Mitä koertteja mukaan pohjoismaissa ?

Tapani Rautavirta 15.01.2018 09:35

Olemme aloittelevia karavaanareita. Viime kesä kierreltiin ympäri Suomea. Ensi kesänä lähdemme Tanskaan ja paluumatkalla kiertelemme Ruotisissa. Mitä kortteja tarvitaan mukaan? Kansainvälinen leirintäkortti vai camping key europe-kortti, vai molemmat??

Asuntoautoilija tietämättömänä

Matti Janhonen 15.01.2018 10:56

Ajokortti ja maksukortit.
Ja jos oikein tiukille portilla menee niin osta paikan päältä tämä camping-alueen lisähintaa merkitsevä camping-key.
Mistähän heveletistä tämä korttivillitys l. karavaanarin rahastus oikein on alkanut.
Eikö se tulisi olla niin, että camping-alueen pitäjä myy palvelua ja karavaanari ostaa, eikä siihen väliin mitään suoneniskijää tarvita.

Nyt aivan uutena rahanjakajana alalle on tulossa nämä kansainväliset majoituspalveluja välittävät nettitoimijat jota luon porttaaleja camping-alueista ja välittävät myös camping-varauksia.
Sotkevat pahasti tavallisen kuolevaisen nettihakua.

Jarmo Leinonen 15.01.2018 11:33

Meillä on ollut Ruotsin matkoilla juuri tuo Camping Key Europe -kortti mukana. Se on riittänyt.
Jotkut alueet tosiaan ostattavat sen ilmoittautuessa, muuten ei alueelle pääse.
(Koettu on).
Ainakin joillakin camping-alueilla on myös heidän omien nettisivujen kautta mahdollisuus varata paikka etukäteen ilman noita Matin mainitsemia välikäsiä. Esimerkkinä Östersunds Stugby & Camping, joka itse testattuna toimi hienosti. Ko. alueella vaaditaan juuri tuo Camping Key Europe -kortti.

http://ostersundscamping.se/camping/campingtomt/

Timo Haapanen 15.01.2018 12:17

Helpointa ostaa etukäteen CKE-kortti koska tulet sitä varmasti tarvitsemaan. Respassa kinaaminen ei auta mitään, kortti tarvitaan ja sillä selvä, säästät aikaa ja hermoja kun tilaat sen valmiiksi.

Sitä kansainvälistä mulla ei koskaan ole ollut eikä sitä ole missään kysytty 31 vuoden aikana.

@timppa

Kaj Nyyssönen 15.01.2018 12:52

35 v matkaillut ja ainoat kortit joista on todella hyötyä on Matti jo maininnut, muut paisuttaa vain lompakkoa.
CEK korttia ei minulla ole edes koskaan ollut, en edes mene alueelle jonne raha ei kelpaa.

Timo Haapanen 15.01.2018 13:01

CKE-kortista on kyllä hyötyä, nimittäin pääsee alueelle kun näyttää korttia. Kämppäreillä on lukijat joista he saavat kaikki tiedot suoraa kortilta, ilman korttia ei homma luonnu.

Tanskassa on yleistynyt tapa missä firma (esim. Camping, huoltoasema ) ottaa luottokortimaksusta aiheutuneet kulut heti maksun yhteydessä kortilta. Kannattaa maksaa debit-puolelta.

@timppa

Harri Halinen 15.01.2018 15:57

Kukahan maksaa aluksi mm. leirialueluetteloiden painatuskustannukset esim. Ruotsissa? Ei liene järkevää että jokainen alue painattaisi oman esitteensä ja tarvitsija saisi etsiä leirialueita mistä keksisi etsiä.
Siihen noita välistärahastajia ja yhteisten tarpeiden ja asioiden kokoajia tarvitaan eli mm CKE: n listauksia paperilla.
Kortin ja vuosimerkkien myynnillä rahoitetaan ko kuluja koska useiden alueiden tuotto on jo nykyisellään heikko joka näkyy mm. aikoina jolloin niitä kannattaa pitää avoinna.

Matti Janhonen 15.01.2018 16:58

Halinen huono vertaus.
Jos kokonaishinnasta aletaan irrottelemaan osia erillishinnoittelun piiriin niin päivän sanominenkin menee kortille.

Mitähän tekemistä camping-keyllä on katalogien kanssa?
Kohta ei tarvita edes koko camping-katalogia kun alueet menee nettiin, tai itseasiassa enää ei tarvita jos osaa nettiä käyttää.
Ihan silkaa lisähintarahastusta tämä korttibisnes, ei muuta. Maksajina camping-alue ja asiakas, koska muita maksajia ei ole.

Timo Haapanen 15.01.2018 17:45

Mulla kävi tuuri kun muutama vuosi sitten sain CKE-kortin missä ei ollut vuosilukua lainkaan. Muutaman päivän kuluttua lähettivät uuden ja pyysivät tuhoamaan vanhan. En tuhonnut.

Viime kesänä vaunuhakureissun kotimatkalla sillä kolme kertaa yövyin ja joka kerralla meni läpi kun olkapäitäni kohottelin ja käsiäni levittelin. Pariin vuoteen ei ole muuten tullut kämppäreillä Tanskassa tai Ruotsissa yövyttyä.

@timppa

Harri Halinen 16.01.2018 11:36

Matti Janhoselle vastaus:
Jos ei ole tilannut sitä leirialueluetteloa jota mm. CKE-korttirinki kustantaa ei ymmärrä kirjoitustani.
Jos ei ymmärrä yrittäjää ja hänen rahoitustaan kun pitäisi koko oma osa maksaa leirialueilmoittelusta luettelosta ei ymmärrä kerättävää luettelohintaa.
Tuo osahinnoittelu mahdollistaa niiden palveluiden hankinnan joita tarvitsee.
Päivän sanominen on todella huono vertaus.
Toistaiseksi ei kaikki roiku netissä koko ajan, ainakaan ajaessa. Jos on kaavoihin kangistunut ei tarvitse edes luetteloja vaan ajaa joka kerta samoille alueille. Siinä tavassa on se hyvä puoli että tietää mitä saa eikä paljoa pety odotuksistaan.


Onneksi tuo CKE-maksu on vapaaehtoinen ettei sitä inhoavan tarvitse maksaa.
muokattu: 16.1.2018 11:52
Matti Janhonen 16.01.2018 13:07

Halinen
Mistähän sellaisen katalogin saa, tilaisin heti ja onkohan siinä myös meidän omat alueet?
Minulla kun on vain nuo tavanomaiset joissa on 5500 camping-aluetta ja 5700 stellplatzia Euroopassa.
Jos tarvitsen lisää niin netistä kyllä löytyy. Euroopassa on yli 10 000 camping-aluetta ja niistä noin puolet sellaisia joille sanon, kiitos ei.

Taitaa olla sinulta pitkäaikaisen tuparutuna häipynyt ruudinhaju nenästä siitä miten Euroopassa karavaanarina nykyään liikutan, mitä kortteja tarvitaan ja mitä niillä saa. Totuus on taruja ihmeellisempi.

Mitä tuohon kaavoihin kangistumiseen tulee niin viime vuonnakin kävimme 19 eri maassa, joten ei ihan onnistunut yhdellä camping-alueella yöpyminen. Viime vuoden reissuilla yövyimme 12 uudella alueella.
En näe mitään järkeä bongata uusia camping-alueista, jos jo koetut ja hyväksi todetut sattuu reitin varrelle.
Tosin olen hinnasta piittaamatta silloin tällöin "makustellut" lux-alueita eri maissa, nähdäkseni miltä oikein suurella rahalla pystyyn pistetyt aidot 5-tähden alueet näyttää. Ja kyllähän ne näyttää.
Ei tule Suomeen sellaisia.

Joskus kun campingalue on hyvä ja sijanti koko reissuun nähden sopiva niin aluetta kannattaa käyttää useamminkin.
Gardalla olevalla Serenella-campingilla tuli joskus käytyä mennen tullen yhteensä varmaan 15 kertaa ja vedettyä siinä hieman henkeä kun oli menossa alas tai tulossa ylös. Usein kun menin respaan niin eipä se tuttu virkailija juuri muuta kysynyt koneelle tietoja naputellessaan kun että "Mister Janhonen vieläkö teillä on entinen vaimo mukana".



Jarmo Leinonen 16.01.2018 13:22

Taas se alkaa...

Jarmo Leinonen 16.01.2018 14:13

Luettelon Norjan CKE-alueista saa tilaamalla osoitteesta:
http://www.camping.no/
Hinta 98 nkr.

Ruotsin vastaavan voi tilata ilmaiseksi osoitteesta:
https://www.camping.se/sv/
Vuoden 2018 versio ilmestyy helmikuun aikana.

Molemmissa luetteloissa on yksityiskohtaisesti kuvattu alueet ja niiden palvelut, sekä merkitty alueet mukana tuleville kartoille. Norjan luettelossa kartta on erillinen taiteltu autokarttaversio, Ruotsin luettelossa painettu lehden sivuille. Aivan käyttökelpoisia molemmat.

Näissä luetteloissa on siis vain CKE-leirintäalueet, joihin Camping Key Europe -kortti on pakollinen.


Tanskan CKE-alueet löytyvät osoitteesta: http://www.danishcampsites.com/
muokattu: 16.1.2018 14:41
Harri Halinen 16.01.2018 16:47

Älä Matti Janhonen anna ajatustesi sinua viedä.
Noihin luetteloihin voit tutustua mainituissa osoitteissa.
Tuparutu (en tunne asiaa). Erittäin pitkäaikaisena ja jatkuvana karavaanarina olen päättänyt etten lukeudu mihinkään muihin kuin "pakollisiin" karavaanariryhmiin eli liittoon kautta pariin yhdistykseen. Näihin kuulumisen katson tarpelliseksi ja johonkin tuparutuun en.
Typerät ajatukset erikseen.
Tuo kieltämäsi eri palveluiden irroittaminen hinnoittelusta tarkoittaisi myös mm. esim. sähkö ja leirintämaksun liittämistä yhdeksi. Ajattele ensin ennenkuin kirjoitat.

Matti Janhonen 16.01.2018 16:53

Painetut Camping-katalogit on kohta mennyttä aikaa.
Esim. Camping&Caravaning - katalogissa on jo 995 sivua. Melkoinen järkäle.
ADAC:n Stellplatzfûehrerin sivumäärä on 1440 s.
Samat opukset sopivat digimuodossa tabletin ja kannettavan muistin "nurkkaan" ja kun laitteissa on paikannus niin lähimmät camping-alueet tulee esiin hetkessä ja mikä rahansa hakutoiminnolla.
Ja kun tulevat esiin, siitä on enää muutama klikkaus alueiden nettisivuille josta varsinainen tieto haetaan jos on tarpeen.

Paperinrapistelukulttuuri alkaa tältäkin osin olla ohi.

Ja vaikka erillisten navien aika piti muka piti olla ohi, niin kaikkea muuta.
Garmin 740 LM:n sisällä on jo esiasennettu ACSI paikat NKC JA MHF paikat sekä Tripadvisorin ja Foursquaren kohteet. Näissä katalogien digiversioissa on vielä se etu, että camping-alueet voidaan valita suodattamalla pois ne paikat jotka ei tulee kyseeseen. Suodatus voi tapahtua myös aukioloajalla, mikä ei talvikaudella liikuttaessa ole lainkaan huonompi ominaisuus.

Jarmo Leinonen 16.01.2018 19:00

Meillä myös erillislaite käytössä,
valmiiksi karavaanikäyttöön räätälöity Garmin Camper 760LMT-D.

Minusta (huom. vain mielipide) taas paperikatalogi ja -kartta hakkaa monessa kohtaa digiversiot mennen tullen,
vaikken digivehkeitä mitenkään vierasta. Ei pätki yhteys, eikä lopu sähkö;).

Harri Halinen 16.01.2018 19:33

Camping.se -luettelossa on v 2018 206 sivua eli paksun viikkolehden paksuinen ja Ruotsi aluejaettu josta on erittäin helppo löytää halutun alueen leirialueet.
Aluemäärää en tiedä koska uusi luettelo ei ole vielä minulle tullut, veikkaisin kuitenkin tietoja kokoluokkaa noin tuhannesta Ruotsissa olevasta alueesta. Hyvin olen vuosittain pärjännyt sillä luettelolla riippumatta olenko liikkunut etelä-pohjois- tai itä-länsi-suunnissa vv.
Yritän muistaa tänne kirjoitettaessa että joku saattaa tarvita tietoja eikä minun omia mielipiteitä asioista siksi kaikki kirjoitettava tieto on syytä olla oikeaa.


Minulla kulkee mukana myös vuosittain uusittu Camping&Caravaning ilman mitään tuskaa eikä ole noilta osin ongelmia. Kirja painaa reilun kilon korkeintaan ja otan tunnussivusta kopion jonka laminoin ja se toimii samalla kirjanmerkkinä. Kukin saa toistaiseksi mennä eteenpäin ja millä välineillä miten haluaa ei ole vielä hankalia määräyksiä.
muokattu: 16.1.2018 20:10
Timo Haapanen 16.01.2018 21:05
Jarmo Leinonen

Meillä myös erillislaite käytössä,
valmiiksi karavaanikäyttöön räätälöity Garmin Camper 760LMT-D.

Minusta (huom. vain mielipide) taas paperikatalogi ja -kartta hakkaa monessa kohtaa digiversiot mennen tullen,
vaikken digivehkeitä mitenkään vierasta. Ei pätki yhteys, eikä lopu sähkö;).

Mutta esim. Ranskassa maksuteiden välttelemiseksi ei riitä normaali tiekartta. Autoroute tai nyt vapaan netin aikana kuukkelin maps ovat riittävän tarkkoja. Iso pinkka saisi olla tiekarttoja riittävässä mittakaavassa.

@timppa

Matti Janhonen 16.01.2018 21:33


https://about-france.com/geo/motorways.htm

Timo Haapanen 16.01.2018 22:42

Juu, kyllä minä maksulliset tiet tiedän mutta maksuttomia ei niin helposti löydä.

Esim. Tämä on liian epätarkka vaikka on 1:500 000
https://www.vicarious-shop.com/products/michelin-northwest-france-sheet-map-706?variant=35173288210

Ranskassa on piilossa viivasuoria 90 km/h:n teitä mutta ne pitää löytää.

@timppa

Matti Janhonen 17.01.2018 09:07

Ne tiet jotka eivät ole maksullisia ovat maksuttomia.

Timo Haapanen 17.01.2018 09:15

Ja ellet näe niitä kartalta niin...

@timppa

Jarmo Leinonen 17.01.2018 09:20
Timo Haapanen

Mutta esim. Ranskassa maksuteiden välttelemiseksi ei riitä normaali tiekartta. Autoroute tai nyt vapaan netin aikana kuukkelin maps ovat riittävän tarkkoja. Iso pinkka saisi olla tiekarttoja riittävässä mittakaavassa.

@timppa

Pitää varmaan paikkansa.
Meidän matkailuautoilu on toistaiseksi rajoittunut otsikossa mainittuun alueeseen eli pohjoismaihin,
joten karttanippu ja katalogien määrä on vielä ollut hallinnassa.
Maksut teiden, siltojen, tunneleiden ja lauttojen käytöstä ovat olleet kohtuullisia;
niiden välttämiseksi ei ole reittejä suunniteltu.
Eikä vaihtoehtojakaan aina ole.
Laskukin tulee EPC:n lähettämänä kätevästi kotiin.
Ja Google Mapsiä tulee kyllä paljon käytettyä,
varsinkin matkan etukäteissuunnittelussa.


Veli-Pekka Merikallio 17.01.2018 09:37

Tulipa vain mieleeni, jotta jokainen tekee niin kuin itse hyväksi näkee. Itselläni kysymys ei ole joko tai, vaan sekä että.

Kaikki mahdollinen digitaalivarustus kulkee mukana, pari navia, läppäri, tabletti, puhelin tarvittavine sovelluksineen, vaan vielä mahtuu isoon autoon mukaan kaikki paperikartat ja paperioppaat ja vapaus valita säilyy kaikissa olosuhteissa, eikö olekin loistavaa?

Parasta tähän mennessä on ollut ACSIn sovellus tabletilla, ei vaadi nettiyhteyttä ja niin on soma käyttää. Onpa taas aika ostaa vuoden 2018 versio netistä.

Jarmo Leinonen 17.01.2018 09:51
Veli-Pekka Merikallio

Tulipa vain mieleeni, jotta jokainen tekee niin kuin itse hyväksi näkee. Itselläni kysymys ei ole joko tai, vaan sekä että.

Kaikki mahdollinen digitaalivarustus kulkee mukana, pari navia, läppäri, tabletti, puhelin tarvittavine sovelluksineen, vaan vielä mahtuu isoon autoon mukaan kaikki paperikartat ja paperioppaat ja vapaus valita säilyy kaikissa olosuhteissa, eikö olekin loistavaa?

Parasta tähän mennessä on ollut ACSIn sovellus tabletilla, ei vaadi nettiyhteyttä ja niin on soma käyttää. Onpa taas aika ostaa vuoden 2018 versio netistä.

Täysin samaa mieltä: sekä että ja loistavaa!

Matti Janhonen 17.01.2018 10:13

Mitäs ne Ranskan N-tiet = Route National ja D-tiet = Route Departemental on muuta kun maksuttomia.

Näiden teiden ongelma on siinä, että niiden taso vaihtelee paljon linjauksiltaan, tasoltaan ja niillä voi olla jumalattomasti liikenneympyröitä taajamien lähellä ja taajamissa.
Myöskään taajamien ohitusteitä ei juurikaan näillä teillä ole.

Toivo Koistinen 17.01.2018 17:30

Monimutkasen olosta puuhaa matkailal pohjosmaissakin, kun jos ei pankkikortti riitä. Kuiten ollaan siirtymässä aivan kaikessa pankkikorttiin, mutta karavaanileireihin pitäs olla kourallinen kortteja..
Onko se jäääny leirien puuha jäläkeen vähän.
Karavaaniliitonhan pitäs olla kansainvälinen, mutta jokamaahan kuiten omat kortit
Mites Norjassa leirit. Muutenhan siellä pärjäilee pankkikortilla ihan, jos eteläisempään Norjaan joskus kerkiäis ennen noutajaa.
Toivopoika


Eurooppaanhan ei tohi, kun pittää olla seittemät tietämiskoneet, lääppimis puhelimet, ja raamatullinen karttoja
muokattu: 17.1.2018 17:31
Veli-Pekka Merikallio 18.01.2018 14:39

Äläpäs Toivo jo höpäjä, ei se autoilu Euroopassa ole sen kummempaa kuin eteläSuomessakaan, välleen esim. Saksassa niin sujuvaa ja loogista, jotta. Rohkeesti vaan Eurooppaa valloittamaan, elämykset pikkuvaikeuksineenkin ovat mukevia! Huumorilla huumorilla siellä pärjää ja sitähän sulla tuntuu piisaavan.

Timo Haapanen 18.01.2018 15:15

Totta, Saksassa on kaupungitkin selkeitä ajella.

Tuli juuri äsken ilmoitus EPASS24 sydeemiltä että luottokortilta on otettu 1,63€ kun olen joulukuun alussa ajellut Göteborgissa ruuhka-aikaan.

Kannattaa rekisteröidä auto ja luottokortti täällä niin ei tule yllätyksiä
https://www.epass24.com/

@timppa

Kaj Nyyssönen 19.01.2018 08:56

Ei noitakortteja tarvita korttipakallista. Onhan minulla Ikea kortti S- ja K-market kortit kaksi kelakorttis, kirjaastokortti vain näistä kansainvälinen Kela kortti on hyödyllinen matkalla ja se toinen on pankki/luottokortti muut hyödyrtömiä yleensä talvi kautena kun matkustaa.

Leif Berg 25.01.2018 16:10

Ruotsista löytyy yli 500 vapaita leirintäalueita, lähes 500 stellplatzeja ja lähes 300 levähdyspaikkoja.
Näillä ei tarvita minkäänlaisia kortteja.
Luettelo saa tilata tästa https://www.dintidning.se/specialtidningar/campingkatalogen-2017/
mutta odota pari kuukautta saatte tämän vuoden kataloogi.

Toivo Koistinen 25.01.2018 17:58

Merikallio, kyllähän sitä maailmalla pärjää tosipuheen, ja eihän sitä, jos joskus. Ruotsissa pari kertaa ajeltu. Siellä on siistit levähdys alueet, kuten Norjassakin.
Oletettavasti leirit, ja selerpltsitkin samaa mallia.
Toivopoika

Matti Janhonen 25.01.2018 18:48

Tuolla Hollannissa pitää majaansa sellainen matkailuyhdistys kun anwb, joka on monelle aika tuntematon suuruus, vaikka sen tarra aika monen eurooppalaisen leirialueen porin pielessä onkin.

Sen suojissa on myös karavaanareita ja leirialuekatalogissa runsaat 9 400 camping-aluetta.
Yhdistys ei ole ihan mikä tahansa vaan sen jäsenmäärä on peräti runsaat neljä miljoonaa.

Näyttää myyvän Camping Key Cardia jäsenille alennuksella alle kympillä ja ei jäsenille 10,95 e.
Joten tuskin se kortti nyt mikään hirveää suksee on.

Jarmo Leinonen 25.01.2018 21:55

Mikä nyt sitten lasketaan sukseeksi. Kyseisen anwb:n mukaan CKE-kortin haltijoita on yli miljoona...

Matti Janhonen 26.01.2018 08:56

Kun ovat kylkiäisiä.


En ylipäätään näe mitään järkeä siinä, että karavanarin ja camping-alueen väliin tulee joku korttirahastaja. Ihan turha lisäkulu.
muokattu: 26.1.2018 09:44
Jarmo Leinonen 26.01.2018 10:38

Taitaa olla tuossa korttiasiassa meistä monilla enemmän kysymys periaatteesta kuin rahasta.
Jos kortin hinta on tuo 16€ ja jos yöpymisiä ko. alueilla tulisi vaikka 50 kalenterivuodessa, niin eihän siitä nyt aivan kamalaa lisäkustannusta per yö tule: 32senttiä/vrk. 25:llä yöpymisellä hinta/vrk tietysti tuplaantuu.
En kyllä itsekkään noita kortteja sen suuremmin kaipaa, mieluummin olisin ilman.


Matti Janhonen 26.01.2018 11:28

On olemassa sellainenkin periaate kun, että älä maksa tyhjästä. Se on hyvä periaate.

Monella taitaa olla toinenkin tyhjästä maksu.
Monenkohan autopalveluvakuutuksen ottaneen kaskovakuutuksen sisältyy sama asia?

Jarmo Leinonen 26.01.2018 12:21

Tuo periaate on tietysti hyvä, mutta ei mielestäni sovi tähän CKE-korttiasiaan.
Se kuitenkin mahdollistaa yöpymisen ko. kortin vaatimilla alueilla (yli 3500 kpl), helpon ilmoittautumisen, vakuutuksen koko perheelle kyseisillä alueilla ja toisinaan myös alennuksia leirintämaksuista.
En koe maksavani tyhjästä.

Matti Janhonen 26.01.2018 14:54

Ei se kyllä tuolla maailmalla ihan noin mene.

Taitaapi olla niin, että respan virkailijalle kortti parhaasta päästä on tuo meidän oma jäsenkortti.
Siinä kun on selvästi präntättynä nimi ja täydellinen osoite.
Vielä kun kortti olisi ulkomaanmatkaajille englannin kielinen ja siinä olisi selvästi painettuna kansallistunnus FIN tai FINLAND niin a vot.

Korteissa ei ole muiden matkustajien nimiä, eikä vaihtuvina tietoina passien numeroa eikä auton rekisterinumeroa, joka lisääntyvässä määrin tallentuu portin valvontakameraan.
Passitkin scannataan nykyisin alueen tietojärjestelmään, eikä niitä pantiksi otetta, eikä niitä saa Schengen aikana pois ottaa muu kun viranomainen.

Onpa käynyt niinkin, että jos on aiemmin käyttänyt samaa camping-aluetta niin auton rekisterinumeron perusteella respan näytöllä on jo omat tiedot auki kun menee kirjautumaan, ja ainakin kahdesti Finnlinesin lähtöselvityksessä sama juttu.
Eikä ole vielä ulkomailla sellaista paikkaa vastaan tullut, jossa virkailija vaatisi täyttämään jonkun esitäytetyn kirjautumislomakkeen josta tiedot syötetään järjestelmään.

Stellplatzeilla taas rekisteröitymistä ei ole.

Jarmo Leinonen 26.01.2018 15:33

Lainaus Matilta:
"Taitaapi olla niin, että respan virkailijalle kortti parhaasta päästä on tuo meidän oma jäsenkortti.
Siinä kun on selvästi präntättynä nimi ja täydellinen osoite.
Vielä kun kortti olisi ulkomaanmatkaajille englannin kielinen ja siinä olisi selvästi painettuna kansallistunnus FIN tai FINLAND niin a vot."

Et ilmeisesti ole nähnyt CKE-korttia, kun noin kirjoitat.
Siinä kun sattuu olemaan kaikki nuo mainitsemasi tiedot:
nimi, täydellinen osoite ja myös tuo kaipaamasi kansallisuustunnus.

Matti Janhonen 26.01.2018 16:23

Sattuu olemaan niin, että olen jopa omistanut sellaisen. Gännassa pakottivat ostamaan ja samalla menettivät asiakkaan iäksi.

Mites nämä matkustajan vaihtuvat tiedot, kuten toisen matkustajan tiedot, auton rekisterinumero, passien numerot, oman osoitteen mahdollinen muutos jne. Tämä on todellisuutta monelle jos ja kun kortti päivitetään vuositarralla.
Eli pieneksi jää virkailijalle paljon mainostettu kortin edut rekisteröintivaiheessa.

Kortin etuina mainitaan jopa oleskeluaikainen luotto. Homma on yhtä tyhjän kanssa. Kai jokainen nyt siihen varautuu, että maksaa pitää jos aikoo alueelta poistua.

Jarmo Leinonen 26.01.2018 16:59

"Mites nämä matkustajan vaihtuvat tiedot, kuten toisen matkustajan tiedot, auton rekisterinumero, passien numerot, oman osoitteen mahdollinen muutos jne. Tämä on todellisuutta monelle jos ja kun kortti päivitetään vuositarralla."

Eihän siinä kortissa noita muita tietoja tietystikään ole, vain kortinhaltijan tiedot.
Itse en ole vuositarraa koskaan tilannut, koska uuden kortin saa joka vuosi samalla hinnalla kuin tarran.
Samalla voi päivittää tietonsa jos ovat muuttuneet,,,

Meillä on tähän CKE-korttiasiaan erilaiset näkemykset/kokemukset, vaan haitanneeko tuo mittään...
Jokainen tehköön omat valintansa.

Pertti Aro 27.01.2018 13:56
Leif Berg

Ruotsista löytyy yli 500 vapaita leirintäalueita, lähes 500 stellplatzeja ja lähes 300 levähdyspaikkoja.
Näillä ei tarvita minkäänlaisia kortteja.
Luettelo saa tilata tästa https://www.dintidning.se/specialtidningar/campingkatalogen-2017/
mutta odota pari kuukautta saatte tämän vuoden kataloogi.

Näin on ja Luottokortti riittää Ei asiaa kannata tehdä sen vaikemmaksi

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.