Kun kerran Kaj niin miksen minäkin

Matti Janhonen 28.01.2017 16:36

Olen aina Tapaninpäivänä pruukannut aloittaa kevään matkan suunnittelun ja niin tein nytkin.
Kun on näin juhlavuosi myös tämän matkistamisen suhteen niin tein AutoRoutella seuraavanlaisen reitin kevään matkalle. Toki reitti "elää" aina siihen saakka kun ollaan takaisin kotona.

Ensin Lyypekiin joko suoraan laivalla tai Ruotsin kautta ajaen.
Siitä siirtoajona Lindauhun (Bodensee)
Lindau - Chur - Bellinzona - Logarno/Lago Maggiore
Logarnosta Lago Maggioren länsirantaa Stresaan jossa on Isola Bellan saari (viime kerralla ajoin ohi)
Töstä edelleen Rapalloon/ Portofinoon )Portofinoon ei matkaluautolla pöösen, koetettu on)
Rapalalosta Italin aivan länsirantaa Pisa, Rooma ja Napoli ohittaen (käyty) Sorrentoon.
Sorrentosta retket laivalla Caprille ja bussilla Positanoon ja Amalfiin (m-autolla ajokielto paitsi 00.00-06.30)
Edelleen Italian itärannikolle Bariin josta laivalla Albanian Durresiin
Tirana ja siitä edelleen Montenegron Podgoricaan josta Korintin lahti kiertäen Dubrovnikiin
Dubrovnikista rantatietä Zadariin saakka josta siltaa pitkin Pagin saarelle
Pagin saren pohjoispäätä lautalla takaisin rantatielle joista edelleen Rijekaan ja Triesteen
Trietestä Ljublinaan josta edelleen Karawankenin tunnelein kautta Salzburgiin.
Salzburgista Passaun kautta Prahaan.
Sitten tulee tuumaamisen paikka.
Lähteäkö kohti Dresdeniä, Berliiniä ja edelleen Lyypekkiä josta edelleen Kapellskäriin, vai kohti Croclaw`a Varsovaan ja Tallinnaa.

Reitin alku- ja loppupäässä on pitkiä siirtoajo-osuuksia niin, että töllistelyille kohdealuella/kohteissa jää aikaa ja monet kaupunkikohteet on entisten käyntien "paikkausta" kun monta kiinnostavaan kohdetta on aiemmilla reisuilla jäänyt väliin.

Jukka Hänninen 28.01.2017 17:49

Huhhuh, vaan jos tuollainen suunnittelu on mieluista, niin mikäs sen antavampaa kuin tutkia eri vaihtoehtoja.

Itse en innostu moisesta sitten alkuunkaan. Epäilempä koko Matin tarkoitusta tuon julkaisemiseen. :)
Ei oikein istu minun lätsäni alle.
Noitahan voi rustailla kymmeniä, toinen juttu on niistä kertominen, paitsi jälkeenpäin.

Kai Ahonen 28.01.2017 19:15

Meillä vissiin toinen ääripää: Trave-> La Jonquera-> Torrevieja-> Fuge, paljoa jäänyt matkakertomukseksi.

Jarmo Seppälä 28.01.2017 20:11

Juuri tuollainen suunnittelu on hauskaa, mitä sillä on väliä miten matka sitten loppujen lopuksi käytännössä menee.

Timo Haapanen 28.01.2017 21:58

Jumankauta! Tuleeko Matista uuskaravanaari???? Paikkojen kertausta , liikkumista, tämähän on hienoo!!

@timppa

Matti Janhonen 28.01.2017 23:23

Jukka tarkoitukseni ei ole vinoilla ulostulollani vaan ikäänkuin osoittaa millaisen seeman päälle itse kukin voi omien mieltymystensä mukaisen matkan rakentaa.

Seeman tekemisessä ei suinkaan tarvita AutoRoutea vaan sen sen voi tehdä ihan vaikka ilmaisella www.viamichelin.com ohjelmalla tai ihan paperikartta ja nuppineulatkin käy.

Tämän seeman "päälle" voi asettaa ne kohdealueet ja kohteet jossa halua käydä ja kun ne on asetettu voi alkaa jakamaan matkaa päivämatkohin, hahmottuu matkan koko kesto ja sitä kautta tullaan tarvittaviin majoituspaikoihin jne. Internet on tässä tiedonhankinnassa tällä hetkellä paras väline.
Muutoinkin matkaan liittyvät "kotiläksyt" kannattaa tehdä jo kotona, eikä vasta matkalla.

Joku voi sanoa, että matkan ennakkosuunnittelu tappaa karavanmatkailuun liittyvän illusion siitä, että aamulla mennään sinne mihin hatun lippa näyttää. Hyvä ajatus, mutta Eurooppa on liian suuri sillä ajatuksella kierrettäväksi kun kuitenkin joutuu tekemään valintoja ja onneksi on mistä valita.
Sen sijaan tietty jousto on suunnittelussa niin reitin, ajan kun tutustumiskohteiden suhteen on hyvä huomioida.

Jo kohtuullinen ennakkosuunnittelu antaa lisää aikaa siihen mitä varten ollaan liikkeellä ja sehän on sitä, että tutustutaan alueisiin ja kohteisiin. Samalla ennakkokkosuunnittelu poistaa matkalla turhaa sählinkiä - myös matkalaisten väliltä. Auttaa kummasti kun molemmat jo aamusta tietää miten tänään edetään ja mihin on tarkoitus mennä yöksi.


Kaj Nyyssönen 01.02.2017 11:03

Matti noinhan se pitää suunnitella jos mielessä on monta kohdetta. Kevään paluu reitille meillä on tapana valita yksi tai joskus enemmänkin kohteita. Silloin kuhdeselvitys alkaa sillä että otetaan selvää kohteen aukioloajoista. Keväällä ja syksyllä siinä voi olla rajoituksia. sitten aikataulut niin että kohteessa ollaan kun siihen pääsee tutustumaan.

Useimiten muuten kyseon pelkästään reittisuunnittelusta ja vaikka olen jo monta vuotta ajanut AutoRoutella pääsee se aina välillä yllättämään. Kuten syskyllä etelään mennessä niin yhtä äkkiä Ranskassa se alkoi viedä meitä poikki peltojen viljelysteitä myöten. monta tuntia kun näin oli ajettu ja monta kertaa risteilty sillalla moottoritie. pysähdyin tutkimaan asetuksia Autoroutessa.

Olin laittanyt vältä hieman moottoriteitä: tietyyppi valintaan. Saksassa tämä ei aiheuttanut mitään hämminkiä mutta Ranskassa se vältti just tarkkaan kaikki moottoritiet. Nämä Ranskan peltotiet olivat n. 6m leveitä asvaltoituja ja menivät aina jonkun kylän läpi keskellä peltoja.
Poistettuani tämän rajoituksen niin kohta palasimme pääteille.

Esko Hyttilä 01.02.2017 15:20

Janhonen, älä Korintin lahdelle aja kun Podgoricasta Dubroon menet , turhan pitkä kierros. Taas Kotorin lahti osuu hyvin reitille. Hyvä Camping Albaniassa ihan sun reitillä kun Shkoderista Podgoricaan ajelet. http://www.lakeshkodraresort.com/ . Hyvää matkaa

Matti Janhonen 01.02.2017 15:59

Kiitos Esko
Toki siitä lautallakin yli pääsee.
Kävime jo kerran siellä Korintin lahdella ja jäi vaan jotenkin päälle, että tämä pitäisi joskus kiertää.
Oltiin siinä aivan Korintin lahden rannalla ruokaa laittamassa kun auton taakse ajoi italian kilvissä oleva auto ja siitä nousi aviopari ja mies sanoi tervehdykseksi "mitäs helvettiä te täällä teette". Vastasin, että sitä samaa minä kysyn teitä.
Olivat supisuomalainen pariskunta joilla oli tosi hienolla näköalalla varustettu asunto Korintin lahden rannalla.
Ei auttanut mitkään vastustelut vaan heille piti mennä kylään.
Ja arvatkaapa oliko Juhla-Mokka paketti hyvä tuliainen Montenegrossa?

Tuon Dubrovikin ajattelin nyt jättää vähemmälle kun olen sillä jo useasti aiemminkin käynyt ja suunnata noille Croatian saarille. Viime keväänä olin KRK:la.

Tuo camping-vinkki tuli tarpeeseen kun juuri tässä noita päivämatkoja ja yöpymispaikkoja räknäilen

Esko Hyttilä 01.02.2017 17:56

Mikäli kaipaat camping vinkkejä tuoltapäin , kysy. Samoin tuo Peloponnesoksen niemimaakin on tullut kierrettyä ja Korintin kananvan reunallakin yövyttyä. Tuo linkkaamani camping on ihan upea, halpa kaiken päälle.
Kotorin lossilla menty viimeksi viime kesänä ja toki lahtikin kierretty useastikin.


Puhut edelleen Korintin lahdesta, ymmärsinkö väärin kun käsitin kyseessä olevan Kotorin lahti
muokattu: 1.2.2017 17:57
Matti Janhonen 01.02.2017 18:46

Esko
Kirjoitin virheellisesti Korinti kun piti olla tietenkin Kotor.
Erityisesti Albaniaa ja Montenegroa koskevia vinkkejä kaipaan. Albania on minulle ihan uusi maa.

Itsekin kuljimme v. 2008 tuon Korintin lahden pohjoispuolitse aina Ageian meren rannan kautta Ateenaan ja siitä Korintin kautta Poloponnesokselle ja siitä mm. Olympian kautta takaisin Patraan. Patrasta edelleen Igoumenitsaan josta lautalla Corfulle, ja sieltä paluu laivalla camping on board-matkana takaisin Venetsiaan.
Vieläkin muistellaan sitä Kreikan matkaa yhtenä parhaista reissuista mitä on tehty ja jopa pohdittiin, että vieläkö uudestaan.

Esko Hyttilä 01.02.2017 19:15

No Albania on halpa maa missä paljon ystävällisiä ihmisiä. Campingeja ei hirveän montaa ole tullut vastaan. Rantatiellä Sarandeen on useita, osa vaatimattomiakin , muuten rantatie on näkemisen arvoinen. Sarandessa tai oikeastaan Ksamilissa on muutamia alueita ja siellä nähtävyyksiä esim. Butrint joka Unescon suojelukohde . Paikkahan on ihan Korfun vieressä. Girokasterin kaupunki on ihan mukava ja näkemisen arvoinen linnoituksineen. Durresin vieressä on Kavaje jossa suomalaistenkin käyttämä http://www.kampingpaemer.com/ . Olikohan 5v sitten meitä härmäläisiä osui 4 tai 5 yksikköä yhtä aikaa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.