Tuoreet terveiset Skibotn-Tromssa-(Skittenelv)-Skibotn-Alta-väliltä. Tie Kilpisjärvelle oli harvinaisen hyvässä kunnossa – melkein ilman tietöitä. Palojoensuun yläpuolella on asfalttihommia, nekin ihan lopuillaan. Kilpisjärvi Skibotn-välillä alle 100 m pitkä työ, jossa kunnollinen ohitustie ja liikenteen ohjaus oli unohtuneet täysin. Hyvin laskien kauha ei osunut, mutta oman auton maavara loppui ja peili kääntyi. Työ lienee nyt jo ohi.
Tromsaan johtavalla tiellä Nordkjosbotnin jälkeen on muutaman kilometrin parannustyö ja asfaltointityö, joka hidastaa hieman, mutta ei ole muuten haitaksi. Tilaa on ja komeaa näyttää tulevan.
Tunnelikammoisena oli ilo ajaa Skibotnin pieni (550m), mutta kolkko tunneli. Nyt oli laitettu valot, keski- ja reunaviivat, hyvät heijastimet ja pinta asfaltoitu. Norjalla on rahaa ja näihin panostetaan. Myös uudet tunnelit Skardalenin (2286 m) ja Isfjelletin (3246 m) kohdalla olivat hyviä ja helpotti ainakin omaa tunneli-inhoa. Mukavia ajaa.
Maisemat tiellä Skibotnista Altaan ovat todella upeita. Välillä mennään pientä vinkuraa vuorta kiertäen, välillä komeaa rantatietä pitkää vuonoa seuraten. Kohta kiivetään vuorelle ja ”oman vaunun valot näkyvät”, ja taas tullaan serpentiiniä alas. Pieniä parannustöitä on, mutta tuntuvat vain hetkellisinä nopeus-rajoituksina. Ennen käymättömille vinkiksi: kannattaa mennä! Varovasti ajamalla pärjää hyvin. Meilläkin yli 13 m yhdistelmä (ha+vaunu) oli vielä sopivan kokoinen. Tämän pätkän varrella on myös useita leirintäalueita.
Altaan tullessa on suuria tienparannustöitä meneillään. Tekevät siltaa, uusia tunneleita ja rakentavat komeaa tietä. Täällä voi olla 15 minuutin seisokki, mutta ohjaus on hyvä ja kaikki muutkin odottavat kärsivällisesti. Ei haittaa reissua ja oli ilo katsoa, kun norskit poistavat korkean vuoren tien tieltä kokonaan. Isoja koneita, paljon kiveä, mutta kiertotiet ok.
Onnistuneita reissuja porukalle!
t. Lauri