Kysymys Viikkarin ja Stenan yhteistyöstä

TOIVONEN MARTTI 17.08.2013 12:28

Haapasen Timo on ansiokkaasti puhunut tuon Varberg-Grenå reitin puolesta mantereelle mentäessä. Olen kerran reittiä käyttänyt muttta silloin oltiin yötä Varbergissa ja ostettiin lippu stenalta vasta edellisenä iltana. Täälläkin olen kertonut että myivät kalliin flexilipun jonka etuja ei olisi voinut käyttää. Reippaan kirjeenvaihdon jälkeen hyvittivät sittten flexin ja halvimman lipun hintaeron.

Nyt ollaan vaimon kanssa ajateltu mennä Vikingillä yli, ajaa Ruåtsin poikki ja samana iltana mennä vielä Stenalla yli. Onkos kukaan ostanut stenan lippua jo vikingiltä ostettavan lipun yhteydessä. Nettisivuilta ei oikein saa selvää, puhuvat vain max 4 matkustajan flexilipusta Stenan osalta eikä se ole mikään halvin vaihtoehto.

Siis onko käytännön kokemuksia kannattaako liput ostaa kimpassa?

Timon yönylipaikoissa näkyy olevan sopiva paikka yöpymiseen heti Grenåssa, kämppärin edessä parkki.

Eihän se ruotsin läpiajo mikään riemu ole mutta tuolla lailla se jakaantuisi aika mukavasti sopivan kokoisiin palasiin. mot

HAAPANEN TIMO 18.08.2013 13:22

Kaksi+auto näyttää Stenan asiakkaalle maksavan 103€. Se on edullinen väli. Kappelskäristä on alle 600km. Varbergiin, hyvin ehtii iltapaattiin.

Varsinaiseen kysymykseen en osaa vastata

Tuossa kartta niistä yönylipaikoista. http://goo.gl/maps/DAc6g

@timppa

TOIVONEN MARTTI 19.08.2013 12:25

Nuo Viikkarin hinnat pitää kuulemma sisällään liput 5 ihmiselle ja kun meitä on vaan kaksi taitaa olla halvinta ja kätevintä mennä vaan tuntia ennen laivan lähtöä satamaan ja ostaa lippu sieltä. Katsoo vaan ettei tyttö myy flexilippua vaan economyn. Ilmeisesti hinta on 6 - 10 m autolta ja kahdelta ihmiseltä tuo n. 103€.

Scandlines pyytää kahdesta lautasta (Helsingborg -Helsingör ja Rödby-Puttgarden) halvimmillaan 138 ekua.

Siltamaksut taas jos ajaisi siltojen kautta ovat kai Öresund 94 ja Iso Belt 47 ekua ja siihen tulee sitten vielä kilometrejä päälle.

Ja jos ajattelee matkoja Tukholmasta niin tuo Varbergin kautta ajo esim Hampuriin on lyhin, vajaat 900 km kun muut vaihtoehdot on luokkaa 1000 km.

Pikkuisista eroistahan tässä on kyse mutta tuo ruotsin lounaiskantti näytti mukavalta paikalta ajella ja tuo lauttamatka katkaisee päivän sopivasti.

Sitä kautta mennään. mot

Käyttäjän lisäys viestiin 21.8.2013 klo 13:06:04 Mielenkiintoista! Tuo HH+Rödby-Puttgarden -reitti maksaa tuon 138 ekua jos ostat lipun Saksasta. Mutta jos ostat sen Ruåtsista maksaakin se 191 ekua! Täytynee ottaa selvää vähän tarkemmin onko lipun voimassaolossa jotain rajoitteita tms. eli voiko suomalalinen ostaa tuon halvemman lipun ja kelpaako se vaikka matka olisikin Ruåtsista Saksan suuntaan.

SILMUNEN HANNU 19.08.2013 12:52

Ehkä saivartelua, mutta pakko tarkentaa, että Tukholmasta Hampuriin Helsingborg-Gelsingör ja Rödby-Puutgaden reitillä matkan pitudeksi tulee 904 km kun Varberg-Greno reitillä 894km. Eli pituudet on kyllä ihan samat:)

t.Kaarina

TOIVONEN MARTTI 19.08.2013 13:54

Juu, näin varmaan on. Katsoin vaan tuon Malmön kautta menevän eli sen jossa saa ajaa pysähtymättä lauttamatkaa varten ja se on suunnilleen 980 km.

Mutta siis tosi pienistä eroista on kyse sekä matkoissa että kustannuksissa, makuasia mitä kautta menee.

Mitä vähemmän Ruåtsia Ruåtsin kautta ajettaessa, sen parempi. Näin on aatos tällä kertaa. mot

SILMUNEN HANNU 19.08.2013 14:02

Makuasiahan se on. Itse tykätään noista pineistä laivamatkoista kun saa kivat taota ajamiseen, ekalla ehtii juoda kupposen kuumaa ja tokalla syödään perinteisesti salaatti-perunapöytä (se, mitä lähinnä pihvien lisukkeeksi siellä keulan ravintola ravintolassa myydään). Ja tuota reittiä ollaan useimmiten käytetty siksi, ettei tarvitse piitata aikatauluista, saa vain ajaa, ja tietää että laivat kulkee koko ajan. Ja yöksi ehtii joko Lyneburgin nummille taikka Itämeren rannoille.

Hyvää matkaa teille, mihin se mahtaa suuntautua Tanskan jälkeen?

t.Kaarina

TOIVONEN MARTTI 19.08.2013 15:27

Tuli joskus 1960 -luvulla mentyä monet kerrat Saksaan (ja sieltä eteenpäinkin) junalla ja sehän vaati nuo pari lauttamatkaa. Alkuunsa oli eksoottista mutta sitten vain viivytyksiä matkalla.

Pariisi -Tukholma kesti 52 tuntia, jos oli täyttä liikemiehet pani salkun pään alle ja nukkui käytävällä, minä muistan kerran nukkuneeni ravintolavaunun eteisessä ovenkahvalla istuen. Aina kun juna heilahti kolahti pää avonaiseen oveen.

Roomasta Tukholmaan kesti tietty vielä paljon kauemmin. Junan nimi oli TEE, Transeuropean Express, kulki tietty vähän vähemmillä pysäyksillä kuin paikalliset

Ja aina Tanskaan tultaessa samat kuviot: junan ovet lukkoon lautalle ja pois ajettaessa, passintarkastus rajalla, pieni tauko lautalla ja taas muutama tunti jyskytystä kunnes sama toistui Ruåtsiin tultaessa. Lautoilla olisi tarvittu paikallista rahaa, mistä sitä meikäläisillä olisi ollut, hyvä kun oli kohdemaan rahaa, joten nälkäisenä katseltiin että jotain täällä saisi syödäkseen.

Joten pärjään kyllä hyvin ilman että teen nuo kaksi pientä lauttamatkaa vaikka varmaan siellä nyt käy eurot vaikkei Tanska ja Ruåtsi yhteisvaluuttaan kuulukaan.

Kiitos hyvänmatkan toivotuksista! Meidän matka taitaa taas suuntautua jonnekin Espanjan Costa Bravalle ja sieltä edelleen etelään tms. Viimeksi jäi Olveran ecovia (http://www.turismolvera.es/esp/rutas/) pyöräilemättä, se täytynee käydä ajamassa. Kierrellään ja katsellaan maailmaa, välillä ehkä käydään viettämässä joulua lastenlasten kanssa. mot

HAAPANEN TIMO 19.08.2013 18:15

Vaihtelun vuoksi kiva mennä vähän eri reittejä, ja bongata lisää laivoja.

Tuolla paatilla on erittäin hienot vessat ja telkkareissa pyörii mielenkiintoinen animaatio Anholtin valtavasta tuulivoimapuistosta jota sinne merelle tehdään.

Miten pitäisi menetellä Grenå Strand Campingin QuickStopissa, maksusta ei ole mitään ohjetta. Kyltti osittaa parkkiin,siinä kaikki. Harva siinä niin pitkään lonsii, että respa aukeaisi.

@timppa

ps. Martille tiedoksi, näkyy sulkeutuvan koko paikka 8.9

Käyttäjän lisäys viestiin 19.8.2013 klo 18:22:49 Jäi sanomatta. Vaununvetäjälle hintaero ei ole pieni, pelkällä vetoauton hinnalla ( n. 70:- ) yli. Sen edullisemmin ei pääse mistään.

TOIVONEN MARTTI 20.08.2013 19:22

Timppa kirjoitti "Martille tiedoksi, näkyy sulkeutuvan koko paikka 8.9"

No, kirjoitin tuonne kämppärille ja kysyin onko myös se quickstoppi kiinni tuosta päivästä alkaen. Vastasivat iloisesti että jess, kiinni on! mot

TOIVONEN MARTTI 20.08.2013 20:23

Taanit on laittaneet noita paikkoja esille nettiin vaikka kuinka paljon, mm. Tanskan matkailuautolijoiden yhdistyksellä on hyvät sivut joilta löytyy esim. http://www.stellplatz-danmark.dk/217c.html

Latasin myös Stellplatz Scandinavia -sovelluksen tablettiini, siellä on paljon stellplatseja kaikista pohjoismaista, myös Suomesta. mot

KORSIJÄRVI SEIJA 25.08.2013 10:03

Viime hetken hintoja noista lauttamatkoista Saksa-Tanska-Ruotsi. Tulimme elokuun puolen välin jälkeen Puttgardenista lautalla Tanskaan ja Helsingöristä Ruotsiin yli 8 metrisellä autolla + kaksi henkilöä. Ylitys Puttgardenista maksoi aika tarkkaan 120 euroa ja sillä lautalla alle kahdeksan metrinen auto oli hieman halvempi, lautalla Helsingöristä Ruotsiin hinta oli 104,59 e samalla kokoonpanolla eikä hinta vaihtunut muistaakseni ennenkuin yli 12 m. Molemmille lautoille ajoimme varaamatta ja pääsimme seuraavaan saapuvaan lauttaan. Puttgardenin lautalla oli aikaa ruokailla koska minkäänlaista tungosta ei ollut, Helsingörin lautalla emme edes poistuneet autosta, matkan kesto noin 20 min. Matkapäivät Puttgardenista su iltapäivä ja Helsingöristä ti iltapäivä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.