- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Kroatiaan
Kroatiaan
Tervehdys olemme lähdössä viikon päästä via balticaa pitkin kohti Kroatiaa. Olisin kaivannut vinkkejä hyvistä yöpymispaikoista ja leirintäalueista matkan varrella ja perillä Kroatiassa. Terveisin Vesa
Tuossa on Baltian leirintäalueita, katso mitkä ovat vielä auki.
http://tinyurl.com/Baltian-caravanalueita
Sama Puolasta
http://tinyurl.com/Puolan-caravanalueita
Kun tuo minun kotisivu näkyy vielä toimivan, niin siellä on muutamia vinkkejä matkan varrelle :)
http://matkaan.mbnet.fi/
Lopetin MB:n tilauksen niin se saattaa hävitä koska tahansa.
Ne on ripoiteltu myös tunne maakohtaisesti
https://karavaanari.org/index.php/board,19.0.html
Hei. Teimme syksyllä 2016 meille ensimmäisen varsinaisen syysreissun via Baltiaa pitkin Kroatiaa. Lähtö 16.10. ja paluu 16.11. Reitti jatkui Puolasta Slovakian kautta Unkariin ja sieltä Kroatiaan. Paluu Slovenia, Italia, Ranska, Saksa ja Travemundestä laivalla Helsinkiin. Matkalta ei puuttunut kommelluksia alkaen siitä, että ekaksi yöpaikaksi valittu Kaunasin kämppäri oli mennyt edellisenä päivänä kiinni, Krakovassa huomattiin, että minun passi oli jäänyt kotiin (kopiokoneen kannen alle). Hevizissä ei osattu mennä kaupungin keskustaan kun koirat eivät saaneet mennä puistoon + kaikkea muuta mukavaa jotka nyt jälkeenpäin naurattaa vaikka silloin ei.
Tein matkasta pienen matkakertomuksen jonka koko on muutaman mega tavu. Jos et ole kovin paljon matkustellut ko. reitillä niin voin lähettää sen sinulle sähköpostissa. Voit välttyä tekemästä ainakin kaikkia samoja virheitä kuin me. Vaikka virheistähän sitä parhaiten oppii :-).
Jukka Rajamäki
js.raja52@gmail.com
Tallinna - Rijeka (vain esimerkkikohde) matkan pituus on 2200 km, josta moottoritietä on 774 km.
Tallinasta Rijekaan voi kulkea vaikka näin:
Ensimmäinen päivä:
Päivälaivalla Tallinnan, ajo Pärnuun jossa majoitus esim. Camping Konse
https://www.konse.ee/index.php?id=132
Jääkaapin täyttö paikallisissa marketeissa
Mene täydellä tankilla ja tankaa vasta Liettuassa.
Toinen ajopäivä
Pärnu - Riika - Kaunas - Suwalki
Yöpymispaikka vaikka camping http://www.private.firmy.suwalki.pl/
Kolmas ajopäivä
Suwalki - Bialystok - Niemce joka sijaitsee n. 15 km ennen Lublinia.
Tir-park Cafe Orlen. Auki 24/7/365. Ei tarvitse yöpyä rekkojen seassa.
Koordinaatit: N 51.37077 E 022.63363
Seuraava ajopäivä
Niemce - Rzeszoe - Kozice - Budapest
Yöpymispaikkoina Budapestissa voi olla vaikka
http://hallercamping.hu/en/ tai http://www.fortunacamping.hu/
Hallerilta hyvät julkiset yhteydet Budapestin keskustaan
Seuraava ajopäivä:
Budapest - Zagreb - Rijeka (Rijeka siksi esimerkkinä, että siitä voi mennä joko Istrialle tai lähteä rantatietä etelään aina Dubrovnikiin saakka tai Kroatian saarille.
Kroatian camping-alueet alueittain
https://www.camping.hr/best-camps
Yleistietoa Kroatiaasta:
https://croatia.hr/en-GB
http://www.kroatia.fi/index.php/yleista/yleistietoa/
Istrian camping-alueita
https://www.istracamping.com/
Muutama alue KRK:n ja Pagin saarelta:
https://www.camping-adriatic.com/camping-krk-politin
https://www.camping-simuni.hr/en/
https://www.camping-adriatic.com/jezevac-camp-krk?
geo=world&faza=DriveSales&promo=&campaigntype=BrandSearch&network=g&gclid=EAIaIQobChMItJXsqcn31wIVR18ZCh1EQQB8EAAYASAAEgK_lPD_BwE
https://www.youtube.com/watch?v=z808mw0fJRE
Tiemaksut
Jos autosi kokonaismassa on alle < 3,5 t tiemaksuja peritään reitillä Slovakiassa, Unkarissa ja Kroatiassa.
Slovakiassa ja Unkarissa ostetaan vignette. ja niitä saa jo ennen rajaa huoltamoilta (rekisteriote mukaan), raja-asemilta tai viimeistään se on ostettava ensimmäiseltä rajan ylityksen jälkeen olevalta huoltamolta.
Vignette on nykyisin elektroninen = peritään maksu ja auton rekisteritunnus tallennetaan elektroniseen seurantajärjestelmään.
Kroatian tiemaksut peritään tietulliasemilla moottoritieltä poistuttaessa ja maksu menee kuljetun matkan mukaan.
Hyvää matkaa
Tervehdys, matkaan lähdetään tulevana viikonloppuna. Antamistanne vihjeistä ja ohjeista on arvokasta apua.
Lisämomentin matkaan tuovat sesongin loputtua jo kiinni menneet leiripaikat. Suuret kiitokset kaikille neuvojaan
ja kokemuksiaan jakaneille. Terveisin Vesa
Tervehdys, lyhyt palaute ja kiitokset vielä kaikille neuvojaan jakaneille, tarpeen olivat.
Kaiken kaikkiaan onnistunut reissu vaikka aikataulu olikin turhan tiukka ja päivittäiset ajomatkat
turhankin pitkiä, paluumatkalle toi painetta talviseksi muuttunut sää.
-Lokakuun puoliväli on turhan myöhäinen ajankohta lähteä Kroatiaan vaikka lämpöä oli kohtuullisen mukavasti jopa yli +25C. Matkaan pitäisi lähteä viimeistään syyskuun puolessa välissä.
-Campingit ovat pääosin kiinni eikä kirjojen tietoihin niiden aukiolosta voi luottaa, pitää soittaa ja varmistaa.
-Muistakaa päivittää navigaattori ennen reissua sillä teitä rakennetaan Itä-Euroopassa kovaa vauhtia.
-Onneksi autossa kaikki pelasi eikä rengasrikkoja tullut. Kaasua kului vähän sillä lähes joka paikassa oli sähköä tarjolla. Matkaa tuli vähän päälle 6000 km. Kroatiassa on mahtavat maisemat. Terveisin Vesa
Niin ja meinasi unohtua se tiemaksu asia herra varjelkoon hankkimasta yli 3,5 t ajoneuvoa ja lähtemästä sillä
näihin itä-euroopan maihin. Tuntuu aikamoisen työläältä ja kalliilta sekamelskalta koko homma.
Tuo on totta. Alle 3,5 t. autolla liikkuminen on helppoa oli sitten kysymys avoimen järjestelmän vignetestä tai suljetun tietullijärjestelmä tietulliasemilla perittävistä tiemaksuista.
Yli 3,5 t autojen osalta vaaditaan monissa maissa erillistä maksupäätettä ja tiemaksu määräytyy kuljetun matkan ja moottorin päästöluokan mukaan. Käytäntö on sama kun raskaalla kalustolla.
Ja jos jollain on Saksassa saatu 4 luokka Umweltzone tarra tuulilasiin, niin sillä ei ole merkitystä tiemaksun määräytymiselle muissa maissa.
Katsastuskonttorilta suomesta kannattaa pyytää rekisteriotteeseen euro luokka, esim euro 4 teksti, koska ajettu kilometri määrä on halvempi mitä parempi euro luokka on. Ainakin puolassa ja tsekeissä on meiltä kysytty euroluokkaa/ etsitty rekisteriotteesta siitä tekstiä.
Kuljimme asuntoautolla jonka kokonaispaino oli 3850kg, käsittääkseni myös henkilöauto + vaunu yhdistelmästä jonka kokonaispaino menee yli 3500kg kannattaa hankkia euro teksti otteeseen. Jos tekstiä ei ole, on päästöluokka euro 0.
Itävallan Asfinag perii GO-Box kautta tiemaksua perusteena auton massa >3,5 t, akselien määrä, päästöluokka sekä ilmansaaste että melusaaste.
Go-Box:sia käytettäessä päästöluokissa I, II J III ei vaadita todistusta päästöluokasta ja luokka on tällöin nolla.
Nelosluokassa jo vaaditaan ja jos päästöluokka ei ole rekisteriotteeseen merkittynä se pitää voida osoittaa Asfinagille erillisellä asiakirjalla.
-COC -asiakirjalla,
-CEMT-todistuksella tai
Dokumentissa on oltava alustan numero ja auton rekisterinumero ja sen voi lähettää Asfinagille myös s-postilla.
Dokumentin toimitusaika on 28 päivää ja jos siinä ajassa dokumenttia ei toimita tai toimittaa sen väärin niin hallinnollinen seuraamusmaksu on tänä vuonna 240 euroa.
Jos epäröin asian kanssa niin voi jättää päästöluokan ilmoittamatta jolloin se on aina nolla ja tiemaksu vastaavasti hieman suurempi.
v. 2018
IV-päästöluokka, kaksi akselia = 0,2047 e/km
I,II ja III -luokka, kaksi akselia = 0,2247 e/km.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.