- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Slawa kutsuu
Slawa kutsuu
Taidampa sitten suunnata kulkuni sinnepäin tänään. Saapi nähdä paljonko Suomalaisia saapuu paikalle.
näinkaj
Kajn yksikkö kyllä vastaa vähintään neljää tavallista yksikköä ja rahan käytössä kymmentä. :-)))))))))) Älkää nyt p-aukiset vain provosoituko, tämä on kylmää faktaa,katselkaa vaikka Kajn viime talvista budgettia . .-)))
Koskahan pääsee sinne rallin pikiksille.. Picasan kuvien mukaan Kajtsu pörrää pitkin pohjoissaksan rannikoita ja tärvää rahojaan sesonkiajan hinnoilla ravintoloissa syönteihin. Eihän siinä mitään, lopun vuotta kun syöpi 3-5 euron aterioita Algarvessa, ja ostelee liiteristä edulliset kotosapuskat, niin sitten on taas varaa käpästä vaikka missä lämmittelemässä. Oikeeta elämää semmonen.
Ha ha ! Enkös kirjoittanut että p-aukisten ei tarvitse vaivautua kommentoimaan ! :-)) Kaitsun menoja meinaan ,jos ei ole varaa niin turha kitistä toisten tekemisistä. :-)
Pertti, mitä nauramista tässä, sillä persaukiset voivat varmaan omillaan ihan hyvin. Miksi siis kommentoida toisten rahojenkäyttöä ? Pitäis sitäpaitsi perehtyä vähän tarkemmin tuohon Kajtsun budjettiin. Tarkka mies, ja julkaisee säännöllisesti rahankäyttönsä kaikkien nähtäväksi. Itse en ole persaukinen ja kommentoinkin Kajtsun taitoa yhdistää säästäväisyys ja rahojenkäyttö hyvältä näyttäväksi.
Kateus on pahe jos ei lähes kuoleman synti .Tyhmyys on huvittavaa .Kumpaa sinä olet ? :-) Vai oletko molempia ? Tai humalassa ? .-((
Käyttäjän lisäys viestiin 5.8.2013 klo 09:03:57 Sitä paitsi pohjoi-Saksassa ei ole mitään sesonkiaikaa.Siellä on aina yhtä kallista tai yhtä halpaa,riippuen lompakosta ! .-))))
Olemme siirtyneet paikkaan jossa rahayksikköjö kuluu enemmän mutta Euroissa se on vähemmän. Jätti Wiininleike isolla oluella 5€
On täällä muitakin kylähulluja kulkupelejä tänään mennään koeajelulle. Olemme Oder - Warthe jokien välissä olevalla linnoitusketjulla joka on 100 km pitkä.
Tiistaina ajamme FICC rally portista sisään.
Oliskos kysymyksessä Polonia Kaitsu ?On ollut aikoja jolloin Polska zloty ja jätepaperi oli jokseenkin samoissa hinnoissa .Tänään taitaa tosin olla toista vaikka maa hintatasoltaan on yksi Euroopan halvimpia ja on ollut sitä jo tovin aikaa. EI muuta kuin kivihiilivodkan ja kaalikääryleitten sekä hapankaalin kimppun Piwaa saat varoa kun olet tottunut Bintangin tapaiseen Pari kuvaa että tunnistat paremmin kyseiset ilmiöt. :-))
paikkakunta on Pniewo, Miedzyrzecz lähellä. Ei me kivihiili votkaa tarvita kun on Portugalin tuomisina matkassa Jeltzin Votkaa. Hyvältä maistuu Puolalainen olut
Meniköhän se nyt Pertille jakeluun tämä Kajtsun aloitus ?
Kommentit on lankkusaittitasoa.
Tässä vielä linkki kuvakansioon tältä matkalta
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320/79FICCRallySlava#
Jukko jo löysikin kansion, kyllä Jukallakin ilme muuttiusi jos olisi minun paikalla seisonut kun se mustapartanen silmälappumies kalautti juuri kun kuva otettin.
Minusta tuntuu että sinulle Jukka ei oikein ole mennyt jakoon minun kommenttini Katsulle.Ei nyt enempää tästä ettei mene ketju piloille liian aikaisin vaan odotellaan ja vietetään aikaa. :-))
Kaitsulle joitko niitä Portugalin tuliaisia ensin kun Puolalainen olut hyvälle maistuu ? -))))Joo ei. En oikein hiffannut että nämä kommenttisi olivatkin Kajtsulle...
Kyllä mua Kajzuna kenuttais jos mulla olis tommonen sapelinkalistaja aseenkantajana.
Ei tunnu menevän perille,kaikkia ei viitsi edes kommentoida,melkein hyppää pituuta ennen ! Kaitsulle vain kerroin että hän EI ole p-aukinen,muut saattavat sitä ollakkin : :-))
Kaj ajaakin parikin samaa paikka kun me viime kuussa. Binz ja se laivahissi tuli katsottua.
@timppa
Tervehdys Slawasta kaikille info oli juuri äsken ja meille jaettiin kaikille 80' FICC Rally Pori mainospaidat avajaismarssia varten joka tapahtuu tänään klo 17:00. Kyllä autolla maistellaan Portugalin tuliaisia ja paikallisissa ravintoloissa sitten Puolalaista olutta. Kirkkonulle tuli laitettua pullo Cava jääkaappiin joka oli ostettu Portugalissa Litukasta. Tämä juotiin juhlavassa tunnelmassa eilen illalla yhdessä Jarvojen kanssa.
Slawastakaj
"Kirkkonulle tuli laitettua pullo Cava jääkaappiin joka oli ostettu Portugalissa Litukasta. "
mutta että autojääkaappejakin? ja onkohan se tärkeääkin mistä ostetussa jääpissä cavaa säilyttää?
mot?
Upeeta. Reissun kohokohta, kait otit siitä kaiken irti.
Käyttäjän lisäys viestiin 7.8.2013 klo 14:04:42 Ai niin. Kannusta tota Aroa jatkamaan sun varallisuuden hehkuttamista.
Mainostus Poria varten suoritettu, eilen kävin kylän läpi jospa sieltä löytysi mokkulaan sim-kortti kunFICC-Rallyn WLAN toimii jos toimii 200 bittiä minutissa nopeudella, kaksi kuvaa lähetys 6 tuntia. eilen oli viilein päivä vain +31.
Aro hoitaa itse hommansa mitä nyt välillä jakaa herneitä pituushypääjälle. Ihan varmaan ystävyydellä ettei tuntisi oloaan täysin ulkopuoliseksi. Onneksi purkavat wlan verkon pois leirin päätyttyä joten tämä jää wlan-verkosta vapaaksi alueeksi. Toinen asia joka kannattaa ottaa huomioon ennenkuin suuntaat kulkusi tännepäin se että täältä puuttuu pituushyppypaikka.
Slawastakaj
Tiivis oli tunnelma Slawassa, Prahan TrioCamp:issä tällä hetkellä aika paljon avarampaa...
29.7.2013 Lähdemme aikaisin laivalle, joka odottaa meitä Vuosaaren satamassa viedäkseen meidät Saksan Travemündeen. Olemme matkalla kansainväliseen leirintämatkailun tapahtumaan, joka pidetään Puolassa Slawa nimisellä paikkakunnalla. Meitä on matkassa kaksi autokuntaa Nina ja Arto heillä matkassa Jackrussel Gini sekä Tupu ja Kaj. Laivalla ohjelmana on syödä , saunoa ja lillua porealtaassa.
30.7.2013 Meripäivä: pari kertaa pitkään loikoilua porealtaassa ja muutonkin vain laiskottelua. Cafeteriasta ostin vain täytetyn patongin siinä merelläolon ruokailu. Klo 21 paikallista aikaa saavuimme satamaan ulosajo tapahtui 21:05 suuntana aluksi Lübeck meillä, Nina ja Arto jäi yöksi Travemünden kämppärille meillä tarkoituksena yöpyä S.A.B. Autohof Lübeckissä mutta koska ravintola oli ennenaikaisesti suljettu ja ainut palvelu olisi ollut 5€ rahastus yöpymisestä päätimme jatkaa kohti Rostockia. A20 tien varrella on yksi Rastplaz jota suositeltiin, siis sinne. Matkaa kertyy 116 km lauttasatamasta ja Rastplaz Fuchbergissä olimme klo22:45 suuntana syömään pieni iltapala, joka muodostui Bockwurst undt Brothen plus iso olut.
31.7.2013 aamupalan jälkeen odottelimme Ninan ja Arton saapumista samaan paikkaan. Matkaan kohti ensimmäistä etappia lähdimme klo 10:50 joka oli Rostockin Hanse Center kävimme Calle kaupassa ostamassa olutta ja viiniä seuraavaksi Kauflandiin ostamman kiinteämpää muonaa. Klo 14 jatkamme kohti Rügenin saarta ja SundCamp leirintäaluetta Altefährissä jonne 15:30. Asetuimme ”taloksi” jonka jälkeen teimme pienen retken kylän rantaan ja satamaan.
1.8.2013 Teimme retken Laivalla salmen toiselle puolelle Stralsundiin, kaupunki on Unescon suojelukohde. Muutaman tunnin taapersimme Altestadia ilhaillen. Siellä on useita meriaiheisia museoita, kuten myöskin satamassa museolaivoja.
2.8.2013 Rügen kierros lähdimme pikkuautolla saarta kiertämään. Saaren pääväylä oli hyvin ruuhkainen ja jono pysähteli aina välillä. Ajelimme kohti Sassnitzin satamaa ja sieltä rannikkoa seuraten Prora – Binz – Putbus. Prorassa on hitlerin alullepanema jätti hotelli johon piti tilla 20000 vuodepaikkaa ja jotta sellainen määrä ihmisiä voitaisiin kuljettaa sinne sinne vedettiin myös rautatie. Rakennus on valtaosin melko rauniona ilman ikkunoita muutama pätkä siitä on kunnostettu hotellikäyttöön myymällä ne osat yksityisille yrittäjille. Rakennuksesta ei saa kunnon kuvaa koska se on annettu kasvaa umpeen niin että vain pienen pätkän kerrallaan saa kuvaan. Koko Prora – Binz välillä oli kaikki parkkipaikat täynä kylpjöiden autojaolihan mitä parhain rantakeli + 32 astetta. Jatkoimme kohti saaren eteläosaa Putbus kohdalle josta etelään sijaitsee ravintola jota meille erityisesti suositeltiin kahdesta syystä, rouka ja seikkailumielinen sisustus. Neuendorfin lähellä meren rannalta löytyy Kapteeni Nemon Nautilus jonne sukelsimme syömään. Tämän sisustus oli aivan kuin olisimme nousseet Nautilus elokuvan sukellusveneeseen. Sieltä löytyi kapt. Nemon salonki urkuineen, sukeltajien sukellusluukut kaikenlaisia mittareita ja sukelluksen hallintalaitteta seinät ja katto oli tehty muistuttamaan nemon laivaa. Kotimatkalla sitten poikkesimme meijeriin kahville ja ostamaan erilaisia rahkoja ja jugurtteja Poseritziin.
3.8.2013 Altefähr ---> Niederfinow jossa sijaitsee laivahissi joka on vuodelta 1936 ja korjasi parantaen vuonna 1928 rakennetun hissin. Tämä paikka on 50 km suuntaan koilinen Berliinin keskustasta. Matkaa kertyi 239 km moottoritietä A20 ja A11 jota ajettiin 3h 20 min ja loppumatka paikallisteitä 40 min. Viimeinen hissiristeily lähti pian sen jälkeen kuin saavuimme perille. Illalla kävimme syömässä ravintolassa jonka parkkipaikalla olemme.
4.8.2013 Niederfinow, Ohjelmassa museokieros ja sen jälkeen laivaristeily ja ajelu laivahissillä ylös ja alas tämä lyst maksoi kokonaista 7€ per nuppi. Ajattele että istus laivan kannella ja nouset korkeuteen joka on puoliväliin Stadionin tornia Helsingissä. Laivahissin parkkipaikassa saa yöpyä niin autossa kuin vaunussakin ja maksu on ulosajettaessa 3€. Täältä lähdimme ajamaan kohti Puolan rajaa jonka ylitimme Kostrzyn nimisen kaupungin kohdalta. Heti rajan jälkeen oli paljon liftareita tien varressa. Kohteemme on Pniewo jonne matkaa ketyy 171 km. Tämä on toisen maailmansodean tukikohtaketjun yksi linnoitettu pesäkerypäs Pz.W 717 joka on toisiinsa yhdistetty tunneliverkostolla jonka yhteispituus on 32 km. Www.bunkry.pl
5.8.2013 Pniewo Bunkkerit ovat enimmillään 56 m maanpinnan alapuolelle ja sinne laskeuduttiin kapeita portaita myöten. Tuo tunnelverkon pituus 32 km koskee siis vain tätä Pz.W 717 ja Pz.W 718 linnotteiden alla olevia. Paikalla on myöskin nähtävillä maanpinnalla tykkejä, lyhyen matkan ohjus, telaketjuin varustettu vesistön ylitys kuljetusvaunu, venäläinen panssarivaunu ja taksina panssaroitu kuusipyörävetoinen panssaroitu avolava kuorma-auto. Sukeltakaamme maanalle tässä paikassa maaperä on hienoa hiekkaa joten kaikki on ensin kaivettu auki ja sitten rakennettu normaalilla rakennusmenetelmillä täyttäen hiekka takaisin sitä mukaan kuin rakentaminen edistyi. Tällä aimman tason tunneliverkostossa oli myöskin lentokoneen osia valmistava tehdas jossa työskenteli 1500 vankia. Kävelimme siellä pitkiä matkoja ja kesken kaiken saavuimme maanalaiselle kapearaiteselle rautieasemalle jossa odotti juna vaunuineen, mutta ei meitä, mekun menimme siihen istumaan ootellen sen lähtöä, niin muu porukka jatkoikin valottomassa tunnelissa matkaansa. Oli siinä sitten pientä taaperrusta nähden kaukana edessä pienen valopisteen jota saimme hiljalleen kiinni. Ainoa valolähde oli digikameran näyttö. Eli jos menette sinne ottakaa oma taskulamppu mukaan. Matkalla takaisin samoja valottomia tunneleita pidimme huolen että meillä oli ympärillä taskulamppuja. Saavuomme Pz.W 717 pääbunkkereille josta eri pesäkkeen kautta kiipesimme 56m ylös maan pinnalle. Vaimolta meinasi kunto loppua kesken nousun vaikka minä työnsin häntä takaapäin, loppunousun sisko veti häntä kädestä niin pääsimme maanpinnalle. Pienen yhteenvedon jälkeen lähdimme takaisin kohti lähtöpaikkaame ensin kävellen puolikilometriä metsässä kunnes tulimma ”taksimme” luokse venäläinen 6 pyöräinen panssaroitu kuorma-auto. Vaimolla oli vaikeata kiivetä kyytiin samoin kuin poistuminen siitä. Kuljettaja karjaisi aina kun ajoi puiden oksaston läpi että lavalla olijat ymmärsivät vetää päänsä alas. Tilaisuuden päätyttyä ajoimma kohti etelää Slawaa kohti matkaa meillä ei ollut paljoakaan jäljellä mutta yksi yö piti kuluttaa viellä matkaan ennen Slawan portista sisäänajoa. Tie oli ensin 3 ja muuttui sitten S3 jonne Racula nimisen paikkakunnan huoltoasemalla (rast platz) yövyimme ajettuamme 71 km.
6.8.2013 Slawaan, ensin oli suunniteltava reitti uudelleen loska välissämme oli Oder joki ja navigaattori halusi ajattaa meidät lautalla joen yli. Täällä jokilautat ottavat useimiten vain hekilöautoja kyytiin joten kartan kimppuun ja etsimään siltoja. Sellainen löytyi hieman etelään Nowa Sol kohdalta matkaa kertyi 56 km. Sisäänajossa ainoastaan meidän maatunnus aiheutti sekaannusta kun portilla ei maata tunnettu. SF Sovjet Finland oli hänelle tuntematon. Saimme FIN alueelta hyvä paikan puun vierestä joka oantaa meille varjoisan paikan aina jollain puolella. Kelit ovat olleet kovin läpimät tulopäivän korkein lämpötila oli +38 astetta. Tällä leirintäalueella on kymmenen ravitolaa ja juottopisteitä viellä senkin päälle. Illalla söimme pienet Kebab annokset joka oli aivan riittävä minulle – tässä maassa tullaan hyvin nälkäisinä syömään joten annokset ovat jättikokoa.
7.8.2013 Slawa avajaiset Avajaismarssi alkoi klo 15 nelijonossa jota ei armejassa olisi jonoksi edes tunnistettu, mutta kaikki löysivät perille juhlateltaan jossa avajaispuheet pidettiin Puolankielellä sitten ne tulkattiin ranskaksi, saksaksi ja englanniksi. Onneksi lämpötila oli laskenut edellisestä päivästä pari kolme astetta.
8.8.2013 Slawa wlan verkko on alimitoitettu eli minkäänlainen aineiston lähettäminen ei onnistu klo 7 ja 24 välisenä aikana, no sainhan kaksi kuvaa lähtemään 5:ssä tunnissa. Kävin etsimässä koko Slawan kylän alueelta Prepayd SIM-korttia mutta kylässä ei ole yhtään paikkaa jossa sellaista myydään.
9.8.2013 Slawa Iltapäivällä oli Saksa, Britanja, Turkki ja Venäjällä avoimet ovet joka tarkoitti että tarjolla on pientä makupalaa ja muutakin maisteltavaa esim. leivänpala jossa kerros ihraa päällysteenä, tämä herkku löytyy mm. Lübeckistä juomia oli kaikenlaisia mm. Korn tai kirsikkavodka. Nämä maistiaispaikat olivat rivissä kahdella käytävällä Saksan alueella. Seuraavaksi siirymme Englannin kadulle joka on Suomalaisten alueen vieressä maistelemmaan heidän herkkujaan kuten olutta, sääkin muuttui tilaisuuden lopuksi englantilaiseksi pari pisaraa vettäkin saatiin. Turkin tilaisuuden alkaessa olikin jo sade yltynyt rankkasateeksi joten jätimme menemättä sinä iltana enmpiin tilaisuuksiin.
10.8.2013 Slawa F.I.C.C. Vietti 80 vuotisjuhliaan tarjoamalla meille jättisämpylään koverretusta kuopasta jotain joka etäältä vaikutti hernekeitolta mutta sitä se ei ollut sekä oluen. Ryysis oli niin kova että päätimme jättää tämän väliin ja mennä viereiseen Kebab ravintolaan syömään niin näkyi suuri joukko muitakin tekevän.
11.8.2013 Slawa Juha Hämäläinen ketrtoi aamulla että oli saanut valituksen kun kukaan Suomen ryhmästä ei ollut diskossa illalla. Sehän on varma että yksikään Suomlainen joka on yli 50 v ei diskoon lähde sehän on junnuille. Puolassa disko tarkoittaa juonnettua tanssimusikkia orkesterin soittamana. Illalla alkoi kansainvälinen ilta jossa Taiwan, Englanti ja Suomi esitti ohjelmaa. Isännät esittelivät poissaoloa.
12.8.2013 Slawa Jääkaappi tarvitsi aamiaistarvike täydennystä joten kävimme keskustassa jossa oli juuri tapahtunut liikenneonnettomuus josta syystä jouduimme mennen tullen kiertotielle. Illan ohjelmassa ilotulitus jonka nautimme ravintolan pöydän ääressä samalla syöden.
13.8.2013 Slawa – Poznan Ajoimme Poznan Camping Malta leirintäalueelle. Matkalla kävimme Poznan Truck Servicessä fiksaamassa Oikean etupyörän kilkatuksen jonka luulin johtuvan jostain jarrun osasta. Mutta se oli paljon yksinkertaisempaa. Pyöränpultit olivat löystyneet varmuuden vuoksi tarkastettiin kaikki pultit. Koko työ maksoi 60 zlotia. Yötä olimme Camping Maltassa jossa syötiin kallis mutta hyvä ateria 84 zlotia neljältä.
14.8.2013 Poznan – Stegna Olimme kylläkin aluksi matkalla Lasin nimiselle paikkakunnalle mutta matka edistyi niin joutuisasti johtuen kohdalleen osuneista hyvistä teistä ja vähästä liikenteestä niin muutimme lounastauon jälkeen suuntamme Stegnan Camping Camp 159, jossa nyt olemme
Pitkä on tarinakaj
F.I.C.C. RALLY SLAWA 29.7.2013 Lähdemme aikaisin laivalle, joka odottaa meitä Vuosaaren satamassa viedäkseen meidät Saksan Travemündeen. Olemme matkalla kansainväliseen leirintämatkailun tapahtumaan, joka pidetään Puolassa Slawa nimisellä paikkakunnalla. Meitä on matkassa kaksi autokuntaa Nina ja Arto heillä matkassa Jackrussel Gini sekä Tupu ja Kaj. Laivalla ohjelmana on syödä , saunoa ja lillua porealtaassa. 30.7.2013 Meripäivä: pari kertaa pitkään loikoilua porealtaassa ja muutonkin vain laiskottelua. Cafeteriasta ostin vain täytetyn patongin siinä merelläolon ruokailu. Klo 21 paikallista aikaa saavuimme satamaan ulosajo tapahtui 21:05 suuntana aluksi Lübeck meillä, Nina ja Arto jäi yöksi Travemünden kämppärille meillä tarkoituksena yöpyä S.A.B. Autohof Lübeckissä mutta koska ravintola oli ennenaikaisesti suljettu ja ainut palvelu olisi ollut 5€ rahastus yöpymisestä päätimme jatkaa kohti Rostockia. A20 tien varrella on yksi Rastplaz jota suositeltiin, siis sinne. Matkaa kertyy 116 km lauttasatamasta ja Rastplaz Fuchbergissä olimme klo22:45 suuntana syömään pieni iltapala, joka muodostui Bockwurst undt Brothen plus iso olut. 31.7.2013 aamupalan jälkeen odottelimme Ninan ja Arton saapumista samaan paikkaan. Matkaan kohti ensimmäistä etappia lähdimme klo 10:50 joka oli Rostockin Hanse Center kävimme Calle kaupassa ostamassa olutta ja viiniä seuraavaksi Kauflandiin ostamman kiinteämpää muonaa. Klo 14 jatkamme kohti Rügenin saarta ja SundCamp leirintäaluetta Altefährissä jonne 15:30. Asetuimme ”taloksi” jonka jälkeen teimme pienen retken kylän rantaan ja satamaan. 1.8.2013 Teimme retken Laivalla salmen toiselle puolelle Stralsundiin, kaupunki on Unescon suojelukohde. Muutaman tunnin taapersimme Altestadia ilhaillen. Siellä on useita meriaiheisia museoita, kuten myöskin satamassa museolaivoja. 2.8.2013 Rügen kierros lähdimme pikkuautolla saarta kiertämään. Saaren pääväylä oli hyvin ruuhkainen ja jono pysähteli aina välillä. Ajelimme kohti Sassnitzin satamaa ja sieltä rannikkoa seuraten Prora – Binz – Putbus. Prorassa on hitlerin alullepanema jätti hotelli johon piti tilla 20000 vuodepaikkaa ja jotta sellainen määrä ihmisiä voitaisiin kuljettaa sinne sinne vedettiin myös rautatie. Rakennus on valtaosin melko rauniona ilman ikkunoita muutama pätkä siitä on kunnostettu hotellikäyttöön myymällä ne osat yksityisille yrittäjille. Rakennuksesta ei saa kunnon kuvaa koska se on annettu kasvaa umpeen niin että vain pienen pätkän kerrallaan saa kuvaan. Koko Prora – Binz välillä oli kaikki parkkipaikat täynä kylpjöiden autojaolihan mitä parhain rantakeli + 32 astetta. Jatkoimme kohti saaren eteläosaa Putbus kohdalle josta etelään sijaitsee ravintola jota meille erityisesti suositeltiin kahdesta syystä, rouka ja seikkailumielinen sisustus. Neuendorfin lähellä meren rannalta löytyy Kapteeni Nemon Nautilus jonne sukelsimme syömään. Tämän sisustus oli aivan kuin olisimme nousseet Nautilus elokuvan sukellusveneeseen. Sieltä löytyi kapt. Nemon salonki urkuineen, sukeltajien sukellusluukut kaikenlaisia mittareita ja sukelluksen hallintalaitteta seinät ja katto oli tehty muistuttamaan nemon laivaa. Kotimatkalla sitten poikkesimme meijeriin kahville ja ostamaan erilaisia rahkoja ja jugurtteja Poseritziin. 3.8.2013 Altefähr ---> Niederfinow jossa sijaitsee laivahissi joka on vuodelta 1936 ja korjasi parantaen vuonna 1928 rakennetun hissin. Tämä paikka on 50 km suuntaan koilinen Berliinin keskustasta. Matkaa kertyi 239 km moottoritietä A20 ja A11 jota ajettiin 3h 20 min ja loppumatka paikallisteitä 40 min. Viimeinen hissiristeily lähti pian sen jälkeen kuin saavuimme perille. Illalla kävimme syömässä ravintolassa jonka parkkipaikalla olemme. 4.8.2013 Niederfinow, Ohjelmassa museokieros ja sen jälkeen laivaristeily ja ajelu laivahissillä ylös ja alas tämä lyst maksoi kokonaista 7€ per nuppi. Ajattele että istus laivan kannella ja nouset korkeuteen joka on puoliväliin Stadionin tornia Helsingissä. Laivahissin parkkipaikassa saa yöpyä niin autossa kuin vaunussakin ja maksu on ulosajettaessa 3€. Täältä lähdimme ajamaan kohti Puolan rajaa jonka ylitimme Kostrzyn nimisen kaupungin kohdalta. Heti rajan jälkeen oli paljon liftareita tien varressa. Kohteemme on Pniewo jonne matkaa ketyy 171 km. Tämä on toisen maailmansodean tukikohtaketjun yksi linnoitettu pesäkerypäs Pz.W 717 joka on toisiinsa yhdistetty tunneliverkostolla jonka yhteispituus on 32 km. Www.bunkry.pl 5.8.2013 Pniewo Bunkkerit ovat enimmillään 56 m maanpinnan alapuolelle ja sinne laskeuduttiin kapeita portaita myöten. Tuo tunnelverkon pituus 32 km koskee siis vain tätä Pz.W 717 ja Pz.W 718 linnotteiden alla olevia. Paikalla on myöskin nähtävillä maanpinnalla tykkejä, lyhyen matkan ohjus, telaketjuin varustettu vesistön ylitys kuljetusvaunu, venäläinen panssarivaunu ja taksina panssaroitu kuusipyörävetoinen panssaroitu avolava kuorma-auto. Sukeltakaamme maanalle tässä paikassa maaperä on hienoa hiekkaa joten kaikki on ensin kaivettu auki ja sitten rakennettu normaalilla rakennusmenetelmillä täyttäen hiekka takaisin sitä mukaan kuin rakentaminen edistyi. Tällä aimman tason tunneliverkostossa oli myöskin lentokoneen osia valmistava tehdas jossa työskenteli 1500 vankia. Kävelimme siellä pitkiä matkoja ja kesken kaiken saavuimme maanalaiselle kapearaiteselle rautieasemalle jossa odotti juna vaunuineen, mutta ei meitä, mekun menimme siihen istumaan ootellen sen lähtöä, niin muu porukka jatkoikin valottomassa tunnelissa matkaansa. Oli siinä sitten pientä taaperrusta nähden kaukana edessä pienen valopisteen jota saimme hiljalleen kiinni. Ainoa valolähde oli digikameran näyttö. Eli jos menette sinne ottakaa oma taskulamppu mukaan. Matkalla takaisin samoja valottomia tunneleita pidimme huolen että meillä oli ympärillä taskulamppuja. Saavuomme Pz.W 717 pääbunkkereille josta eri pesäkkeen kautta kiipesimme 56m ylös maan pinnalle. Vaimolta meinasi kunto loppua kesken nousun vaikka minä työnsin häntä takaapäin, loppunousun sisko veti häntä kädestä niin pääsimme maanpinnalle. Pienen yhteenvedon jälkeen lähdimme takaisin kohti lähtöpaikkaame ensin kävellen puolikilometriä metsässä kunnes tulimma ”taksimme” luokse venäläinen 6 pyöräinen panssaroitu kuorma-auto. Vaimolla oli vaikeata kiivetä kyytiin samoin kuin poistuminen siitä. Kuljettaja karjaisi aina kun ajoi puiden oksaston läpi että lavalla olijat ymmärsivät vetää päänsä alas. Tilaisuuden päätyttyä ajoimma kohti etelää Slawaa kohti matkaa meillä ei ollut paljoakaan jäljellä mutta yksi yö piti kuluttaa viellä matkaan ennen Slawan portista sisäänajoa. Tie oli ensin 3 ja muuttui sitten S3 jonne Racula nimisen paikkakunnan huoltoasemalla (rast platz) yövyimme ajettuamme 71 km. 6.8.2013 Slawaan, ensin oli suunniteltava reitti uudelleen loska välissämme oli Oder joki ja navigaattori halusi ajattaa meidät lautalla joen yli. Täällä jokilautat ottavat useimiten vain hekilöautoja kyytiin joten kartan kimppuun ja etsimään siltoja. Sellainen löytyi hieman etelään Nowa Sol kohdalta matkaa kertyi 56 km. Sisäänajossa ainoastaan meidän maatunnus aiheutti sekaannusta kun portilla ei maata tunnettu. SF Sovjet Finland oli hänelle tuntematon. Saimme FIN alueelta hyvä paikan puun vierestä joka oantaa meille varjoisan paikan aina jollain puolella. Kelit ovat olleet kovin läpimät tulopäivän korkein lämpötila oli +38 astetta. Tällä leirintäalueella on kymmenen ravitolaa ja juottopisteitä viellä senkin päälle. Illalla söimme pienet Kebab annokset joka oli aivan riittävä minulle – tässä maassa tullaan hyvin nälkäisinä syömään joten annokset ovat jättikokoa. 7.8.2013 Slawa avajaiset Avajaismarssi alkoi klo 15 nelijonossa jota ei armejassa olisi jonoksi edes tunnistettu, mutta kaikki löysivät perille juhlateltaan jossa avajaispuheet pidettiin Puolankielellä sitten ne tulkattiin ranskaksi, saksaksi ja englanniksi. Onneksi lämpötila oli laskenut edellisestä päivästä pari kolme astetta. 8.8.2013 Slawa wlan verkko on alimitoitettu eli minkäänlainen aineiston lähettäminen ei onnistu klo 7 ja 24 välisenä aikana, no sainhan kaksi kuvaa lähtemään 5:ssä tunnissa. Kävin etsimässä koko Slawan kylän alueelta Prepayd SIM-korttia mutta kylässä ei ole yhtään paikkaa jossa sellaista myydään. 9.8.2013 Slawa Iltapäivällä oli Saksa, Britanja, Turkki ja Venäjällä avoimet ovet joka tarkoitti että tarjolla on pientä makupalaa ja muutakin maisteltavaa esim. leivänpala jossa kerros ihraa päällysteenä, tämä herkku löytyy mm. Lübeckistä juomia oli kaikenlaisia mm. Korn tai kirsikkavodka. Nämä maistiaispaikat olivat rivissä kahdella käytävällä Saksan alueella. Seuraavaksi siirymme Englannin kadulle joka on Suomalaisten alueen vieressä maistelemmaan heidän herkkujaan kuten olutta, sääkin muuttui tilaisuuden lopuksi englantilaiseksi pari pisaraa vettäkin saatiin. Turkin tilaisuuden alkaessa olikin jo sade yltynyt rankkasateeksi joten jätimme menemättä sinä iltana enmpiin tilaisuuksiin. 10.8.2013 Slawa F.I.C.C. Vietti 80 vuotisjuhliaan tarjoamalla meille jättisämpylään koverretusta kuopasta jotain joka etäältä vaikutti hernekeitolta mutta sitä se ei ollut sekä oluen. Ryysis oli niin kova että päätimme jättää tämän väliin ja mennä viereiseen Kebab ravintolaan syömään niin näkyi suuri joukko muitakin tekevän. 11.8.2013 Slawa Juha Hämäläinen ketrtoi aamulla että oli saanut valituksen kun kukaan Suomen ryhmästä ei ollut diskossa illalla. Sehän on varma että yksikään Suomlainen joka on yli 50 v ei diskoon lähde sehän on junnuille. Puolassa disko tarkoittaa juonnettua tanssimusikkia orkesterin soittamana. Illalla alkoi kansainvälinen ilta jossa Taiwan, Englanti ja Suomi esitti ohjelmaa. Isännät esittelivät poissaoloa. 12.8.2013 Slawa Jääkaappi tarvitsi aamiaistarvike täydennystä joten kävimme keskustassa jossa oli juuri tapahtunut liikenneonnettomuus josta syystä jouduimme mennen tullen kiertotielle. Illan ohjelmassa ilotulitus jonka nautimme ravintolan pöydän ääressä samalla syöden. 13.8.2013 Slawa – Poznan Ajoimme Poznan Camping Malta leirintäalueelle. Matkalla kävimme Poznan Truck Servicessä fiksaamassa Oikean etupyörän kilkatuksen jonka luulin johtuvan jostain jarrun osasta. Mutta se oli paljon yksinkertaisempaa. Pyöränpultit olivat löystyneet varmuuden vuoksi tarkastettiin kaikki pultit. Koko työ maksoi 60 zlotia. Yötä olimme Camping Maltassa jossa syötiin kallis mutta hyvä ateria 84 zlotia neljältä. 14.8.2013 Poznan – Stegna Olimme kylläkin aluksi matkalla Lasin nimiselle paikkakunnalle mutta matka edistyi niin joutuisasti johtuen kohdalleen osuneista hyvistä teistä ja vähästä liikenteestä niin muutimme lounastauon jälkeen suuntamme Stegnan Camping Camp 159, jossa nyt olemmePitkä on tarinakaj
F.I.C.C. RALLY SLAWA 29.7.2013 Lähdemme aikaisin laivalle, joka odottaa meitä Vuosaaren satamassa viedäkseen meidät Saksan Travemündeen. Olemme matkalla kansainväliseen leirintämatkailun tapahtumaan, joka pidetään Puolassa Slawa nimisellä paikkakunnalla. Meitä on matkassa kaksi autokuntaa Nina ja Arto heillä matkassa Jackrussel Gini sekä Tupu ja Kaj. Laivalla ohjelmana on syödä , saunoa ja lillua porealtaassa. 30.7.2013 Meripäivä: pari kertaa pitkään loikoilua porealtaassa ja muutonkin vain laiskottelua. Cafeteriasta ostin vain täytetyn patongin siinä merelläolon ruokailu. Klo 21 paikallista aikaa saavuimme satamaan ulosajo tapahtui 21:05 suuntana aluksi Lübeck meillä, Nina ja Arto jäi yöksi Travemünden kämppärille meillä tarkoituksena yöpyä S.A.B. Autohof Lübeckissä mutta koska ravintola oli ennenaikaisesti suljettu ja ainut palvelu olisi ollut 5€ rahastus yöpymisestä päätimme jatkaa kohti Rostockia. A20 tien varrella on yksi Rastplaz jota suositeltiin, siis sinne. Matkaa kertyy 116 km lauttasatamasta ja Rastplaz Fuchbergissä olimme klo22:45 suuntana syömään pieni iltapala, joka muodostui Bockwurst undt Brothen plus iso olut. 31.7.2013 aamupalan jälkeen odottelimme Ninan ja Arton saapumista samaan paikkaan. Matkaan kohti ensimmäistä etappia lähdimme klo 10:50 joka oli Rostockin Hanse Center kävimme Calle kaupassa ostamassa olutta ja viiniä seuraavaksi Kauflandiin ostamman kiinteämpää muonaa. Klo 14 jatkamme kohti Rügenin saarta ja SundCamp leirintäaluetta Altefährissä jonne 15:30. Asetuimme ”taloksi” jonka jälkeen teimme pienen retken kylän rantaan ja satamaan. 1.8.2013 Teimme retken Laivalla salmen toiselle puolelle Stralsundiin, kaupunki on Unescon suojelukohde. Muutaman tunnin taapersimme Altestadia ilhaillen. Siellä on useita meriaiheisia museoita, kuten myöskin satamassa museolaivoja. 2.8.2013 Rügen kierros lähdimme pikkuautolla saarta kiertämään. Saaren pääväylä oli hyvin ruuhkainen ja jono pysähteli aina välillä. Ajelimme kohti Sassnitzin satamaa ja sieltä rannikkoa seuraten Prora – Binz – Putbus. Prorassa on hitlerin alullepanema jätti hotelli johon piti tilla 20000 vuodepaikkaa ja jotta sellainen määrä ihmisiä voitaisiin kuljettaa sinne sinne vedettiin myös rautatie. Rakennus on valtaosin melko rauniona ilman ikkunoita muutama pätkä siitä on kunnostettu hotellikäyttöön myymällä ne osat yksityisille yrittäjille. Rakennuksesta ei saa kunnon kuvaa koska se on annettu kasvaa umpeen niin että vain pienen pätkän kerrallaan saa kuvaan. Koko Prora – Binz välillä oli kaikki parkkipaikat täynä kylpjöiden autojaolihan mitä parhain rantakeli + 32 astetta. Jatkoimme kohti saaren eteläosaa Putbus kohdalle josta etelään sijaitsee ravintola jota meille erityisesti suositeltiin kahdesta syystä, rouka ja seikkailumielinen sisustus. Neuendorfin lähellä meren rannalta löytyy Kapteeni Nemon Nautilus jonne sukelsimme syömään. Tämän sisustus oli aivan kuin olisimme nousseet Nautilus elokuvan sukellusveneeseen. Sieltä löytyi kapt. Nemon salonki urkuineen, sukeltajien sukellusluukut kaikenlaisia mittareita ja sukelluksen hallintalaitteta seinät ja katto oli tehty muistuttamaan nemon laivaa. Kotimatkalla sitten poikkesimme meijeriin kahville ja ostamaan erilaisia rahkoja ja jugurtteja Poseritziin. 3.8.2013 Altefähr ---> Niederfinow jossa sijaitsee laivahissi joka on vuodelta 1936 ja korjasi parantaen vuonna 1928 rakennetun hissin. Tämä paikka on 50 km suuntaan koilinen Berliinin keskustasta. Matkaa kertyi 239 km moottoritietä A20 ja A11 jota ajettiin 3h 20 min ja loppumatka paikallisteitä 40 min. Viimeinen hissiristeily lähti pian sen jälkeen kuin saavuimme perille. Illalla kävimme syömässä ravintolassa jonka parkkipaikalla olemme. 4.8.2013 Niederfinow, Ohjelmassa museokieros ja sen jälkeen laivaristeily ja ajelu laivahissillä ylös ja alas tämä lyst maksoi kokonaista 7€ per nuppi. Ajattele että istus laivan kannella ja nouset korkeuteen joka on puoliväliin Stadionin tornia Helsingissä. Laivahissin parkkipaikassa saa yöpyä niin autossa kuin vaunussakin ja maksu on ulosajettaessa 3€. Täältä lähdimme ajamaan kohti Puolan rajaa jonka ylitimme Kostrzyn nimisen kaupungin kohdalta. Heti rajan jälkeen oli paljon liftareita tien varressa. Kohteemme on Pniewo jonne matkaa ketyy 171 km. Tämä on toisen maailmansodean tukikohtaketjun yksi linnoitettu pesäkerypäs Pz.W 717 joka on toisiinsa yhdistetty tunneliverkostolla jonka yhteispituus on 32 km. Www.bunkry.pl 5.8.2013 Pniewo Bunkkerit ovat enimmillään 56 m maanpinnan alapuolelle ja sinne laskeuduttiin kapeita portaita myöten. Tuo tunnelverkon pituus 32 km koskee siis vain tätä Pz.W 717 ja Pz.W 718 linnotteiden alla olevia. Paikalla on myöskin nähtävillä maanpinnalla tykkejä, lyhyen matkan ohjus, telaketjuin varustettu vesistön ylitys kuljetusvaunu, venäläinen panssarivaunu ja taksina panssaroitu kuusipyörävetoinen panssaroitu avolava kuorma-auto. Sukeltakaamme maanalle tässä paikassa maaperä on hienoa hiekkaa joten kaikki on ensin kaivettu auki ja sitten rakennettu normaalilla rakennusmenetelmillä täyttäen hiekka takaisin sitä mukaan kuin rakentaminen edistyi. Tällä aimman tason tunneliverkostossa oli myöskin lentokoneen osia valmistava tehdas jossa työskenteli 1500 vankia. Kävelimme siellä pitkiä matkoja ja kesken kaiken saavuimme maanalaiselle kapearaiteselle rautieasemalle jossa odotti juna vaunuineen, mutta ei meitä, mekun menimme siihen istumaan ootellen sen lähtöä, niin muu porukka jatkoikin valottomassa tunnelissa matkaansa. Oli siinä sitten pientä taaperrusta nähden kaukana edessä pienen valopisteen jota saimme hiljalleen kiinni. Ainoa valolähde oli digikameran näyttö. Eli jos menette sinne ottakaa oma taskulamppu mukaan. Matkalla takaisin samoja valottomia tunneleita pidimme huolen että meillä oli ympärillä taskulamppuja. Saavuomme Pz.W 717 pääbunkkereille josta eri pesäkkeen kautta kiipesimme 56m ylös maan pinnalle. Vaimolta meinasi kunto loppua kesken nousun vaikka minä työnsin häntä takaapäin, loppunousun sisko veti häntä kädestä niin pääsimme maanpinnalle. Pienen yhteenvedon jälkeen lähdimme takaisin kohti lähtöpaikkaame ensin kävellen puolikilometriä metsässä kunnes tulimma ”taksimme” luokse venäläinen 6 pyöräinen panssaroitu kuorma-auto. Vaimolla oli vaikeata kiivetä kyytiin samoin kuin poistuminen siitä. Kuljettaja karjaisi aina kun ajoi puiden oksaston läpi että lavalla olijat ymmärsivät vetää päänsä alas. Tilaisuuden päätyttyä ajoimma kohti etelää Slawaa kohti matkaa meillä ei ollut paljoakaan jäljellä mutta yksi yö piti kuluttaa viellä matkaan ennen Slawan portista sisäänajoa. Tie oli ensin 3 ja muuttui sitten S3 jonne Racula nimisen paikkakunnan huoltoasemalla (rast platz) yövyimme ajettuamme 71 km. 6.8.2013 Slawaan, ensin oli suunniteltava reitti uudelleen loska välissämme oli Oder joki ja navigaattori halusi ajattaa meidät lautalla joen yli. Täällä jokilautat ottavat useimiten vain hekilöautoja kyytiin joten kartan kimppuun ja etsimään siltoja. Sellainen löytyi hieman etelään Nowa Sol kohdalta matkaa kertyi 56 km. Sisäänajossa ainoastaan meidän maatunnus aiheutti sekaannusta kun portilla ei maata tunnettu. SF Sovjet Finland oli hänelle tuntematon. Saimme FIN alueelta hyvä paikan puun vierestä joka oantaa meille varjoisan paikan aina jollain puolella. Kelit ovat olleet kovin läpimät tulopäivän korkein lämpötila oli +38 astetta. Tällä leirintäalueella on kymmenen ravitolaa ja juottopisteitä viellä senkin päälle. Illalla söimme pienet Kebab annokset joka oli aivan riittävä minulle – tässä maassa tullaan hyvin nälkäisinä syömään joten annokset ovat jättikokoa. 7.8.2013 Slawa avajaiset Avajaismarssi alkoi klo 15 nelijonossa jota ei armejassa olisi jonoksi edes tunnistettu, mutta kaikki löysivät perille juhlateltaan jossa avajaispuheet pidettiin Puolankielellä sitten ne tulkattiin ranskaksi, saksaksi ja englanniksi. Onneksi lämpötila oli laskenut edellisestä päivästä pari kolme astetta. 8.8.2013 Slawa wlan verkko on alimitoitettu eli minkäänlainen aineiston lähettäminen ei onnistu klo 7 ja 24 välisenä aikana, no sainhan kaksi kuvaa lähtemään 5:ssä tunnissa. Kävin etsimässä koko Slawan kylän alueelta Prepayd SIM-korttia mutta kylässä ei ole yhtään paikkaa jossa sellaista myydään. 9.8.2013 Slawa Iltapäivällä oli Saksa, Britanja, Turkki ja Venäjällä avoimet ovet joka tarkoitti että tarjolla on pientä makupalaa ja muutakin maisteltavaa esim. leivänpala jossa kerros ihraa päällysteenä, tämä herkku löytyy mm. Lübeckistä juomia oli kaikenlaisia mm. Korn tai kirsikkavodka. Nämä maistiaispaikat olivat rivissä kahdella käytävällä Saksan alueella. Seuraavaksi siirymme Englannin kadulle joka on Suomalaisten alueen vieressä maistelemmaan heidän herkkujaan kuten olutta, sääkin muuttui tilaisuuden lopuksi englantilaiseksi pari pisaraa vettäkin saatiin. Turkin tilaisuuden alkaessa olikin jo sade yltynyt rankkasateeksi joten jätimme menemättä sinä iltana enmpiin tilaisuuksiin. 10.8.2013 Slawa F.I.C.C. Vietti 80 vuotisjuhliaan tarjoamalla meille jättisämpylään koverretusta kuopasta jotain joka etäältä vaikutti hernekeitolta mutta sitä se ei ollut sekä oluen. Ryysis oli niin kova että päätimme jättää tämän väliin ja mennä viereiseen Kebab ravintolaan syömään niin näkyi suuri joukko muitakin tekevän. 11.8.2013 Slawa Juha Hämäläinen ketrtoi aamulla että oli saanut valituksen kun kukaan Suomen ryhmästä ei ollut diskossa illalla. Sehän on varma että yksikään Suomlainen joka on yli 50 v ei diskoon lähde sehän on junnuille. Puolassa disko tarkoittaa juonnettua tanssimusikkia orkesterin soittamana. Illalla alkoi kansainvälinen ilta jossa Taiwan, Englanti ja Suomi esitti ohjelmaa. Isännät esittelivät poissaoloa. 12.8.2013 Slawa Jääkaappi tarvitsi aamiaistarvike täydennystä joten kävimme keskustassa jossa oli juuri tapahtunut liikenneonnettomuus josta syystä jouduimme mennen tullen kiertotielle. Illan ohjelmassa ilotulitus jonka nautimme ravintolan pöydän ääressä samalla syöden. 13.8.2013 Slawa – Poznan Ajoimme Poznan Camping Malta leirintäalueelle. Matkalla kävimme Poznan Truck Servicessä fiksaamassa Oikean etupyörän kilkatuksen jonka luulin johtuvan jostain jarrun osasta. Mutta se oli paljon yksinkertaisempaa. Pyöränpultit olivat löystyneet varmuuden vuoksi tarkastettiin kaikki pultit. Koko työ maksoi 60 zlotia. Yötä olimme Camping Maltassa jossa syötiin kallis mutta hyvä ateria 84 zlotia neljältä. 14.8.2013 Poznan – Stegna Olimme kylläkin aluksi matkalla Lasin nimiselle paikkakunnalle mutta matka edistyi niin joutuisasti johtuen kohdalleen osuneista hyvistä teistä ja vähästä liikenteestä niin muutimme lounastauon jälkeen suuntamme Stegnan Camping Camp 159, jossa nyt olemmePitkä on tarinakaj
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320/79FICCRallySlava#
No pitkähän se on kun kolmeen kertaan tulee :)
Nimpä näkyy onnistuneen lähtemään kolmeen kertaan viläpä yhdessä sanomassa. Pituutta tuli sen verran että luulisi että sen on kirjotettu Hänen armolisen Apostoli Hanneksen toimesta.
STEGNA
tässä vähän jatkoa ja toivottavasta lyhyempänä https://picasaweb.google.com/108494370080971186320/79FICCRallySlava#5912340184838503058
15.8.2013 Stegna Camp Nina ja Arto kasasi etuteltan palapelistä. Kylähullulle kulkurillahan sellainen kiintä ja aina käyttökunnossa, myös ajon aikana. Sehän on peltinen takateltta. ”Tuk-Tuk”:lla kävimme kaupingilla. Paikkakuntahan on vilkas Puolalaisten turistien rantapaikka. 16.8.2013 Stegna Camp 159 www.camp.pl Tänään meidän piti lähteä kapearaiteisella junalla Mikoszewoon mutta se junavuoro jolla ajattelimme mennä kulkee ainoastaan lauantaisin. Siis kyläkierrokselle jolta palasimme Tuk-Tukilla kämppärille. Jatkoimme kävellen rantaan katsomaan millaista on rantaelämä, kyseessä on kymmeniä kilometrejä pitkä hiehharanta jossa on hiekkaaa, vaikka kuvien mukaan näyttäis että se koostuu vain tummenevasta tirisevästä nahkasta. Suomiiltaa vietettiin kalakeittoa syöden jonka sisko teki 12 hengelle. Se syötiin yhdessä kämppärin pitäjän ja hänen perheensä kanssa. 17.8.2013 Stegna Retkemme onnistui tänään Mikoszewoon kapearaiteisella rautiellä joka alunperin rakennettiin viime sodan aikana vankien kuljettamiseen Sztutowo vankileiriin. Kyyti radallaoli hyvin epätasaista mutta eihän vangeilla ollut valituoikeutta. Mikoszwo on rannikolla Wisly joen suistossa oleva Natura 2000 alue. Junamatka sinne kesti tunnin mutta paluu linja-autolla 15 minuttia, miksi juna ajaa niin hitaasti löytyy Puolan liikennekulttuurista ja selviää Picasawebin kuvakertomuksesta. Paluumatkalla poikkesimme lihakauppaan ostamaan Puolalaisia makkaroita jotka laitamme niitä polttamatta, ruokatarpeiden koksaaminen kun ei ole ruokailijalle terveellistä.
PS! Arska paista +28 Stegnastakaj
Kaj pistätkö Senga Campin 159 korrdinaatit tai paikan Googlen kartalle, niin paikka varmistuu. Käyn talven aikana tarkemmin vielä nuo Puolan Campingit läpi ja päivitän tuon. http://goo.gl/maps/vRFxu Joka ei taida oiken pitää paikkaansa joka kohdalta Vielä parempi jos voit hiukan kommentoida paikkaa. Otan mielelläni vastaan tietoja muistakin Puolan paikoista (kaikilta muiltakin) jos jollakin on tarkempaa tietoa.
Kyllä se on oikealla kohdalla sinulla ihan portin kohdalla vain kadun itäpuolla. Paikan nimi on Stegna Camp 159 kotisivut www.camp.pl
Käyttäjän lisäys viestiin 18.8.2013 klo 16:22:51 Koordinaatit: N 5420'30" E 197'2" tai desimaaaliasteina N 54,31487 E 19,11746
tämä on jalkakäytävältä portin kohdalta
Markku, keväällä puhuttiin Nadwigramista, sen oikeat koordit ovat
N 54°1' 23'' E 22°59'36'' Pojilla on nettisivulla pikkuisen pielessä, nämä ovat tarkalleen portilla.
@timppa
Kiitos tiedoista, olisiko noista paikoista lyhyttä kommenttia jonka voisi pistää kartalle.
Wigramissa hyvä uimaranta ja uudet suihkutilat.
@timppa
Camp 159 on erittäin hyvin hoidettu alue 500 m kilometrien pituisen hiekkaranna lähellä ympäristössä ravintoloita joka makuun. Kuvat puhukoon puolestaan. https://picasaweb.google.com/108494370080971186320/79FICCRallySlava#5912340877519002114 tosin siinä ei paljoakaan kuvia kämppäriltä mutta ympäristöstä sitä enemmän
Kämppärin pitäjät hallitsee enlanti, saksa j ruotsi ainaskin www.camp.pl
Kajlle vielä Näitkö minkälainen se rannalla oleva alue Camping 180 on? http://www.camp180.mierzeja.pl/?do=main
Onko se toiminnassa? Kuvista päätellen molemmat ovat aika varattuja.
Näin! On se toiminnassa ja vähän nuhruinen, kiinni rannan ravintoloissa (musikki) ja ilman tuulen suojaa. Itse en ole siellä ollu mutta sisar vaihtoi sieltä tähän paikkaan ja on tässäkin paikassa kolmatta kertaa. Ja pikkusisko jatkaa: alue on suurempi, mutta suihkuja ja vessoja saman verran. Kaikki hinnat slotyn verran kalliimpia. Suihkun käyttö maksullinen. Muuten se alue on ihan hyvä!!! Tällä "meidän" alueella vallitsee hyvin rauhallinen ja erittäin ystävällinen ilmapiiri. Jo portilla käännytetään sellaiset asiakkaat jotka haluavat juhlia - ryypätä - pitää hauskaa- yms. Siis rannalle menee ne, jotka pitää railakkaammasta menosta ja eivät häiriinny melusta - aluella ja lähiravintoloista. Nythän se on itsestä kiinni kumpi alue tuntuu "omalta". Tervetuloa itse katsomaan ja vertailemaan. Stegna on ehdottomasti käynnin arvoinen kunta, aikaakin kannattaa varata enemmän kuin se 2-3 yötä, suosittelen viikkoa, täältä on lyhyt matka moneen erittäin mielenkiintoiseen nähtävyyteen!!! Terveisin Nina Nyyssönen
STEGNA
18.8.2013 Stegna Teimme jotain sellaista mitä emme ole tehneet vielä kertaakaa tämän matkan aikana, ”teimme” itse ruokaa eli lämmitimme makkaroita grillillä söimme kolmen sortin salatteja valmiina kaupasta. Ai mitä tämä ruoka oli? Puolalaista makkaraa ilman jauhoja. 19.8.2013 Stegna / Krynica Morska Teimme retken Pomorskien niemimaalle Krynica Morska nimiselle paikkakunnalle. Siellä oli myöskin turistimeininki päällä. Matkaa sieltä on vielä 15 km Venäjän rajalle. Illalla kävimme syomässä Vikingravintolassa rannalla jossa minulle tuli pieni virhe ruokavalinnassa luulin tilaavani kinkkukrebsit mutta sainkin sellaisen tätettynä hillolla ja kermavaahdolla. Lukihäiriö luin ”ham” mutta siinä luki ”jam” kermavaahtoa vähän ihmettelin, no puoliksi jäi syömättä. 20.8.2013 Stegna Olimme päivän tuulisen kämppärillä ja kävimme katsomassa miten se vaikuttaa rantaelämään? Vaikuttaa se paljon vain muutama siellä oli mutta väkeä riitti vielä rannan ravintoloihin jossa jälleen kävimme syömässä. 21.8.2013 Stegna / Leba Kävimme ihailemassa Euroopan suurinta vaeltavaa dyyniä. Lebaa lähestyessä saimme rautatien tien viereen joka päättyi Lebaan. Ihmettelimme sitä että kaikkialle ne ovat vetäneet kiskot. Oppaame Stegnan kamppingin vetäjä Andrei kertoi että kertoi että siellä on ollut sodan aikana V1 ja V2 rakettien laukaisualustat. V2 varten oli rakennettu siilot maanalle. Tukikohta olisijoitettu dyynien muodostaman näköesteen takse, mereltä nähden. Rautatieasemalta johtikin sitten betonilaattatie siilolle. Paluumatkalla kävimme syömässä tienvarsiravintolassa 6-tie Lugi Ravintola Krywan joka on rakennettu Tatravuoristossa olevan rakennustavan mukaisesti ja oli sinäänsä jo nähtävyys. 22.8.2013 Stegna Teimme Tupun kanssa kävelyretken rantaan katsomaan miten rantaelämä on muuttunut sen jälkeen kun lomakausi on päättynyt Puolassa 18.8.2013 nytkin oli pohjois tuuli ja +18 välillä vähän aurinkoa. Väkeä oli hyvin vähän ja osa paikoista on jo sulkenut ovensa. Söimme pienen kebabin johon valitsin spicy kastikkeen jota sai runsaasti. Nyt oli maku kohdillaan kuten Olhãon intialaisessa ravintolassa kun tilaa extra hot annoksen. Kahdestaan sen me söimme ja maksoi 12 slotia.
Kuvat retkistä ja tarinasta löytyvät Picasawebin puolelta.
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320/79FICCRallySlava#
Finnlines teki niin hyvän tarjouksen että päätimme palata reittiä Travemünde - Helsinki. Kotoa lähdimme 29.7 ja kotiin palasimme 29.8. ajettuamme 2140 km. Auto pelasi koko matkan hyvin vaikka siitä löytyi vuoto paisuntasäiliöstä mutta sen kompensointiin riitti kun lisäsin vettä 5 litraa per 300 km. Täytyy lähteä hakemaan paisuntasäiliötä Paimelasta.
23.8.2013 Stegna Tein retken Tupun kanssa mönkijällä läheiseen pikkukaupunkiin (10000 asukasta) Nowy Dowor Gdanski kävimme kaupoissa ostoksilla. Saalis vaatteita ja ruokaa. 24.8.2013 Stegna -Drawno On aika jättää jäähyväiset Stegnan väelle ja lähteä tien päälle. Suunta on etelään tietä 55 myöten jotta vältämme Gdanskin ympäristön tietullitiet joita ei ole merkitty mitenkään (AutoVia tiet) tienvarteen. Malbork kohdalta suunta länteen tietä 22 jolla löytyy 4 km kevetettyä tietä joka hyvin epätasainen 40km/h oli sopiva vauhti sille jatko 10 tietä pätkä ja sitten 122 tietä Drawno joka oli täynä mutta tilaa oli Dominikowo järven rannalla olevalla kunnallisella kämppärillä. 25.8.2013 Dominikowo Leirintäalueen hoitaja piri meitä kuin kukkaa kämmenellä varsinkin sen jälkeen kun sisko osti hänen lastensa keräämiä kanttarelleja kaksi kiloa antaen lapsille keräyspalkkiota 30 slotia vai oliko se euroja. Kävimme sämpyläostoksilla kylän aiinoassa kaupassa joka toimi samalla baarina. 26.8.2013 Dominikowo – Jarmen, Saksa A20 tien varressa Tämä onGulf huoltoasema jossa myös Subway kuppila, yönyli parkkeeraus maksoi muodolliset 1€ per autokunta. Subwayssa syötiin täytetty patongin puolisko. 27.8.2013 Jarmen - Travemünde teemme kävelyretken Jarmenin keskustaan joka on heti huoltamon takana tämä on saanut kaupunkioikeudet vuonna 1278. ja on myös kuulunut Suomen kanssa samaan valtioon historiansa aikana. Jatkamme ajamista A20 moottoritietä vaikka navigaattori laittoi reitin kulkemaan B110 tietä myöten Rostockiin. Callessa bunkrasimme vähän olutta ja viiniä. Ajan tappamiseksi siiryimme viereiseen Hanse park kauppakeskukseen jossa söimme pienin välipalan kaupoissa kiertelyn lisäksi. Travemündeen saavuimme kuitenkin aivan lian aikaisin jo klo 18 aikoihin klo 21 suoritimme check-in jonka jälkeen menimme syömään Hafen hausiin. Tämän jälkeen alkoi pitkä odotus, sähköpaikan varanneet saivat ajaa laivaan viimeisinä klo 02:15 laiva lähti klo 03:05. 28.8.2013 Meripäivä Matkasimme tyyntä Itämerta pitkin lievässä myötätuulessa auringon paisteessa. Kerrankin sää suosi peräkannella oleilua jonne myöskin kerääntyi väkeä otamaan aurinkoa ja baarin eväitä nauttien. Kaksi kertaa tuli päivän aikana käytyä saunassa ja porealtaassa. 29.8.2013 Vuosaari – Espoo Laiva saapui satamaan aikataulun mukaisesti. Ensimmäisenä purettiin rekat ja autot kansilta 3 ja 5 yläkansilla olevat joutuivat odottamaan että irtoperät saatiin kannelta 8 purettua tieltä pois. Saksassa ja puolassa matkaa kertyi 2140 km laivamatkojen lisäksi.
Matkan kuvasaalis löytyy Picasawebin puolelta
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320/79FICCRallySlava#
Videokin on matkasta laadittu ja pitkäkin siitä tuli 3' 36" eli on yhteenveto muutamasta tärkeimäksi koetuista tapahtumista matkan aikana.
VAROITUS! LUE ensin kuvan vierestä teksti ladattavan liiteen koosta
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.