- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Matti sulkee Espanjan "toimistonsa" ja siirtyy kylmään.
Matti sulkee Espanjan "toimistonsa" ja siirtyy kylmään.
Huomenaamuna klo 8 on tarkoitus startata kotisuomea kohti. No johan tässä hikoiltukin.
Kotimatkasta on sään suhteen tulossa kylmä. Jopa Etelä-Saksaan on luvattu lumisadetta.
Tämä syksy on säiden suhteen ollut paras mitä Portugalissa ja täällä Espanjassa on tullut koettua. Jos muuten joskus tarvitsette Espanjassa hinta-laatusuhteeltaan hyvää camping-aluetta niin täältä Torre la sal2:lta se löytyy. Alueella täydet viisi tähteä ja hinta sähköineen 16 e/vrk.
Muille kotimaahan palaajille tiedoksi, että Lyypekin Schönböckenin camping on avoinna aina 12.12. saakka (varmistettu puhelimella tänään) , ihan vaan sen vuoksi, että Lyypekin joulumarkkinoista on tullut karavanaarien matkakohde.
Ja ne jotka ei viitsi etsiä Espanjan propaanipulloja turuilta ja toreilta niin niitä voi ostaa täältä campingilta 35 euron kappalehintaa ja sen jälkeen kukin voi tehdä pullolle mitä haluaa. Sisus maksaa 12 euroa ja on propaania. Jos pulloa/pulloja ei halua roudata kotimaahan, niin ne voi jättää tänne säilytykseen. Ja kuten tunnettua mm. Jukalta saa tarvittavan kunnollisen adapterin, koska täkäläiset pullot on päältä painettavalla venttiilillä.
Matti kun nyt menit sinne kylmään olisit voinut sulkea oven takaasi. Viime yön jälkeen ei aamulla ollut kuin 11 astetta kun edellisinä aamuna oli 17 ja huomisaamuksi on luvattu vain 9 astetta..
sääennute Taviraan joka on lähin kaupunki VRS Antoniosta
http://images.weatheronline.co.uk/daten/symbole/vorhersagen/standard/ms____.gif
edellinen linkki vie väärään paikkaan kokeillaan tätä
http://www.weatheronline.co.uk/weather/maps/city?LANG=en&CEL=C&SI=mph&CONT=euro&LAND=PO®ION=0005&WMO=x2034&LEVEL=52&R=0&NOREGION=1
Kai
Tuleeko tuo nimetön kommentti ihan sattumanvaraisesti?
Tervetuloa tänne pakkasiin,siis nyt ei enää hirvikärpäset tai itikat ole riesana on vuoden parasta aikaa.
Eli hiihtäjääkin on hyvä olla ,kunto kohenee ja painonhallinta on helppoa kun vetäisen aamuisin 10 km lenkin.
Mutta ne etelän vetelät vetävät sitä halpaa punkkua ,ei ole lunta ainostaan v-tuumaisia naapureita jotka ei juo punkkua?.
Eli halpa ruoka,halpa punkku ei taida tehdä ketään onneliseksi????.
Eihän sitä kannata nimeä laittaa näkyvii joka kerta kun vaki kirjoittaja kirjoittaa.
Mauri ei täällä ole sinun "v-tuumaisia" viistumaiset ovat varmaankin siellä kuopiossa Kaljaveden rannoilla.
Täytyyhän ihmisen syödä ja juoda että pysyy hengissä.
Matilta on pakko kysyä,että onko leiriytymishinta acsin kortilla ,vai ilman. ( Torre del sal)
Moi,
Ohessa Torre del Sal 2:n hinnasto eläkeläisille 1.9.2016 - 30.6.2016, halvimmillaan 13,70Euroa/pvä, ei tarvitse acsi-korttia vaan passi riittää....
mara
Liitetiedostot
dsc_0761.jpgKiitos tiedosta. Laiva lähtee keskiviikkona kohti etelää.Pitää käydä tutustumassa paikkaan. Taitaa joutua rengasrulettiin vielä kun kelit heittäytyy hankalaksi.
Toinen Mara.
Hinta on ilman mitään korttia. Hinta on eläkeläishinta ja nämä hinnat löytyy sivuilta.
Lähdimme sunnuntaiaamuna Torre la sal2:ta ja nyt ollaan nyt täällä Lyypekin Schönböckenin campingilla.
Palasimme Sveitsin kautta ruskan toivossa, mutta tänä syksynä siellä ei ole hyvä ruska. (Valence- Grenoble-Geneve-Bern-Basel-ja siitä Saksaan 5-tielle.) Sveitsin vuosivignette alle 3,5 tonnin autolle kustantaa 38.50 e. Huom. vignette on voimassa kalenterivuotta seuraavan tammikuun loppuun. Etelä-Saksassa sen sijaan ruska on tänä vuonna aivan erikoisen hyvä.
Hannoverin korkeudella oli jo suola-autot iskussa kun tie oli märkä ja lämpötila nollaan vaiheilla. Lyypekin campingilla on nyt lämpötila nollassa, 5 senttiä uutta kantavaa lunta ja luistava keli.
Meikä on nyt Lubeckin karavaanareiden paikassa auto harmaana suolasta jota aivan järjettömästi ykköstielle ajoivat. Huomenna paatilla Malmöön.
Kaasua kului kotimatkalla aikalailla, viimeksi tankkasin pullon Espanjan Burgosissa lauantaina aamulla ja äskettäin Lubeckin keskustassa pulloon meni 18,5 litraa, eli n. 9 kiloa. Viisi päivää ja pullollinen, se on ennätysvauhtia mulle.
@timppa
Se on ennekin tullut todettua, että erilainen matkustustyyli tuottaa erilaisen kaasunkulutuksen.
Minulla on yhdeksäs viikko menossa ja eilen vasta avasin suomalaisen pullon. Kokonaiskulutus tähän mennessä n. 12 kg kaasua ja Gramer oli käytössä varsin paljon Espanjassa. Espanjassa ei ollut tarvetta lämmittää. Jääkappi on kompressorikaappi joten se ei kaasua kaipaa.
Saapa nähdä miten tuo tankkipullojen tarkastusta koskeva kiista Saksassa päättyy. Kaasutarkastajat ovat kieltäytyneet antamasta tarkastusleimaa. Sitä en tiedä koskeeko boikotti kaikkia tarkastajia. Onko kiista todellinen vai onko kysymys on kahdesta eri säännöstä nähdään varmaan lähiaikoina. Monien mielestä kysymys sääntöjen tulkinnasta, joskin sitäkin on epäilty, että kyse on saksalaisten kaasupullofirmojen kiusanteosta tankkipullon käyttäjiä kohtaan.
Mulla on kaasua tankattu nyt 104 litraa kahden kuukauden aikana. Pulloiksi muutettuna n. viisi pulloa. Sähköjohtoa ei ole tarvittu lainkaan, mutta kiinni se on ollut muutaman kerran kun on ''kuulunut'' hintaan.
Kaasu on maksanut yhteensä 61 euroa, eli n. euron/päivä. Pullohinnaksi muutettuna n. 12,2 euroa pullo.
@timppa
On hyvä, että noita erilaisia kaasunkulutuksia eri matkatyypeillä tuodaan esiin.
Samoin sitä miten kaasutarve erilaisilla matkoilla voidaan eri tavoin tyydyttää.
Yhteen aikaan tämä kaasukeskustelu meni sivuraiteelle ja monet suorastaan pelästyi miten asia voidaan hoitaa.
Tervetulloo Matti kylymään. 21 miinusta juuri nyt. Näyttää vanhan kansan talven aloitukselta, kerta pakkasta on ollut viikon verranko, jo 10-20 välillä, ja maa ja joki on jäässä.
Jos ei muuta mieltä, ja ala vesisateille. Lunta lupailee viikonvaihteessa.
Kai sillä, kun kirottu wileeni alkas olla loppusuoralla
Mikä se kaasujupakka siten Saksanmaalla on. Mitenkähän tulevaisuus, alkaako kaasuttomuus autoissa valtaamaan alaa.
Tuon viiden vuoden aikana vebastolämmitys on toiminut hyvin, eikä sitä käryä ole haitaksi ollut ympärillä
Toivopoika
Selvennyksenä meidän kaasunkulutukseen vielä se ettei kämppäreitä juurikaan käytetty joten autossa myös peseydyttiin. Kaasulla lämmitettiin suunnilleen sadan suihkukerran vesi ja lämmin vesi oli tietysti kaasulla päällä koko ajan kuten jääkaappikin.
@timppa
Kun on jo neljäs puoli-integroitu 706 cm pitkä auto olen havainnut seuraavaa.
Kun rakenteet ovat tätä viimeisintä lukuunottamatta ovat olleet melko samankaltaisia olen todennut että yksi kulutti merkittävästi enemmän kaasua eli se oli ilmalämmitteinen ja suurella jääkaapilla jossa erillinen pakastelokero ja vielä lisänä oli iso kattoikkuna.
Nykyinen myös lattialämmityksellä ja tietenkin vesikierrolla varustettu on uskomattoman kaasupihi kaikkiin aiempiin verrattuna.
Lämmittimien merkkejä ja malleja en viitsi muistella.
Nuo kolme olivat Dethleffejä ja tämä nykyinen on Kabe jossa 3010.
Kylmään on palattu, ja huonomassa säässä kun koskaan.
Paluumatkalla lumen tulo alkoi jo Sveitsissä ja lumipeite ulottui Etelä-Saksasta aina Kapellskäriin. Tukholma näytti saaneen oikein hyvän annoksen kun auravallit peitti jo reunakaiteet.
Tuo "kaasujupakka" saattaa olla myrsky vesilasissa ja saattaa olla jopa silkaa kiusantekoa pullofirmojen taholta. Nämä matkailuautojen kaasulaitteethan jakautuu niin, että on tämä nykyinen malli joka lähtee siitä, että kaasupullot on irtopulloja (kuluttajapakkauksia) , jotka tulee voida sekä kytkeä autoon että irrottaa autosta ilman työkaluja. Tankkipullon osalta niin ei voi tehdä, koska sen kiinnityksen tarvitaan työkaluja ja kiinnityksen tulee täyttää määritellyt g-voimat niin auton kulku- kun sivusuuntaankin. Varmaan lähiajat näyttää miten asia ratkeaa ja vaaditaanko kahden eri säännöksen noudattamista.
Kaikki "kaikki" palikat on olemassa kaasuvapaan auton valmistamiseksi ja ovat jo ihan jokapäiväisessä käytössä. Kaasulla on kuitenkin omat etunsa. Se on vielä "halpaa", sen energiatiheys per kilo on suuri, sitä on saatavana kaikkialla Euroopassa. Käynee niin, että autoissa on jatkossa auton käyttäjän matkailutottumusten mukainen energiavarustus. Koska se mikä varustus sopii yhdelle ei sovikaan toiselle.
Kylmään on palattu, ja huonomassa säässä kun koskaan.
Paluumatkalla lumen tulo alkoi jo Sveitsissä ja lumipeite ulottui Etelä-Saksasta aina Kapellskäriin. Tukholma näytti saaneen oikein hyvän annoksen kun auravallit peitti jo reunakaiteet.
Tuo "kaasujupakka" saattaa olla myrsky vesilasissa ja saattaa olla jopa silkaa kiusantekoa pullofirmojen taholta. Nämä matkailuautojen kaasulaitteethan jakautuu niin, että on tämä nykyinen malli joka lähtee siitä, että kaasupullot on irtopulloja (kuluttajapakkauksia) , jotka tulee voida sekä kytkeä autoon että irrottaa autosta ilman työkaluja. Tankkipullon osalta niin ei voi tehdä, koska sen kiinnityksen tarvitaan työkaluja ja kiinnityksen tulee täyttää määritellyt g-voimat niin auton kulku- kun sivusuuntaankin. Varmaan lähiajat näyttää miten asia ratkeaa ja vaaditaanko kahden eri säännöksen noudattamista.
Kaikki "kaikki" palikat on olemassa kaasuvapaan auton valmistamiseksi ja ovat jo ihan jokapäiväisessä käytössä. Kaasulla on kuitenkin omat etunsa. Se on vielä "halpaa", sen energiatiheys per kilo on suuri, sitä on saatavana kaikkialla Euroopassa. Käynee niin, että autoissa on jatkossa auton käyttäjän matkailutottumusten mukainen energiavarustus. Koska se mikä varustus sopii yhdelle ei sovikaan toiselle.
Kylmään on palattu, ja huonomassa säässä kun koskaan.
Paluumatkalla lumen tulo alkoi jo Sveitsissä ja lumipeite ulottui Etelä-Saksasta aina Kapellskäriin. Tukholma näytti saaneen oikein hyvän annoksen kun auravallit peitti jo reunakaiteet.
Tuo "kaasujupakka" saattaa olla myrsky vesilasissa ja saattaa olla jopa silkaa kiusantekoa pullofirmojen taholta. Nämä matkailuautojen kaasulaitteethan jakautuu niin, että on tämä nykyinen malli joka lähtee siitä, että kaasupullot on irtopulloja (kuluttajapakkauksia) , jotka tulee voida sekä kytkeä autoon että irrottaa autosta ilman työkaluja. Tankkipullon osalta niin ei voi tehdä, koska sen kiinnityksen tarvitaan työkaluja ja kiinnityksen tulee täyttää määritellyt g-voimat niin auton kulku- kun sivusuuntaankin. Varmaan lähiajat näyttää miten asia ratkeaa ja vaaditaanko kahden eri säännöksen noudattamista.
Kaikki "kaikki" palikat on olemassa kaasuvapaan auton valmistamiseksi ja ovat jo ihan jokapäiväisessä käytössä. Kaasulla on kuitenkin omat etunsa. Se on vielä "halpaa", sen energiatiheys per kilo on suuri, sitä on saatavana kaikkialla Euroopassa. Käynee niin, että autoissa on jatkossa auton käyttäjän matkailutottumusten mukainen energiavarustus. Koska se mikä varustus sopii yhdelle ei sovikaan toiselle.
kertaus on opintojen äiti, ja näyttä näillä sivuilla onnistuvan.
Niinpä se kaasu onkin siinä, että se on hyvä, ja huono.
Kaasuttomiin autoihin, ja toisaalta osin palaillaan kaasuladan aikaan takaisin, joka tapettiin verolla.
Kaasu on huomattu polttoaineena hyväksi, ja puhtaaksi autoissa.
Miten sitten jos koko matka- auto toimisikin kaasulla kokonaan.
Olisi kaasutankki, ja siittä olisi kaikki toiminnot, jäkaapit, hellat, moottori, ja lämmitys.
Yksi akku
Kaasuautojen tankkauspisteellä tankkaus Maatilat voisivat biokaasua tehdä lannasta, ja muusta
Monia vaihtoehtoja näyttäisi olevan, normali polttoaineesta, sähkön, vetypolttokennonsta kaasuun.
Toivopoika
Suomessa suhtautuminen kaasuun on ollut lähinnä fiskaalista (verotuksellista) ei järkevää.
Biokaasua syntyy mm. jäteprosesseissa oli perusenergiamuodot mitkä tahansa ja se kannattasi käyttää hyväksi.
Ollaan siirtymässä hyvin monimuotoisiin tapoihin tuottaa energiaa ja biokaasu on yksi tällainen monimuotoinen tapa. Esim. ihmisten ja eläinten jätteistä saa hyvin paljon kaasua, jolla voidaan tuottaa tuotantopaikalla sähköä ja lämpöä tai se voidaan nesteyttää ja siirtää tankista toiseen ja edelleen poltettavaksi siinä missä dieselkin.
Suomessa energiateollisuuden ote energianratkaisuihin on ollut liian vahva ja ne ymmärrettävistä syistä suosii suuria ratkaisuja, jotka jatkossakin pysyy ja halutaan säilyvän heidän käsissään. Tämä taas sopii oikein hyvin energian verottajalle eli valtioille kun sen ei tarvitse jakaa verotilin tilinumeroita kun muutamalle suurfirmalle. Tässä katsannossa - paljoista puheista huolimatta - pienet monimuotoisesti ja alueellisesti toimivat energian tuottajat on lähinnä kun viinan "kotipolttajia" jotka ovat vain häiriötekijöitä "alkon" markkinoilla.
Oli myös suurta tyhmyyttä politisoida maakaasu ja nimenomaan Suomen toimesta. Siinä missä Keski-Eurooppaan vedetään Itämeren kautta kolmatta kaasuputkea meillä halutaan päästä samasta kaasusta eroon.
Jollain isopyörä heittää ja pahasti!
Onhan kaasulla viellä toinen katsantokulma. Teollisuus polittinen. Teollisuus valvoo intressejään tässä kaasuasiassa halpaa hintaa kun kysyntä pidetään pienempänä kuin tuotanto.
Nesteytetty kaasu on sekä raaka-aine että energialähde teollisuudelle. Jota se ei halua että sitä verotetaan. Nythän kaasun myynti hinta kuluttajalle on yksi Euroopan kalleimmista vaikka se on veroton. Enkä usko että teollisuus maksaa kilosta kaasua paljoa yli sen tuotantohinnan koska osaavat laskea sen.
Jos kansalaiset käyttäisivät sitä liikennepolttoaineena niin sen nettohinta valmistajalle nousisi veron verran ja jotta se olisi myyntikelpoinen pitäisi sen hinta olla linjassa dieselin kanssa. Nythän 1kWH dieseliä ja kaasua on suunnilleen saman verranjoten veron lisäys vähittäismyynti hintaan ei olisi helppoa. Verottaja pelkää väärinkäytösmahdollisuutta jos olisi myytävänä verotonta kaasua toisille ja toiset ostais saman tavaran verollisena. Liikennepolttoaineena käyttö lisäisi selvästi kaasun kulutusta tässä maassa.
PS! Koska olemme saaressa niin laivassa olisi kaasutankin oltava aina tyhjä!
Vertaa Diesel ja polttoöljy = LöPö
Niinpäniin.
Kahden megavatin teoreettinen tuotanto laitoksella oltava, jotta syöttötariffin piiriin pääsee.
Näinhän juurikin tuulipuhallus toimii, mutta maatilojen pientuotanto suljetaan pois tästä.
Mitä taas tuo lännen kauppa Venäjän kanssa tärkeissä asioissa, siinä ei puhuta pakotteista.
Niistä puhutaan politiikassa.
Toivopoika
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.