- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Kuukauden Tour Europe-kiertue takana
Kuukauden Tour Europe-kiertue takana
Palasimme 18.5.2017 Tour Europe-kiertueeltamme, joka kesti kuukauden. Olimme matkassa ystäväpariskuntamme kanssa kahdella asuntoautolla. Ajelimme Tallinnan kautta Via Balticaa pitkin jatkaen Italiaan saakka. Sieltä ajelimme Itävaltaan ja Ranskaan. Suomeen palasimme Saksan, Belgian kautta Ruotsiin yli isojen siltojen. Kilometrejä kertyi 7.500 km ja kiertelimme ilman ennakkoon suunniteltua ohjelmaa 17. valtiossa. Tiet olivat yleisesti tosi hyvässä kunnossa, ja ajelimme usein maaseudun pikkukylien kautta, jolloin näki ja koki paljon enemman kuin moottoriteillä ajellessa. Tiemaksuja kertyi matkallamme alle 100 e + siltamaksut Tanskassa. Mm. Ranskan läpi pystyy ajelemaan lähes ilman tiemaksuja käyttämällä lähes mootoriteiden veroisia "Vihreitä"-teitä. Yövyimme edullisissa paikoissa, mm. Stellplatzeissa (kannattaa asentaa Stellplatz Radar-sovellus (Andoird), rekkaparkeissa, camping-alueilla ja muutaman yön hotelleissa, jotka olivat erittäin edullisia esim. Unkarissa. Minkäälaisia turvallisuusongelmia eikä -uhkia ollut missään vaiheessa. Tärkeimmät varusteet olivat hyvä navigaattori ja toimiva mobiilidata-yhteys nettiin. Meillä riitti kolmen liittymän 310 gt mainiosti. Kaasua oli matkassa 2 11 kg, kului vähän toista pulloa. Muuten riittää samat varusteet, kuin Suomessa ajellessa. Turha ottaa liikaa tavaraa mukaan, Euroopassa on kaikki halvempaa, jos tarvii jotakin. Liikenneruuhkat ja kaupunkiliikenne on tietenkin vähän rajumpia, kuin Suomessa, mutta hötkyilemättä selviää hienosti ja liikennekulttuuri on todella joustavaa - tilaa annetaan tarvittaessa. Karavaanarin Tiepalvelu kannattaa hankkia ja eurooppalaiset sairaanhoitokortit matkavakuutusten lisäksi. Dieselöljyn keskihinnaksi taisi muodostua 1,20€/l. Suosittelemme lämpimästi ulkomaan matkailua kaikille karavaanareille. Tainnutuskaasut ja ryöstöt ovat mennyttä aikaa, kuten eräs rekkakuski totesi saksalaisella rekkaparkilla. Eikun auton nokka vaan etelää kohti!
Samanlaisia kokemuksia noista legendoista, terve järki ja selvinpäin, ne probleme.
Eipä silti, emme ole noiden pelottelujen pahemmin antaneet haitata reissaamistamme, kotitapaturmiinkin voi kuolla tai vammautua.
Parhaillaan Euroopan turneella, lämpöä mittarissa hellelukemat ja reissussa just niin kauan kuin mukavalta tuntuu, puolison vuoksi emme harrasta muuta kuin campingejä, itselle kelpaisi välillä mukavalla paikalla stellplatzikin.
Kotona odottelee talonmaalausurakka, jotenka ei mitään kiirettä työleirille ja eipähän ne taida olla vielä oikein hyvät kelitkään. Ei muuta kuin reissuun, mehän olla täällä, osa ainakin, jonkun sortin karavaanareita ja vierivä kivi ei sammaloidu.
Kova oli Karin porukan tahti 250km/pv jos pääosin mutkateitä vältellen tie , Mtie ja tunnelimaksuja. Pitkään ette lepäilleet ettekä paikkoja ihmetelleet. Itse saanut hyvin 3 vkoa menee Unkarissakin tai Kroatiassa. Aiemmin jopa Itävallassa kun "mopoiltiin".
Kiitos kertomuksesta ja vinkeistä. Meillä suunnitteilla neljä viikkoa syyskuussa ja meno Via Balticaa. Hyvinkö autoilu Via Balticalla sujui vai oliko tietöitä tms.? Kuinka pitkälle ehtii päivässä, jos pitää pelkän ajopäivän ja ajaa aamusta iltaan? Mietin ehtiikö Pärnusta Puolan Lomzaan, jos on kaksi kuskia?
Meille sopii muutama pitkä ajopäivä ja muuten lyhyet siirtymät. Parhaimmillaan ajettiin Kapelskäristä Ruotsin läpi Tanskaan, Rödbystä yli Puttgardeniin. Virkistyttiin laivalla niin, että pyyhkäistiin vielä pari sataa kilometriä ohi Hampurin. Poika oli silloin 10v ja sanoi, että ajetaan vaan. Eikä ollut edes älypuhelimia silloin eikä periaattesta ostettu DVD-soitintakaan. Kiinnostus lukemiseen taisi jäädä perinnöksi tuolta reissulta.
Balttiassa siirtyminen ei ole aivan samanlaista kuin lännemmässä. Pärnusta Lomzaan on 700 km. oli kuskeja kuinka monta tahansa. Keväällä ajoin Pajiesmeniaista pohjoisesta Liettuasta Lomzaan 415 km ja se on mun mielestäni aivan tarpeeksi. Kokemusta Balttiassa ajelusta on -90 luvun alusta asti.
Käytännössä Pärnusta Lomzaan ottaa 11-12 tuntia. Sen tiedän että nuoret vaanarit ottavat aina kaikista neuvoista huolimatta liian pitkiä päivämatkoja. Näin olen tehnyt itsekkin.
@timppa
Via Baltica on osa E67 tietä joka alkaa Prahasta ja päättyy Helsinkiin.
Via Balticaa tie on väli Tallinna-Varsova.
Ajoin keväällä Prahasta Wroclawin ja Lodzin kautta Varsovaan ja siitä Lomzan kautta Suwalkiin (E67 kulkee Augustovin kautta) ja siitä edelleen edelleen Tallinaan.
Jaksotin väliin niin, että ekapäivänä ajoin Prahasta Varsovaan, toisena päivänä Varsovasta Suwalkiin ja kolmantena päivänä Suwalkista Pärnuun ja siitä neljäntenä päivän iltavaivalle Tallinnaan.
Praha-Wroclaw väli on vielä osin vanhaa tietää mutta sanoisinko ok.
Wroclaw - Lotz - Varsova väli uutta moottoritietä jossa joitain viimeistelyjä menoissa, mutta niistä ei ole merkittävää haittaa.
Varsovan ohi pääse nykyään helposti ohitustietä
Varsovasta Lomzan tienhaaraan menossa mittava moottoritien rakennustyö, joka kestää vielä ainakin kaksi vuotta. Paljon työmaateitä jotka tosin on päällystettyjä, mutta kyllä ravistuskohtiakin löytyy.
Työn alla olevaa osuu on kaksikaistainen ja kun rekkoja on tosi paljon, niin että rännissä ajoksi menee.
Baltian maissa on Via Balticalla joitain lyhyitä tietyöpätkiä, josta ei merkittävää haittaa ja sepelipintoja ei tietöiden kohdalla juurikaan enää ole.
Maantieteestä (Viro, Latvia, Luettua, Valko-Venäjä, Venäjä ja Suomi) johtuen Via Balticasta on tullut rekkaränni Varsovaan ja siitä edelleen muun Euroopan tieverkkoon ja tämä poistuu vasta kun koko tie on rakennettu nelikaistaiseksi.
Puola on edelleen meille hyvin edullinen matkailumaa, oli sitten kysymys polttoaineesta, ruosta tai majoituksesta. Itse taisin kuitenkin käydä siellä viimeisen kerraan.
Kiitos Timo :) Kyllä lämmitti mieltä tuo "nuoret vaanarit", etenkin kun itsellä ikää on 50. Mutta meille siis etenkin reissun alussa 12 tunnin ajopäivä on ihan OK, melkein joka kerta olemme niin aloittaneet ja useampi Euroopan reissu on jo takana. Loman alkajaisiksi sitä on niin intoa täynnä, että mielellään etenee vauhdilla. Mutta varmasti on eri juttu ajaa Via Balticaa kuin Ruotsin läpi. Mutta tottakai jokainen tyylillään. Eikä mikään pakko nytkään ole Pärnusta Lomzaan saakka ajaa, jos ei siltä tunnu, mutta saattaapa olla että ajetaan, jos sen päivässä hurauttaa.
Matille kiitokset hyvistä vinkeistä koskien teitten kuntoa. Jos Varsovasta Lomzaan on moottoritietyömaa, niin onko kenelläkään kokemusta tiestä 50? Näkyy ohittavan Varsovan eteläpuolelta ja olisi yksi vaihtoehto Krakovaan mentäessä.
Nyt ilmasin itseäni varmaan hieman epätarkasti.
Tämä massiivinen moottoritietyömaa kohdistuu E67 tiellä välille Ostrow Mozowiecko - Wyszkow.
Krakovaan mennessä Varsova kannattaa ohittaa pohjoispuolen S 8 ohitystietä, kääntyä siltä S 2 ja edelleen E77:lle
On vähän makuasia ajaako Krakovaan Katowicen (ohittaa itäpuolelta) kautta vai Radomin kautta.
Krakovassa on monia camping-alueita ja yksi käyttökelpoinen on Camping Smok.
Tiedot ja koordinaatit löytyy netistä ja on helppo mennä.
Lähes alueen portilta linja-autoyhteys keskustaan.
Takavuosina tie 50 oli hyvä valinta koska Varsovan läheltä ei mennyt hyviä teitä. Nykyään se on vähän hiinä ja hiinä miten viikonpäivät yms. menee. Varsovan pohjoispuolella saattaa olla ruuhkaa välillä Slupno-Marki mutta sitten homma käy kuin tanssi.
Kuukausi sitten tulimme Slovakian Presovista ylös suoraa pieniä teitä Puolan Tarnowiin Krakovan itäpuolelle. Tarnowista ajoimme pieniä teitä Kielceen ja siitä motareita Varsovan länsipuolelta ylös.
Huhtikuussa alas mennessä käytimme tietä 50 Ostrow Mazowieckasta lähtien Grojeciin asti ja siitä alas kohti Unkaria. Tie 50 menee kylien läpi mutta on hyväkuntoinen. Taidan kallistua suosittelemaan tietä 50, mutta molemmilla ilmansuunnilla on puolensa.
Lomzassa sitten tänne syömään, vajaa kilsa satamasta rappuja ylös torin laidalle:
https://goo.gl/maps/1p5uqRje7Eq
Listat enkuksi ja hienot sapuskat.
http://nafarnej.pl/menu/
Tässä linkki mapsiin niin voit katsella paikannimiä joita tuli lueteltua.
https://goo.gl/maps/DyspZWdsszj
@timppa
Kiitos vinkeistä! Taidetaan testata tuo tie 50. Vähän pienempi väylä kiinnostaa. Ja kurkkasin jo tuon Lomzan ravintolan listan ja heti tuli nälkä. Yritän raportoida sitten tänne miten matka etenee. Ajatuksena olla pari päivää Krakovassa ja sieltä jatkaa Unkarin kautta Kroatiaan.
jos aikomuksena on mennä Slovakiasta yli Presovin kautta niin tässä on reitti jossa on 12 tonnin painorajoitus eikä siten ensimmäistäkään rekkaa. Tie on oikein pientä, siinähän käydään 550 metrissä ja Slovakian puolella laskussa on tiukkaa serboa.
https://goo.gl/maps/p8YxJHX8Y442
@timppa
Unkarin tiemaksu kannattaa mun mielestäni maksaa kotona etukäteen, säästyy sen hankkimiseen kuluva aika lomailuun.
Tässä tietoa:
http://toll-charge.hu/articles/article/e-vignette-information-and-purchase
Tästä rekisteröityminen ja maksu:
https://ematrica.nemzetiutdij.hu/
Tavallinen alle 3,5 t matka-auto on luokassa D1 vaikka sivua lukemalla voi toiseenkin käsitykseen päästä. 100% varmuus tästä. Tuloste tai tallennus maksusta mukaan ja sen jälkeen ei asiaa tarvitse miettiä.
@timppa
Ajettiin viime kesänä Slovakiaan, Kaunasissa yöpymisen jälkeen Lomzan kautta Warkaan, kiva pikku kaupunki ja hyvä kämppäri keskustan kupeessa.
Lomzan häkki on kyllä sympaattinen paikka.
Jos uupumus tai ruuhkat iskee, Suwalkissa on eurocamping. Siisti mesta.
Menty usein aamun ensimmäisellä Tallinkilla, siitä kaunasiin yöksi. Suwalkin Kauflandissa jääkaapin täyttöä ja siitä Majawaan Varsovaan.
Timpan ohjeet on aina toiminu. Itäblokin kautta on "vähän" eri ajaa kun Ruotsi-Tanska. Aamulla 6.30 starttaa Kappelskäristä illalla 18 aikaan on Putgardenissa tai Flensburgissa.
Tallinna-Kaunas suunnilleen sopiva siirtymä.
Kiitos taas vinkeistä! Muistan jostain tuota Suwalkia katsoneenikin eli potentiaalinen yöpaikka sekin. Ajateltiin mennä päivälaivalla Tallinnaan ja sieltä yöksi Pärnuun, kun miehellä on Pärnu kokonaan näkemättä. Sieltä sitten se pisin ajopäivä. Matka Pärnusta Suwalkiin näkyy olevan kilometreissä aika lailla sama kuin Tallinnasta Kaunasiin.
Toki kilometrit ei todellakaan kaikkea kerro. Katsoin kahden vuoden takaisesta reissublogista, että loman alottajaiksi ajettiin Kappelskäristä iltalaivalta (perillä muistaakseni ennen seitsemää) yötä vasten Trelleborgiin. Trelleborgissa oltiin 2:20, 740 km yhden tankkauspysähdyksen taktiikalla sekä kuskin vaihdot, kun oma vahvuuteni yökyöpelinä on juuri yöajo. Eli Ruotsin läpi matka taittuu varmasti toiseen tyyliin.
Ja Unkarin tiemaksu etukäteen ilman muuta, kiitos linkeistä. Onko kokemusta Krakovasta Budapestiin tietä 7/E77, jota google maps ehdottaa? Jonkun löytämäni kartan mukaan ei olisi edes maksullista tietä.
Mistä ajankäytöstä nyt puhutaan kun Unkarin vigneten voi ostaa hetkessä ihan samoin kun muidenkin maiden.
Pialle. Mulla ei ole ko. tiestä kokemuksia kuin Krakovasta Zakopaneen, aivan normitie siltä osin.
Matille. No tietenkin siitä ajankäytöstä että kun kotona istuu koneen äärellä reissua suunnitellen voi aivan helposti suorittaa pari klikkausta ja sen jälkeen voi koko asian unohtaa. Sähköpostiin tulee silloin ilmoitus kun vignetin voimassaolo alkaa ja toinen ilmoitus kun se loppuu.
Siitä ei pääse mihinkään että maahan tullessa tulee tarkkaan vilkuilleeksi mistä maksutie alkaa ja missä se vignetin ostopaikka on. Tämän voi unohtaa kun homma on jo hoidettu joutoaikana kotona.
@timppa
Olemme tulleet ylöspäin tuota Budapest-Krakova välin. Tie oli ihan hyväkuntoinen ja ihan kivoilla maisemilla varustettu. Matkantekoa hidastaa Slovakian kylät joiden läpi tuo tie vie, mutta tuleepahan siinä tutustuttua paikalliseen arkkitehtuuriin. Joissakin kylissä oli vain yksi arkkitehti ja hänelläkin vain yksi talomalli. Maksuteitä välillä ei ollut. Mekin suosittelemme tuota Camping Smokia Krakovassa. Kivalla paikalla oleva rauhallinen kämppäri.
Karmee kämppäri mutta aivan raitsikan päätepysäkin vieressä:
https://goo.gl/maps/HipkY6UY71n
Päätepysäkki on kartalla näkyvä lenkura.
Myös täällä olen joskus ollut
https://goo.gl/maps/9pA4Qkk1eh12
Maauimala vieressä ja linja-autolla kaupunkiin portilta. Billa ruokakauppa sadan metrin päässä.
Suositella en osaa mitään kun mulla ei ole kämppärin niin väliä kun päivä kaksi ollaan.
@timppa
Sekä Smok että Clepardia vaikuttaa ihan hyviltä. Meille tärkeintä on sijainti, mitään ihmeellisiä palveluja, uima-altaita, baareja tms. ei tarvi olla. Pyörämatkan päässä keskustasta, mikä meillä tarkoittaa max 8 km, kun en erityisen urheilullinen ole. Molemmat Krakovan kämppärit täyttää tuon kriteerin kyllä hyvin.
Hyvää Sinulle Kari Koivisto - jatkomatkoillallisikin.
Ite olen matkailliut -ilman seuraavan yösijan tietoakaan Eurabobiililla jo v.1991.
Kyllä alussa jänniti, kun mentiin ensi-kertaa Italiaan - kun oli uusi autokin.
Kadut olivat tehty ahtaiksi -ja peruutella piti.
Olen iloinen, että rohkeita Sinunlaisiaskin on liittynyt seuraamme.
Liitetiedostot
20170626_080327.jpgOsallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.