Via Baltika 2013 on melkein OK
PARVIAINEN JORMA
11.06.2013 02:19
... kun ei poikkea sieltä mihinkään maisematielle.
Varsovan kohdalla suosittelen A2-moottoritietä kohti Berliiniä...
Hinta yli 500 km/140km/h - matkalta on alle 20 euroa -
Kannattaa maksaa .... saa vettä ja voi yöpyä.
4kpl maksupisteitä - visa ym.toimii. Ajettu 1-viikko sitten.
terv. jp ..
KERÄNEN KAUKO
11.06.2013 10:26
Minkä painoisella autolla olit liikkeellä?
En ole Puolan moottoriteillä ollut. Miten siellä maksut hoidetaan yli 3500kg autoilta?
MÄENPÄÄ JUHANI
11.06.2013 13:51
Puolassa täytyy ja kannattaa ostaa yli 3500 kg:n autoille boxi nimeltä via toll. Itse hankin sen viime kesänä Puolasta huoltoasemalta.
KERÄNEN KAUKO
11.06.2013 19:47
Eli samanlainen kuin Itävallassa? Paljonko on minimi rahasumma mikä pitää laitaa boxiin? Itävallassahan on 75€
Entä paljonko tulee kilometrihinnaksi?
MÄENPÄÄ JUHANI
12.06.2013 13:31
Boxi on samantyylinen kuin Itävallassa. Hintaa en muista, mutta ei se hirveästi ollut. Lisätietoja löytyy osoitteessa http://www.viatoll.pl/en
LAKKA RAIMO
12.06.2013 13:50
Mitä jos yhdistelmäpaino ylittää 3,5 tn,tarvitaanko tuota goboxia ?
MÄENPÄÄ JUHANI
12.06.2013 17:09
Katselin juuri viatollin sivuja ja kyllä siellä on maininta, että jos yhdistelmän paino ylittää 3,5 t, niin viatoll tarvitaan.
HAAPANEN TIMO
12.06.2013 17:26
Voisitko Jukka kertoa yksityiskohtaisemmin mitä käytännön asioita tässä ilmeni.
Muutaman vuoden tämä on ollut eikä kukaan ole täsmällisesti kertonut menettelytapoja.
Esim. rekisteröidyitkö tässä ?
https://reg.viatoll.pl/step1.aspx?language=eng
Palautitko poxin? Jos palautit, miten?
Itse en poxia tarvitse, mutta yleinen tieto olisi tarpeellista.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 12.6.2013 klo 17:28:25
Linkki avautuukin firmalle, sieltä on klikkattava person esiin. Meneekö homma niin, että jos antaa luottokorttitiedot maksu hoituu itekseen, eikä mitään talletuksia tarvita.
MÄENPÄÄ JUHANI
12.06.2013 21:11
En tilannut boxia etukäteen (enkä siis rekisteröitynyt) vaan ostin paikan päällä. Olin printannut paikat, josta boxin sai. Menin Via Balticaa ja raja-asemalla oli boxeja myytävänä. En kuitenkaan ostanut sieltä, koska boxiluukulla oli paljon venäläisiä rekkakuskeja boxeja ostamassa ja siitä hommasta ei tullut kertakaikkiaan mitään.
Myös huoltoasemilta (ei läheskään kaikilta) boxeja saa ja sieltä minä sen ostin.
Rekisteriote mukaan ja asia hoituu. Ei ole todellakaan vaikea homma, kunhan vain löytää paikan, josta boxeja saa.
En ole palauttanut boxia, koska tulevaisuudessakin ajelen Puolassa.
VEIJOLA ESA
12.06.2013 21:14
Ei noita maksuteitä vielä pohj-eteläsuunnassa paljon ole eikä Gdynia-Berliinitielläkään kuin lyhyet pätkät molemmissa päissä. Boxia lienee turha yli 4,5t ajoneuvolle/yhdistelmälle hankkia, jos haluaa kiertää nuo tienpätkät, ellei se ole sitten pakollinen näissä painoluokissa yleensäkin. Mitenkähän lienee?
HAAPANEN TIMO
12.06.2013 22:11
Kiitos Juhani! Tarpeellista tietoa.
Niin, se raja on 3500kg, eikä mitään maksuja tarvitse maksaa ellei maksulliselle tielle mene. Varsova-Berliini väli tulee lisäämään suosiotaan vuosi vuodelta ja on siellä alempanakin maksullisia osuuksia. Ja lisää rakennetaan.
@timppa
NYYSSÖNEN KAJ
13.06.2013 13:06
Voiko sen tulkita niin ettei raskaatkaan tarvitse sitä ostaa jos ei mene maksuteille.
2006 vuonna pakottivat ostamaan Vinjetit kahdelle päivälle ennen kuin päästivät maahan rajalla. Autoni kokonaispaino on 15500 kg.
HAAPANEN TIMO
13.06.2013 17:06
Kyllä voi. Maksutien alussa on isot kyltit siitä mitä on edessä. Mutta maksuton tie ei varmaankaan ole hyvässä kunnossa.
Tämä viatoll tuli vasta 2011.
@timppa
HÄNNINEN JUKKA
13.06.2013 20:07
Tulimme toukokuun puolivälin tienoilla reittiä Dresden-Wroclaw-Lodz-Varsova-Paldisk.
Dresdenistä Wroclawiin yhtä uutta ja hyvää baanaa kuin Varsova-Berliini, maksutonta, vartioituja ilmaisia baanaparkkeja yöpymisineen ( erikoisuutena lähes 10 hienoa siltaa, jotka ylittivät baanan, mutta teitä silloille ei ollut - Eu-rahoilla törsäilty aivan poskettomasti). Vaan sitten meni urissa köröttelyksi lähes koko loppumatka Wroclawista ylöspäin.
Via Baltican kunto huononee taas vauhdilla ja pian alkavat uudet asfalttihommat.
Urat ovat semmosta liki 10 senttiä syviä jo nyt, ja tiet niin kapeita, että pakko on yrittää urissa pysyä. Se on saakelin rassaavaa ajamista.
Tämä ei vielä ehkä paljoa häiritse asuntoautoa, mutta mulla kun oli peräkärry, niin johan oli vaikeata. Töyssyä, uraa röykyytti niettä piti käydä vähän väliä tsekkaamassa Smartin kiinnitykset kärryssä.
Parasta oli laivamatka Paldisk-Hanko, koko yhdistelmä 11,5 m ja 2 hlöä aterioineen 95 euroa.
Ruottin kautta sitten syksyllä ja Malmöstä Traveen. Eikä tarvi via Balticaa muutamaan aikaan enää ajella..
Ei ole häävi kuva, mutta näkeehän tuosta, mistä on kyse, satoja kilometrejä tällaista ei oikein hotsita.
HAAPANEN TIMO
13.06.2013 21:42
Via Baltica loppuu Varsovaan, vaikka E67 jatkuukin Prahaan asti.
Eikös Baltica ole oivassa kunnossa Puolan rajalle asti, ja Puolan puolelta ovat sun kuvasikin, noin kapeaa ei ylempänä ole.
@timppa
KOSUNEN HEIKKI
16.06.2013 23:51
Viro, Latvia,Liettua: via baltican tiet pääosin hyvässä kunnossa, kaupungeissa huonommassa kunnossa. Puolan puolella kokemusta n. 150 km osalta, ja tie aika huonossa kunnossa (via baltica), ja liikennekäyttäytyminen edelleen vaarallista (hurjia ohituksia).
Gdanskiin/Sopotiin mennessä tie 59 ja E7/S6 hyvässä kunnossa.