Autolla Turkkiin kesäkuussa!

WARJONHEIMO BELA 29.03.2013 09:04

Hyvät karavaanarit antaisitteko ohjeita Turkkiin matkaajille! Mistä kannattaa mennä, mihin kaikkeen tulisi varautua yms. Neuvosta kiitollinen!

Käyttäjän lisäys viestiin 29.3.2013 klo 09:12:13 Niin voitte vaikka lähettää suoraan s-postiin: warjonheimot@gmail.com

HJELM ARTO-VEIKKO 29.03.2013 09:10

Kannattaa varautua kuumiin päiviin.

t Jelmi

ANTIKAINEN ESKO 29.03.2013 12:23

Tässä yksi sivusto, josta voi katsella päivän tarkkuudella ympäri maapallon lämpotiloja tiettynä päivänä. Katselin Turkin Antalyan lämpötiloja 15.6. eri vuosina. Päivän maksimit 30-36 astetta.

Itse en lähtisi kesäkuussa Turkkiin. Pitkä matka ja aivan liian kuuma. Mutta jos sellaista haluaa, miksi ei. Itse menisin vaikka Biskajan lahdelle, Bordeaux'n ja Espanjan rajan välille. Hiekkarantaa 120 km, riittävän lämmintä sielläkin. Ja matkalla paljon mielenkiintoista nähtävää, esimerkiksi Loire-joen laakson linnat ja ja Dordogne.joen kauniit paikat luolineen ym.

ANTTILA MARKKU 29.03.2013 13:50

Minkä suuruisella budjetilla ajatteli selvitä?

WARJONHEIMO BELA 29.03.2013 15:13

Terve! Ajateltiin, että varataan matkaan noin 4000,- vain polttoaineisiin ja majoituksiin. Kokonaismatkan pituus olisi noin 4-5 viikkoa ja via Baltian kautta. Itäpuolasta Unkariin ja sieltä sitten eteenpäin.

VIRTANEN JUKKA 30.03.2013 18:51

Toissa kesänä (elokuussa) ajeltiin Bulgariasta Turkkiin. Ensin Silivriin Marmara-meren rannalle. Siitä Istanbuliin. Sitten takaisin Aegean meren rannalle Edremitiin ja Canakkalan salmen yli Euroopan puolelle. Olihan siellä lämmintä, mutta niin pitää ollakin, kun pitkän talven palelee täällä. Kun pysyy lähellä rantoja, niin aina pääsee uimaan. Istanbul on todella hieno kaupunki. Aivan sinisen moskeijan lähellä, sen eteläpuolella rannalla on Otopark-niminen maksullinen pysäköintialue, missä yöpyy paljon asuntoautoja. Vain onneton vessa, mutta kemsan pystyy tyhjentämään. Eikä suihkuja tms. Mutta sijainti on mahtava, aivan vanhankaupungin kupeessa. Liikennekään ei ole mitenkään pahaa, vaikka etukäteen meitä siitä peloteltiin.
Moottoriteille tarvitaan etukäteen ostettu kortti, mihin ladataan haluttu määrä rahaa. Korttia heilutetaan tien alussa ja lopussa lukijalaitteen edessä. Autoliiton oppaassa sanottiin, että kortteja myydään kojuissa ennen portteja. Näitä kojuja vaan ei ole joka paikassa. Kortteja saa myös Shellin bensa-asemilta! Me latasimme noin 25 euroa ja puolet jäi käyttämättä. Tullissa on vähän venäläinen meininki. Passien kanssa mennään monelle luukulle, eikä kunnon ohjeita ole. Autostakin tehdään oma paperi, eli rekisteriote ja greencard pitää ottaa tulliin mukaan. Turkkilaiset ovat mukavia ja ystävällisiä ihmisiä. Upea kokemus. Ainoa huono asia on, että sinne on niin pitkä matka. Me ajoimme Unkarista Serbian kautta Bulgariaan, missä kävimme Sofiassa ja Mustalla Merellä. Takaisin tultiin Kreikan kautta Makedoniaan. Sieltä Kosovon kautta Albaniaan. Montenegro, Kroatia, Bosnian Sarajevoon, ja taas Kroatian kautta Unkariin. Itävallan ja Saksan kautta kotiin. Meillä oli kaksi kuukautta aikaa, mutta aika vauhtia piti mennä.

GRANBERG PETER 18.04.2013 06:14

Minä kävin 2003 asuntoautolla Istanbulissa. Reitti kulki Viro Latvia Valkovenäjä Ukraina Romania Bulgaria ja sitten Istanbulista Kreikan kautta Albaniaan Serbia-Montenegro Bosnia -Herzegovina Kroatia Slovenia Slovakia Puola Kaliningrad Liettua Latvia Viro. Meitä oli 2 kaveria ajettiin 11050 km ja kesti 28 vrk.Matka oli suunniteltu maratonajoksi koska ajettiin syys-lokakuussa ei ollut liian kuumaa.

Voin suositella tätä reittiä. Meidän tavoite oli katsoa miten tullimuodollisuudet toimii. Pisin odotus oli Valko-Venäjä-Ukraina rajalla n 3 tuntia, vaikka ei ollut jonoa mutta paperisotaa senkin edestä. Toinen oli Puolan ja Kaliningradin raja, siellä käytiin asuntoauto läpi hyvin perusteellisesti ja leimoja piti hakea monesta kopista passiin. Mutta kun on maassa maan tavalla niin ei mitään ongelmia.

KILPINEN TEUVO 18.04.2013 20:44

Viime keväänä oltiin huhtikuun puolessavälissä jo jatkamassa Istanbulista eteenpäin Mustan meren rantaa, siis ei suorinta tietä E80 Samsuniin ,vaan heti Mustan meren rantaan. Siellä ei rekat häiritse, ja maisemat on todella kivoja sekä pikkukaupunkeja sopivan tiheään. Samsunista eteenpäin on todella hyvät tiet ja nähtävää ON. Niin, miksi mustanmeren rantaa? Olimme matkalla Georgian Tbilisiin , emmekä tietenkään halunneet mennä Venäjän ja Sotsin kautta . Georgia sinänsä oli ainakin meille mielenkiintoinen ja ainutlaatuinen kohde, olemme käyneet myös Armeniassa, joka mielestämme meidän paras kohde toistaiseksi. Liikaa lämpöä saattaisin pelätä vasta kesäkuussa alkavalta matkalta, mutta eipä kesät ole veljeksiä. Viime keväänä n. 10.4. oli Istanbulin lämpö alhaisin 16c pariinkymmeneen vuoteen! Turkissa sujuu kaikki ihan hienosti. Turistikeskusten tyrkytystä emme kokeneet missään. Koko reissun yövyimme 'villisti', ei ongelmia. Paluureitillä Balkanilla oli 28-32 lämmintä, joka on meille yläraja. Ja lopuksi suosittelemme matkustamista itäsaksan itäpuolisiin ent. sos-valtioihin ennenkuin Mäkkäri-hapatus pilaa kaiken. Kaik' on nähty sieltäpäin. Toukokuun alussa ollaan lähdössä kiertään uudella autolla Pyreneet, ja ensimmäistä kertaa p e l o t t a a . t. teukka 8674

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.