit oli paikalla.Ei vakuutusyhtiöt kaikkea usko älä vihjaile sellaista.Kirjoitti kartturi.

NYYSSÖNEN KAJ 31.07.2007 20:21

Niin mutta miten tuo liittyy kaasun käyttöön ryöstössä? Tyrmäystippoja on käytetty mutta ne täytyy itse juoda.

MIILUNPALO JUSSI 02.08.2007 17:02

Olikos se niin, että matkalaisilla oli mukana myös koira? Meidän auton lähelle ei edes pääse hiipimään yöllä niin hiljaa, että koirat eivät reagoisi - varsinkin yöllä! Ja jos siinä sitten joutuu kopeloimaan jotain reikiä yms. niin en meidän tapauksessa ainakaan usko näin onnistuvan. Jos jollekin näin on käynyt, niin huonoa tuuria. Tai "hälytin" on yli-ikäinen ;-)

KUJANPÄÄ MARKKU J 02.08.2007 17:38

Voi se olla noinkin. Koiruuksissa on puolensa. Muuten en vaivoikseni ottaisi.

PUTTONEN MATTI 10.08.2007 15:17

Toivottavasti vastaus löytyy täältä kaiken vittuilun seasta; meidät koitettiin ryöstää vapaaparkissa Ranskassa kesäkuun viimeisinä päivinä kuluvaa vuotta, mutta NX4 kaasuhälyyttimeen liitetyt liiketunnistimet, jotka on auton kummallakin sivustalla hälyyttivät ajoissa, eikä konna päässyt rikkomaan oven lukkoa. Onhan mullakin Defan hälyytin ovissa ja ikkunoissa, mutta se on osittain myöshäistä kun luukku on jo auki, ennen kuin häly tulee.

LIIMATAINEN HANNU 10.08.2007 15:25

No nyt ilman vittuilua, siis kumpi teidät hälytti, ne liiketunnistimet vai se kaasuhälytin? Ei oikein selvinnyt tuosta jutustasi. Ja olitteko nukkumassa, vai mihin aikaan hälytys tuli?

Ps. Minun m-auto rosvottin myös Ranskassa, Seten kaupungin lähellä, Välimeren puoleisella rannalla. Ja se seetana ranskalainen pyyroookraatia, soon syvältä! Keleen sammak ...!

PUTTONEN MATTI 10.08.2007 15:59

Siis ne liiketunnistimet ovat vain kytketty kaasuhälytin järjestelmään. Olen säätänyt liiketunnistimen hälyytyksen- anto viiveen 15 sekunttiin, tarkoittaa että heti kun tunnistin havaitsee liikettä sekunttari käynnistyy, ja jos liike jatkuu yhtäjaksoisesti 15 sek ajan hälytin laukeaa. Tämä tapahtui noin klo 1 yöllä paikassa missä oli 5-6 muutakin matkailuautoa. Noin 100 km Nizzasta länteen. Lähinnä vahinkoa ehti tulla lukon peitelevyyn, jonka suorakaiteen muotoisesta aukosta avain laitetaan sisään. Voisin kuvitella, että rosvo oli ehtinyt työntää oman yleisavaimensa lukkopesään juuri ennen hälytystä. Siksipä itseasiassa ajattelin hiukan lyhentää varoaikaa 15 sekunnista noin kymmeneen sekunttiin, siinä sjassa normaalin kulkijan pitäisi ehtiä ohittaa auto, ilman että hälyt menevät päälle.

SILMUNEN HANNU 10.08.2007 16:19

Kuulostaa mielenkiintoiselta tuo liiketunistin.Kaasu- ja tavallinen meilläkin jo on.Vaan miten kaukana tai lähellä autoa olevan liikkeen se aistii? Joskushan taukopaikoilla ollaan kovinkin lähellä toisiaaan ja silloin vaikka rekkakuski voi hääräillä ihan automme kyljessä rehellisissä merkeissä. Ja juuri Norjassa lampaat kiehnasivat auton kylkiä pitkin yötä...siellä kyllä maan äärissä kylän keskellä tuntui vääryydeltä kyläläisiä kohtaan vetää kettinki etuovien väliin... Oliko teillä ko.tilanteessa ketju käytössä?

Etelä-Ranskassa meilläkin autoon(henkilö)on murtauduttu,2 kertaa.Siellä emmekä Espanjassa emme enää nuku vapaaparkissa,muualla kylläkin,niin kuin Romaniassa tänä kesänä:)

t.Kaarina

SILMUNEN HANNU 10.08.2007 16:25

Ei vaiskaan,kyllä nukkuisn esim.camarguessa ja muualla syrjemmällä,mutta ei lähellä isoja teitä.Vaan onhan se joskus tietty ihan tuurin kauppaa minne rosvot raahautuu.Ja Biskajan lahdella just talvella nukuttiin rannalla mutta on syntynyt käsitys että se välimeren ranta Ranskassa olisi se pahin? t.kaarina

PUTTONEN MATTI 10.08.2007 17:13

Ihan tarkkaa mittaa ei ole kerrottavaksi, mutta arvioisin noin neljä metriä auton kyljestä ulospäin ja metrin pari etu sekä takapuskurin ohi. eli semmoinen 4x10 metrin alue molemmilla kyljillä. Auton peräosa on mulla umpinainen ei ikkunoita eikä luukkuja ja tuulilasin kautta ei ehkä ole kaikista kivoin ryömiä. Ei olla ketjuja käytetty.

SILMUNEN HANNU 10.08.2007 17:27

Mistä ovesta se yritti sisään,siis ohjaamon vai asunto-osan? Kun säde on noinkin suuri,eikö turhia hälytyksiä tule usein vai laitatteko tuon tunnistimen päälle vain kun yövytte ihan yksinään jossain? Jotenkin luotan tuohon ketjuun aika lailla. t.Kaarina

PUTTONEN MATTI 13.08.2007 08:49

asunto-osan. Ei ole tullut turhia hälyytyksiä. Niinkuin sanoin laitteessa on viive mitä voi säätää. Leirintäalueilla emme ole käyttäneet liiketunnistimia, mutta ne harvat kerrat jos ollaan oltu jossain muualla yötä. Eihän niitä kulkioita yöllä ole kovin montaa olit sitten parkissa missä hyvänsä. Ja laite kun antaa vasta hälytyksen 15 sek kulutta mikäli liikettä on tutkan vaikutusalueella. Kyllä normaali liikkuja yöaikaan sen verran kunnioittaa vaunussa nukkujia ettei tule ihan renkaille kuseskelemaan.

KORHONEN KARI 13.08.2007 09:46

Vastaavaan hälyttimen liiketunnistimeen kytkettiin myös parkkivalot(auton+vaunun),ne syttyivät jos joku tuli liian lähelle.Releen avulla voi kytkeä myös suurempia valaisimia joiden luulisi karkoittavan yöllisen yrittäjän.

LAHTI TIMO 15.08.2007 20:27

Vapaaparkissa ja myös leirintäalueilla kannattaa jakaa yövahtivuorot porukan kesken ja/tai jätää se koko punkkupullo kerralla juomatta.

HAAPANEN TIMO S 15.08.2007 20:50

Eks ny sentään vähän liioittele.Saa maailma paljon pahemmaksi tulla ennen kuin meillä vahtivuorot jaetaan.Tai jätetään hyvä punkku väljähtymään.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.