- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Leirintä F1 radoilla kisan aikana
Leirintä F1 radoilla kisan aikana
Kokemuksia? Ainakin nyt meidän kesälomareissun aikaan on kisat Magny Coursissa ja siellä näyttää olevan mahdollisuus yöpymiseen radan vieressä. Lisäksi katsomopaikat näyttää löytyvän vierestä. Tarjolla ainakin kaksi aluetta. Toinen vain autoille ja vaunuille sähkön ja veden kera. Toisella on myös telttailijat ja ainakin netin mukaan tarjolla ilmeisesti vettä, suihkuja ja WC:t. Miten homma pelannut paikan päällä? Jonoja pirusti? Mitään ei kuitenkaan tarjolla vaikka luvataan vai miten on ollut? Onko ollut näkymä radalle suoraan vaunulta?
Hungaroringillä on loistava leiripaikka, josta näkee kolmasosan radasta. Telkkarista näkee koko ajan tilanteen. Ja kaiken huipuksi paikka on ilmainen.
Ranskan Magny Cours on suosittu rata, vaikka sijaitsee ei missään, siis keskellä idyllistä maaseutua. Neversin kaupunki on radalta noin 10 km päässä. Pahus, justiin heitin Magny Coursin radan mainoskirjeen roskiin. Huomasin kyllä, että siellä on aivan uusi, toinen camping-alue.
Monilla F 1- radoilla, ja viime vuosina Moto GP- kisoja seuraamassa käyneinä karavaanareina sanoisin, että nyt on jo kiire ! Jos aikoo nk. paikoille, niin äkkiä tilaamaan lippuja, ja sitä leirintämestaa radan viereen. Me olemme ostaneet liput aina jo tammikuussa, kuitenkin viimeistään maaliskuussa.
Valitkaa katsomo tarkaan, että näette mitä radalla tapahtuu, ne F 1 liputhan eivät tosiaan ole mitään halpoja. Älkää ottako ekaa riviä, vaan mahdollisimman ylhäältä, ja screenille pitäisi myös nähdä. Suoja-aidat ovat korkeat ja porukat pistävät aitoihin vielä omia fanilippujaan, on mahdollista, että käy niin, että ette näe radalle kunnolla ekalta riviltä. Jos sattuu aurinokoinen hellesää, Magnykin on kuuma paikka, ja yläkatsomossa käy edes vähän tuuli. Magnyssa osa katsomoista on katoksen alla, niinkuin muillakin radoilla. Suosittelen melkein leirintään tuota toista kämppäriä, joka on vain matkailu-autoille, ja vaunuille. F- lippujen korkeat hinnnat karsii tehokkaasti rähistelijäporukat, mutta teltta-alueella suurempi todennäköisyys, että heitä saattaa siellä olla ? Vessoissa ja suihkuissa on sitten sekakäyttö, ujostella ei kannata. Suihkujonot ovat pitkät, illalla varsinkin.
Unkarin rata on yksi suomalaisten suosituin, mutta kyllä Magny Cours vetää myös porukkaa ! Kannattaa mennä jo viimeistään torstaina mestoille. Levätkää = nukkukaa varastoon, ennen Magnyyn menoa, koska siellä ette enää nuku ilman korvatulppia, meno on huimaa, discovalot vilkkuu, pelit soi ja peput keikkuu ! Varustautukaa hyvin, varatkaa ruokaa, vettä, kaikkea mitä tarvitsette. Varmuuden vuoksi tankatkaa auto, nimittäin huolto-asemamilta voi olla bensa loppu, ja se on todennäköisesti kalliimpaa kuin muualla Ranskassa. F 1 paikkakunnilla on aina formula-hinnat ! Jos teillä on fillarit ? ne ovat pätevät liikkua, sillä ruuhkat ovat kovat. Kun kisat ovat sitten ohi, ja toivottavasti Räikkönen voittaa ?! älkää pitäkö kiirettä, kisavieraiden lähtö ruuhkauttaa lähitiet. Me olemme usein lähteneet vasta varhain maanantai-aamuna radoilta pois, sitäpaitsi jos Räikkönen voittaa, joudutte ottamaan drinksua sen kunniaksi, ja kaikki haluavat tarjota teille ! Toivotan Teille oikein elämysrikasta, ja antoisaa F1 -kisaa ! Ja vielä: muistakaa Suomen lippu mukaan !
T: Arja ( ei Pauli, vaikka on varsinainen F 1 fani )
Kiitos Arja vastauksesta. Mitenkäs koiran mahtaisi pärjätä kyseisellä alueella? Lähinnä koiran pissitys yms. mahdollisuudet. Melu tietysti haittaa koiraa, mutta ei tuo kiidytysajoissakaan ollut juuri moksiskaan.
Kyllä sinne peltokämppäriin koirat sopii, oli isoja ja pieniä koiria monella mukana. Kisahan ajetaankin 22.06-23.06 siis Juhannus-viikonloppuna, ei paha, voipi tulla ikimuistoinen Juhannus !, grilliseuraa ainakin riittää. Savuja on monta kun porukat grillaa yleensä yhtä aikaa, ja jo siitäkin syystä on palokunta kämppärin portilla, se on aikamoinen savu mikä alueen ylle syntyy, varsinkin jos ei satu tuulemaan. Paikalliset harrastaa tilapäistä camping-alueen pitoa, ja heidän pihoissaan olisi tietenkin melko rauhallista koiraa ajatellen. Rataa lähinnä olevien talojen pihacampingit ovat todennäköisesti varattuja, vakikävijät taitavat varata ne jo lähtiessään seuraavaksi vuodeksi ?
Radan vieressä olevilla camping-alueilla on kuitenkin se hyvä puoli, että on lyhyt matka radalle, talot ovat kauempana kylässä, kun siellä kuitenkin tapahtuu koko ajan. Radalla ajellaan vaikka minkälaisilla vimpaimilla myös illalla, varsinaisen virallisen ohjelman lisäksi.
T: Arja
Monzassa on parikin kämppäriä, joista toinen on aivan "ytimessä", jopa niin, että pääsuoran loppupäässä ainoa erottava tekijä on vain verkkoaita. Kyseiselle kohdalle mahtuu kymmenkunta m- ajoneuvoa ja kisaa voi seurata parhaiten vaunun tai auton katolle nostetuista tuoleista. On vain pari ongelmaa:
Saksalaiset harrastajat valtaavat nuo paikat jo vähintään viikkoa ennen kisan alkua -maksavat tietysti kovanpuoleiset leirimaksut. Pääsylippua ei niiltä onnellisilta kukaan edellytä, paitsi ns. aluelippu -ehkä. Kotimaan olutta on kuljetettu paikalle rekkautoilla kuten myös jääkaappeja ja aggrekaatteja. Myös ruuan valmistuksen, ilotulittamiseen ja muuhun ajanviettoon liittyvät kalusteet valtavine telttoineen ja pöytineen ovat paikalla. Nahkahousukansan kanssa on parasta pysytellä hyvissä väleissä ja oikeissa väreissä, koska viikon juhlinta on heikentänyt kuuloa ja edesauttaa väärinkäsityksiin joutumista vieraita aksentteja kohtaan. Melkein mielenkiintoisempi tapahtuma kuin ajot!
Muistaakseni varasimme paikan jo muutamaa kuukautta ennakkoon netistä Monzan kisasivujen kautta. Vain kirjallisen varauskirjeen avulla pääsimme kymmenien tarkastusspisteiden ym. ulosheittäjien ohitse kaikkein pyhimpään torstain aikana. Toinen kämppäri on paljon kauempana pellolla kuin tämä erittäin sisäänlämpiävä ja mielenkiintoinen helvetin esikartano, joka sijaitsee tukevien lehtipuiden katveessa.
Mahtaisiko saksalaisille harrastajille kelvata Mersun lippu, jossa on Ellen Lohr´in nimmari?
Silloin kun Monzassa julmettua menoa ihmettelin, niin tuskin Ellen Lohr edes livenä nimmareita antamassa olisi niille nahkahousuille siinä mielentilassa mitään merkinnyt. Likipitäen KAIKKI olivat punaisissa Schumin Maranello- väreissä. Nyt tuon ehkäpä kuuluisimman saksalaisen mersu-naiskuskin nimmari varmaan kelpaisi, koska punaiset ovat "vihollisten käsissä" eikä radalla enää ole saksalaista legendaa. Touhu saattaa olla osaltaan paljonkin latistunut Schumin päivien; ehkä myös jonotusajat kämppärin "ilmaiseen" pääsuora- katsomoon ovat lyhentyneet?
Tapanamme ei ole kierrellä F1 ratoja, mutta tämä osui silloin reitin varrelle. Kaikkein sykähdyttävin hetki oli, kun ensimmäistä kertaa näki ja varsinkin kuuli näiden rakettien liikkuvan. Telkkarista tulee läpi vain kalpeat rippeet. Vauhti ja kuljettajien reaktiot ovat "eri planeetalta". Opin ymmärtämään ihmisiä, jotka haluavat nähdä sitä yhä uudelleen.
Totta, että siitä on jo vuosia kulunut, kun Ellen kirjoitti nimmarinsa mersun lippuun, joka mulla on kotona. Ja mitä tulee niihin ääniefekteihin, joita F-1-autot päästävät, niin se on sanoin kuvaamaton. Olen kerran päässyt kuulemaan ja näkemään aidon F-1 auton. Se oli 12-pyttynen Ferrari. Maranellon punainen. Siinä DTM Mersut, Opelit ym. jäävät kauas taakse. Niin vauhdissa kuin äänessäkin.
Jeps, Magny Coursissa oli kaksi kaverusta henkilöautolla, ja teltalla leirissä. Yksi aika hyvä juttu on jäänyt mieleen:
Kavereilla oli auton perässä peräkärry, ja kärryssä auton moottori. Taisi olla semmonen V 8, niin ainakin muistaisin meidän äijien sanoneen. Olin juuri saanut unen päästä kiinni, korvatulpat korvissa, kello taisi olla noin puoli neljä yöllä, meno oli vähän hiljentynyt. Eikös kaverit kiskaissut moottorin käyntiin ! meteli oli aivan uskomaton, ja ääntä tehosti moottorista lähtevät lieskat. Naapurit vastasivat V 8:n ärjyntään pakettiauton katolla olevilla miehen kokoisilla ämyreillä joihin oli äänitetty F 1 ääniä juuri ennnen starttia. Tätä sitten vuoronperään, V 8 ja F 1 ykkösen ääniä. Aamulla mentiin katsomaan ja moikkaamaan V 8:n kundeja ja minä kysyin tyhmänä, että mikä on homman tarkoitus ? Kundit katsoivat minua vähän hämmästyneenä, hörähtivät iloiseen nauruun, ja vastaus oli : Just for FUN !
T: Arja
Taitaa vaan olla niin, että meidän porukka pystyy hyödyntämään vain niitä kisoja, jotka ovat ns. koulujen kesäloma-aikaan. Elikkä tänä vuonna mahdollisia olisivat Ranskan, Iso-Britannian, Saksan ja Unkarin GP-kisat, mutta loma on sellaiseen aikaan, että ainoa mahdollisuus taitaa olla Ranska. Katsotaan nyt päästäänkö sinne vai jääkö ensi vuoteen?
Jos vauhti kiinnostaa niin Moto GP - kisat ovat vielä jännittävämpää katsottavaa kuin formulat ! Saa pidätellä henkeään monta kertaa kun radalla on niin täpäriä tilanteita. Liput ovat kohtuuhintaisia, monet kisat ajetaan samoilla radoilla kuin F 1-kisat. Sanoisin, että Moto GP on yleisölle antoisampaa seurattavaa kuin F 1 - kisat.
Ajajat, muutkin kuin The Doctor, Valentino Rossi, ovat omaa luokkaansa, uskomattomia veikkoja temppuineen, radalta tervehditään yleisöä, poltetaan kumia, keulitaan, ja järjetetään katsojille hupia. Nythän on hienoa kun Kallio on mukana vähän isommassa luokassa, ja hän on pärjännyt.
Kisoissa voi asua myös radan vieressä. No,Hollannin Assen on ehkä paikka missä ei kannata asua peltokämppäreillä tai radan vieressä. Assenin radan lähellä on kuitenkin hyvä ja hieno virallinen camping, jossa majoittuukin Moto GP-kisaa seuraamaan tulleet lapsiperheet, pariskunnat, ja vähän rauhallisempi yleisö.
Yleisö onkin kaikenikäistä: on vaari,- ja mummo motoristeja, pariskuntia, tyttöpareja, nuorta ja vanhaa prätkämiestä, ja naista , ja lapsiperheitä, kaikkia yhdistää jollain lailla moottoripyörät ja vauhti. Formula-kisojen yleisö on aika miesvoittoista , mutta Moto GP:ssä taas kaikista ikäryhmistä, varsinkin lapsia ja nuoria sekä naisia on paljon enemmän. Nyt taitaa olla jo kolmas vuosi menossa, kun Moto GP on suositumpi katsojamäärältään kuin formulat !
Tänä kesänä esim. ajalle 08.06 - 13.07 osuu Moto GP:stä Catalonia, Espanja, Assen Hollanti, ja Sachsenring Saksa, tässä järjestyksessä. Toivottavasti Kallio ajaa niissä kaikissa.
Meillä kuitattiin viime viikonloppuna 400 eur aika-ajoista, ja 1500 eur Kallion voitosta !! ei hullummin veikattu. Kisan lopputulos oli aivan uskomaton, meni hetki tajuta mitä tapahtui, kun Bautista ja Simoncelli kolaroivat, ja Kallio vei voiton.
T: Arja
Hieman vanhaksi ehti tämä kysymys ennen kuin huomasin mutta lisäänpä muutaman jutun vielä. Olimme niinkin kauan sitten kuin vuonna 2000 Magny Coursissa. Olimme tuolloin teltan kanssa reissussa. Tuolla alueella oli erikseen alue asuntovaunuille ja autoille ja myös erillinen alue busseille ja niiden matkustajille jotka yöpyivät pääosin suurissa teltoissa. Teltta-alueella oli loppujen lopuksi kaikkia mahdollisia kulkuneuvoja ja yöpymistapoja sekaisin, busseista rakenettuja ja jopa rekan perävaunu joka oli valjastettu retkeilykäyttöön. Alue oli aivan radan tuntumassa mutta sieltä ei nähnyt radalle, äänet kuuluivat toki hyvin. Alue oli todella suuri ja huoltotilat eli wc:t ja suihkut oli rakennettu betonibunkkereihin joita oli aika tiiviisti mutta kuitenkin auttamattomasti liian vähän, bajamajoja oli lisäksi. Kaikki wc:t olivat järkyttävässä kunnossa koko viikonlopun ja suihkussa, johon jonotettiin todella pitkään käytiin avoimesti ja kuten aiemmin ketjussa mainittiin minkäänlaista näkösuojaa ei ollut. Jääkylmä suihku vauhditti jonon kulkua koska kukaan ei todellakaan jäänyt nautiskelemaan vaan karjuen kastauduttiin ja poistuttiin saman tien. Mekin, aikuiset ihmiset, kävimme vaimon kanssa ikäänkuin samanaikaisesti ja yhteiskesto suihkulle ei silti ylittänyt minuuttia. Paikat meillä oli lähtösuoralla, 50 metriä lähtöviivan jälkeen mutta radan sisäpuolella. Näimme suoran ja ensimmäisen mutkan, muten kisa seurattiin monitorista joka näkyi kohtalaisesti. Paikat eivät olleet hyvät mutta Magny Cours on aika tasainen rata joten mistään kohti ei varmaankaan näe kovin suurta osaa. Meillä ei ollut sähköä eikä muitakaan mukavuksia mutta niitä ilmeisesti oli asuntoautoille- ja vaunuille tarjolla. Vettä tuli sieltä täältä tolpista. Meteli vuorokaudet ympäriinsä mahtava ja ihmiset ystävällisiä. Hieno kokemus! Yöllä kun ajoimme hirveässä kiireessä Ranskan viinialueiden halki niin itku meinasi tulla kun oli liian tiukka aikataulu eikä voinut pysähtyä nauttimaan. Helpotus hygieniavajeeseen oli suuri kun sunnuntai-maanantai yöllä pääsimme Luxemburgissa rekkahuoltamolla siistiin lämpimään suihkuun. Nyt kun tätä kirjoitteli niin alkoi mietityttämään että pitäiskö taas alkaa formulareissun suunnitteluun, on se sen verran kivaa. Menkää ihmeessä! t. tuhkasen jukka
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.