Moottoritie maksu Ranskassa?

KARHU JUHA 15.04.2008 21:42

-Ranskan mannermaalla ei ole juurikaan tullut autoiltua,eli kuinka siellä maksetaan moottoritie tulli.Onko se tarra ostos,vai samanlainen "pömpeli" systeemi kuin Italiassa.Vai kuinka toimitaan?...Auton paino on alle 3500kg. JK.

PYSTYNEN JUHANI 15.04.2008 21:47

Pömpeli jossa ihminen sisällä. Kalliimpi kuin Italiassa ja Espanjassa.

KERÄNEN KAUKO I 15.04.2008 21:49

Saman tyylinen kuin Italiassa. Poistuttaessa maksetaan ajettu matka. Moottoritiet ovat tosi hyviä ja lähestulkoon tyhjiä. Syy, varmaankin aika korkea hinta. Nyrkkisääntönä hinnoitteluun, että mitä sun autos syö niin kerro se kahdella. Jos ajat satasen kympillä, niin varaudu maksamaan toinen kymppi Ranskan valtiolle. :)

EEROLA TEEMU J 15.04.2008 22:08

Niillä oli ainaskin jokunen vuosi sitten hieno systeemi määritellä auton maksuluokka. Rahastuksen tekijä katsoi luukustaan että onko sulla yhdet vai paripyörät takana ja teki sen perusteella hintaluokka- arvion.

Ellei ole kiirettä, niin joitakin välejä lukuunottamatta kannattaa ottaa ilmainen päätie maksullisen moottoritien sijaan. Siellä näkee edes vähän paikallistakin elämää ja voi tankata markettien tosihalvoilla tankkaupisteillä.

PURSIHEIMO TOPI 16.04.2008 01:02

Kyllä siellä on maksuramppeja muuallakin kuin poistumisrampeilla. Yleensä kaupunkien ohitustiet ovat maksuttomia.

PURSIHEIMO TOPI 16.04.2008 01:14

Kaikkein kätevin ja nopein konsti on maksaa Visa-kortilla. Mitään allekirjoituksia ei tarvita ja kuitin saat pyytämättä. Katsopa tarkkaan mille kaistalle menet maksuasemalla. Muistaakseni tuo kaista on "manual". Toisilla maksuasemilla otetaan tiketti automaatista (kahdella eri korkeudella). Tiketti luovutetaan, kun seuraavan kerran maksetaan. Rahallakin voi maksaa mutta se on hitaampaa.

PURSIHEIMO TOPI 16.04.2008 01:24

Michelinin maantiekartoissa maksuttomat moottoritiet erottaa maksullisista "välimatkapampuloiden" väristä. Sinisellä merkityt ovat maksuttomia osuuksia ja punaisella merkityt maksullisia. Maksuasemat on merkitty mustalla paksulla poikkiviivalla. Matkailuautojen tariffeista en ole selvillä, koska itse ajelen vaunuyhdistelmällä.

LIIKSAAR MART 16.04.2008 14:52

Mutta paljonko veloitetaan 3490 kg vaunuühdistelmästä (1 akselinen vaunu) italiassa ja ranskassa?

HYTTILÄ ESKO O 16.04.2008 17:50

Ei veloiteta painon mukaan, en ainakaan ole koskaan vaakaan joutunut. Kylläkin on kurkattu kopin ikkunasta pituutta. Tuolla ranskassa ainakin jokuvuosi sitten laskettiin vaunu-auto yhdistelmien maksuja. Itse maksan siirtymillä mielellään (melekin) . Nuo tiet on loistavia kunnoltaan. Eikä pää räjähdä niistä kylien ja liikenneympyroiden määrästä.

HYTÖNEN RAIMO 16.04.2008 20:03

Nimenomaan Ranskassa maksuun vaikuttaa akselien määrä (ja muistaakseni ajoneuvon korkeuskin). Kyseinen vaunuyhdistelmä on kolmiakselinen ja kuuluu kalleimpaan hintakategoriaan (maksuluokka 4). Lisäksi maksuun vaikuttaa se, kuinka pitkä matka on kysymyksessä.

Lisäksi on hyvä tietää, että Euroopan kalleimmat moottoritiemaksut ovat juuri Ranskassa. Kysymyksessä olevalla yhdistelmällä koko Ranskan läpiajo moottoriteitse aiheuttaa lisäkustannuksen luokkaa 200 - 300 euro/suunta, eli tyyristä on.

SEPPÄLÄ MARTTI J 16.04.2008 20:37

Tulimme juuri Ranskan läpi Espanjasta, vaunuyhdistelmä ja kaksi matkailuautoa. 3500kg. Kaikissa tietullipisteissä sama taksa kultakin ajoneuvolta, sama systeemi vuosi sitten.

HYTTILÄ ESKO O 16.04.2008 21:44

Olen yli 20 vuotta ajellut ranskassa ja systeemi muuttui joku vuosi sitten. Se ei vaan usko :D Seuraavassa linkissä voimassaolevat. http://lyhytlinkki.net/?9t3kldxq

Search results for France - Road

Road Car Car Towing Caravan/Trailer Additional Information

A1 13.60 19.90 Lille - Paris

A10 8.90 14.80 Tours - Poitiers

A10 10.60 16.50 Poitiers - Saintes

A10 19.20 32.00 Paris - Tours

A10 28.30 44.60 Tours - Bordeaux

A10/A71 32.30 49.40 Paris - Clermont-Ferrand

A10/A837 11.70 17.90 Bordeaux - Rochefort

A11 7.60 11.40 Angers - Nantes

A11 23.60 36.20 Paris - Angers

A11/A81 25.40 39.70 Paris - Rennes

A13 5.20 8.00 Rouen - Paris

A13 6.30 9.50 Le Havre-St Saens

A13 7.60 11.80 Le Havre - Paris

A13 12.70 19.20 Caen - Paris

A14 6.90 13.80 Orgeval-Paris (La defense)

A16 17.50 26.30 Calais - Paris

A2/A1 12.40 18.30 Valenciennes - Paris

A2/A26 11.00 16.50 Valenciennes - Reims

A26 9.60 14.10 Reims - Troyes

A26 18.60 28.00 Calais - Reims

A26/A1 19.20 29.30 Calais - Paris

A26/A5 35.40 52.00 Reims - Lyon

A26/A5/A39/A40 49.60 75.80 Reims - Tunnel du Mont Blanc

A29 6.60 10.00 Le Havre - St Saens (A28)

A29/A26 11.30 17.00 Amiens - Reims

A31 3.90 4.20 Dijon - Beaune

A31 5.50 8.00 Langres - Dijon

A31 6.30 9.20 Nancy - Langres

A36 2.60 3.80 Belfort - Mulhouse (German Frontier)

A36 6.50 9.50 Beaune - Besancon

A36 6.60 9.60 Besancon - Belfort

A39 2.60 3.80 Dijon - Dole

A39 8.70 12.80 Dole - Bourg-en-Bresse

A4 9.20 14.00 Paris - Reims

A4 11.20 17.30 Metz - Strasbourg

A4 21.60 32.70 Paris - Metz

A4 32.80 50.00 Paris - Strasbourg

A40 5.20 9.10 Geneve - Tunnel Mont du Blanc

A40 14.70 23.30 Macon - Geneve

A41 4.80 7.50 Chambery - Geneve

A41 5.30 7.70 Grenoble - Chambery

A41/A40 11.30 18.00 Chambery - Chamonix

A42/A40 13.70 21.60 Lyon - Geneve

A43 9.80 15.50 Lyon - Chambery

A43/A430 4.70 7.40 Chambery - Albertville

A43/A48 9.20 14.80 Lyon - Grenoble

A49 7.90 12.40 Valence - Grenoble

A5/A31/A6 29.10 43.00 Paris - Lyon (via Troyes)

A51 10.70 16.20 Aix-en-Provence - La Saulce

A52/A50 6.80 10.30 Aix-en-Provence - Toulon

A54/A7 8.50 13.10 Montpellier - Aix-en-Provence

A57 3.70 5.60 Toulon - Le Cannet de Maures

A6 18.80 27.60 Paris - Beaune

A6 24.50 36.10 Paris - Macon

A6 29.60 45.60 Paris - Lyon

A61/A9 17.50 27.10 Toulouse - Le Perthus (Spanish Frontier)

A61/A9 18.90 29.10 Toulouse - Montpellier

A62 15.60 25.40 Bordeaux - Toulouse

A63 6.50 10.10 Bordeaux - Hendaye (Spanish Frontier)

A64 15.00 23.30 Bayonne - Toulouse

A7/A8 21.00 33.00 Lyon - Aix-en-Provence

A7/A9 21.50 33.50 Lyon - Montpellier

A72 9.50 14.30 Clermont-Ferrand - Lyon

A8 1.90 2.90 Nice - Menton (Italian frontier)

A8 3.90 5.90 Cannes - Nice

A8 12.40 18.80 Aix-en-Provence - Cannes

A83/A10 25.70 38.40 Nantes - Bordeaux

A85 7.50 10.70 Angers - Tours

A87 5.20 13.00 Angers - Les Sables

A89 8.50 13.20 Bordeaux - Brive

A89 14.50 22.30 Brive - Clermont Ferrand

A9 6.80 10.30 Orange - Montpellier

A9 14.60 22.80 Montpellier - Le Perthus (Spanish frontier)

A9/A54 4.70 7.30 Montpellier - Arles

E402 7.60 11.60 Le Mans - Tours

E402 16.00 26.80 Rouen - Le Mans

E44 5.00 7.60 Neufchatel - Amiens

E604 6.80 10.90 Tours - Bourges

E712 2.90 4.50 Grenoble - Ststeron

E9 4.90 7.30 Toulouse - Tunnel Raymorans

E9 13.00 20.50 Brive - Toulouse

KARHU JUHA 16.04.2008 23:04

-Mielenkiintoista,muttei oo halpaa!Varsinkaan jos ympyrää ajelee. JK

PURSIHEIMO TOPI 17.04.2008 00:41

Eiköhän tuo hintahaarukka ole reippaasti yläkanttiin. ViaMichelin antaa välille Nancy - Perpignan (yli 800km) hinnaksi autolle noin 60 € ja yhdistelmä maksaisi noin 90 €.

HYTÖNEN RAIMO 17.04.2008 01:18

Onhan se. En ole pariin vuoteen liikkunut sielläpäin ja muistissa oli sen aikaiset hinnat. Näkyvät pudottaneen hintoja melko reilusti (vuonna 2006 kustannus oli vielä lähes 10 c/km), eivätkä kaikki moottoritiet ole edes maksullisia.

AHONEN KAI 17.04.2008 02:59

Perpignan-Mulhouse 96€ muutama viikko sitten.

HYTÖNEN RAIMO 18.04.2008 08:38

Aivan. Hintaluokka vastaa täysin muistikuvaani taannoiselta Ranskan matkaltani. Hyväkai!!!

HYTTILÄ ESKO O 18.04.2008 10:12

Hyväkai ! tuon summan maksan mielelläni kun pääsee LÄPI ajamaan RANSKAN , ilman noin 3.800.000 liikenneympyrää ja ainakin 700.000 kylää :D. Mikäli haluaa tutustua noihin kyliin mikä on ihan suositeltavaa niin silloin ajaa vaikka "N-teitä".

PARVIAINEN JORMA 18.04.2008 14:17

Ovat yleensä kalliita Meille matkailuautoilijoille.

Tässä ereäänlainen hinta-lista, joka on päivitetty Tänään. http://www.autoroutes.fr/

Kannattaa myös mennä via Michelin sivuille ja valita sieltä esim. Lille - Perpignan väli ja Caravan versio näyttää maksavan 90,10 € ! Matkan moottoritieosuus om 1091 km. http://www.viamichelin.com/viamichelin/int/tpl/hme/MaHomePage.htm

Via Michelin on ajan tasalla, mutta pitää muistaa, että ne on henkilöautoille. Ja joskus ne pitää kertoa 2:lla.

terv. JP

HYTTILÄ ESKO O 18.04.2008 14:31

Ei nyt sentään kahdella. Taulukko ja suhteet oli paririviä ylempänä. Tässä uudelleen. http://lyhytlinkki.net/?9t3kldxq

PARVIAINEN JORMA 18.04.2008 15:27

Kiitos korjauksesta. Mutta tämä oli Minun "noin arvio", ettei ohjattais harhaan.

Mutta sielläkin riittää niitä "koerahastajia" - jos maksat käteisellä. Korttimaksusta jää sentään kuitti.

Maksakaamme siis kortilla. Ranskassa on myös ilmaisia moottoriteitä, jotka eivät häpeä maksullisiinkaan.

Esim. kesällä 2007 en maksanut centtiäkään Ranskan moottoriteistä enkä leirintäalueista. Matka kesti Ranskassa 3 vkoa. LIDL ja ALDI - ketjuille maksoin sentään ruoasta.

JP

LAINE RAIMO 18.04.2008 15:50

Minuakin ihmetyttää tuo Ranskan moottoriteiden kalleudesta marmattaminen. Olen viimeiset 10 talvea ajanut joka kerta Ranskan läpi mennen tullen, enkä ole maksanut centtiäkään moottoritiemaksuja. Siellä löytyy todella paljon myös ilmaisia moottoriteitä tai sitten muuten nopeita teitä ilman niitä rondeleita.

HEINONEN JORMA K 18.04.2008 22:55

totta on turha maksaa,kun pääsee maksamattakin.

HYTTILÄ ESKO O 19.04.2008 15:00

Ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä. Minä taas amksan siitä hyvästä jotta pääsen paikasta A paikkaan B nopeasti ja miellyttävästi. Vietän sitten sitä "laatuaikaa" vaikka kohteessa B ,tutustuen siihen ja lähiympäristöön. Olen ajanut Ranskankin vuosien mittaan ristiin rastiin eri "N"-teitä käyttäen. Vimme kesänäkin kun ei ollut kiirus kummempi Scotlannista tultaessa ajelin pikkuteitä siirtymää tuonne Bordeauxin yläpuolelle. Mutta aina on tapauksesta kysymys, ei pelkästään tuijottamisesta moottoritien hintalappuihin. Autonikin kuluttaa reippaasti vähemmän tasanopeudessa moottoritiellä verrattuna nykivään ympyrä+kylä tiehen.

NYYSSÖNEN KAJ 19.04.2008 15:30

Sama juttu Ranskan halki mennen tullen pääsääntöisesti moottoriteitä. samoin Espanjan halki mennen tullen. Ainoa paikka missä meillä on pakollinen tiemaksu on Ranska-Espanja raja jossa N-tiellä on yli 7,5 tonnin autoilta ajo kielletty rajan lähellä. Tämä maksaa n. 3-6 eur per suunta.

PESONEN OSSI K 01.05.2008 13:51

meillä teli-vaunu ja volvo maksuluokka 2 ranskassa noin 100e koko matka oletteko laskenut mitä vie penssaa tai naftaa kun kierätte maksuttomia teitä kyllä kulutus on paljon suurempi alussa mekin kierettiin mutta kyllästyttiin ympyröitä ja rajoituksia 40-50 60 km h kyllä siinä autokin kuluu kun pysähtyy ja taas lähtee sitä nykytystä emme aja moottoriteitäkään kun80-90km h mutta saa pitää tasaista vauhtia jos lähtee noinkin pitkälle matkalle ja on 5-6kuukautta reissulla niin ei tee kuukautta kohti paljoo lisää

KARHU JUHA 01.05.2008 19:23

-Vain 12 vuorokautta "peliaikaa" eli moottoriteihin on tyytyminen.Ja tähän sisältyy jo lautatkin edestakaisin. JK

BRUUN EERO 01.05.2008 20:26

Saksan jälkeen Ranskan maksulliset moottoritiet ovat aivan upeita, rauhallisia ja täydellinen asfaltti, maksan mielelläni.

HEINONEN JORMA K 02.05.2008 18:02

Kaiteita näkee suomessakin.

PURSIHEIMO TOPI 03.05.2008 00:53

Ranskalaisilta moottoriteiltä näkyy kyllä muutakin kuin tienvarsimetsää toisin kuin Saksassa. Mitäs nuo kaiteet sitä maiseman näkymista haittaa? Itse ajelen kyllä mielelläni noita N-teitä, jotka kulkevat kylien ja pikkukaupunkien kautta. Liikenneympyrät eivät liiemmin haittaa. Voisivat kyllä näyttää suuntamerkkiä poistuttaessa ympyrästä.

HEINONEN JORMA K 04.05.2008 12:44

Tuntuu että sinun matkasi suuntautuu tali-ihantala suunnalle,oletkohan koskaan ajellutkaan moottoriteitä,paremminkin kinttupolkuja.Terve tuloa kokelaaksi rutuihin sinua emme potki,näkisit hiukan maailmaa.

LYLYOJA SEPPO 04.05.2008 14:43

Voi helvetti kun on leuhka RUTU! Pitääkö sinun sotkeutua joka asiaan vinolla asenteella.Häpeäisit edes hieman.

PURSIHEIMO TOPI 04.05.2008 15:09

Nyt kyllä vastaat väärälle henkilölle. Olen reissannut Euroopassa vuodesta 1974 alkaen. Vuodesta 1985 alkaen käynyt melkein joka vuosi Espanjassa, joten noita Ranskan läpiajoja on siunaantunut toistaiseksi 26. Lähes kaikki Ranskan moottoritieosuudet tunnen. Mitä tuohon maailman näkemiseen tulee niin lisättäköön tuo automatkailuun vielä 9 noin kuukauden pituista matkaa jenkeissä, joista ajokilometrejä kertynyt yli 100 000 km. Noihin vapailla parkkipaikoilla aikaansa viettäviin rutulaisiin ei liiemmin kiinnostusta riitä.

LAHTI ANTTI 04.05.2008 15:32

Topi.

Älä välitä tuosta keltasilmä Heinosesta. Se vastaa ja kommentoi ihan mitä sylki suuhun tuo. Täys kahjo !

PURSIHEIMO TOPI 04.05.2008 16:04

Pieni korjaus. Noita Ranskan läpiajoja onkin 46.

HEINONEN JORMA K 04.05.2008 18:41

minulla on 50, ensi vuonna 52 että tuttuja maisemia.kyllä sinullakin on kunnioitettava määrä.lisää tulee jos vielä hengissä säilytään.mutta turkissa ja romaniassa en ole käynyt kertaakaan ,mieli kyllä tekisi.

HEINONEN JORMA K 04.05.2008 18:48

Mitäs itse teit ,pääsetköhan sinä koskaan rutuksi.hävetä voit kyllä minun puolestani,se olisi oikein mukava.

KUJANPÄÄ MARKKU J 04.05.2008 19:52

Aivan ja jos valitsee vielä pienemmät kuin N-tiet, välttyy katsomasta teollisuushalleja ym mielenkiintoista. Ympyrätkin harvemmassa. Keskinopeus ei kummoinenkaan, mutta mukavampi fiilis.

PURSIHEIMO TOPI 04.05.2008 21:10

No mistäs sulle mieleen tuli Talin-Ihantalan tiet muka ainoina ajaminani teinä. Olen muuten kerran käynyt vaunulla Leningradissakin. Entäs tuo maailman näkeminen. Mikäs sulla on uuden mantereen kokemus? Tänäkin vuonna vielä edessä 7 viikon Italian ja Espanjan reissu ja syksyllä kuukauden kierros jenkeissä. En ymmärrä mihin uhoamisesi perustuu.

HEINONEN JORMA K 04.05.2008 21:34

No kun minä olen sitä ajanut,se on muuten sellinen tie jota ei moni karavaanari ajanut.Kuljin pietarissa ja sen ympäristössä 2 vuoden ajan työ asiossa ja myös matkaillen matkailu autolla.Menin kerran pietarist Narvaan ihan kokeilumielessä ,sain kahdet sakotsillä välillä muka, ylinopeudesta ensinmäinen 50 euroa toinen 8oo ruplaa ,siihen loppui venäjän reissut en ole sen jälkeen käynyt enkä käy.En ole käynytt Amerikassa .En pysty enään lentokoneella menemään lääkäri kielsi sydämen takia,enkä taida laivalla lähteä,kunhan nyt näkee.Lähden syyskuun puolessavälissä balttian kautta sisiliaan hiljalleen sitten kun ilmat siellä viilenee niin joko tunisiaan tai espanjaan nyt pitäis olla vuosi reisussakun pitäis otaa jostain auto vaimolle.En minä mitään uhoa väärä luulo.terveisin Jorma Heinonen ps.ainoa mista en olemennyt venäjän puolelle on muurmanskin tie

STRÖMMER HEIKKI 06.05.2008 20:31

Viime perjantai iltana saavuimme vaimon kanssa Italian - Ranskan kiertueeltamme. Meillä on auto ja yksiakselinen vaunu. Saapuessamme esimmäiselle maksukopille, kasööri katsoi ikkunasta että jaha 3 akselia, siis maksuluokka 3 Painoja tai pituutta ei kysynyt kukaan. No mitä se sit maksaa? Ensinnäkin mielestäni on turhaa, etten sanoisi suorastaan typerää tutkia kaikenmailman taulukoita, saati ostaa tai tilata niitä mistään,koska jos sinun mielestäsi maksun pitäisi olla 10€ ja kasöörin mielestä 20€, niin puomi pysyy kiinni kunnes maksat sen summan jonka kasööri haluaa.Nyrkkisääntönä sanoisin että Ranskassa voi ajaa 300km samalla rahalla kuin Italiassa 1000km. Siis 3 akselisella 12m pitkällä yhdistelmällä. Jos matkanopeudeksi riittää 90 - 100km/h, ei kannata mennä moottoritielle ollenkaan vaan ajaa niitä punaisia teitä ilmaiseksi.

PURSIHEIMO TOPI 06.05.2008 22:41

Jotenkin tuntuu oudolta, ettet lääkärin kehotuksesta pysty istumaan lentokoneessa sydämen takia mutta kuitenkin saat ajella tuolla muiden joukossa ilman huolen häivää. Mielestäni vaarannat muiden tiellä liikkuvien turvallisuuden. Sairaskohtaukset ovat aiheuttaneet useita sivullisten kuolemantapauksia liikenteessä. Lentokoneessa tuo riski kohdistuu vain asianomaiseen.

HYTTILÄ ESKO O 07.05.2008 08:04

Nykyäänhän tuota erilaisuutta tavoitellaan monella tapaa.

HYTTILÄ ESKO O 07.05.2008 08:11

http://www.autoroutes.fr/en/preparatives/vehicle-classification.html Printatkaa tuo niin voitte tarvittaessa riidellä siellä kopilla asiasta. 20vuoden aikana ei ole tarvinnut.

Category Types of vehicles Définition 1 Light vehicles

Vehicle with overall height under 2 metres and GVW not exceeding 3.5 tonnes Train with overall height under 2 metres and GVW of towing vehicle not exceeding 3.5 tonnes

2 Intermediate vehicles

Vehicle with overall height from 2 to 3 metres and GVW not exceeding 3.5 tonnes Train with overall height from 2 to 3 metres and GVW of towing vehicle not exceeding 3.5 tonnes

3 HGV or bus with two axles (On the A14, all two-axle buses are in category 4)

Vehicle with overall height of 3 metres or more Vehicle with GVW of more than 3.5 tonnes

4 HGV or bus with three or more axles

Vehicle with more than two axles and height of 3 metres or more, or GVW of more than 3.5 tonnes Train with overall height of 3 metres or more Train with towing vehicle having GVW of more than 3.5 tonnes

5 Motorcycle Motorcycle with sidecar Tricycle

Mikäli joku ei ymmärtänyt niin voin laittaa saman ranskan kielellä tai kysykää joltain englannin taitajalta.

VALLIUS MARTTI 07.05.2008 09:39

Mitähän mahtaa eskon taulukko tarkoitaa,kun ei olla kieli miehiä niin selitäkää se suomeksi,kiitos jo nyt

ARO PERTTI 07.05.2008 10:59

Tältäkin linkiltä lyötyy aikatavalla hyödyllistä tietoa ulkomaan matkailun osalta. ;-))

http://www.voppari.com/index.htm

SALONIEMI MATTI 12.05.2008 15:59

Ovat nostelleet hintoja moottoriteillä Ranskassa,mutta eihän niitä tarvitse ajella,koska useimmiten (esim.Bordeax--Biarriz)moottoritien vieressä kulkee vanha tie,jossa nopeus riittävä 80-100km/h,eikä sanottavasti ympyröitä. Useilla muilla paikkakunnilla aivan ilmaisia moottoriteitä. Millaun tielle tuli nyt siltamaksu,mutta sillan voi kiertää. Yleensä perivät tiemaksuja turisteilta,joilla ei ole aikaa katsella Ranskan ihania maisemia. 100e meno Espanjaan ja toiset 100e takaisin =200e, tällä rahalla saa jo ostettua GPS laitteen,johon voi laittaa: ei maksullisia moott.teitä.(Portugalissa Becker Highspeed 199e,suomenkielisenä,37 maan uudet kartat.) Miten olisi Gigantin mainossanat:" on se vaan niin tyhmää maksaa liikaa." Muistakaa: Rutu ei leveile, Rutu neuvoo!

KORHONEN KARI 12.05.2008 16:48

Näin!!Erinomainen loppukaneetti,hyvä Matti!

Rutu KK

HYTTILÄ ESKO O 13.05.2008 13:18

On olemassa työelämässä olevia ihmisiä. He ehkä tarvitsevat nuo moottoritiet siirtymätaipaleella. On rajallinen aika tuota lomaa käytössä. Nuo ranskan maisemat on kauniita, moottoritiet hyviä ja paljon muita reittejä. Onhan tosiasia että moottoritiet ovat paljon nopeampia siirtyä paikasta toiseen, kun päivämatka voi olla jopa 700-900 kilometriä.

KARHU JUHA 13.05.2008 14:14

-Kiitos Esko hyvästä vastauksesta,minullakin on tuohon maagiseen eläkeikään vielä n.20v.Siihen asti on painittava loma-aikojen ja "lapsellisten" asioiden kanssa,vaikka kohta vanhempi alkaakin olla täysi-ikäinen.Jos mahdollista niin kyllä "rutu status"kiinnostaisi ja kovasti.Oravan pyörässä vaan jatkettava pyöritystä. JK

PURSIHEIMO TOPI 15.05.2008 23:59

Tuo mainitsemasi moottoritie Bordeaux-Biarritz on vähän huono esimerkki. Tuo väli on suurimmaksi osaksi maksuton, joten on turha välttää tietä. Vuonna 2006 tuon välin maksu oli vaunuyhdistelmälle 6,20 euroa. Aika edullista noin 190 kilsan matkalta. Itse asiassa vain viimeiset 40 kilsaa ovat maksullisia. Maisemat ovat pääasiassa tasaista yksitoikkoista mäntymetsää.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.