Miten on tiemaksut Saksassa, onko alle 3500 kg m-auto henkilauto
KALLIOKOSKI SEPPO
05.05.2013 21:13
eli tarviiko maksaa toll maksuja
PATOJA PEKKA
05.05.2013 22:12
tietääkseni ei maksuteitä paitsi joku tunneli ja alle 3500kg on h-auto.
VIITANEN JORMA
05.05.2013 22:20
Ei ole tiemaksuja.
. - Erittäin paljon hyötytietoa tästäkin on maakohtaisesti on Autoliiton oppaassa:
http://www.camper.fi/uutiset/autoillen-euroopassa-kirja-yllattaa-matkakonkarinkin
Ja nopeusrajoitukset maakohtaisesti matkailuautoille löydät täältä:
http://www.camper.fi/uutiset/matkailuautojen-nopeusrajoitukset-euroopassa
KALLIOKOSKI SEPPO
05.05.2013 23:25
Kiitos homma hanskassa. Huomenna sinne ajelemaan
HELENIUS TEEMU
06.05.2013 10:22
Kannattaa se ympäristö/päästötarra hommata, jos haluaa pelata sääntöjen mukaan.
TOIVONEN MARTTI
06.05.2013 15:04
Siis jos haluaa ajaa tiettyjen kaupunkien keskustoihin. Ihan sääntöjen mukaan saa ajella maata pitkin poikin isoja ja pieniä teitä ilman tarraa.
mot
HELENIUS TEEMU
07.05.2013 13:33
Joo toki maantiellä saa, mutta kaupungissa merkityllä aluella tarvitsee. Tosin ei ole kameravalvontaa juurikaan toisin kuin Italiassa eli omasta uskalluksesta ajelu kiinni.
HAAPANEN TIMO
07.05.2013 17:25
No, aika helposti pystyy välttelemäänkin:
http://www.umwelt-plakette.de/umweltplakette/Karten%20Umweltzonen%20D/Deutschlandkarte/2013-01/Staedte%20und%20Plakette_ab%2001.01.2013_%20EN.pdf?SID=1c066ea8166c90862bc04ff52f8b5997
Ja jos sen haluaa hommata, asia selvinnee tuosta keskustelusta.
https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailu-ulkomailla/?x26399=95547048
@timppa
TOIVONEN MARTTI
07.05.2013 18:22
Jos olen oikein ymmrtänyt niin moottoritiet jotka menee noiden ympäristövyöhykkeiden läpi on vapautettu tuosta maksuvelvoitteesta. Tämmöisiä on aika monessa paikkaa esim. Ruhrin alueella jossa on iso yhtenäinen umweltzone.
Ja maksuvelvoitteella tarkoitan sitä että jos vaikka auto liikaa saastuttavana ei saakaan vihreää tai keltaista lätkää saa sitä käyttää ympärisitövyöhykkeellä kunhan maksaa erillisen maksun.
mot
HÄMÄLÄINEN MARKKU
07.05.2013 19:08
"Ja maksuvelvoitteella tarkoitan sitä että jos vaikka auto liikaa saastuttavana ei saakaan vihreää tai keltaista lätkää saa sitä käyttää ympärisitövyöhykkeellä kunhan maksaa erillisen maksun."
Tuo ei pidä paikkaansa.
Säännöt ovat aluekohtaiset. Esimerkiksi Leipzigiin ei saa ajaa kuin vihreällä tarralla varustetulla autolla.
Vuoden 2011 loppuun sai määräaikaisen poikkeusluvan muuttokuormalle tai jos oli menossa opiskelemaan.
Viime lokakuussa vein pojan (tri opiskelija) muuttokuorman sinne ja koetin saada lupaa ajaa keltaisella tarralla varutetulla autolla sinne, ei onnistunut luvan saanti.
Yritin itse, poika yritti paikan päällä molemmat englanniksi.
Arvelimme tuon kielen olevan jotenkin esteenä, niinpä laitoimme natiivi saksalaisen yrittämään, ei hänkään saanut lupaa vaikka kuinka yritti.
Berliiniin esimerkiksi turisti olisi saanut ajaa myös keltaisella tarralla (kuinka tänä vuonna, en tiedä).
Loppujen lopuksi autoon ei liimattu keltaista tarraa jonka siihen sai, vaan ajoimme viikon ilman lupaa ja tarraa.
Poliisit eivät puuttuneet meidän ajeluun, ilmeisesti siellä ei ole suomenkielen taitoisia poliiseja ja muut eivät kehdanneet yrittääkkään :=).
HAAPANEN TIMO
07.05.2013 20:20
Eikös se turistienkin Berliinissä keltaisella ajelu loppunut viime vuonna. Ei sillä enää pääse oikein mihinkään,
@timppa
NYYSSÖNEN KAJ
08.05.2013 08:04
Berliinissä on nytten vihreä tarra.
Saksassa on moottoritiemaksut vain:
Kuorma-autoksi rekisteröidyllä yli 12 tonniin kokonaispainoisilla autoilla ja tämä koskee moottoriteitä.
JANHONEN MATTI
09.05.2013 19:31
Kannattaa erottaa sana kaupunki ja umweltzone toisistaan. Ne kun tarkoittavat eri asiaa.
Umweltzone on liikennemerkein rajattu alue joidenkin kaupunkien ydinkeskustassa. Kaupunkikohtaiset umweltzone-alueiden kartat löytyy googlettamalla.
Sanon joidenkin kaupunkien koska systeemi on käytössä alle sadassa kaupungissa yli tuhannesta.
TOIVONEN MARTTI
10.05.2013 12:02
Tässä yksi esimerkki kartasta josta näkyy kuinka Berliinissä rajoitus on tehty. Kuka sitäpaitsi haluaisi ajaa asuntoautolla keskelle Berliiniä? En minä ainakaan. Kaupunkiin sisääntullessa on parkkipaikkoja joihin voi jättää auton ilmaiseksi Park and ride -periaatteella niin että läheltä löytyy joko ratikan tai s-junan asema. Siitä vaan sitten julkisilla keskustaan. Täytyy vaan olla tarkkana ettei käy niinkuin meille ennen navigaattorin hankintaa, meinasi jäädä Pankowista retkiauto Sitikka löytymättä kun ei oltu merkitty mitään osoitetta muistiin. No nyt naviaikana on helppo merkitä auton paikka kotipesäksi ja paluu on helppo.
Linkki on pitkä kuin nälkävuosi mutta olkoon, nykyään tämäkin ympäristö taitaa osata käsitellä pitkiä linkkejä.
mot
http://www.google.fi/url?sa=i&source=images&cd=&cad=rja&docid=wxiyKVAnvsye2M&tbnid=_24PvjkuyhAC7M:&ved=0CAgQjRwwAA&url=http%3A%2F%2Fwww.stadtentwicklung.berlin.de%2Fumwelt%2Fluftqualitaet%2Fde%2Fluftreinhalteplan%2Fumweltzone_allgemeines.shtml&ei=rrSMUcnTH8eD4ASzh4HQCQ&psig=AFQjCNF15BYi7c_sWkWLF0c2oOruQW6rRg&ust=1368262190552680
HÄMÄLÄINEN MARKKU
10.05.2013 13:09
Tietoa Euroopan ymäristövyöhykkeistä, klikkaamalla kaupungin nimeä aukeaa kartta ympäristövyöhykkeesta.
Esim. Leipzigin leirintäalue on alueen sisällä joka vaatii vihreän tarran.
http://fi.lowemissionzones.eu/
Tietoa mitkä tarrat Saksassa oikeuttaa mihinkin kaupunkiin ja voimassaolon alku. Kuten voi havaita kaikki alueet vaatii nykyään vihreää.
http://www.umwelt-plakette.de/umweltplakette/Karten%20Umweltzonen%20D/2011/UZ-gr-eng-012011.pdf?SID=58646cfed71e59cc6c2e8b0000134bef
Tuossa vielä paikka mistä tarran voi tilata edullisesti
https://www.berlin.de/labo/kfz/dienstleistungen/feinstaubplakette.shop.en.php
HONKANEN JAAKKO
10.05.2013 17:31
Pari päivää sitten rantauduttiin "ulos" Saksasta ajettiin käytännössä läpi Saksan, ei kukaan kysyny eikä tarjonnu mitään ympäristötarroja cämppäreillä yövyttiin.Ei Suomessa voi puhuakaan rekkojen määristä teillä mitä euroopassa ja liikenne sujuu kuin tanssi ei kolareita yhtään nähty tähän mennessä.Kaistan vaihdot sujuneet hyvin kun heittää vilkun päälle rakoa löytyy.