Kitkarenkaat

SAVOLAINEN TOIVO 08.04.2013 17:07

Kysyisin lajikavereilta mielipidettä siksi että meinasin ostaa kesärenkaiksi kitkat,kun ajatus olisi syksyllä ajaa etelään.Joku tuttava sanoi että ne menee kesällä nopeasti sileäksi.

Onko totta että ne olisi syksyllä jo vinito? Miten sieltä etelästä tulee pois keskellä talvea,jos ei ole kitkoja?

Pyytäisin kokeneilta mielipiteitä.

VEIJOLA ESA 08.04.2013 18:12

viime vuonna kilometrejä tuli n. 12000 sisältäen etelä Portugalin reissun. Auto painaa yli 4t. Merkittävää kulumista ei ole vielä havaittavissa. Toki kesä oli viileä ja etelän reissu tehtiin talvella. Kulumiseen vaikuttaa varmaan eniten ajotyyli,rengaspaineet ja tienpinnan karheus. Jatkan ajelua ensi kesänä. Ihan tyytyväinen renkaisiin olen ollut.

TOIVONEN MARTTI 08.04.2013 18:24

Paremmilla kitkoilla ajettu kesä, tehty etelän reissu ja ajettu talvi päälle, ei pahasti kuluneet. Kesäksi laitan kohta huonommat kitkat alle, niissä on kuitenkin riittävä kuviosyvyys ja sitten taas jos syksyllä lähdetään etelään laitetaan ne paremmat kitkat alle. Ei mulla tällä hetkellä autoon muita renkaita olekkaan kuin kahdet kitkat vanteineen. Helppo vaihtaa toiset alle tilanteen mukaan.

Millä sieltä muuten talvella kotiin ajaisi kun viimeistään Saksassa on jo talvikelit vastassa. mot

HAAPANEN TIMO 08.04.2013 19:54

Minä juuri aloitin kokeilun. Eteen Viking-kitkat Rengas-Onlinestä. Continentalin tehtaalla Sloveniassa tehdyt, pitäisi sitten olla keski-euroopan kitkat jos niissä jotain eroa on, mitä en oikein usko.

Parisataa klsaa ajettu, ei huoju, vastaa ohjaukseen hyvin. Mulla on autossa painoa vajaat 800kg/pyörä, punnittu, oikea paino ja menee melko tasan kaikkien pyörien kesken. Rengas kantaa max. 1120 (painoluokka112) joten varaa jää reilusti.

Notkearunkoinen kitka toimii pienen testimatkan kokemusten mukaan loistavasti. Sileällä tiellä aistii renkaan karheuden, mutta sitten se mitä toivoinkin. Huonolla tiellä kulkee kuin ajatus joustavan runkonsa ansiosta, asfaltin poikkisaumasta kuuluu pehmeä tussahdus, ja routareiät ylittyvät samoin.

Ensi kesänä matka kulkee läpi Puolan ja sieltä odotan miellyttäviä ajokokemuksia.

@timppa

TENHO TIMO 09.04.2013 09:57

Kokemusta on vuosien varrella tullut melkoisesti erilaisista kitkoista. 90 luvulla tuli ajettua yhdellä Espanjan keikalla henkilö-auton alla ns. pohjoisen kitkat laakista entisiksi. Seuraavana keväänä oli alla keski-euroopan kitkat jotka kestivät hyvin, mutta eivät pitäneet mitään yli +20 asteen lämmössä kostealla ja eivät sitäkään vähää meidän talvessamme. Loska kelillä olivat ok.

Mutta sitten raskaampaan kalustoon. Edellisellä (5,2t) paripyörällisellä ajoin Nokian kitkoilla n. 50t. km ja sinne menivät vaihdossa hyvä kuntoisena. Nykyisessä ajokissa, myös paripyörällinen, oli ensiasennuksena Continentalin Vaecot. Ne pyörivät alla 80t.km ja niillä olisi vielä yhden etelän keikan tehnyt kesäkelillä. Vaihdoin ne kuitenkin syksyllä Nokian Cargoihin, sillä oli pieni pelko päällä, että joudumme palaamaan "kesken kauden" eli talvella takaisin pohjoiseen. Niin myös kävi ja onneksi oli kunnon kumit alla, sillä eipä olleet häävit kelit matkan varrella.

timotee

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.