matkasivat maailman ympäri autolla – tajusivat matkan jälkeen yhden asian suomalaisista

Tapani Vatanen 17.09.2019 18:31

Etenkin suomalaisten sääntöuskovaisuus tuntuu tämän matkan jälkeen hieman hassulta.
https://www.is.fi/matkat/art-2000006241901.html
Mielenkiintoinen reissu
T.TV

Jori Järvinen 17.09.2019 18:55

Sääntö suomessa verottaja kiinnostuu pian noiden autosta;)

Teemu Eerola 18.09.2019 15:10

On varmaan ollut hieno matka. Olen itse perheeni kanssa matkustellut paljon, maailmankin ympäri kolme kertaa, mutta aina on päämatkustusväline ollut lentokone, mitä ovat tukeneet junat, laivat, m- autot, taksit, jopa riksat.

Atollakin on liikuttu sitten kymmeniä tuhansia kilometrejä eri puolilla maapalloa. Brasiliassakin oli lyhyen aikaa m- auto vuokralla kokeilumielessä, mutta ei siinä ollut mitään mieltä. Maa on valtava, eikä siellä ole edes turvallista tai muuten mukavaa ulkomaalaisen reissata, kun infra on puutteellinen vapaalle matkailulle . Riossa, maassa asuva suomalaisopas kauhistui, kun olimme ajelleet siellä metrolla. "En ole 20 vuoden aikana uskaltanut mennä kertaakaan metroon; siellähän vain ryöstetään". Olin ehkä liian isokokoinen ja ruma, kun mitään pahaa ei tapahtunut. Seuraavalla kerralla olimme varovaisempia.

Taksit ryöstivät ihan tarpeeksi, ajelivat pitkiä ylimääräisiä lenkkejä ja väittivät saaneensa "liian pienen rahan, joten pistäppäs lisää" Ja antoivat leikkirahaa takaisin -mutta vain kerran, kunnes olin tarkempi.
Naapurimaa Argentiina on taloudellisesti hieman vauraampi ja siellä on vapautuneempi tunnelma -ehkä hieman eurooppalaisempi, ainakin Buenos Airesissa - italiasta periytyvää? Toisaalta; eihän Rion rantoja ja maisemia siinä ympärillä oikein mikään ylitä.

Iguazun putoukset, Argentiinan ja Brasilian rajalla, joita on 2,7 km matkalla 275 kpl ovat ehkä maailman hienoimmat . 85 m putouskorkeus jää jälkeen Sambian ja Zimbabven rajalla oleville Victorian putouksille, 108 m korkeus, mutta onhan jenkkien Niagara kaikin puolin rassukka, vain 51m molempiin verrattuna .

USA on jäänyt mieleen autoilijan paratiisina. Leveät kadut ja kaistat, leppoisa liikenne -automaattivaihteiset autot- hyvät viitoitukset. Ihmiset ovat muodollisesti ystävällisiä, mutta vain harva jää kyselemään Suomesta. Monet kysyvät "missäpäin tämä Suomi- osavaltio oikein sijaitsee". Oman osavaltion rajaa ei moni ole koskaan ylittänyt. Muutamat kohtaamamme Suomi- lähtöiset siirtolaiset ottivat kiinni jopa kadulla, kun kuulivat äidinkieltään.

Samaa tapahtui Australiassa mm.Sydneyssä ja perinteisissä työläiskaupungeissa, joihin suomalaisia oli lähtenyt aikanaan työn perään. Tuli pitkiäkin juttutuokioita ja kutsuja kyläilemään. Viikon verran vuokrasimme Kultarannikolla m- autoa, mutta muuten edullisinta oli lennellä sallittu 10 000 km Aussi-lentopassilla ja vuokrata h- autoja pysähdyspaikoissa. Silloin sai vielä käydä aborginaalien pyhän vuoren, Ayers Rockin huipulla ja jätin sinne nimikirjoitukseni.

Vuonna 1982 lähdimme ensimmäistä kertaa jenkkeihin. Lähetimme laivalla sinne hienosti ehostetun, USA- vaatimukset täyttävän Rättisitikan, jonka piti olla vm 1967 tai vanhempi. No, paperilla se olikin, mutta muuten luotimme, että tullimiehet eivät tiedä rättärin tekniikasta mitään. Niin oli, ihmettelivät, että "toitte sitten ruohonleikkurin kauas kotoa". Auto oli jo Suomessa myyty Miamilaiselle keräilijälle ja niillä rahoilla lensimme 2+2 molempiin suuntiin, ajoimme 10 000 km USA:ssa ja Meksikossa ja reitillä New York - Los Angeles ylitimme 27 osavaltiota. Samaan "Raid USA" osallistui 32 muuta rättisitikka-miehistöä 8 maasta, joista 7 Suomesta.

!990- luvulla teimme vielä uuden n. 6000 km pituisen matkailuautoretken länsirannikon osavaltioissa. Käytössä oli n. 8 m V8 Ford RV (matkailuauto).

Uusi Seelanti tuli myös ajettua m- autolla päästä päähän n. kuukauden aikana. Niin siellä kuin Ausseissakin ihmisten tavat, liikenne ja kaikki toiminta oli vähintään samaa tasoa kuin meillä Suomessa. NZ muistuttaa paljon Englantia, muutenkin kuin, että ajetaan vasemmalla.

Pitkien autolla tehtävien matkojen tekeminen on kiehtovaa. Olen itse liikkunut omalla m- autolla kaikissa Euroopan maissa ja vähän Aasiassakin. M-auton laivaaminen kauas kotoa ei ole usein mielekästä, joten jäljelle jää sen käyttäminen koko matkan ajan. sen tyyppinen matkailu on parasta tehdä siinä vaiheessa, kun ammatillisia sitoumuksia ei ole liikaa, siis nuorena ja riippumattomana. Lentäminen yhdistettynä mielenkiintoisiin maihin ja kohteisiin antaa paljon silloin, kun lomaa voi saada vain esim. maksimissaan 2kk vuodessa. Kaikki liikennevälineet ovat silloinkin käytössä. Maailmanympärimatka on usein edullisin tapa yhdistää monta kohdetta. Suunnittelemalla matkansa itse, säästää paljon rahaa.


Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.